• 0

kosten uit de BV, opgeven bij de belasting via eenmanszaak

Sinds dit jaar zijn mijn compagnon en ik uit elkaar gegaan. Nu zijn er aan het begin van het jaar kosten gemaakt op de BV. Wij hebben afgesproken deze kosten samen te delen. Hij is nog in het bezit van de lege BV en ik heb een eenmanszaak gestart.

Kan ik mijn deel van de kosten uit de BV van de belasting aftrekken via mijn eenmanszaak aangezien een aantal van de spullen die gekocht zijn voor de BV nu eigendom zijn van mijn eenmanszaak of is dit niet mogelijk?

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

U kunt niet zomaar bedragen in de eenmanszaak aftrekken, wanneer deze kosten door de BV zijn gemaakt. Om die kosten in de eenmanszaak af te kunnen trekken, zullen ze - middels een factuur - vanuit de BV doorbelast moeten worden.

Verder lijkt u te spreken van goederen die door de BV zijn gekocht, maar nu eigendom zijn geworden van de eenmanszaak. Hoe is dat dan administratief verlopen?

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Marcs

Die kosten behoren toe aan de BV. Die betaal jij als DGA, dus die heb je te vorderen van de BV. De BV zal die dus echter niet meer betalen, dus de vordering van die kosten op de BV zul je kwijt moeten schelden aan de BV.

Als jij als DGA een vordering op de BV hebt, dan is er sprake van terbeschikkingstelling in box 1. Als je een dergelijke vordering kwijtscheldt, dan mag je dat bedrag in mindering brengen als verlies uit terbeschikkingstelling in box 1 van jouw IB aangifte.

Dus niet op de EMZ boeken, maar gewoon via box 1: andere inkomsten, inkomsten uit het ter beschikking stellen van vermogensbestanddelen.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar