• 0

Rente op (voor belasting) gereserveerd geld

Ik ben een eenmanszaak en vroeg mij af of het uitmaakt of ik het geld dat ik reserveer voor de IB (ik zit nog niet in het voorlopige aanslagen systeem) beter:

A. op een spaarrekening kan zetten die met naam en toenaam aan mijn zaak hangt

B. eerst door moet sluizen naar een priverekening om vanuit daar te sparen? (en dan alles minus de gespaarde rente aan het einde van het jaar terug in de onderneming te storten om zo de IB te kunnen betalen)

 

In het eerste geval stel ik mij zo voor dat de rente over het sparen ook bij de winst geteld moet worden (en dat wil je voorkomen), maar in het tweede geval kan het wellicht zo zijn dat dit als prive vermogen wordt aangemerkt en dat je daarmee natuurlijk al heel gauw over het bedrag komen dat je prive belastingvrij mag bezitten.

Tevens schijn je (zoals ik op dit forum lees) met keuze B het eigen vermogen van de onderneming naar beneden te halen, wat ook implicaties heeft? (waarvan ik overigens niet begrijp waarom dat erg is, want daar stort je het voor het einde van het jaar toch weer terug?)

 

Jullie begrijpen, een verwarrend onderwerp voor mij. Graag jullie reacties,

Xandra

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi, dank je voor je snelle reactie. Dus.....IB betalen hoeft niet vanaf je zakelijke rekening?

Maar dan zou het wel betekenen dat je je prive vermogen flink ophoogt met 'oneigenlijk' geld en daarmee bedoel ik dat dat deel aan het einde van het jaar naar de belasting moet en je het dus niet echt bezit?

 

Voor zover ik het altijd heb begrepen (en ook kijkend naar hoe de belastingdienst me altijd aanschrijft met de IB) krijg je zelf de aanslag IB en niet de eenmanszaak. Dus in geval B is terugstorten niet nodig lijkt me.

 

Link naar reactie
  • 1

Hoi Xalin,

 

Je hoort overschotten in een eenmanszaak over te maken naar privé. De fiscus zal stellen dat geld dat je in de eenmanszaak aanhoudt zonder doel of voor privé bestedingen, geen zakelijke functie dient in de eenmanszaak.

 

Nu de aanslag IB een privé aangelegenheid is, zal de fiscus dit geld dus niet als bedrijfsvermogen bestempelen. Dit mede om te voorkomen dat ondernemers al hun geld in de eenmanszaak parkeren om zo geen belasting te hoeven betalen in box 3.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

We meet again! ;-)

 

Maar betekent dat dan niet dat je in zowel in Box 1 als Box 3 over hetzelfde geld wordt aangeslagen? (en ik ga ervanuit dat dat niet kan)

Alles wat ik namelijk uit mijn omzet uit 2008 opzij houdt om in april 2009 mijn belasting over 2008 te kunnen voldoen, is in principe Box 1. Maar als het op mijn prive rekening staat (nog voordat ik er Box 1 belasting over heb betaald) wordt het waarschijnlijk technisch wel gezien als privevermogen (per slot van rekening is dat toch saldo eind van het jaar minus begin van het jaar). Of maak ik nu een hele grote denkfout?

 

Gr. Xandra

 

Hoi Xalin,

 

Je hoort overschotten in een eenmanszaak over te maken naar privé. De fiscus zal stellen dat geld dat je in de eenmanszaak aanhoudt zonder doel of voor privé bestedingen, geen zakelijke functie dient in de eenmanszaak.

 

Nu de aanslag IB een privé aangelegenheid is, zal de fiscus dit geld dus niet als bedrijfsvermogen bestempelen. Dit mede om te voorkomen dat ondernemers al hun geld in de eenmanszaak parkeren om zo geen belasting te hoeven betalen in box 3.

 

Groet

Joost

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

We meet again! ;-)

 

Maar betekent dat dan niet dat je in zowel in Box 1 als Box 3 over hetzelfde geld wordt aangeslagen? (en ik ga ervanuit dat dat niet kan)

 

 

Gr. Xandra

 

 

Hoi Xandra

 

Nee hoor, in box 3 hoef je saldi op zakelijke rekeningen niet aan te geven. Behalve dus als je ze daar om onzakelijke reden aanhoudt.

 

Groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat brengt mij dan eigelijk terug naar mijn eerste vraag: Dus toch het geld (dat ik in het lopende boekjaar binnenkrijg maar reserveer voor de belasting) laten renderen op een zakelijke spaarrekening vs een privespaarrekening?

.

 

 

 

Hi Joost,

 

We meet again! ;-)

 

Maar betekent dat dan niet dat je in zowel in Box 1 als Box 3 over hetzelfde geld wordt aangeslagen? (en ik ga ervanuit dat dat niet kan)

 

 

Gr. Xandra

 

 

Hoi Xandra

 

Nee hoor, in box 3 hoef je saldi op zakelijke rekeningen niet aan te geven. Behalve dus als je ze daar om onzakelijke reden aanhoudt.

 

Groeten

Joost

Link naar reactie
  • 0

Waarom verzoek je niet gewoon om een voorlopige aanslag IB? Dan kun je vast met betalen beginnen en het scheelt je een hoop heffingsrente (en hoofdbrekens over prive/zakelijke rekening of box 1/box 3)

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarom maak je niet eerst een prognose om het bedrag te bepalen wat je evt. aan belasting moet betalen. Je kunt dan in je voorstudie mooi ook je andere plannen meenemen als je bijv. ook nog moet investeren. Er zijn hier genoeg adviseurs c.q. hulpverleners die elk gewenst scenario even met jou kunnen doornemen. Ik hanteer het principe dat gedane zaken nauwelijks nog verdere waarde hebben en dat ik enkel interesse heb in visie op de toekomst. Daarom is het juist zo belangrijk dat je elke belangrijke beslissing goed onderbouwt.

Link naar reactie
  • 0

als je onder de € 20.000 blijft lijkt het mij verstandiger om je geld naar je prive rekening te storten en daar de rente te pakken. Als je op je zakelijke rekening rente ontvangst zul je daar IB over moeten betalen. En als het boven de € 20K is het eigenlijk nog geen probleem want per saldo betaald je altijd minder vermogensbelasting als IB. Of zeg ik nu gekke dingen?

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Prima opmerking Glenn.

 

Maar laten we vooral niet vergeten dat onzakelijke overschotten op een zakelijke rekening anders door de fiscus wel in box 3 gezet worden!

 

groet

Joost

 

oh oke, dat wist ik niet. Ik neem aan dat ze de rente dan ook niet belasten in box 1. Anders zou je dubbel belast worden

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard.

 

Als het onzakelijke overschotten zijn, dan kàn de fiscus die aanmerken als overig bezit in box 3. Als dat gebeurt, dan moet je wel zelf stellen dat dan de rente die op dat tegoed betrekking heeft uit de winst in box 1 gesloopt mag worden.

 

Overigens is het verschil tussen de rente belasten in box 1 en het saldo in box 3 verwaarloosbaar, dus dit zal niet snel gebeuren.

 

Het gebeurt wel als je bijvoorbeeld een hoge FOR op de fiscale balans aanhoudt en die afdekt in de onderneming met spaargeld.

 

Nu de FOR ook een privé kwestie is, zal die met privé gelden gedekt moeten worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.