• 0

Importeren uit Engeland

Hallo,

 

Ik heb zo hier en daar al wat informatie gevonden, maar wil er toch graag een post aan wagen op dit forum.

Als ik zoek in Google kom ik bijvoorbeeld uit bij een gelijknamig topic, maar hier staat niet veel bijzonders in:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=44;action=display;threadid=16587

 

De situatie: ik ben ondernemer, maar tot op heden lever ik alleen diensten, geen producten.

Nu heb ik een interessant product gezien dat ik graag wil verkopen via een webshop. Dit product is te leveren door een bedrijfje uit Engeland.

 

De producten bestellen is natuurlijk geen probleem. Mijn vraag is: hoe zit het met de BTW en zaken als invoerrechten? En maakt het uit dat dit ook gewoon een EU land is?

 

Over importeren is veel te vinden, maar dat gaat allemaal over auto's en motoren. Niet over kleine producten.

 

Wie kan mij een beetje op weg helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is geen "importeren" maar betreft een IC-levering van die leverancier aan jou in NL. Hij moet wel jouw BTW-nummer kontroleren. Indien jij geen BTW gebruikt, moet hij de in GB gehanteerde BTW aan jou berekenen. Komen verder geen papieren bij kijken dus. Alleen als je BTW-aangifte doet, moet je aangeven voor welk totaalbedrag je aan IC-leveringen je hebt ontvanhgen in de aangifteperiode.

Link naar reactie
  • 0

Beste Frank,

 

Omdat je de goederen in Engeland koopt, moet je je BTW nummer geven aan de Engels leverancier, zodat deze de goederen kan behandelen als intracommunaure leveringen, waarbij 0% BTW in rekening word gebracht.

 

Invoer rechten zijn er niet omdat dit een EU land is.

 

Je dien bij de BTW aangifte in het vakje 4b links deze goederen te noteren en rechts 19% BTW hiervan (ook al staat deze niet op de factuur.) Deze 19% mag je weer verrekenen in vakje 5b van de voorbelasting).

 

Ik ga er vanuit dat je minder dan +/- € 200k aan goederen koopt in Engeland anders moet je ook nog een intrastat aangifte doen.

 

mvg,

 

André

Link naar reactie
  • 0

Beste Frank,

 

Je dien bij de BTW aangifte in het vakje 4b links deze goederen te noteren en rechts 19% BTW hiervan (ook al staat deze niet op de factuur.) Deze 19% mag je weer verrekenen in vakje 5b van de voorbelasting).

 

mvg,

 

André

 

Deze is helemaal nieuw voor mij!!! Je mag dus BTW genereren die niet bestaat?

Link naar reactie
  • 0

Bij Intracommontaure verwervingen is dit zo. Je moet aan de omzet kant betalen (vak 4b) en je claimt hem terug bij de voorbelasting.

 

Dit is om door de belastingdiensten in de EU te kunnen controleren of de expot binnen de EU van bv een Duitser gelijk is aan de Import binnen de EU van een Nederlander.

 

Wij zijn hier als bedrijf ook al een keer op gecontroleerd.

Link naar reactie
  • 0

Hierbij een klein citaatje van de belastingdienst

 

"In de meeste gevallen is de verschuldigde btw weer aftrekbaar als voorbelasting (vraag 5b), zodat u per saldo niets over de intracommunautaire verwervingen betaalt. Toch moet u vraag 4b invullen. U hoeft daarbij de waarde van de goederen niet naar btw-tarief te splitsen"

 

Hier de website waar ik het vandaan heb geplukt.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-93.html

Link naar reactie
  • 0

In mijn optiek staat daar duidelijk;

"U hoeft daarbij de waarde van de goederen niet naar btw-tarief te splitsen."

Ik krijg een rekening met BTW-"0"-tarrief. Met vermelding van het gehele netto bedrag. Dan ga ik daar toch niet een fictieve BTW uit berekenen? Ik doe mijn aangifte al 20 jaar. Ik heb hem jaren geleden regelmatig laten kontroleren door een registeraccontant en heb er nog nooit gedonder mee gehad.

 

add.. mogelijk alleen als je boven het landbedrag uitkomt.....

Link naar reactie
  • 0

Als je een dienst geleverd krijg en deze dienst word geleverd in Engeland, zou de leverancier aan jou een factuur moeten verstrekken met Engelse BTW.

 

Deze BTW kun je 1x per jaar in Engeland terugvragen. per 1 januari 2010 kan dit electronisch via de NL Belastingdienst, als ik dit goed begrepen heb.

 

De optie op de BTW aangifte van Intracommunautaire verwervingen geld alleen voor goederen die uit een ander EU land komen.

Link naar reactie
  • 0

@ P.J. Odems. Bij een levering tussen 2 EU-landen (ondernemers) wordt de heffing van de BTW verlegd naar de afnemer (als aan de voorwaarden is voldaan, zie de BD-site). Dus NL BTW aangeven en weer aftrekken als voorbelasting, mits voor belaste prestaties gebruikt. Helemaal eens met Marcello dus.

 

Voor wat betreft de diensten tussen 2 EU-landen verandert er heel veel vanaf 1 jan. 2010. Dan geldt de verlegging nl. ook voor diensten. Maar let er wel op, dat de plaats waar een dienst daadwerkelijk wordt verricht, vaak een andere is dan waar die fiscaal gezien wordt verricht. Als een Brit bijv. een industrieel rapport schrijft in de UK voor een NL-bedrijf, dan vindt die dienst ogv de Wet OB plaats in NL en dus moet de Brit NL-BTW in rekening brengen, die hij dan wel weer mag verleggen naar het NL-bedrijf.

 

Het terugvragen van EU-BTW kan idd vanaf 1 jan. 2010 bij de eigen BD, zeggen ze ......., maar ik denk dat we/ze dat niet gaan halen. Dat wordt begin 2010 m.i. een flinke chaos.

 

Volgens mij heeft Joost Rietveld al het e.e.a. geschreven over intracommunautaire diensten vanaf 2010.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Gelukkig wordt het in 2010 dus wat makkelijker.

 

Samengevat voor nu (als ik het goed begrijp): Engels bedrijf levert online dienst in Engeland voor (mij) Nederlands bedrijf. Dan zullen ze dus VAT berekenen die ik in Engeland kan terugvragen.

Link naar reactie
  • 0

Nou bauduin, makkelijker? Da's nog maar de vraag en wat die VAT betreft in 2009, dat hangt dus van het soort dienst af. Nogmaals: vindt die dienst fiscaal gezien ook in de UK plaats?

 

Als je nog even schrijft om wat voor dienst het gaat, kan ik die vraag mss beantwoorden.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.