• 0

Stamrecht bv, eenmanszaak en faillissement

Hallo,

 

Stel dat mijn stamrecht B.V een lening verstrekt (50% van stamrecht) aan mijn eenmanszaak en mijn EMZ kan de aflossing van de lening niet meer opbrengen. Lening is 'marktconform': 5% rente en met mijn privé-inventaris als pand).

 

Dan heeft uiteraard mijn BV een vordering op mijn eenmanszaak, maar hoe zit dat met de fiscus en hoe gedraagt die zich?

 

Heeft de fiscus de vordering op mijn BV of op mij persoonlijk?

 

Kan de fiscus mijn privé-inboedel verkopen en/of faillissement aanvragen?

 

Bedankt alvast,

Dirk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Dirk

 

Het ligt iets genuanceerder. Jij en de EMZ zijn fiscaal dezelfde, dus jij bent de schuldenaar. Je geeft aan dat jouw inventaris het onderpand is, waarmee ik op zijn zachts gezegd al moeite heb, gezien de waardedaling van inventaris.

 

Jij hebt dus de schuld aan de BV onder dwang van verkoop van de inventaris.

 

Mocht de EMZ te weinig opleveren, dan zal de fiscus eisen dat je de inventaris verkoopt, zodat de BV toch de uitkeringen kan doen. De fiscus zal geen veiling houden, tenzij je in gebreke blijft met de betaling van de loonheffing op de uitkeringen!

 

Zie voor een vergelijkbaar verhaal (nog donkerder):

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=19448;start=msg164022#msg164022

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Geen reactie gekregen op nieuwe onderstaand bericht. Nu maar als reactie op dit bericht wat er op lijkt.

 

Dit wordt mijn eerste bericht. Ik heb al vaker op dit site gekeken en ben zeer blij met de kwaliteit van de antwoorden en de hulpvaardigheid van de mensen.

 

Ik heb nu ook wat vragen en heb me al ingelezen. Mijn verhaal heeft veel raakvlakken met:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=19448

en

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=19936

 

Ik heb toch niet alle antwoorden kunnen halen uit deze topics.

 

Nu mijn verhaal.

Ik heb 6 jaar een eenmanszaak gehad. Deze was voor een groot deel gefinancierd door mijn stamrechtBV en de Bank. Ik heb keurig leningsovereenkomsten (meerdere) tussen eenmanszaak en de BV met 6% rente en voor een looptijd van 10 jaar. Er zit ook een hypotheekverklaring clausule in de overeenkomst. Ik heb nu ongeveer 80.000 overwaarde op mijn huis. Eenmanszaak heeft soms de rentes en soms ook de aflossingen niet kunnen betalen en ik heb de lening som hiermee verhoogd.

 

Nu ging het niet zo goed met mijn eenmanszaak en heb ik deze moeten verkopen. Ik heb met de inkomsten van de verkoop de uitstaande schulden kunnen aflossen behalve die aan mijn eigen BV.

De eenmanszaak heeft een schuld aan de BV van 140.000. Ik ben 51 jaar en ben mij bewust dat ik dit nu privé moet aflossen omdat de eenmanszaak niet meer bestaat. Hier heb ik dus nog 14 jaar voor? Ik ben allang blij dat ik er zonder faillissement uit ben gekomen en ik ga er vanuit dat mijn eigen BV mij niet failliet hoeft te laten verklaren.

Er is nog geld in de BV van ongeveer 20.000, dus de toekomstige premie/loonbelasting betalingen lopen geen gevaar. Ik begrijp trouwens dat ik zelf niet alles afgelost moet hebben voor mijn AOW leeftijd en dat ik ook toekomstige uitkeringen kan verrekenen met mijn schuld.

 

Nu mijn vragen:

- zijn mijn veronderstellingen hierboven juist? Valt het allemaal mee?

- kan ik dit bedrag als niet inbaar / verlies opvoeren op de BV? Ik denk het niet.

- kan ik een aangepaste "betalingsregeling" treffen met mijn BV. (betaling aflossingen en rente stopzetten totdat ik weer inkomsten heb)

- Heb ik een vorm van "meldplicht" van deze situatie aan de Belastingen of kan ik het probleem vooruitschuiven tot mijn uitkeringsleeftijd?

- Hoe sluit ik het jaar af, wat komt er op de jaarrekening te staan van de BV voor 2015? Schuld omzetten van eenmanszaak naar Privé?

- Ik heb de eenmanszaak al uitgeschreven bij de KvK en hoe wordt dit overgebleven schuld verwerkt in de eindjaarrekening van de eenmanszaak? Ik ga ervan uit dat ik de schulden Privé overneem?

Deze vragen kan ik ook aan mijn boekhouder stellen maar ik wil een second opinion en voorbereid zijn op zijn antwoorden. Mijn boekhouder doet trouwens de administratie van de BV en de eenmanszaak en hij is redelijk formeel en geen fiscalist.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.