VincentNH Geplaatst: 19 juni 2008 VincentNH 61 0 Geplaatst: 19 juni 2008 Mijn BV heeft een 100%-dochter "BV" buiten de EU in land X. Ik in land X betaal ik 9% over de winst. Het belastingverdrag tussen Nederland en land X wijst de heffing van de dochter volledig aan land X toe. VRAAG Hoef ik nu in Nederland geen VPB meer te betalen; is de deelnemingsvrijstelling van toepassing? Betaal ik dus alleen 9% en wanneer ik het naar prive haal (box 2:25%) slechts totaal 34% (9+25)? Link naar reactie
0 glennverburg Geplaatst: 19 juni 2008 glennverburg 64 2 Geplaatst: 19 juni 2008 Mijn BV heeft een 100%-dochter "BV" buiten de EU in land X. Ik in land X betaal ik 9% over de winst. Het belastingverdrag tussen Nederland en land X wijst de heffing van de dochter volledig aan land X toe. VRAAG Hoef ik nu in Nederland geen VPB meer te betalen; is de deelnemingsvrijstelling van toepassing? Betaal ik dus alleen 9% en wanneer ik het naar prive haal (box 2:25%) slechts totaal 34% (9+25)? het hangt ook af van wat voor soort activiteiten die BV doet en of het als belegginsdeelneming wordt gezien. Verder denk ik dat dat land waar jouw dochtermaatschappij zit een laagbelasting land is en dan heb je pech. Er zijn een aantal criteria voor het verkrijgen van deelnemingsvrijstelling. Zou je even in de wetbundel moeten kijken de wens is de vader van de gedachte Link naar reactie
0 VincentNH Geplaatst: 19 juni 2008 Auteur VincentNH 61 0 Geplaatst: 19 juni 2008 De buitenlanse Bv is geen beleggingsinstellingen. De buitelandse BV heeft lokale activiteiten en ook personeel in dienst. 9% geheven winstbelasting in het buitenland wordt door de nederlandse fiscus -als ik het goed heb- precies als ondergrens gesteld. Link naar reactie
0 glennverburg Geplaatst: 19 juni 2008 glennverburg 64 2 Geplaatst: 19 juni 2008 dan lijkt het mij geen probleem, je hebt meer dan 5% van de aandelen en dus fiscaal gezien is het een deelneming wat jouw, als je aan de overige voorwaarden voldoet(zoals dus die ondergrens), dus deelnemingsvrijstelling geeft als bv zijnde de wens is de vader van de gedachte Link naar reactie
0 VincentNH Geplaatst: 19 juni 2008 Auteur VincentNH 61 0 Geplaatst: 19 juni 2008 bedankt :D Link naar reactie
0 glennverburg Geplaatst: 20 juni 2008 glennverburg 64 2 Geplaatst: 20 juni 2008 ik las vandaag in de wetbundel dat minimumtarief 10% is, dus ik denk dat het hier toch belast wordt de wens is de vader van de gedachte Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 20 juni 2008 Joost Rietveld Moderator 22,6k 79 2274 Geplaatst: 20 juni 2008 ik las vandaag in de wetbundel dat minimumtarief 10% is, dus ik denk dat het hier toch belast wordt Je doelt op artikel 13 lid 10 VPB: Van een laagbelaste beleggingsdeelneming is sprake indien de bezittingen van het lichaam waarin de belastingplichtige een deelneming heeft, grotendeels, onmiddellijk of middellijk, bestaan uit vrije beleggingen, dat lichaam niet is onderworpen aan een belasting naar de winst die resulteert in een heffing naar een tarief van ten minste 10% over een naar Nederlandse maatstaven bepaalde belastbare winst Let wel: het gaat hier om beleggingsdeelnemingen. Vincent gaf aan dat de werk BV actief is, dus het 10% criterium gaat niet op. Als de BL werk BV onderworpen is aan winstheffing, dan is dat hier voldoende. groet Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
0 glennverburg Geplaatst: 23 juni 2008 glennverburg 64 2 Geplaatst: 23 juni 2008 ik las vandaag in de wetbundel dat minimumtarief 10% is, dus ik denk dat het hier toch belast wordt Je doelt op artikel 13 lid 10 VPB: Van een laagbelaste beleggingsdeelneming is sprake indien de bezittingen van het lichaam waarin de belastingplichtige een deelneming heeft, grotendeels, onmiddellijk of middellijk, bestaan uit vrije beleggingen, dat lichaam niet is onderworpen aan een belasting naar de winst die resulteert in een heffing naar een tarief van ten minste 10% over een naar Nederlandse maatstaven bepaalde belastbare winst Let wel: het gaat hier om beleggingsdeelnemingen. Vincent gaf aan dat de werk BV actief is, dus het 10% criterium gaat niet op. Als de BL werk BV onderworpen is aan winstheffing, dan is dat hier voldoende. groet Joost ik dacht toch echt dat dat voor elke BV geldt. Dat betekend dus dat je een buitenlandse bv kan hebben die maar voor 5 % belast wordt en dan hier de winsten heen kan schuiven zonder daar extra belasting over te betalen. Dat vindt de belastingdienst volgens mij niet goed. Ik zal het nog eens nakijken de wens is de vader van de gedachte Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 23 juni 2008 Joost Rietveld Moderator 22,6k 79 2274 Geplaatst: 23 juni 2008 in de IB geldt dat ook voor de aftrek ter voorkoming van dubbele belasting. Als ik uit Hongkong ook looninkomsten heb en daar door de hoge vrijstellingen geen belasting betaal, krijg ik in NL toch echt aftrek t.v.v.d.b. groet Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
VincentNH
VincentNH
Mijn BV heeft een 100%-dochter "BV" buiten de EU in land X.
Ik in land X betaal ik 9% over de winst. Het belastingverdrag tussen Nederland en land X wijst de heffing van de dochter volledig aan land X toe.
VRAAG
Hoef ik nu in Nederland geen VPB meer te betalen; is de deelnemingsvrijstelling van toepassing?
Betaal ik dus alleen 9% en wanneer ik het naar prive haal (box 2:25%) slechts totaal 34% (9+25)?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag