• 0

Importeren vanuit USA?

Hallo allemaal,

 

Ik ben in contact gekomen met een bedrijf wat een leuk product produceert in Amerika. Aangezien dit product in de Nederlandse dierenwereld er nog niet is en ik het wel graag in mijn assortiment wil hebben heb ik een offerte bij ze opgevraagd.

 

Die offerte heb ik heel vlot ontvangen en ziet er prima uit, ik wil hier wel mee akkoord gaan en het spul op laten sturen.

 

Maar ik heb nog helemaal nooit iets geimporteerd dus ik zit me vandaag al de hele dag suf te lezen over alles wat daarbij komt kijken maar ik heb niet het idee het echt te snappen.

 

Door deze bestelling te laten komen ben ik aan het invoeren.

Ik wil deze producten zelf aan consumenten gaan verkopen dus moet ik bij de invoer btw betalen enzo..

 

KvK en bel. noemen ook accijns en invoerrechten maar ik kan daar niet echt iets bruikbaars over vinden hoe dat nu in zijn werk gaat.

 

Zou iemand me kunnen vertellen wat ik nu moet doen voor een legale invoer van deze producten? (de bestelling heeft een waarde van rond de 200 euro)

 

Alvast heel erg bedankt.

 

Karen

 

[titel ingekort - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Karen,

 

Over alle artikelen die in landen buiten de EU worden gekocht, moeten douanerechten en BTW worden betaald. De douanerechten worden betaald over de aankoopprijs van het artikel en de verzekerings- en vervoerskosten tot aan binnenkomst van het artikel in de EU. Dit is de douanewaarde. De BTW wordt geheven over de douanewaarde, daarbij opgeteld het douanerecht en de verzekerings- en vervoerskosten tot de plaats van bestemming.

 

Voor artikelen die u buiten de EU heeft "gekocht", is vrijstelling van belasting mogelijk. Per zending geldt een vrijstelling van belasting tot een bedrag van € 22,-. Is de waarde meer dan dit bedrag, dan betaalt je douanerechten en BTW over de totale waarde. De zending dient rechtstreeks, dus zonder bemiddeling van tussenhandelaren, te worden verzonden naar de door jouw aangegeven bestemming.

 

 

Zodra je bestelling dus aankomt in NL zal het bij de douane terecht komen die er vervolgens 19% BTW + x bedrag aan invoerrechten (is afhankelijk van product) over berekenen (BTW ook over verzendkosten) Vervolgens word het pakket bij je afgeleverd en betaal je bij aflevering deze kosten aan de vervoerder.

www.kikibags.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat is dan vervolgens weer afhankelijk van de vervoerder. Via de reguliere post dien je het aan de postbode van de TNT te betalen. En bij de koeriersbedrijven verschilt het: Fed Ex bijv. doet het meestal op rekening en UPS vaak met eenmalige machtiging

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 0

Per 1 december a.s. kan je vrij importeren tot een waarde van 150 euro.

 

-Betekent dit dat als je een eenmanszaak hebt dat je dan ook geen invoerrechten hoeft te betalen?

-Zo ja, kan je dan ook beter alles per stuk (per artikel bijv. waarde 150 euro) gaan invoeren zodat je vrij bent van invoerrechten?

 

Ik ben erg benieuwd.

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Per 1 december a.s. kan je vrij importeren tot een waarde van 150 euro.

 

-Betekent dit dat als je een eenmanszaak hebt dat je dan ook geen invoerrechten hoeft te betalen?

-Zo ja, kan je dan ook beter alles per stuk (per artikel bijv. waarde 150 euro) gaan invoeren zodat je vrij bent van invoerrechten?

 

Ik ben erg benieuwd.

 

Alvast bedankt.

 

 

 

Hoi Hetty

 

Of je dan per stuk moet importeren hangt natuurlijk af van de extra kosten die dat met zich meebrengt.

 

Over betalen nog het volgende:

 

je hebt twee manieren:

1. (bijv. via UPS) je betaalt de transporteur rechtstreeks de BTW + invoerrechten. Dan hoef je in de aangifte OB daar geen melding meer van te maken.

 

2. de BTW wordt door jouw zakenpartner naar jou verlegd (heb je een vergunning voor nodig). Dan dien je de import zelf aan te geven in jouw aangifte BTW.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Inmiddels is de bestelling waar ik deze topic over begon lang en breed binnen en verkocht, een 2e bestelling is onlangs binnen gekomen en deze artikelen verkoop ik ook gewoon zelf aan particulieren.

 

Beide pakketten zijn via de douane gegaan, de invoerrechten en btw e.d. zijn keurig op duidelijke facturen aangegeven en door mij betaald.

 

Op zich gaat dat allemaal goed volgens mij, maar nu zit ik met het volgende.

Ik verreken de betaalde en ontvangen btw per kwartaal (op aangeven van de belastingdienst).

 

Kan ik de betaalde btw over deze 2 bestellingen bij de belastingdiens terugvragen?

Moet ik voor deze ingevoerde producten dingen anders invullen dan normaal gesproken?

 

Ik heb geen speciale vergunning of iets dergelijks.

 

Alvast bedankt!

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Iemand ervaring met de BTW bij invoer?

Mag ik dat gewoon terugvragen met alle andere btw-voorbelasting of moet ik dat ergens apart vermelden?

 

Op de aangifte kan ik alleen maar een invoerveld vinden voor als je een speciale vergunning hebt, maar die heb ik niet.

(ik importeer ook maar 1 product zo af en toe)

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Iemand ervaring met de BTW bij invoer?

Mag ik dat gewoon terugvragen met alle andere btw-voorbelasting of moet ik dat ergens apart vermelden?

Op de aangifte kan ik alleen maar een invoerveld vinden voor als je een speciale vergunning hebt, maar die heb ik niet.

(ik importeer ook maar 1 product zo af en toe)

 

Karen, de bij de douane betaald btw kan je als normale "voorbelasting" in aftrek brengen.

 

Met vergunning wordt hier een vergunning bedoeld om de btw niet bij de douane te hoeven te betalen maar bij je aangifte op te geven (leveringen uit landen buiten de EU). Dit is de verleggingsregeling bij invoer:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-25.html#P383_47084 en

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-119.html#P1528_149402

Daar staat ook aan welke voorwaarden je moet voldoen om een vergunning te krijgen: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-122.html#P1592_154819

 

Het zelfde bedrag kan je dan weer als voorbelasting in aftrek brengen. Op die manier heb je de artikelen netto (zonder btw) ingekocht. Als je ze verkoopt, geef je op de normale manier de btw aan.

 

Frans

Atlas Administratieservice

http://www.atlas-administratieservice.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.