• 0

Import: ik krijg alleen proforma factuur?

Ik heb wat goederen geimporteerd van buiten de EU, daar zat alleen een proforma invoice bij (voor de vervoerder/douane). Deze keer ging het om samples, volgende keer niet.

 

Nu wilde ik graag een factuur van mijn order hebben, blijkt dat het bedrijf bij export alleen een proforma meegeeft en dat ik het daarmee moet doen? Ik begrijp dat ik geen BTW betaal, dus eigenlijk heb ik die factuur ook niet nodig. Maar ik wilde hem eigenlijk voor mijn administratie, of is een bankafschrift genoeg dat ik die order heb gedaan?

 

Dit is even nieuw voor mij :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je leverancier zelf een factuur al niet voor je kan regelen vraag ik me toch wel af wat voor leverancier dat is.

 

Het probleem met veel proforma facturen is dat ze niet in de boekhouding belanden van de leverancier. Dat is dus niet echt handig, vaak zitten ze ook niet in de normale facturen nummering.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het is wel een echt bedrijf (LTD) dus dat zal allemaal wel goed zitten. Ergens anders op hl las ik dat ze in sommige landen een pro-forma invoice geven maar dat dat eigenlijk gewoon een factuur is zoals we hier in Nederland gewend zijn. Kan dat het zijn?

Link naar reactie
  • 0

Als alle gegevens op de PI kloppen, maakt het jou toch niks uit of er Proforma voor staat of niet. Aangezien het een levering van buiten de EU is, maakt het voor jou in principe niet eens uit of die faktuur wel of niet in de boekhouding van de leverancier is verwerkt.

 

Bij mij gaan alle PI's gewoon de boekhouding in als inkoopfacturen. Eigenlijk nooit over nagedacht eigenlijk.

Link naar reactie
  • 0

ik weet niet uit welk land.

 

maar als het China is : fabrikanten mogen niet zomaar exporteren,

hebben zij geen vergunning dan verstrekken ze geen documenten en fakturen.--->geven alleen een Proforma invoice die niet officieel is (die kan iedereen ongelimiteerd maken

Aurum Jin He BV

Import & Export Verpakkingsmaterialen

Business Market

Link naar reactie
  • 0

Jongens jongens, pas op met proforma invoices! Wettelijk gezien is een proforma invoice helemaal nix - het is alleen een soort voorbeeld van wat we gaan leveren, wanneer en voor hoe veel. Iedereen kan ze maken, ook 25 x veranderen, en dus heb je er voor je administratie helemaal niks aan.

 

Inderdaad zal de een of andere belastingcontroleur het wel accepteren als je de betaling kunt bewijzen. Maar voor hetzelfde geld ook niet als hij een slechte dag heeft. Bovendien: Als je importeert in de EU moet je invoerrechten en BTW betalen. Die zijn allemaal gebaseerd op de commercial invoice, de douane accepteert (voor zo ver ik weet) geen PI hiervoor.

 

Dus, vermijd het risico - sta erop dat ze een commercial invoice (CI) sturen (eventueel per fax) voor je betaalt.

 

PS: Veel Chinese bedrijven mogen inderdaad niet exporteren. Daar moet je in China een speciale status voor hebben. Deze bedrijven betalen vaak iemand om de douane te "regelen" 8) en willen dus geen CI sturen. Hier kun je omheen via zogenaamde trading companies: bedrijven die niets anders doen dan hun exportlicentie gebruiken om voor anderen te exporteren. Dat moet je leverancier kunnen regelen, en hij moet ook de kosten (meestal een paar procent) betalen. Maar maak je geen zorgen, hij verdient genoeg aan jouw order om dat te kunnen doen.

Link naar reactie
  • 0

Ok dat is duidelijk.

 

DHL accepteert in ieder geval wel de proforma invoice. Van de vervoerder (DHL, UPS etc) krijg ik altijd wel de factuur van de invoerrechten en btw. Toch maar eens dat bedrijf in China raadplegen dan, ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben.

Link naar reactie
  • 0

Rustig aan.

 

Je vervoert per DHL, ik neem dus aan dat het om kleinere hoeveelheden en bedragen gaat. Deze mogen Chinese bedrijven gewoon zonder factuur als "samples" versturen (tot ongeveer 400 euro per zending, als ik me niet vergis). Officieel kan eea ook geregeld worden, maar daar zijn ook kosten aan gebonden. Voor exportdocumenten betaal ik ongeveer 40 tot 80 euro per zending, afhankelijk van bedrijf en goederen. Je gaat dus waarschijnlijk 10 tot 20% extra betalen voor documenten die je waarschijnlijk nooit te zien krijgt... Weinig zinvol ook omdat deze opgesteld zijn in het Chinees en voor de Nederlandse douane waarschijnlijk niet echt te lezen.

 

Voor de Nederlandse belasting moet je aannemelijk kunnen maken dat je het bedrag op de PI betaald hebt. Dit kun je waarschijnlijk makkelijk aantonen door je bankafschrift en de communicatie met je leverancier.

 

Succes!

 

Edit: Toen ik net begonnen was, kocht ik vaak op de markt in China goederen. Dan ontvang je alleen een vodje als betalingsbewijs... Reactie van de belastingtelefoon: "Dan schrijf je zelf toch een factuur"

Link naar reactie
  • 0

Dit keer ging het ook nog om samples inderdaad, maar waar ligt de grens dan? Hebben we het dan over duizenden euro's import en zeecontainers? In mijn geval zal het inderdaad gewoon via DHL gaan (omdat het nogal erg kleine goederen zijn) en zal het per order niet meer dan paar honderd euro zijn.

 

Waarom kan ik hier trouwens bij de Belastingdienst niets over vinden ???

Link naar reactie
  • 0

Voor dat soort zendingen zou ik me er niet al te druk over maken. Maar denk er wel aan dat je problemen kunt krijgen met de belastingdienst als het allemaal een beetje oploopt. Het mag ruiken, maar niet stinken! Als je altijd samples bestelt en nooit een normale bestelling, trapt niemand erin.

Link naar reactie
  • 0

Dit is dus helemaal niets voor mij :-\ Ik doe alles graag zoals het hoort, via de regeltjes. Ik heb geen zin in achteraf moeilijk doen van de belastingdienst. Het zal mij niets verbazen als ik over een tijdje 5 bestellingen van 750 euro per week doe. Misschien toch maar eens die Belastingdienst bellen, want meer dan een proforma met samples verwacht ik niet van mijn leverancier.

Link naar reactie
  • 0

@EVMW

Rustig aan. Het maakt echt niets uit of je nu een officieel papiertje erbij doet of niet. De belastingdienst weet dondersgoed dat in China facturen niet altijd zijn wat ze graag zouden willen. Het enige wat voor de BD in Nederland telt is dat je aannemelijk kan maken dat jij een bedrag betaald hebt voor de goederen dat ongeveer overeenkomt met wat je aangeeft. Verder interesseert het ze geen bal.

Ze willen van jou enkel btw, invoerrechten en een stukje van je winst. Als je dat netjes bijhoudt en betaald is er geen vuiltje aan de lucht.

Invoerrechten en btw worden nu goed berekend? Ja. Je kan aantonen wat je hebt betaald en dat bedrag staat ook op die PI? Ja. Prima geregld, niet meer over inzitten. Ga verkopen!

Link naar reactie
  • 0

@EVMW

Rustig aan. Het maakt echt niets uit of je nu een officieel papiertje erbij doet of niet. De belastingdienst weet dondersgoed dat in China facturen niet altijd zijn wat ze graag zouden willen. Het enige wat voor de BD in Nederland telt is dat je aannemelijk kan maken dat jij een bedrag betaald hebt voor de goederen dat ongeveer overeenkomt met wat je aangeeft. Verder interesseert het ze geen bal.

Ze willen van jou enkel btw, invoerrechten en een stukje van je winst. Als je dat netjes bijhoudt en betaald is er geen vuiltje aan de lucht.

Invoerrechten en btw worden nu goed berekend? Ja. Je kan aantonen wat je hebt betaald en dat bedrag staat ook op die PI? Ja. Prima geregld, niet meer over inzitten. Ga verkopen!

 

Mee eens - het gaat niet om enorme bedragen, dus het risico wat je loopt is ook neit zo groot. Ik vraag me wel af of DHL meespeelt met alleen PI´s?

Link naar reactie
  • 0

Het blijkt dus dat een commercial invoice beter is dan een proforma invoice, maar is het nu ook zo dat er op beide aangegeven moet worden wat de vrachtkosten zijn en niet alleen het gewicht en de afmetingen? Ik heb namelijk bij DHL met betrekking tot 8 orders nabetalingen gekregen bij de deur wat ik moest betalen anders kreeg ik het pakketje niet. Totaal ging het om ± € 500. Dat is mischien niet veel, maar je moet maar net € 150,-- in je zak hebben anders krijg je je pakketje niet.

Nu blijkt dat als het er niet op staat de douane 100% rekent van de vrachtkosten (in dit geval DHL van mijn leverancier in India), wat de douane dan terplaatse berekend, ipv de daadwerkelijke vrachtkosten inclusief korting 40% (wat mijn leverancier in India krijgt van DHL) wat in mijn geval aan de orde was.

Mijn vraag is waar moet je dat dan aangeven wat de vrachtkosten zijn. Ik heb al diverse voorbeelden bekeken van een commercial invoice en proforma invoice, maar kon niet daarop zien waar de vrachtkosten moeten worden genoteerd. Wel de kG, dat staat mooi aangegeven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.