• 0

De Woodstove van Philips

Normaal gesproken heb ik niet zo'n hoge pet op van praktische innovaties door grote bedrijven. Toen iemand in Dar es Salaam (Laura) mij enthousiast vertelde dat Philips een nieuw en practisch houtkacheltje had uitgevonden dat op gewoon hout en vrijwel alle andere brandstoffen werkt, dat veel hitte geeft zonder rookgassen af te geven en dat de helft minder brandstof verbruikt, was ik uiteraard enigzinds sceptisch.

 

Op een mooie avond met vrienden en een paar ondernemers op het terras, haalt Laura dat ding uit haar tas, stopt er wat kleine afvalstukjes hout in, een dopje methanol, een lucifer en ploef het kreng brand. Minutje wachten, fan aan en je kan koken. Prachtig en heet rookloos ronkend vuur.

 

De truuck zit hem in een kleine fan die van onder en van boven lucht aanvoert. De fan werkt op een batarij, die wordt opgeladen voor de hitte van het vuur. Je weet niet wat je ziet. Iedereen wilde er eentje hebben. Ik ook trouwens. Je kan er gewoon thuis op kopen of barbecueen. Wat een geweldig apparaat.

 

http://www.research.philips.com/newscenter/archive/2006/060227-woodstove.html

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Vlamhoogte is ook in te stellen met behulp van restrictieplaten die je zowel over de beluchting en de vlam heen kan schuiven zoals ik al eerder zij, kan je levenslange garantie op geven. Zo'n ventilator geef ik nog geen jaar en heeft naar mijn mening ook geen invloed op of er bij de verbranding wel of geen rook vrij zal komen. Leuk en aardig ook dat ze er een automatische oplaadbare batterij bij doen maar zodra deze kapot is en/of ventilator en de kachel werkt niet meer komen die mensen in hartje Afrika toch van een koude kermis thuis.

Ik denk dat een goede venturi met restrictie platen dé oplossing is.

Link naar reactie
  • 1

Als ik het niet zo verschrikkelijk druk had op dit moment zou ik aan de slag gaan om er een te maken, misschien dat ik dit is na mijn vakantie doe. Als een van jullie er interesse in heeft stuur dan maar even een PM.

Groetjes,

Wout

 

PS odems, ik heb alle machines en materialen tot mijn beschikking. Vind het best leuk dit is een keer te proberen en maar weer is te laten zien dat simpel zeer vaak het beste is, mensen denken tegenwoordig veel te moeilijk over nieuwe ontwikkelingen omdat ze denken dat een simpele oplossing vaak al bestaat. Volgens mij is dit niet zo ;)

Link naar reactie
  • 0

Idealiter zouden we een Philips na moeten bouwen én een alternatief minder ingewikkelde kachel zonder ventilator en zonder thermo-elektrisch element, maar dat is wellicht te veel van het goede.

 

Nog even wat opmerkingen van een niet metaal man. Een ventilator gaat heel lang mee. Kijk eens naar PC ventilators die gaan zelden of nooit kapot. Bovendien zijn ze gemakkelijk en goedkoop te vervangen.

 

Ik ben geen verbrandingsexpert maar ik begrijp dat het verbrandingsmateriaal door de zeer hoge temperatuur ontleedt in kleinere brandbare delen (gassen). Door zeer warme zuurstofrijke lucht door kleine gaatjes te persen bovenin de kachel krijg je een naverbrandereffect. Het gaat hierdoor erg lijken op het koken met gas. Nils heeft het nut hiervan al aangegeven.

Door de fan lager te zetten wordt minder zuurstof in het onderste deel gebracht waardoor de vergassing vertraagt en "het gas" bovenin lager gaat.

 

Met een venturi effect kun je natuurlijk ook de luchtstroom regelen door de aan of afvoer te temperen. Heel veel moderne kachels maken hier gebruik van. Het zou erg knap zijn maar niet onmogelijk om een soortgelijk effect te krijgen als in de Philips kachel.

 

Het opwekken van stroom door een thermo-elektrisch element is nu een prettig bijeffect wat door het lage rendement niet echt de moeite is. Echter ook hier staan de ontwikkelingen niet stil. Toevallig is er in mei 2008 een octrooi aangevraagd op een thermo-elektrisch element door een Nederlander dat een rendement van 25% mogelijk zou moeten maken.

 

Link.

 

Ook ik wil best wat uurtjes vrijmaken als ik ergens een steentje bij kan dragen.

 

Edit: even de link gefixed

Link naar reactie
  • 0

 

Ik wil wel kijken of ik niet een Pressure Cooker dag voor jullie kan organiseren vanuit Syntens.

 

Zouden we dan bij een www.fablab.nl kunnen doen (kun je ook printplaatjes maken voor elektronica) of een andere werkplaats.

 

Ik weet niet of er een programma leeft voor het 3e en 4e kwartaal, maar er is volgens mij best wat te organiseren als 5 ondernemers samen een cooker willen knutselen.

 

Als een ieder zich bij mij aanmeldt en aan geeft wat/zij voor kennis en materialen wil en kan inbrengen en eventueel onder welke voorwaarden, zal ik kijken wat ik kan doen, kan niets beloven, maar uiteraard wel een poging wagen. Misschien leidt het tot iets moois.

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

open innovation

 

Alles wat je in FabLab doet is feitelijk open source, wat dat aan gaat borduur je gewoon voort op de woodstoven van Philips.,opgedane kennis koppel je terug.

 

Als er ondernemers zijn die de intentie hebben er geld mee te gaan verdienen, is niets mis mee, maar dan zou dat tijdig naar voren moeten komen, vandaar dat ik om de voorwaarde vraag.

 

Overigens doe ik niet aan de groep en/of ontwikkeling zelf mee. Kan, mag en wil ik niet. Daarentegen kan, mag en wil ik de groep wel met alle plezier faciliteren.

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Laten we eerst maar eens kijken wat wij er als Mechanoteam van kunnen maken. ;)

 

ps..... ik denk (uit ervaring) dat we beter eerst met een grote boog om het Eindhoven-cntwerp heen kunnen gaan, om problemen te voorkomen.

Link naar reactie
  • 1

In principe is iets als fablab niet nodig. De middelen om een dergelijke kachel te maken zijn hier aanwezig en ik wil graag wat in elkaar zetten om er wat van op te steken. Waarschijnlijk dat hier zelf aan begin na mijn vakantie (26 Juli ben ik terug) en dan hou ik jullie op de hoogte. Het is in principe niet moeilijk om te maken!

Als ik de post lees zijn er meer mensen met een eigen werkplaats en ik weet niet of het voor jullie ook mogelijk is om zelf een klein prototype te maken maar wellicht dat we dit kunnen doen en deze modellen vergelijken.

Eigenlijk zijn we nu dus aan een project begonnen om een goedkope houtkachel te maken die veel mensen in Afrika kan helpen. Vraag me af of er dan nog iemand is die er voor kan zorgen dat dit product daar gebruikt kan worden, misschien dat ik nu iets te hard van stapel loop. Maar naast dat we er met zn allen iets van op kunnen steken zou het natuurlijk geweldig zijn als deze kachel ook in Afrika terecht komt. Indien alles naar behoren werkt en het prijs technisch ook kan uiteraard.

 

Ik hoor graag van jullie!

Link naar reactie
  • 0

Mijn schuld dat hier niets meer van is gekomen! Excuses, ben een tijd weggeweest van HL totdat ik weer met veel vragen zat en was vergeten hoeveel ik eigenlijk heb geleerd van dit forum.

Als jullie hier nog iets voor voelen kan ik alsnog aan de slag gaan! (een jaar later... *zucht* tijd gaat snel)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij deed de ventilator het prima, maar was het de batterij of het oplaadelement (dat op hitte werkte) die het snel af liet weten.

 

Anyway, de design criteria moeten zijn:

zoveel mogelijk lokale productie

niet meer dan 80 - 100 dollar voor de eindgebruiker (dus 20 dollar manufacturing)

onverwoestbaar

zuinig met brandstof

niet slecht voor milieu of gezondheid

gezellig om heen kunnen zitten

er moet niet al te veel "AID geld" voor nodig zijn.

 

Op zich zou het mooi zijn als de technologie patenteerbaar is (dan kan je lokale producenten een voorsprong geven op goedkope import).

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij deed de ventilator het prima, maar was het de batterij of het oplaadelement (dat op hitte werkte) die het snel af liet weten.

 

Dat verbaats mij niets, een opwind element zoals dat in die opwind radio's wordt gebruikt lijkt mij een betere oplossing.

 

Als Fezz alsnog een gooi wil doen naar een simpelere versie dan wil ik best kijken of ik iets bij kan dragen aan het ontwikkelproces.

Ik ken nog iemand die bekend is met de Woodstove en zelf regelmatig in Afrika zit, denk dat hij ook wel oren heeft om deel te nemen aan het ontwikkeltraject.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben welliswaar geen uitvinder, maar wél een gepassioneerd fikkie stoker. Ik denk ook graag mee.

 

BTW, Shell Foundation werk ook met een woodstove, die werkt volgens een ander principe. Die heb ik nooit in werking gezien, maar ze zijn er zelf erg enthousiast over. Hun programma heet Breathing space

 

 

Schema Philips Woodstove (die ik zelf erg goed vind als hij heel blijft)

misc-sustainability_08-0.jpg

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.