• 0

deelnemingsvrijstelling buitenlandse "BV"

Mijn BV heeft een 100%-dochter "BV" buiten de EU in land X.

Ik in land X betaal ik 9% over de winst. Het belastingverdrag tussen Nederland en land X wijst de heffing van de dochter volledig aan land X toe.

 

VRAAG

Hoef ik nu in Nederland geen VPB meer te betalen; is de deelnemingsvrijstelling van toepassing?

Betaal ik dus alleen 9% en wanneer ik het naar prive haal (box 2:25%) slechts totaal 34% (9+25)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn BV heeft een 100%-dochter "BV" buiten de EU in land X.

Ik in land X betaal ik 9% over de winst. Het belastingverdrag tussen Nederland en land X wijst de heffing van de dochter volledig aan land X toe.

 

VRAAG

Hoef ik nu in Nederland geen VPB meer te betalen; is de deelnemingsvrijstelling van toepassing?

Betaal ik dus alleen 9% en wanneer ik het naar prive haal (box 2:25%) slechts totaal 34% (9+25)?

 

het hangt ook af van wat voor soort activiteiten die BV doet en of het als belegginsdeelneming wordt gezien. Verder denk ik dat dat land waar jouw dochtermaatschappij zit een laagbelasting land is en dan heb je pech. Er zijn een aantal criteria voor het verkrijgen van deelnemingsvrijstelling. Zou je even in de wetbundel moeten kijken

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

De buitenlanse Bv is geen beleggingsinstellingen. De buitelandse BV heeft lokale activiteiten en ook personeel in dienst.

9% geheven winstbelasting in het buitenland wordt door de nederlandse fiscus -als ik het goed heb- precies als ondergrens gesteld.

Link naar reactie
  • 0

ik las vandaag in de wetbundel dat minimumtarief 10% is, dus ik denk dat het hier toch belast wordt

 

Je doelt op artikel 13 lid 10 VPB:

Van een laagbelaste beleggingsdeelneming is sprake indien de bezittingen van het lichaam waarin de belastingplichtige een deelneming heeft, grotendeels, onmiddellijk of middellijk, bestaan uit vrije beleggingen, dat lichaam niet is onderworpen aan een belasting naar de winst die resulteert in een heffing naar een tarief van ten minste 10% over een naar Nederlandse maatstaven bepaalde belastbare winst

 

Let wel: het gaat hier om beleggingsdeelnemingen. Vincent gaf aan dat de werk BV actief is, dus het 10% criterium gaat niet op. Als de BL werk BV onderworpen is aan winstheffing, dan is dat hier voldoende.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ik las vandaag in de wetbundel dat minimumtarief 10% is, dus ik denk dat het hier toch belast wordt

 

Je doelt op artikel 13 lid 10 VPB:

Van een laagbelaste beleggingsdeelneming is sprake indien de bezittingen van het lichaam waarin de belastingplichtige een deelneming heeft, grotendeels, onmiddellijk of middellijk, bestaan uit vrije beleggingen, dat lichaam niet is onderworpen aan een belasting naar de winst die resulteert in een heffing naar een tarief van ten minste 10% over een naar Nederlandse maatstaven bepaalde belastbare winst

 

Let wel: het gaat hier om beleggingsdeelnemingen. Vincent gaf aan dat de werk BV actief is, dus het 10% criterium gaat niet op. Als de BL werk BV onderworpen is aan winstheffing, dan is dat hier voldoende.

 

groet

Joost

 

ik dacht toch echt dat dat voor elke BV geldt. Dat betekend dus dat je een buitenlandse bv kan hebben die maar voor 5 % belast wordt en dan hier de winsten heen kan schuiven zonder daar extra belasting over te betalen. Dat vindt de belastingdienst volgens mij niet goed. Ik zal het nog eens nakijken

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.