• 0

Overgang van een onderneming naar een werkzaamheid

Als een ondernemer zijn onderneming staakt en het pand dat daarin zit vervolgens in de terbeschikkingsstellingsregeling gaat vallen is het dan mogelijk een of andere vorm van geruisloze overgang te claimen.

 

De regels van de winstbepaling van beide regimes zijn (op dit punt althans) hetzelfde. Een probleem is dat er geen formele bepaling is waarop ik mij kan beroepen, sterker nog: er is er wel een voor het omgekeerde geval (3:99 IB), dus ik vrees dat de belastingdienst a contrario gaat redeneren.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Als een ondernemer zijn onderneming staakt, valt het pand niet onder de TBS-regeling, maar verhuist naar box 3. Voor de boekwinst op het pand kan eventueel een lijfrente worden bedongen.

 

Het pand valt wel onder TBS-regeling als bv. de onderneming wordt ingebracht in een BV en het pand vervolgens wordt verhuurd aan de BV. Ook in dat geval moet er afgerekend worden met de fiscus, maar ook hier kan de stakingswinst omgezet worden in een lijfrente.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sarek,

 

In je andere vraag geef je aan dat je een BV hebt opgericht waar genoemd pand aan verkocht wordt na de staking van de IB onderneming. Als ik aanneem dat dat hier ook zo is, dan geldt de TBS regeling helemaal niet. Pand is immers eigendom geworden van de BV.

 

Mocht je bedoelen dat het pand privé bezit blijft en door de BV gehuurd gaat worden dan is het wel TBS.

 

In geen van beide gevallen kun je geruisloos voortzetten, aangezien een pand op zichzelf geen onderneming is en dat is nu juist het vereiste bij geruisloze overdracht: het voortzetten van de bestaande onderneming.

 

Zoals Odeon al aangaf, kun je wel ruisend staken en voor de boekwinst op het pand een lijfrente bedingen bij de BV. Dan valt de stakingswinst weg tegen de lijfrentepremieaftrek. Zie artikelen vanaf 3:129 IB 2001.

 

Dat kan echter alleen als de BV de oude onderneming of een deel daarvan voortzet. Zie 3:127-1-a-2 IB 2001, toegelaten aanbieders van lijfrentes.

 

En, a contrario rederneren mag de fiscus niet als de wet gewoon niets anders toelaat.

 

Namens wie vraag je dit eigenlijk? Je schrijft elke keer "een ondernemer"..?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Denarius,

 

Het gaat inderdaad om een ondernemer in de grafische/ontwerpsector die zijn onderneming enige jaren geleden had ingebracht in een BV doch indertijd, eerder door onwetendheid dan door kwade wil zijnerzijds, enige formele zaken niet goed op orde had gebracht.

Hij komt nu met de vraag bij mij omdat de belastingdienst nu moeilijk gaat doen over de economische overdracht, en de man inderdaad het tbs regime in wil sturen.

Omdat ik in deze zaak alle opties open wil houden in het kader van de onderhandelingen met de fiscus wil ik graag alle mogelijke kanten van de zaak duidelijk hebben. Dit waren, zoals gezegd, de enige punten waar ik zelf niet uitkwam, omdat ik iets dergelijks nog niet eerder tegen was gekomen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.