• 0

Winst uit BV naar buitenland?

Ik ben druk bezig een bedrijf op te zetten in een land waar het belastingklimaat gunstiger is dan NL. De bedoeling is dat ik als directeur gewoon op de loonlijst blijf staan bij de BV in NL en op deze manier netjes voldoe aan mijn sociale lasten en verplichtingen. Vanuit het buitenlandse worden vervolgens Management fees belast zodat de BV verlies draait. Zo lang ik het geld in de buitenlandse BV laat staan zal de belastingdienst dit niet zien als inkomensten buitenland.

 

Heeft de belastingdienst nog speciale regels wat betreft rekeningen met management fee vanuit het buitenland?

 

Checkt de belastingdienst ook de bankrekening van bedrijven in het buitenland??

 

Welke uitdagingen zie ik over het hoofd ???

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat zet een buitenlands moederbedrijf dan op een rekening waarvan zij haar dochterbedrijf bijv in NL aktief heeft?

Profit share? Als moederbedrijf is het laatste wat ik wil 25% BTW afdragen waar de winst uit onderneming in eigen land slechts 10% belast zal worden!

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Transtar

 

Zoals ik het eerst lees, heb je een holding in NL een een dochter in het buitenland (BL).

 

Renep merkt terecht op dat een managementfee van dochter naar moeder gaat. De moeder voert immers het management over de dochter en niet andersom.

 

Daarna schrijf je dat de moeder BL is en de dochter NL. Is dit laatste nu de juiste stand van zaken?

 

1. In dat geval kun je dividend onbelast uitkeren aan de BL moeder. Dan maakt jouw BV nog steeds geen verlies.

2. Ook het betalen van een managementfee kan en drukt het resultaat in de NL dochter.

 

MAAR

 

1. de dochter maakt geen verlies omdat je alleen dividend uit kunt keren als er winst (na VPB) tegenover staat. Dus als je alle winst als dividend uitkeert, dan is er winst, noch verlies. Wel is er eerst VPB afgerekend over de winst van de dochter BV in NL.

 

2. een managementfee die hoger is dan de winst van een BV (voor managementfee) is niet zakelijk. Er is geen ondernemer denkbaar die het management laat voeren over zijn BV als de fee hoger is dan het resultaat in de BV.

 

Kortom: jouw NL dochter zal fiscaal geen verlies kunnen maken, hooguit break even na aftrek van VPB over de winst en doorstorting van het dividend.

 

Enne ik quote je even:

"Als moederbedrijf is het laatste wat ik wil 25% BTW afdragen waar de winst uit onderneming in eigen land slechts 10% belast zal worden! "

 

 

25% BTW?? Ik neem aan dat je de VPB bedoelt! Die bedraagt thans 20% tot 60K.

 

Wat weer de vraag oproept: heb je nu in NL de moeder en in BL de dochter of andersom????

 

Ik volg het niet meer. Je geeft drie tegenstrijdige berichten over het land waar de moeder gevestigd is. Wat is het nu ???.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor de onduidelijkheid!!

Momenteel hebben we een Holding in NL en een werkmaatschappij

De Holding stuurt nu Managementfee rekeningen naar de werkmaatchappij. De Holding betaalt uiteindelijk 20-25% belasting over de winst.

Wanneer de werkmaatschappij managementfee rekening vanuit een buitenlandse Holding zou ontvangen ipv de NL Holding is de Holding in het buitenland verplicht lokaal de belasting te betalen van dat land.

De Belasting in NL kan je toch niet verplichten onderdeel te zijn van een NL Holding? en kan toch ook niet tegenhouden dat de Holding in het buitenland maandelijks een fee in rekening brengt welke reeel is t.o.v. de winst welke gemaakt wordt?

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
  • 0

Wat je bedoeld is dus eigenlijk;

 

Er word een buitenlandse rechtspersoon opgezet of die is er al, waar omzet word gedraaid.

 

Deze krijgt een factuur met managment-fee uit nederland waarna deze fee word belast met vpb?

 

Of bedoel je dit;

 

Je hebt een Nederlandse BV die na kosten

een factuur van buitenlandse bv/ltd/etc (bij voorkeur land met lagere tot geen omzet belasting) krijgt en zodoende een buitenlandse rekening met uit nederland onbelaste winst.

Waarna je deze weer investeerd?

 

Groet Dennis

www.miljonairfair.nl/

Link naar reactie
  • 0

Optie 2:

Je hebt een Nederlandse BV die na kosten

een factuur van buitenlandse bv/ltd/etc (bij voorkeur land met lagere tot geen omzet belasting) krijgt en zodoende een buitenlandse rekening met uit nederland onbelaste winst.

Waarna je deze weer investeerd?

 

Dat is waar ik aan zit te denken!!

Welke uitdagingen kom ik hierbij tegen?

 

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het echt niet weten of het daadwerkelijk kan of niet.

Op HL staan veel threads over holding structuur etc maar een echt antwoord vind je hier niet, vind ik.

Als je een thread leest eindigd deze vaak in een welles/nietes spelletje.

Of de persoon is toevallig consultant van een adviesbureau dat daar ook in handelt.

Mochten geen van deze redenen er staan dan eindigd het vaak met antwoorden dat het te duur is voor kleine ondernemers etc.

Daar komt tevens bij dat wanneer iemand

een dergelijke constructie heeft hij dit natuurlijk niet van de daken gaat schreeuwen, zijn/haar doel was in eerste instantie net zoals jij probeert het vermogen af te schermen van de nederlandse belastingdienst.

 

Mocht jij iets intressants vinden stuur me dan even en PM wil je want ik heb ook zo mij intresse in dit soort vormen van ondernemen, uiteindelijk doen we het toch voor het geld toch?

 

Wederom Gegroet,

 

Dennis

www.miljonairfair.nl/

Link naar reactie
  • 0

 

Puntje van aandacht!

 

Dan moet wel de leiding van die holding in het buitenland zitten! Als jij de feitelijke leiding uitoefent vanuit NL over zowel de holding als de werk BV dan gaat deze vlieger niet op!

 

De managementfee zal dan niet tot aftrek in de werk BV leiden. Ik gok erop dat ze het erop zullen gooien dat de Holding BV in het BL geen zakelijk nut dient als in het BL helemaal geen management gevoerd wordt.

 

Je zou immers de eerste niet zijn die dit probeert ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

En daar komen de trust kantoren dan weer om de hoek kijken. Die voeren maar wat graag het management voor je in het buitenland... Hoewel dat dat geld kost, is dat in sommige gevallen peanuts ten opzichte van het belastingvoordeel dat behaald wordt.

 

Blijft de vraag over: Als de BV in NL 250.000,- winst maakt, mag de BL Holding dan 240.000,- managementfee in rekening brengen? Je moet natuurlijk wel een beetje winst hier laten...

Link naar reactie
  • 1

Heel erg tricky.

mag niet zomaar. Het bedrag moet wel onderbouwd zijn. Op deze manier zou je alle winsten kunnen wegsluizen naar het buitenland. De vergoeding moet een zekere onderbouwing hebben. Meestal zie je dat management fees opgebouwd zijn uit de beloningen van het management met een opslag voor overheadkosten etc. die dan weer worden doorbelast naar de dochterondernemingen. Key is dat de vergoeding "" at arms length" is. Dit wil zeggen dat als de holding geen groepsmaatschappij was maar een derde partij dat je eenzelfde factuur zou kunnen verwachten. Dus niet alleen de factuur is belangrijk, het gaat erom dat er ook echt iets wordt geleverd wat die waarde ook vertegenwoordigd.

Vaak zie je dat internationale bedrijven (ook die met trustmaatschappijen werken) totaal geen winst maken door de hoogte van de managementfee. In dit geval wordt er met de belastingdienst een tax-ruling afgesproken. Hierbij kan de fiscus dan van alles en nog wat met je overeenkomen hoe je toch aan je belastingverplichtingen kunt voldoen. De fiscus hanteert dan gewoon een andere grondslag dan winst om de vpb op te baseren. Bijvoorbeeld de hoogte van de operationele kosten maal een bepaald percentage.

mvg

 

Link naar reactie
  • 0

Heel erg tricky.

mag niet zomaar. Het bedrag moet wel onderbouwd zijn. Op deze manier zou je alle winsten kunnen wegsluizen naar het buitenland. De vergoeding moet een zekere onderbouwing hebben. Meestal zie je dat management fees opgebouwd zijn uit de beloningen van het management met een opslag voor overheadkosten etc. die dan weer worden doorbelast naar de dochterondernemingen. Key is dat de vergoeding "" at arms length" is. Dit wil zeggen dat als de holding geen groepsmaatschappij was maar een derde partij dat je eenzelfde factuur zou kunnen verwachten. Dus niet alleen de factuur is belangrijk, het gaat erom dat er ook echt iets wordt geleverd wat die waarde ook vertegenwoordigd.

Vaak zie je dat internationale bedrijven (ook die met trustmaatschappijen werken) totaal geen winst maken door de hoogte van de managementfee. In dit geval wordt er met de belastingdienst een tax-ruling afgesproken. Hierbij kan de fiscus dan van alles en nog wat met je overeenkomen hoe je toch aan je belastingverplichtingen kunt voldoen. De fiscus hanteert dan gewoon een andere grondslag dan winst om de vpb op te baseren. Bijvoorbeeld de hoogte van de operationele kosten maal een bepaald percentage.

mvg

 

 

goed punt, reusje!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ik benadruk nog even dat topicstarter zelf het management voert over de BL holding en dat hij in NL woont.

 

Zal ik de brief van de fiscus vast dicteren op het moment dat zij de statuten van de BL holding opvragen en zien dat dat een postbus Holding is in Tanzania waarvan de aandeelhouder en bestuurder in NL woont?

 

Een BL trust zou een oplossing zijn, maar hoe dat in te kleden....? Niet mijn ding.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.