• 0

Importeurs, agenten en groothandels - overbodige schakels?

Het verbaast mij bij sommige produkten/merken dat er zo veel lagen zitten tussen verzending vanaf de fabrikant tot aflevering bij de detaillist.

 

In een specifiek geval hebben we als eerste de fabrikant, die voorraad houdt en in Duitsland gevestigd is.

Vervolgens is er een Nederlandse Agent/Importeur (wat is het verschil?). Voor zover ik kan achterhalen stuurt deze de orders van de groothandel door naar de fabrikant.

Dan hebben we de groothandels, waar de detaillisten kunnen afnemen.

De fabrikant levert vervolgens direct aan de groothandels, er gaat niets via de importeur/agent.

 

Dit vind ik een heel vreemde situatie die de prijs onnodig hoog maakt m.i.

Dat een importeur zelf spullen op voorraad heeft, ok, kan ik inkomen, maar een agent die niet anders doet dan een extra (papieren) schakel vormen, nee, daar kan ik niets mee.

 

Ik wilde voor dit specifieke merk net even iets meer doen dan gemiddeld, maar heb bij geen enkele schakel iets van medewerking ondervonden. Je bestelt maar en dan leveren wij.

Reclamemateriaal? Hebben we niet op voorraad meneer... Vlaggetjes,stickers, etc... Nope...

 

Ik reken dit vooral de agent aan die geen enkele stap harder zet om een nieuw verkooppunt even dat extra zetje in de rug te geven.

 

En ik heb het niet eens over korting!!!

 

[titel aangepast - mod]

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is inderdaad de trend. Een groothandel of agent die geen toegevoegde waarde biedt wordt meer en meer buitenspel gezet. Sprak van de week een winkelier die bepaalde producten in Zweden inkoopt en hiermee 15% goedkoper uit is dan bij de (exclusieve) Benelux importeur/groothandel.

 

Vaak is een agent natuurlijk wel heel handig. Als je als fabrikant meerdere groothandels en grootverbruikers die zelfstandig inkopen wil beleveren dan is een agent de voor de hand liggende weg. Of een verkoopkantoor stichten in het betreffende land maar dat is erg kostbaar.

 

Heb pas nog een grondstof in Engeland gekocht voor 30%(!) van de prijs die hier in Nederland gangbaar is en 100% identiek.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.