• 0

Kennis en ervaring op de balans als eigen vermogen?

Het begon als een losse opmerking in een andere post, maar ik zit me er toch even op stuk te bijten. Is er een manier om immateriële zaken te kapitaliseren en op de balans in te brengen als eigen vermogen? Ik heb wel eens gehoord dat het wordt gedaan met auteursrechten op popmuziek. De waarde van het bezitten van de rechten van Elvis Presley of Michael Jackson is redelijk in te schatten. Het bezitten van de rechten op de code van een computerprogramma kan ook nog wel gekapitaliseerd worden volgens mij. Maar als het gaat om verworven kennis en ervaring?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Och, met de heffing van 1,2% in box III zit ik er niet zo mee als de fiscus achteraf bepaalt dat mijn kennis eigenlijk 2x zoveel waard was, zou er niet echt over in discussie gaan ;D

 

Maar je kunt je voorstellen dat iemand de kennis en/of software wel goed getaxeerd wil hebben, bijvoorbeeld omdat het als inbreng in een BV moet dienen. De notaris neemt alleen genoegen met een accountantsverklaring. Maar zijn er accountants die daar verstand van hebben?

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn genoeg methoden om tot een juiste waardering te komen. Dus hier zal het probleem niet in zitten. Je kan bijvoorbeeld kijken naar de toekomstige kasstromen die het product je oplevert. Discounted cashflowmethode bijvoorbeeld. Zelf ben ik niet zo erg gecharmeerd van deze methode omdat er teveel variabelen in zitten. (met deze methode kan je de waarde "sturen" naar een bepaald bedrag)

Het simpelste maar ook niet geheel juist is de uren die je hebt besteed en de kosten die je hebt gemaakt om de software te ontwikkelen te activeren.

Je kan ook kijken naar soortgelijke producten in de markt, als die er zijn. Je waardeert dan op marktwaarde.

Zie ook het bericht hiervoor van dhr de Jong, hierin legt hij zijn methodes uit om tot een waardering te komen.

 

P.s. Accountants kunnen dit wel degelijk, en er zijn er genoeg die het doen voor iets minder dan 500 euro

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn genoeg methoden om tot een juiste waardering te komen.

Zie ook het bericht hiervoor van dhr de Jong, hierin legt hij zijn methodes uit om tot een waardering te komen.

Dat weet ik. Een van de methoden die in de leerboeken wordt genoemd heb ik zelf ontwikkeld, dus ik kan het zelf prima.

 

P.s. Accountants kunnen dit wel degelijk, en er zijn er genoeg die het doen voor iets minder dan 500 euro

 

Ik nam aan dat er wel accountans op hl rondzwierven. ik had een mailtje gestuurd naar een accountant hier in de buurt, maar die heeft niet gereageerd. Ik heb liever iemand die wel op email reageert, zoals een notaris wel onmiddellijk deed. Alleen zit die dan weer in Rotterdam. En daar verdw^H^H^H^H^H^H^H^H

Link naar reactie
  • 0

Naar goed Nederlands gebruik worden activa gewaardeerd op verwervingskosten of marktwaarde als die lager is. Dat geld voor zowel materiele als immateriele activa.

 

De waarde van Immatriele activa wordt bepaald door de markt. Is het actief te verkopen, is er een koper te vinden en wat zou deze koper willen betalen. De rest is humbug. Kennis activeren als die niet te verkopen is, is zinloos. Waarom zou je iets eerst waarderen om vervolgens weer af te schrijven als het feitelijk niet verkoopbaar is? Volgens goed koopmans gebruik breng je kosten meteen ten laste van de W/V als je kan. Tenzij je een bestuurder bent met een bonus op basis van de "waarde" van de onderneming.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik ben verschrikkelijk druk, maar deze wil ik hier well even kwijt. Microshut is software aan het ontwikkelen om het gedrag en de prestaties van personeel te analyseren. Mogelijk dat de prestaties ermee kunnen worden verhoogd en dat het dus toch mogelijk blijkt om die prestatie een bepaalde balanswaarde te gaan geven...... Het lijkt me een schitterend idee! ???

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.