• 0

te snelle groei?

Beste HL-ers.

 

Ik ben sinds sept 2007 een webwinkel gestart in kraamcadeautjes. Gaat goed, helemaal te gek. Per 1 augustus kan ik uit loondienst, en fulltime ondernemen.

 

Maar nu. Aan de ene kant kan het me niet snel genoeg gaan. Mijn man en ik hebben grootse plannen (meerdere webwinkels, ideetjes zat). De huidige winkel maakt elke maand een groei mee van minimaal 20% tov de voorgaande maand. En vaak is het zelfs 30 a 40% omzetstijging. helemaal goed natuurlijk. Of niet?

Ik ben bang dat we ons een beetje kapot groeien. Elke maand stijgt de omzet, dat si geen probleem, de rabobank weet daar wel raad mee.

Maar omdat we gestart zijn met een schamele 1500 euro aan investering uit eigen zak, moesten we wel een buffer opbouwen. Een buffer, want we hebben voornamelijk bedrijven als klant, en die betalen op factuur. Ondertussen staat er al meer dan 3000 euro uit aan debiteuren, en dat gaat nog goed. Die buffer hebben we al weten op te bouwen, en tochnog voldoende slagvaardig zijn om ook de andere kosten van inkoop en reclame te kunnen dragen, zelfs om maandelijks prive over te houden.

Maar volgende maand komt er weer 20% omzetstijging bij. En met meer stijging, moet ook die buffer explosief gaan groeien.

 

Tot nu toe gaat het allemaal wel, maar ik ben zo bang dat het te snel gaat. Aan de andere kant wil ik niks liever dan dat mijn vent volgend jaar ook zijn loondienst baan kan opzeggen, dat we eindelijk terugverhuizen naar Brabant (kan nu niet vanwege zijn werk), en daar de bussiness verder doorzetten. Maar ja, voordat ons hele gezin afhankelijk kan zijn van mijn webwinkel.... daarvoor moeten we flink groeien. Dus ja, ik vind het succes doodeng, maar eigenlijk wil ik niks liever.

 

Wat is nu wijsheid? Wel zien waar de groei ons opbreekt? Lijkt me niet slim. We groeien al een beetje uit ons huis, door de voorraad. Door daar slimmer mee om te gaan, kan ik zeker nog wel ruimte winnen. Maar als er meerdere webwinkels komen, dan niet meer. Gezien de snelle groei, ben ik gewoon bang dat we straks ineens tegen een hoop problemen tegelijk aanlopen, waardoor alles in de soep loopt.

 

Zijn er bijvoorbeeld ondernemersregels over de maximale groei in omzet per maand (of jaar). Iets waartegen ik me kan spiegelen, en denken: "oh, het valt allemaal wel mee..." of juist "Whaah, dit gaat te snel!!"

 

euh... ja, weer een lekker duidelijk verhaal dit. Hopelijk iemand die het herkent, en me gerust weet te stellen. of tips heeft.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk neit dat je TE snel kunt groeien zolang je maar niet naast je schoenen gaat lopen, en ook denkt aan de tijd waarin het minder kan gaan.

 

Appeltje voor de dorst, en het nog steeds kleinschalig aan blijven pakken, dus huur geen fabriekshal of magazijn ofzo.

 

Maar wat je wel kunt doen, mits je winst/omzet en natuurlijk vermogen dit "makkelijk" toelaat... :

 

 

 

Goedkoop:

klein goedkoop kantoor pand buiten het centrum bijvoorbeeld huren.

Wat natuurlijk groot genoeg voor je opslag is, en waar je zelf kunt werken.

(Weing risico, goedkoper als winkelpand of nieuwhuis, meer ruimte, kunnen groeien)

 

Duurder maar mogelijkheid tot meer omzet:

Huur een klein winkel pand, begin ook een vestiging voor je webwinkel,

waar je tevens genoeg ruimte hebt voor je opslag en eventueel nog meer omzet kunt behalen door klanten die niet online winkelen te trekken.

(Meer risico, duurder als kantoorpand, goedkoper als nieuwhuis, meer ruimte, mogelijkheid tot extra omzet door winkelend publiek, hogere vaste lasten...)

 

 

Betreft reseves betaling klaten:

Natuurlijk moet je iets achter de hand houden, maar zorg dat je debiteuren rekening niet teveel oploopt, bied bijvoorbeeld korting als mensen via ideal betalen ook bedrijven.

 

 

Kortom je kunt echt niet te hard groeien, maar ga niet naast je schoenen lopen, en analiseer je eigen risico;s en maak je eigen keuze, het is jouwn bedrijf...

 

Je kunt natuurlijk ook verhuizen maar dat laat de baan van je man (de meest zeker factor in het gezin, vanwege loondienst, ondernemen is altijd een risico) NOG niet toe, tuurlijk zou je niet liever willen, maar wacht daar nog wel even mee, tot je echt een tijdlang goed draait, om alles op te kunnen vangen.

 

Als je echt wilt kom je er, zeker weten...

 

Oh ja, je kunt ook nog proberen, een afgesloten stuk dat een bedrijf overheeft op een bedrijven terein huren en gebruiken als opslag. (zoek eens op google op bedrijfsobject huren of kantoor huren, iets in die trant)

 

Success

Link naar reactie
  • 0

Je komt inderdaad straks op een punt waar je moet kiezen. Als je niets liever wilt dan de webshop uitbouwen, zou ik ervoor gaan. Je kunt zekerheden gaan in proberen te bouwen door bv. heel strikt debiteurenbeheer, een afspraak met de bank, enz. Een en ander hangt natuurlijk ook een beetje af van de vraag hoe snel je, mocht het ooit eventueel onverhoopt nodig zijn, een baan zou kunnen vinden.

Als je daar niet al te veel moeite mee denkt te gaan hebben, zou ik absoluut voor de grote ondernemersdroom gaan!

 

ps: ik ben sinds 4 maanden gestopt met mijn baan en mijn vrouw fulltime gaan helpen in haar bedrijf, waardoor we ook helemaal afhankelijk zijn van het geld uit de onderneming. Erg spannend, maar er komt een punt waarop het allemaal weer prima is :-)

Link naar reactie
  • 0

Tja, een pand huren zie ik nog niet zitten. Niet eens vanwege de kosten, maar omdat ik een duidelijke "droom" heb.

 

Ik wil over 2 jaar kunnen verhuizen naar Brabant, om samen met mijn man onze webshop(s) te runnen, en in de buurt van mijn familie te wonen. Daarvoor wil ik financieel niet veel inleveren op de huidige situatie, waarbij we allebei nog in loondienst zijn, en maandelijks een aardig netto bedrag te besteden hebben.

 

Door de huur van een pand voel ik me dan teveel aan deze omgeving gebonden.

 

Waar ik eigenlijk gewoon bang voor ben, het ziet naar uit dat het wel goed komt, met die droom. Over 2 jaar kan mijn man echt wel in de zaak. Maar ik weet niet of we in de aanloop daarnaartoe niet allerlei problemen tegenkomen. Want groei betekent ook dat er een punt komt waarop ik het niet meer alleen kan doen, om een bepaalde omzet te genereren. Als je snel groeit, ben ik bang dat ik dat niet op tijd zie aankomen, zoiets... Of dat ik in de knoop kom met voorraden en leveranciers. Ik denk dat te snel echt wel kan. Da's geen naast de schoenenloperij, want wat ik al een wereldomzet vind, komt de ander misschien zijn bed niet voor uit.

 

Ik heb in ieder geval al iemand gevonden die mijn volledige boekhouding gaat doen, want dat trek ik zowiezo al niet meer. Dat kost teveel tijd, en ik vraag me af of ik het allemaal zelf wel goed zou doen. Ik hoop dat die me ook een duidelijk beeld kan gaan geven wat ik nou echt aan het doen ben, en of het gezonde cijfers zijn, die het bedrijf laten zien. Of dat ik alleen maar denk dat het fantastisch gaat, maar dat ik niet goed doorheb hoe omzet en winst zich nou verhouden.

 

Weet je, in het begin start je lekker je bedrijfje op, en denkt dat je er wel tijd voor hebt om er allemaal in te groeien. Als het dan ineens snel gaat, zoals nu, dan ben ik gewoon bang dat ik te makkelijk erin gestapt ben. Dat ik allerlei dingen over het hoofd zie, die me straks de kop kosten.

Ik zou wel eens een branchegenoot willen spreken, die een goedlopende webwinkel heeft, en die me kan vertellen welke valkuilen hij/zij allemaal is tegengekomen. Waar je echt op moet letten.

Link naar reactie
  • 0
Je kunt natuurlijk ook verhuizen maar dat laat de baan van je man (de meest zeker factor in het gezin, vanwege loondienst, ondernemen is altijd een risico) NOG niet toe, tuurlijk zou je niet liever willen, maar wacht daar nog wel even mee, tot je echt een tijdlang goed draait, om alles op te kunnen vangen.

 

Als je echt wilt kom je er, zeker weten...

 

Ja zo'n teer punt. Ik vind het een erg moeilijk ding.... we willen zo graag verhuizen, maar willen dat tegelijkertijd pas als ook mijn man in de zaak kan. Anders moet hij bij het bedrijf weg waar hij al 15 jaar werkt, en dan in brabant voor een jaartje ander werk gaan zoeken. Ik kan me goed voorstellen dat ie daar even geen zin in heeft. Hij zit nu op zijn plek, maar begint gewoon de drive te missen, die we wel ervaren in onze eigen zaak.

In principe zou hij er graag bij freelancen bijvoorbeeld, in het maken van websites en webshops. Hij heeft daar al ervaring mee, en heeft ook onze eigen webwinkel ontworpen en "from scratch" gebouwd.

 

Dus ja, liefst stomen full speed ahead door, om onze droom te verwezenlijken. Maar ik ben bang dat ik onderweg ergens mijn nek breek, en we hebben ondertussen al wel een derde kindje op komst. Dus enige zekerheid is fijn. Nu is de mogelijkheid om snel aan een baan te komen er wel, ik heb HBo diploma in een tak van sport waar flink vraag naar is (biotech). Dus dat hebben we achter de hand. En ook mijn man heeft een leuk cv, waarmee hij wel aan de slag komt op een andere plek, als het moet.

Link naar reactie
  • 0

ai .... ja ik snap waar je mee zit, als ik me even inleef in jou,

kan ik ook deze vraag goed begrijpen, ik denk toch dat je aankomende 2 jaar (zoals je zelf al rekend) flink aan de bak moet, en moet roeien met de riemen die hebt om eht maar even zo te zeggen.

 

Kortom, ga door, idd full speed ahead, maar nog op de locatie waar je nu zit, thuis.

En met je man als zekere factor, en proberen voorraad ergens, desnoods je slaapkamer, ja het klinkt gek, maar je hebt een droom...

 

En daar kom je zeker, als je snel groeit, maar heb het er maar 2 jaar even voor over, zeker met alle hectiek van kinderen en een 3e op komst.

 

Maar goed dat is ondernemen, ga door, groei door, en ga je droom achterna...

Even 2 jaar in een misschien wel erg drukke periode doorzetten.

 

Betreft, personeel en de vraag of je het nog zelf wel aan kunt,

je kunt je man over 2 jaar misschien wel mee laten werken.

Maar in de tussentijd, probeer zolang mogelijk alles zelf te doen,

en mocht het echt niet lukken probeer gebruik te maken van directe familie.

 

En probeer eventueel nog meer te automatiseren, wat eventueel tijd scheelt...

 

 

ps ik heb geen ervaring met webwinkels, een HL lid met ervaring in webshops kan je misschien nog verder helpen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Da's dan mooi gegaan in een jaar. Misschien kun je eens wat lessons learned delen?

 

Ik heb het voornemen een webwinkel te beginnen met kinderkleding (baby en peuter) in het laag/middensegment (vooral non-merk en wat goedkopere kledingmerken), en dat aan te vullen met leuke accesoires.

 

Mijn indruk is dat je nu even het bestaande succes moet organiseren: inkoop, voorraad, herhalingsaankopen (bestaande klantenbase uitdiepen) en zeker ook debiteurenbeheer. Voordat je nieuwe initiatieven neemt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 3

Wat grappig, die quote! Toen was het idee inderdaad kleding, maar gaandeweg vond ik de accesoires toch gewoon leuker. Eerst ben ik gaan kijken naar kinderkettingen, haarspeldjes, etc. Ben toen leveranciers gaan zoeken, en die leverden vaak zo'n leuk babyspul, dat ik gauw "om" was, en liever de baby-hoek ging kiezen.

 

look and feel

het succes in onze winkel was eigenlijk niet zo voorzien (door onszelf in ieder geval) maar zit hem vooral in de goede uitvoering. Want er zijn al talloze webwinkels die hetzelfde doen. Zelfs webwinkels die een flink deel van hetzelfde assortiment voeren! Ik vind zelf alleen dat er maar 2 of 3 andere webwinkels zijn die een mooie betrouwbare look-and-feel hebben. Veel van de webwinkels hebben een uitstraling dat er een huisvrouw achter zit, die wat vrije tijd om handen heeft.

 

B2B

Onze klanten bestaan voornamelijk uit bedrijven die een relatiegeschenk zoeken om werknemers of klanten te feliciteren met een geboorte.

Dit hadden we helemaal niet voorzien in eerste instantie, we hadden ons eigenlijk gericht op particulieren. Overigens 'targeten' we nog steeds niet op bedrijven, omdat we ons beseffen dat een secretaresse die een kraamcadeau zoekt uit opdracht van de baas, ook gewoon op google gaat zoeken, net als particulieren. We gebruiken dus dezelfde Adwords advertenties voor bedrijven als particulieren, maar 75% van onze klanten zijn bedrijven. Een groot voordeel wat we vaak horen, is de mogelijkheid op factuur te betalen. Een groot bedrijf als KMPG of ASML gaat gewoonweg niet met ideal of vooruitbetaling werken. Kun je wel willen, maar dan gaan ze wel ergens anders winkelen voor hun cadeautjes. En ze betalen allemaal, al hebben grote bedrijven wel een handje van om te laat te betalen. Voordeel is weer dat ze niet uit zijn op de "beste deal", zoals particulieren, en je marges wat groter kunnen zijn.

 

Bestaande ideeen verbeteren!

Luiertaarten zijn helemaal niet innovatief. Ik vind ze zelf nogal afgezaagd. De gangbare luiertaarten die op internet verkcht worden, zagen er allemaal hetzelfde uit. Meerdere lagen, met strikjes en lelijke beren erop.

We hebben ervoor gekozen om "luxere" luiertaarten te maken. Met luxe stoffen linten, en kwaliteitscadeautjes erop, van bekende merken. Ze zijn stukken duurder dan wat er op internet meer te vinden is, maar ze verkopen als een dolle.

En we hebben wat "nieuwe" dingen op luiergebied bedacht. Een luierboeketje bijvoorbeeld, en een huisje van luiers met een ooievaartje erin. Ook dat verkoopt vreselijk goed. Enig nadeel ervan... het kost ook het meeste handwerk! en dus tijd.

 

We hebben ook niet vastgehouden aan dingen die we zelf leuk vinden, maar die niet verkopen. Zo zijn er een paar knuffels geweest die echt te gek zijn, maar die voor geen meter verkochten. Te duur, of de "leukheid" komt niet over op internet. Die hebben we in pakketjes met wel goed verkopend spul gedaan, en zodra dat verkocht was, hebben we ze niet meer op voorraad genomen.

 

successen uitbouwen

We hebben een tijdje terug een enkele ketting van het merk proud mama opgenomen. Dat ging zo ontzettend hard! Bleek dat de moeders ook graag cadeautjes voor zichzelf krijgen of gewoon zelf kopen. We hebben er snel op ingesprongen, en voeren ondertussen bijna het hele Proud mama assortiment, en hebben zelfs exclusiviteit voor de PM armbanden.

 

Prijs

De andere webwinkels die er ook mooi uitzien, hebben vaak als nadeel, dat ze erg dure kraamcadeau's verkopen. Ik merk dat ook bedrijven gewoon een budget hebben voor zoiets. Onze pakketten van 25 a 30 euro lopen gewoonweg het allerbeste, zo'n 70% van de klanten zit in dat segment. 20% van de klanten zit daar nog onder, en maar 10% zit erboven. Daarom hebben we in dat prijssegment een aantal verschillende pakketten aangeboden. We merken dat de een graag een functioneel cadeau geeft, terwijl anderen de voorkeur geven aan allerlei tierelantijntjes. Dus we hebben vanalles in het assortiment.

Ik vind de dure cadeaus ook erg leuk, maar het verkoopt gewoon niet...

 

Een duur houten loopfietsje oid, dat koop je als ouders ook meestal zelf! Daarom hebben we nu het idee opgevat een andere webwinkel te starten, die zich richt op 9 maanden voor en 9 maanden na de bevalling. Waar de moeders lekker kunnen shoppen. Dat is ook meer een impulsaankoop winkel, en dus voor particulieren. Zwangerschapsspul, hebbedingen voor de kinderkamer, verzorgingsspullen voor moeder en baby, alles onder 1 dak. Klein beginnen, en gaandeweg het assortiment uitbreiden.

 

Tja, de successen zijn natuurlijk wel heel erg branche gebonden. En we hebben niet echt te maken met een "trend". geboortes en bijbehorende cadeautjes zijn van alle tijden, en de trends daarin gaan helemaal niet snel. Nog steeds willen ouders kleurige zachte knuffels, en roze voor meisjes en blauw voor jongens.... het is natuurlijk wat anders dan een webwinkel in gadgets, die flink onderhevig zijn aan de trend van het moment.

Jeetje, deel je "lessons learned", en dan kom ik met een heel boekwerk aan. Nou ja, laten we het houden op dat ik erg trots op het bereikte ben, en heel erg enthousiast! :P

Link naar reactie
  • 0

Veel van de webwinkels hebben een uitstraling dat er een huisvrouw achter zit, die wat vrije tijd om handen heeft.

 

Even off topic: nee, die hebben toevallig geen man die websites kan maken ;) (complimenten trouwens aan je man). Dus dat vind ik (wederom) een erg denigrerende opmerking.

Sorry moest ik even kwijt. Back on topic...

 

Link naar reactie
  • 0

 

Harstikke goed. Je hebt belangrijke contacten gelegd met mensen binnen grote organisaties die kraampresentjes inkopen. Dat zijn jouw ambassadeurs dus het is belangrijk dat je behalve een vloeiende zakelijke relatie ook een persoonlijke relatie opbouwt, nou ja... min-of-meer.

 

Die mensen kopen ook dingen in voor werknemers die (denk-denk) gaan trouwen, lang ziek zijn enz. Wellicht dat je bij de ideevorming voor nieuwe initiatieven het aanbod aan je bestaande klanten kan verbreden. Misschien zijn jouw klanten wel budgethouder voor veel meer....

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Veel van de webwinkels hebben een uitstraling dat er een huisvrouw achter zit, die wat vrije tijd om handen heeft.

 

Even off topic: nee, die hebben toevallig geen man die websites kan maken ;) (complimenten trouwens aan je man). Dus dat vind ik (wederom) een erg denigrerende opmerking.

Sorry moest ik even kwijt. Back on topic...

 

Tja, ik bedoel dat niet denigrerend, maar als reden waarom ik denk dat veel webwinkels niet van de grond komen. Als mijn man het niet had gekund, had ik een webdesigner gezocht die iets moois zou maken. Maar ik zou niet zelf zijn gaan knutselen als het resultaat dan een roze met paarse site zou worden in frontpage. Ik koop zelf niks op dat soort websites omdat ik er geen vertrouwen in heb, en heb daarbij aangenomen dat mijn klanten dat ook niet zouden willen. Als hobby moeten die webwinkels het vooral zo doen, maar ik wilde er toch echt mijn levensonderhoud mee verdienen.

 

Ik ben zelf ook een huisvrouw, en moeder, dus ik bedoel zeker niet dat huisvrouwen niks kunnen. Alleen veel ervan kunnen geen website bouwen, vind ik blijken uit vele websites.

Link naar reactie
  • 0

 

Harstikke goed. Je hebt belangrijke contacten gelegd met mensen binnen grote organisaties die kraampresentjes inkopen. Dat zijn jouw ambassadeurs dus het is belangrijk dat je behalve een vloeiende zakelijke relatie ook een persoonlijke relatie opbouwt, nou ja... min-of-meer.

 

Die mensen kopen ook dingen in voor werknemers die (denk-denk) gaan trouwen, lang ziek zijn enz. Wellicht dat je bij de ideevorming voor nieuwe initiatieven het aanbod aan je bestaande klanten kan verbreden. Misschien zijn jouw klanten wel budgethouder voor veel meer....

 

ja, ook daar hebben we al aan zitten denken. De kerstpakket markt is wel overstroomd met grote aanbieders, maar trouwcadeautjes is zeker een optie waar we later over willen denken. Eigenlijk elke gelegenheid die nu nog vaak met een bloemetje worden gevierd! geboorte, trouwen, pensioen

Link naar reactie
  • 0

Ha! Super om dit allemaal te lezen!!! ;D ;D

 

Wat herken ik toch veel in je verhaal. De groei, de onzekerheid, ruimteprobleem, je vast voorbereiden op te nemen beslissingen...

 

Door dit allemaal te onderkennen heb je al 50% van de oplossing te pakken, volgens mij. Direct advies kan ik je niet geven, ik ben ook maar een starter...

Ik ken je werkwijze niet, maar ik wil je wel een advies geven: Optimaliseer al je processen NU want NU heb je er nog tijd voor! Als je bottlenecks hebt, probeer ze nu op te lossen! Straks, als je weer meer omzet hebt, kost het meer tijd om ze aan te pakken EN je verliest dan omzet, omdat je met het oplossen van problemen bezig bent.

Bottlenecks die ik had: het aanmaken van nieuwe artikelen op mijn site, klanten de mogelijkheid geven om artikelen vooruit te bestellen (deed ik handmatig in Excel, wat een DRAMA!), verwerken van bestellingen (ik kon orders stuk voor stuk uitdraaien, nu alle openstaande met 1 muisklik...) Ik noem maar wat op... Je herkent er vast wel wat in.

Doe die dingen NU en je hebt er later profijt van! Nu is het wellicht nog niet zo'n probleem, maar als je echt veel orders gaat processen, kan het je opbreken! Want die groei zit er in en je gaat het zeker weten tegenkomen.

 

Wat buffer etc. betreft: ik las afgelopen week ergens een berichtje op HL (van Ruben dacht ik) over investeren met geld dat de investering op moet gaan brengen: Dat heb ik een keer gedaan, liep gelukkig goed af, maar dat doe ik nooit meer!

Als je buffer te klein is en je hebt meer nodig, vergroot je buffer op een gecontroleerde manier (banken kunnen meer voor je betekenen dan je zou denken, zelfs in nice markten waarin jij en ik zitten!).

 

Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Succes!!! ;D

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Wat buffer etc. betreft: ik las afgelopen week ergens een berichtje op HL (van Ruben dacht ik) over investeren met geld dat de investering op moet gaan brengen: Dat heb ik een keer gedaan, liep gelukkig goed af, maar dat doe ik nooit meer!

Als je buffer te klein is en je hebt meer nodig, vergroot je buffer op een gecontroleerde manier (banken kunnen meer voor je betekenen dan je zou denken, zelfs in nice markten waarin jij en ik zitten!).

 

Wat bedoel je met "investeren met geld dat de investering op moet gaan brengen"?

Op het moment gaat alle winst die ik maak, direct in voorraad vergroting, en in het creeren van die buffer. Tot nu gaat het nog goed, maar op de rekening van kiddiegift staat elke keer maar een paar honderd euro, omdat de meeste winst gewoon in die buffer gaat zitten. Als we een explosieve groei hebben in een maand, zoals deze maand, waarin we 40% meer omzet gaan draaien dan de vorige, dan is het wel eens moeilijk om dat op te vangen. Maar tot nog toe lukt het wel. Ik heb wel een krediet op mijn zakelijke rekening, maar hoef er bijna nooit gebruik van te maken. En als het gebeurt, dan is dat maar voor een paar dagen, meestal. Voordeel is namelijk ook wel, dat er continue geld binnenkomt van rekeningen die al een tijdje openstonden.

 

Wat betreft de logistiek en dergelijke, die verbeter slagen moet ik inderdaad nu gaan maken. Maar eerlijk gezegd moet ik zeggen dat ik vaak al zo druk heb, dat ik blij ben om mijn werk af te krijgen. Er zit nog wel ruimte, maar soms is het ook even fijn om niet met je werk bezig te zijn! Maar ja, dat hoort bij ondernemen, natuurlijk. ZOnder hard werk kom je nergens. Ik ga zeker de komende maand eens bekijken hoe ik allemaal makkelijker kan doen. Gelukkig heeft mijn man de achterkant van de webwinkel erg geruiksvriendelijke gemaakt, en kan dat ook aanpassen als ik nieuwe wensen heb. Daar zit niet echt meer winst. Maar nog wel in het vooruitwerken en samenstellen van mijn pakketten. Ik heb bij de vorige assortimentswijziging de pakketten dusdanig samengesteld, zodat ik elk producten maar 2 of 3 keer gebruik. Op die manier kan ik al wat pakketjes vooruit werken, en hoef ik ze maar van de plank te pakken en in een doos te mikken. Want mijn grootste werk is het samenstellen en leuk inpakken van de cadeautjes. maar verreweg het meest worden de kant-en-klare pakketten verkocht, en die kan ik natuurlijk al helemaal klaar op voorraad gaan houden. Kost wat meer ruimte, maar scheelt wel veel werk.

Het stickeren en barcoderen van de pakjes heb ik al uitbesteed aan een koerier, die de pakjes thuis komt ophalen, en ze verder verwerkt. Kost niet veel extra per pakje, maar het is al een hele tijdwinst om niet meer elke avond helemaal naar het SelektVracht depot te hoeven rijden, en zef de barcodes te printen.

Tot nu toe hadden we als "feature" ook een handgeschreven persoonljke boodschap bij de pakketjes, maar dat kost ook teveel tijd, ondertussen. Ik zit te denken aan een te printen sticker met de boodschap erop, en dan die op de kaart plakken. Zo elimineer je ook schrijffouten, e.d.

 

Dus ja, wel nog wat ideetjes om het sneller en efficienter te laten verlopen. Wel een goed idee om dat ook meteen aan te pakken. Op het moment dat alles nog drukker wordt, heb je daar amper tijd voor, inderdaad.

Link naar reactie
  • 0

 

Wat bedoel je met "investeren met geld dat de investering op moet gaan brengen"?

 

Ik bedoel daarmee: Investeren met geld dat je nog niet hebt, maar verwacht te gaan verdienen met de investering die je gaat doen...

 

Als ik je 'verbeteringen' zo lees ben je er al heel actief en doelgericht mee bezig!

 

En, denk groot! Probeer nu vast de basis te leggen met wat je over 3 jaar wilt doen! Al dan niet realistisch. Ik kom soms beslissingen tegen die ik een tijdje terug genomen heb, die mezelf nu tegenwerken. Maar dit slaat vooral op oplossingen die ik gebouwd heb in mijn winkelsoftware... Dat kost nu extra inspanning om nu wel die goede richting op te bouwen.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0
Op het moment gaat alle winst die ik maak, direct in voorraad vergroting, en in het creeren van die buffer. Tot nu gaat het nog goed, maar op de rekening van kiddiegift staat elke keer maar een paar honderd euro, omdat de meeste winst gewoon in die buffer gaat zitten. Als we een explosieve groei hebben in een maand, zoals deze maand, waarin we 40% meer omzet gaan draaien dan de vorige, dan is het wel eens moeilijk om dat op te vangen. Maar tot nog toe lukt het wel. Ik heb wel een krediet op mijn zakelijke rekening, maar hoef er bijna nooit gebruik van te maken. En als het gebeurt, dan is dat maar voor een paar dagen, meestal. Voordeel is namelijk ook wel, dat er continue geld binnenkomt van rekeningen die al een tijdje openstonden.

 

Scherp je debiteurenbeheer aan! Lees meer op zibb.nl onder zoekterm 'debiteurenbeheer'. Bel klanten met (grotere) bedragen die al langer openstaan eens op...

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoi msteer,

 

Super bedankt voor je aanbod, maar ik heb twee weken geleden mijn complete boekhouding overgedragen aan een boekhouder, en die is nu mijn hele boekjaar aan het doorlopen. Hij komt strakkies ook met een analyse en prognose, dus vriendelijk bedankt, maar het hoeft niet.

Overigens heb ik hem ook gevonden via HL. Fijn forum hoor!

Link naar reactie
  • 0

Sorry hoor, maar het moet er even uit:

 

[preek voor eigen parochie]

 

Ik ken jouw boekhouder natuurlijk niet maar algemeen gesproken zal een boekhouder je cijfers prima kunnen doorrekenen naar de toekomst toe, maar zal daarbij toch echt een aanname moeten doen over je verkopen in de toekomst. Daarbij komen andere zaken om de hoek kijken.

 

Omdat ie daar geen kaas van heeft gegeten, zal ie er niet te veel tijd aan besteden en een makkelijke aanname doen. Dat gaat dan heel ongemerkt tussendoor, bijvoorbeeld in een tussenzinnetje zoals "als we dezelfde groei doortrekken" of "uitgaande van 10% groei in de komende jaren".

 

Vervolgens kan de boekhouder weer hard aan de slag aan het berekenen van bedrijfsresultaten, bruto - en netto winsten, belastingdrukfactoren, verrekenbare verliezen, boxen 1 t/m 3, etcetera enzovoort. Dat levert meer dan genoeg informatie op om je helemaal in te verliezen.

 

De boekhouder zal zijn specifieke werk natuurlijk goed doen, maar in dit geval is het wel "garbage in, garbage uit". De betrouwbaarheid van zijn uitkomsten zal uiteindelijk grotendeels afhangen van de kwaliteit van de prognose van verkopen.

 

[/preek]

 

Zo, dat lucht op.

 

Een tip in het kader van bovenstaande: laat je boekhouder meerdere scenario's doorrekenen: een realistische, een negatief en een positief scenario, waarbij de laatste twee bijvoorbeeld 50% minder of meer verkopen voorstellen.

Link naar reactie
  • 0

Hey Msteer, preken zijn helemaal niet erg, ik ben juist op HL voor een kritische noot. Halleluja kan ik zelf wel zingen... ;D

 

Maar goede tip, ik zal het eens met hem bespreken. Al ben ik al volledig verbluft door de winstcijfers die hij me gaf over het afgelopen jaar. Als ik zelf een en ander doorreken.... dan had ik het niet geloofd. Dus ik moet eerst die cijfers mentaal even verwerken.... :o

Want nog steeds vind ik de "realistische prognose" gewoonweg too good to be true. Niet dat ik een half jaar geleden had gedacht de omzet te draaien die ik nu draai, dat had me toen ook volledig niet realistisch geleken. Ik denk niet dat ik een positief scenario durf te vragen.

 

Plus... het is te makkelijk om gewoon even 50% vooruit te kijken. Bij 50% meer verkopen, komt niet zomaar 50% meer winst kijken. Misschien moet ik om zoveel verkopen te realiseren wel personeel aannemen, moeten we iets uitbesteden, of andere kosten maken die we nu niet hebben. bedrijfspand bijvoorbeeld, opslagruimte huren. Als ik me zelf al geen voorstelling kan maken van de problemen waar we tegen aan lopen, hoe kan mijn boekhouder dan met zoiets rekening houden. Hij kan natuurlijk alleen uitgaan van de huidige omzet, met de huidige kosten, en zulk een groeilijn doortrekken. Lijkt me.

Bijna als een trendlijntje trekken in excel... en daar hecht ik ook altijd verrekte weinig waarde aan.

Link naar reactie
  • 1

Te snel groeien kan wel degelijk.

Als je je er niet prettig meer bij voelt, het niet meer in de grip denkt te hebben, dan gaat het te snel...

 

Financiering van een groeiend bedrijf hoeft geen probleem te zijn.

Los van het debiteurenkrediet dat je bank wellicht al geeft op basis van je afgelopen jaar, kun je natuurlijk ook op basis van een financiele prognose van de komende 2 jaar vragen om extra kredietruimte bovenop de debiteurenstand. Een alternatief is leverancierskrediet, als je leveranciers zien dat je steeds belangrijker voor hen wordt, is het hen ook wat waard om je te ondersteunen.

 

Lijkt me in jouw geval vooral goed om te kijken hoe het met je tijdsbesteding zit bij de verwachte groei. Zeker als je een aantal maanden op minder inzet zit als gevolg van een baby. Zeker in de huidige fase waar veel op jouw persoonlijke inzet hangt, zijn je keuzes cruciaal, ook voor een financier. Kan je man inspringen, een ander familielid? Of huur je (tijdelijk) iemand in, die je wellicht eind van het jaar meer zekerheid kan bieden?

 

Suc6 in ieder geval.

Link naar reactie
  • 0

Kijk, daar had ik dan weer nooit van gehoord, leverancierskrediet... maar eerlijk gezegd voel ik me daar niet zo prettig bij. Kan er niet helemaal de vinger op leggen, maar dan heb ik liever een lening bij de bank, met heldere afspraken.

 

Tja, een derde kind erbij, ik weet niet wat dat zal doen voor de zaak. Ik ben een superbroedkip, vorig jaar november kwam de tweede, en toen hadden we de winkel ook al. Maar toen hadden we een omzet 10x kleiner dan deze maand. Dat scheelt nogal.

 

Ik kan voor het draaiend houden van de winkel zeker terugvallen op mijn buurvrouw, die het ook in de vakantie heeft overgenomen, en natuurlijk mijn man. Maar het zou niet makkelijk zijn. Wie weet wat er allemaal gebeurt, en voor het zelfde geld ben je een flinke tijd uit de running. De zwangerschap was dan ook helemaal niet gepland (maar niet minder gewenst), want we wilden juist hard aan de winkel gaan timmeren. Maar we hebben besloten dat niets een obstakel hoeft te zijn als je dat er niet zelf van maakt. En dus gaan we gewoon door, ondanks dat het wel eens zwaar kan zijn. Maar ach, ik doe het nu al met 2 kinderen onder de 3 jaar, 3 kinderen onder 3 jaar moet niet heel veel moeilijker en tijdrovender zijn. Drukker dan druk kan niet 8)

Link naar reactie
  • 1

Kijk, daar had ik dan weer nooit van gehoord, leverancierskrediet... maar eerlijk gezegd voel ik me daar niet zo prettig bij. Kan er niet helemaal de vinger op leggen, maar dan heb ik liever een lening bij de bank, met heldere afspraken.

Leverancierskrediet is zo moeilijk niet, en ik denk dat je er zelfs gebruik van maakt. (bedrag uitstaande crediteuren).

Jij koopt goederen in, wat jij voorraad noemt. Hiervoor ontvang je van je leverancier een factuur. Deze factuur betaal je volgens afspraak, zeg eens na 30 dagen. Dus het factuurbedrag dat die periode van 30 dagen uitstaat noem je leveranciers krediet. en dat is vele malen goedkoper dan bankkrediet.

Er is zelfs een formule voor om het maximale leverancierskrediet te berekenen, zoek maar eens op "omloopsnelheid crediteuren"

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.