• 0

Vermijd je een octrooi door consument zelf iets te laten maken?

Even een vreemde gedachte kronkel dat momenteel op mijn bureau ligt.

 

Stel dat een fietsenmaker een workshop fietsen opvoeren organiseert en zorgt dat er allerlei octrooi tekeningen aanwezig zijn en allerlei middelen zijn om eventueel een bepaalt octrooi na te kunnen bouwen. De fietsenmaker verhuurt dus eigenlijk voor een paar uurtjes zijn werkplaats aan een consument om leuke dingen te doen aan zijn of haar fiets.

 

Op de kassabon staat ook letterlijk "Gebruik Werkplaats".

 

Consument gaat weg met een geoctrooieerd versnellings systeem of wat dan ook.

 

Kan dit mag dit? Is de fietsenmaker of de consument fout bezig?

 

Zelfde geldt bijvoorbeeld ook wat in het www.fablab.nl gebeurt.

 

Een consument mag toch in zijn schuurtje een idee waar een octrooi op licht namaken? Als er maar geen handel mee plaats vindt toch?

 

Verneem graag de opinies en consequenties over deze gedachte.

 

Perry

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

In Europa zijn octrooien alleen beschermt voor commercieel gebruik. Je mag dus voor jezelf alles namaken als je het maar niet verkoopt. In Amerika mag je ook als consument niets met een vinding.

 

Dit is best wel lastig. Het is niet verboden om voorlichting over octrooien te geven en het is ook niet verboden een werkplaats te verhuren.

Je zou wel kunnen redeneren dat hier commercieel gebruik wordt gemaakt van de vinding en dat is verboden.

 

Nog even door redenerend zou je een kit op de markt kunnen brengen zodat mensen zelf een octrooi in elkaar zetten. Ook zou je in het geval van een softwareoctrooi geen inbreuk maken als je een programma met hierin geoctrooieerde broncode gratis beschikbaar stelt. In beide gevallen denk ik dat je dergelijk gebruik met succes kan aanvechten. Moet meteen toevoegen dat dit een gevoel is. Ik zal eens kijken of er jurisprudentie over is.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

In Europa zijn octrooien alleen beschermt voor commercieel gebruik. Je mag dus voor jezelf alles namaken als je het maar niet verkoopt. In Amerika mag je ook als consument niets met een vinding.

 

Dit is best wel lastig. Het is niet verboden om voorlichting over octrooien te geven en het is ook niet verboden een werkplaats te verhuren.

Je zou wel kunnen redeneren dat hier commercieel gebruik wordt gemaakt van de vinding en dat is verboden.

 

Nog even door redenerend zou je een kit op de markt kunnen brengen zodat mensen zelf een octrooi in elkaar zetten. Ook zou je in het geval van een softwareoctrooi geen inbreuk maken als je een programma met hierin geoctrooieerde broncode gratis beschikbaar stelt. In beide gevallen denk ik dat je dergelijk gebruik met succes kan aanvechten. Moet meteen toevoegen dat dit een gevoel is. Ik zal eens kijken of er jurisprudentie over is.

 

Vergeet niet dat er ook nog zoiets als een auteursrecht bestaat.

Link naar reactie
  • 0

Of er op een octrooi auteursrechten van toepassing zijn is nog maar de vraag.

 

http://blog.iusmentis.com/2008/04/28/zit-er-auteursrecht-op-een-octrooi/

 

Zelfs al is het zo dan zou de fietsenmaker een PC en een printer neer kunnen zetten en de deelnemers zelf laten zoeken in een databank.

 

Edit:

Mogelijk bedoelt StevenK auteursrecht op de broncode van de software. Ik weet niet in hoeverre je de "tekst" kan veranderen van de broncode om zo geen inbreurk te maken op het auteursrecht en toch het octrooi kan schenden.

Link naar reactie
  • 0

Als zo'n fietsenmaker mensen aanzet tot het namaken, ook al is het voor eigen gebruik, dan denk ik dat de fietsenmaker in een door de octrooihouder aan te spannen zaak goed op de koffie kan komen. Een rechter zal denk ik weinig waardering kunnen opbrengen voor de handelwijze van de fietsenmaker. En terecht.

 

Link naar reactie
  • 0

Als zo'n fietsenmaker mensen aanzet tot het namaken, ook al is het voor eigen gebruik, dan denk ik dat de fietsenmaker in een door de octrooihouder aan te spannen zaak goed op de koffie kan komen. Een rechter zal denk ik weinig waardering kunnen opbrengen voor de handelwijze van de fietsenmaker. En terecht.

 

 

Als je deze streep doortrekt dan is elk bedrijf dat iets maakt of levert dat bedoeld is om een octrooi van een ander te omzeilen een wetsovertreding.

Dat betekend dat elk bedrijf zich moet gaan vrijwaren en klanten moet laten teken dat ze het aangeschafte product niet zullen gebruiken om het Int. Eig. van een ander te omzeilen.

 

Zie je het al voor je, de fietsenmaker vraagt je een briefje te tekenen dat je die set banden niet gebruikt op een fiets die het octrooi van een ander schend.. Dat je bij de mediamarkt moet tekenen een zojuist aangeschafte pc niet zult gebruiken voor illegaal gedownload materiaal.

Dat je vrijwaring tekent bij een nieuwe printer en dus geen tekenplaten voor je kinderen meer mag afdruken. Dat de ijzerwinkel je dwingt te tekenen het lasapparaat niet te gebruiken voor het maken van geoctrooieerde machines. Dat je die soldeerbout niet zult gebruiken voor modificaties aan spelcomputers enz enz.

Link naar reactie
  • 0

Jou een beetje kennende komt deze vraag niet zomaar ergens vandaan, kun je er iets meer over vertellen ?

 

 

Niet meer dan mijn vraag , maar om het iets meer input te geven. ik loop regelmatig tegen uitvinders/ondernemers aan die met man en macht hun IP willen beschermen en vragen zich af hoe en wat te doen. Wordt overigens niet door mij afgehandeld maar gaan naar de NOVUM ,octrooibureau etc..

 

Anderzijds tref ik een hoop goeie ideeën aan in de octrooien database waar weinig of niets mee wordt gedaan.

 

Vervolgens onstaan initiatieven als het FabLab en Open Source activiteiten waar mensen aan de gang zijn die zich o.a. ook laten inspireren door de octrooien database. Mengen wat eigen gedachtes er bij, knutselen wat en komen met iets leuks naar buiten

 

Enerzijds dus de vraag hoe ondernemers te beschermen en anderzijds zie ik talloze oppertunities voor werkplaats achtige omgevingen.

 

Heel praktisch voorbeeld is een FabLab dat eerdaags op Texel komt en helemaal ingericht is om energie opwekkende molens, zonnencel produkten etc te gaan laten maken. Wordt dan gebracht als een weekend klussen aan een eigen windmolen. Uiteraard onstaan daar ideeën die al lang in de octrooi database staan. Vraag is dus nu hoe ga je daar mee om?

 

Enerzijds onstaan er dus leuke zinvolle workshops, anderzijds de vraag of je daar geen IP mee schaadt?

 

Het is mij persoonlijk om het even, als er maar wat gebeurt. :-)

 

Perry

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.