• 0

Geld 2.0 - Innovatieve financiele diensten

Wat zijn innovatieve financiële diensten, die nu al in Nederland worden aangeboden (of bijna op de markt komen) ?

 

De financiële sector is namelijk in beweging als nooit tevoren ! Kortom: mogelijkheden voor innovatieve bedrijven.

 

Mijn voorbeelden uit het buitenland (en de fantasie) :

 

* een pay-per-usage reisverzekering gekoppeld aan je mobiele telefoon (betaald alleen als je de grens over gaat)

* Micro-verzekeringen: alleen betalen voor korte momenten, voor korte events. Denk aan een levensverzekering voor alleen 1 vlucht.

* een autoverzekering gekoppeld aan je mobiele telefoon met gps

* een nieuw model inboedelverzekering op basis van foto's

 

Hebben jullie concrete voorbeelden ? Ik ben zeer geinteresseerd!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hier in Afrika waar de financiële infrastructuur te wensen overlaat wordt er veel betaal met de mobiel. Je gaat met de geld naar de vodaphone shop (die op iedere straathoek zit), je geeft je geld aan het mannetje, die stort het op je account en je maakt per sms over aan je crediteur. Kosten alleen het smsje. Ik ben even kwijt hoe het heet, maar het komt uit India en men is er hier heel blij mee.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

@christine Digicash! Da's inderdaad een goede en alweer te lang geleden. Micro money. Leek de toekomst, zeker voor paid content. Hier moeten inderdaad toch weer mensen mee bezig zijn?

 

Iets anders: hoe denk je tegenwoordig over versleuteling van privacy-gegevens via de email ? Idem voor de electronische polissen en andere waarde - paperassen?

 

@Nils Ja, zeker een goeie ! Zag laatst weer Yellow Brick en verbaasde mij erover dat we dit nog niet kunnen bij andere dingen dan alleen parkeren in grote steden. In Scandinavie hebben ze al een tijdje mobiel betalen. En volgens mij doet Rabo dit nu met Rabo Mobiel. Maar erg goede ! (en voordat iemand dit doet: ja, je kan heel goed hier Dennis' systeem hierbij gebruiken ;-D )

 

Ander idee: wat denken jullie van ruilsystemen, ipv geld? Denk hierbij aan kleinere netwerken aan Lets. Wanneer gaan we dit eindelijk online zien? En zou dit een vorm van betaling kunnen zijn, die "echt" geld gaat vervangen? Iemand hier al mee bezig ?

Dan bedoel ik niet zozeer systemen a la Boober, hoewel ik daar ook in geloof, zeker met de huidige sociale netwerk-boom. In dit geval bedoel ik dat er uberhaupt geen geld meer over enige toonbank zal gaan.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem van Lets en andere ruilsystemen is, dat het gezien wordt als geld. De Staat is van mening dar zij het monopolie heeft op het uitgeven van geld, dus je hebt altijd gezeur.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

(en voordat iemand dit doet: ja, je kan heel goed hier Dennis' systeem hierbij gebruiken ;-D )

 

Welk systeem levert Dennis dan?

Ik zit ook in die markt, voorbeelden:

- betalen via mobiel (Logica, Payter, Rabobank);

- internationale betalingen bundelen (besparen op transactiekosten);

- pre-paid parkeren;

- auto top-up van pre-paid accounts;

- loyaltyconcepten;

- gecombineerde internet-betalingen, betalingen in winkels/horeca, parkeren, toegang (tickets), loyalty, informatie via één accountsysteem;

- micropayments via reeds bestaande incassorelatie (extra bedrag in rekening brengen, zonder extra kosten).

- enz.

Contactloos betalen gaat de komende tijd steeds meer voor komen (ondanks vertraging door OV-perikelen).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet waarom de Nederlandse staat geen systeem introduceert met betalen met je ID/paspoort. Iedereen boven de 14 moet 'em sowieso verplicht bij zich hebben (dus je stimuleert mensen meteen om dat ding ook daadwerkelijk altijd bij zich te hebben) en in de nieuwe modellen zit standaard een chip dus zo moeilijk kan dat niet zijn??

 

Verder heeft AH laatst een proef gestart met vingerafdruk betalen. Het lijkt me erg handig maar het schijnt allemaal niet erg veilig te zijn...

Makkelijk en snel online boodschappen bestellen? Dat kan bij Thijl!

Twitter | Facebook

Link naar reactie
  • 0

Betalen met je mobiel is met de huidige status nog helemaal niks. Vraag maar eens aan een beveiligingsdeskundige. Maar als ze het wel veilig kunnen maken, zou het wel wat op nationaal niveau kunnen zijn.

De grote ergernis zit hem idd in het feit dat je veel te veel passen en kaarten op zak hebt. En elke keer komt er weer een nieuwe bij. Nieuwe ontwikkeling ---> nieuwe pas. Het zou als eerste stap al fijn zijn als dat eens met een enkele pas wordt opgelost. De kostenoverheveling door de banken naar de winkeliers is ook niet zo netjes. Bevestiging van een betaling is noodzakelijk en maakt de zaak stroperig en duur. Mischien dat daar ook eens naar gekeken kan worden. Met de Chipknip wilde men dat allemaal voorkomen, maar dat is nooit aangeslagen.

Link naar reactie
  • 0

Iets anders: hoe denk je tegenwoordig over versleuteling van privacy-gegevens via de email ? Idem voor de electronische polissen en andere waarde - paperassen?

 

De markt daarvoor is groot. Helaas is die markt vooralsnog alleen in de VS, en de fondsen die Izecom had om die markt te veroveren waren te gering.

Maar we zitten natuurlijk niet stil dus als iemand belangstelling heeft voor het drempelloos versleutelen van te emailen pdf documenten dan moet je ff mailen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mint.com

Geezeo.com

 

Supergaaf, deze webdiensten indexeren digitaal je afschriften en categoriseren al je uitgaven. Dan zie je vrijwel exact waar je geld heen gaat (op opgenomen geld na), vervolgens geeft het systeem je bijvoorbeeld 'tips' hoe je kan bezuinigen op telefoon/ energierekeningen en verdiend vervolgens aan de leads.

 

Het is dus een money2.0 management -tool.

 

En natuurlijk zecco.com (van Nederlandse bodem). Gratis online stock-trading, ik gebruik het niet, maar wat ik heb gezien ziet er goed uit!

Link naar reactie
  • 0

Het probleem van Lets en andere ruilsystemen is, dat het gezien wordt als geld. De Staat is van mening dar zij het monopolie heeft op het uitgeven van geld, dus je hebt altijd gezeur.

 

Dat is geen probleem of gezeur, dat hoort ook zo. Met Lets etc kunnen belastingen ontdoken worden, klinkt leuk maar als je even doordenkt werkt dat niet echt. Wie betaalt dan alle infrastructuur?

 

Daarnaast wil ik geen 26 verschillende soorten digitaal of tastbaar geld. Euro's, harde Euro's, ik kan er niet genoeg van krijgen ;D

 

Dus leve de staat als geldmonopolist!

 

Ik kan zelf overigens prima uit de voeten met cash, pin/chip, Ideal, Paypal en giraal geld. Meer heb ik zelf niet nodig. Elk systeem moet je zowel als ondernemer en als consument weer bijhouden...

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet waarom de Nederlandse staat geen systeem introduceert met betalen met je ID/paspoort.

 

Men was van plan om de paspoorten op card formaat van een chip te voorzien waarin digitale sleutels zitten voor authenticatie en encryptie. Maar toen ik met die mensen op het ministerie sprak hadden ze geen enkel idee wat een burger daar dan mee moest en waren ze ook niet van plan om een card reader bij te leveren, zodat je er in ieder geval zelf huis niks mee kunt. Ook een aanbod om die readers te sponsoren als onze software daarbij geleverd mocht worden stuitte op glazige blikken.

 

De overheid blinkt uit door ondeskundigheid en domheid.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet waarom de Nederlandse staat geen systeem introduceert met betalen met je ID/paspoort.

 

Men was van plan om de paspoorten op card formaat van een chip te voorzien waarin digitale sleutels zitten voor authenticatie en encryptie. Maar toen ik met die mensen op het ministerie sprak hadden ze geen enkel idee wat een burger daar dan mee moest en waren ze ook niet van plan om een card reader bij te leveren, zodat je er in ieder geval zelf huis niks mee kunt. Ook een aanbod om die readers te sponsoren als onze software daarbij geleverd mocht worden stuitte op glazige blikken.

 

De overheid blinkt uit door ondeskundigheid en domheid.

 

 

 

 

Maar wordt de overheid ook niet gek van al die lobbyisten?

Link naar reactie
  • 0

In Londen gebruiken we de Oyster Card (met radiotag) die reeds als betaalmiddel werkt, vergelijkbaar met de OV Chipknip.

 

Voor het experiment met gsm-betalingen wordt gebruik gemaakt van een NFC-chip, een iets hoogwaardiger RFID-chip (radiotag).

 

Betalingen met vingerafdruk (kietelkassa) zijn in de VS, de UK en Duitsland al langer beproefd. Voordeel is dat je helemaal geen kaarten of mobieltjes meer nodig hebt. Alleen kan ik die uitdrukking kietelkassa (tickling technology) er maar niet door krijgen...

 

;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Betalen met je mobiel is met de huidige status nog helemaal niks. Vraag maar eens aan een beveiligingsdeskundige. Maar als ze het wel veilig kunnen maken, zou het wel wat op nationaal niveau kunnen zijn.

........Met de Chipknip wilde men dat allemaal voorkomen, maar dat is nooit aangeslagen.

 

Beveiliging is prima te regelen als het tegoed centraal is geregistreerd en er een extra vorm van authenticatie (bijv. pincode) wordt gebruikt. Mobiele telefoon (NFC) is dan slechts de vervanger van de magneetstrip op je pinpas. Nadeel is (was) dat er bij betaling altijd een verbinding moet worden opgezet, en dat dus onderlinge betalingen niet zomaar mogelijk zijn. Dat wordt echter anders nu de meeste telefoons internettoegang bieden.

 

Nadeel van de chipknip is dat er geen display op zit, je weet vaak niet of je er genoeg saldo op hebt staan. Nog een nadeel: je moet vooraf tegoed opwaarderen en als het op is kun je niet betalen. Beide problemen worden door gebruik van mobiele telefoon ondervangen: heeft wel een display en kan evt. direct tegoed van je bankrekening overhevelen.

Link naar reactie
  • 0

Nog andere ideeen:

 

~ Mobile Transaction Verification Services (een startup genaamd Finsphere gaat dit doen)

 

~Ik hoop dat we een keer een Nederlandse club krijgen, die (online?) inzicht laten geven aan je persoonlijke financiele situatie. Bijvoorbeeld zoals http://www.filife.com/

 

~ Peer-to-peer banking a la Boober: wanneer komt er een verzekeringsvariant?

 

~ Finance in natura: vroeger kon je voor een premie een verzorgde uitvaart krijgen. Waarom passen we dit concept niet toe op: een huis in Spanje voor je pensioen? Een gegarandeerde plek in een verzorgingshuis van enige kwaliteit ? Een abonnement waardoor je veel sneller weer gezond bent/wordt, dankzij zeer professionele hulp/dienstverleners?

Allemaal zonder geld te hoeven betalen of alleen maar geld te krijgen. Bespaart waarschijnlijk een hoop, voor iedereen.

 

~ een veilingsite voor verzekeringen, spaargeld, leningen, waarbij banken en verzekeraars mogen bieden op aangemelde consumenten. Onmogelijk? mmmmm (https://www.moneyaisle.com/)

 

Nog meer ?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

~Ik hoop dat we een keer een Nederlandse club krijgen, die (online?) inzicht laten geven aan je persoonlijke financiele situatie.

 

Een oud-medewerker van Paragin, Harm genaamd, probeert juist dit te doen, maar dan op het gebied van je mobiele telefonieabonnement! Zie zijn site voor meer info. Komt dat in de buurt van wat je voor ogen hebt?

Link naar reactie
  • 0
~ een veilingsite voor verzekeringen, spaargeld, leningen, waarbij banken en verzekeraars mogen bieden op aangemelde consumenten. Onmogelijk? mmmmm (https://www.moneyaisle.com/)

 

Dat bestaat al in Nederland. TriggerMe.nl. (is namelijk een concept van ons ;) .) We hebben dit concept vorig jaar gelanceerd waarbij we ons in eerste hebben gericht op het hypothecair krediet. Momenteel hebben we het project tijdelijk stil gelegd.

Ondanks de goede belangstelling en positieve reacties van zowel consumenten als hypotheekbanken, is gebleken dat banken toch niet echt gewend zijn aan technische vernieuwing. Vooral de regionale bankkantoren waren enthousiast maar doordat het beslissingtraject bij grote instelling erg langzaam verloopt was het onmogelijk voor ons om binnen korte tijd een landelijk netwerk aan hypotheek verstrekkers aan ons te binden.

Wij zijn nu bezig met concept te tweaken en aan te passen waar nodig zodat wij dit wel kunnen bieden. Verwachting is dat dit jaar herlancering zal plaats vinden in een uitgebreide vorm van het concept.

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

@jeroenbakker Hey, leuke site ! Kon hem helaas nog niet gebruiken (Vodafone geeft geen PDF af), maar erg leuk.

 

Ja, je kan aan zoiets denken. Dit was nog redelijk eenvoudig. Een 2.0-site als www.mint.com vraagt ongeveer al je financiele gegevens en tovert er mooie overzichten, dashboards e.d. uit.

 

@dlvkk Hey, een leuk financieel idee wat helemaal aan mijn aandacht was ontsnapt! Hoe kan dit nou? Klinkt erg leuk. Jammer dat het jullie niet gelukt is om de banken-verzekeraars tot snellere actie te bewegen. (Lijkt mij wel interessant om over te bloggen. Sta je hier open voor?) Leuk als dit soort initiatieven opkomen.

Link naar reactie
  • 0
@dlvkk Hey, een leuk financieel idee wat helemaal aan mijn aandacht was ontsnapt! Hoe kan dit nou? Klinkt erg leuk. Jammer dat het jullie niet gelukt is om de banken-verzekeraars tot snellere actie te bewegen. (Lijkt mij wel interessant om over te bloggen. Sta je hier open voor?) Leuk als dit soort initiatieven opkomen.

 

Heeft toch emerce.nl en amweb.nl gehaald en is daarna door veel blogs overgenomen. Dat was/is idd jammer. down-top hadden we rekening gehouden met enige vertraging, maar top-down hadden we toch meer snelheid verwacht. Probleem is dat er te veel schakels zijn die inspraak hebben in zo`n beslissing, maar uiteindelijk is het de adviseur in het regiokantoor die een hypotheek moet verkopen en moet concurreren met andere hypotheekverstrekkers, en juist de regiokantoors zagen er echt brood in. Maar als het dan 4 maanden duurt (en langer) voordat de directeur van de directeur van de directeur toestemming geeft om mee te doen, moet je echt een lange adem hebben.Was/is idd een leuk traject om over te bloggen, maar omdat we dit grotendeels achter ons hebben gelaten heeft dat nu geen zin meer.

 

Juist om dat traject te voorkomen hebben we het concept enigszins aangepast, uitgebreid en ons verdienmodel omgegooid. In basis blijft het concept hetzelfde alleen de schil waarin alles plaatsvindt zal anders zijn. Van je "fouten" (lees: verkeerde inschatting) moet je leren.

 

 

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

Maar wordt de overheid ook niet gek van al die lobbyisten?

 

Je gaat mij toch niet voor lobbyist uitmaken? Ik had gewoon een goed product maar buitenlandse overheden waren meer genegen het te kopen dan de nederlandse overheid. Dat vond ik raar. Bovendien vond ik het raar dat tientallen miljoenen worden uitgegeven voor een card infrastructuur maar dat een gratis applicatie daarop die nuttig is voor de burger, niet kon.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ach, kan mij herinneren dat ik heel, heel erg graag gebruik had willen maken van DigiD van de overheid. Leven was zo veel eenvoudiger geworden als iedereen zich op een standaard manier online kan identificeren....maar nee.

 

Zou mooi zijn als de sociale kennis via internet zo groot wordt, dat alleen al op basis van je naam mensen/bedrijven kunnen besluiten om je wel/geen krediet te geven.

 

Mocht dat weer lukken: dan zijn we echt weer terug in de Middeleeuwen en vroeger, waarbij een Ridder op basis van zijn reputatie behoorlijk veel krediet op kon nemen in het buitenland. Zou geestig zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.