• 0

Binnen vier maanden ben ik failliet - wat nu?

Beste HL leden,

 

Ik zit met het volgende:

 

5 maanden geleden heb ik een BV opgericht en met volle moed ben ik begonnen met mijn eigen zaak.

- Ik heb een pand gehuurd (contract voor 3 jaar)

- Een auto geleased, VW POLO (contract voor 3 jaar)

- Telefoon en internetaansluiting (contract voor 1 jaar)

- Mobiele abbonement (2 jarig)

- DGA salaris toegekend van 3500 euro per maand.

 

Ik had 2 opdrachtgevers die beide niet meer met mij willen samenwerken ( reden is onbelangrijk, in ieder geval geen fraude of iets )

In 5 maanden tijd heb ik in totaal 60.000 euro aan commissie ontvangen maar bijna niets gereserveerd (alles gebruikt in de BV om maandelijkse lasten te dekken en apparatuur te kopen voor het bedrijf). De bedrijven waarvan ik commissie heb ontvangen hebben het recht om een gedeelte terug te vragen wanneer een door mij geleverde klant niet langer dan 3 jaar bij ze blijft.

 

- Het is niet meer mogelijk om andere opdrachtgevers te vinden of iets anders te doen om het bedrijf draaiende te houden.

- Momenteel heb ik nog genoeg in kas om 4 maanden lang de vaste lasten te dekken, er zijn momenteel dus geen schuldeisers, iedereen is (tot op heden) netjes betaald.

- Ik heb geen schuld bij de belastingdienst (gaat ook niet gebeuren omdat ik een voorlopige aanslag heb gevraagd en deze ook heb betaald).

- De reden waarom mijn opdrachtgevers niet meer met mij samenwerken is niet aan mij, of mijn bedrijf te verwijten.

 

Nu wil ik graag weten :

 

1. Kan ik persoonlijk aansprakelijk gesteld worden door de schuldeisers/curator omdat ik geen gelden heb gereserveerd? (wat wel gebruikelijk is)

2. Is het standaard al zo dat als je in het eerste jaar failliet gaat je direct persoonlijk aansprakelijk gesteld wordt?

3. Kan ik een LTD (beheer ltd in Cyprus) boven mijn BV zetten die zogenaamd het beleid voert over mijn BV zodat die LTD aansprakelijk is?

4. Wat kan ik nog meer doen om bij een bestuurdersaansprakelijkheid de dans te ontspringen ook al zou het stoppen van de samenwerking door mijn opdrachtgevers wel aan mij te verwijten zijn?

 

Welke adviezen/tips/vragen mogen overgeslagen worden :

 

- Vragen of ik contact heb gezocht met een vriend/kennis/instantie of bedrijf die mij misschien kan helpen om faillisement te voorkomen.

- Of ik er alles aan heb gedaan om faillisement te voorkomen.

- Of ik het wel verantwoord en eerlijk vind om faillisement aan te vragen tegenover mijn schuldeisers.

- Of ik me er wel van bewust ben dat ik hierdoor het vertrouwen bij de schuldeisers zodanig schaad dat ik wellicht in de toekomst geen zaken meer met ze kan doen.

- Of het wel eerlijk en maatschappelijk verantwoord is om de BV door te stoten naar een ltd in Cyprus.

 

Bovenstaande adviezen mogen wat mij betreft overgeslagen worden aangezien ik geen maatschappelijk verantwoorde adviezen wens, maar mogelijke oplossingen om hier heelhuids uit te komen, ongeacht of ik mijn schuldeisers benadeel (waar ik dus echt niet wakker van lig).

 

Mijn bedrijf is in ieder geval niet te redden, dus ook tips hierover mogen worden overgeslagen.

 

Alvast bedankt voor het creatief meedenken.

 

Groet,

 

Johan

 

[titel aangepast / suggestie is om de overbodige poll te verwijderen - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

Beste Johan,

 

Ik wil graag een nuance inbrengen: je bent ondernemer en dit forum is er voor ondernemers. Dus je verdient in de essentie van deze site een antwoord. Menigeen heeft dat gegeven en sommigen geven een moreel oordeel. Vraag blijft altijd of zij net zo moreel verantwoord zouden handelen als ze in jouw situatie zijn. Die nuancering aangebracht hebbende, ben ik verplicht om te reageren. Ik zou nl. ook mijn vege lijf willen redden over de rug van mijn schuldeisers. Je hebt immers monden te voeden en een dak boven je hoofd te houden. Die verhuurder kan het pand ook aan een ander verhuren. Dit is immers zijn ondernemersrisico!

 

Dat gezegd hebbende: ik zou geen Cypriotische Ltd boven mijn BV zetten. Op Cyprus wordt geen enkel management gevoerd en daarmee stel je de deur open voor de fiscus om die Ltd buiten spel te zetten, wegens geen zakelijk belang. Zo ontloop je in elk geval de aansprakelijkheid niet. Zo zal ook jouw verhuurder via de curator betogen.

 

Daarnaast wordt voor de aansprakelijkheid verder gekeken dan de periode waarin het faillissement in zicht komt. De BV nog 8 maanden overeind houden met geleend geld, ontslaat je nergens van! Feit blijft nl. dat er sinds heden geen omzet meer is en er langlopende verplichtingen zijn aangegaan die niet realiseerbaar zijn. Dat je een gat hebt weten te dichten met geleend geld, maakt het er juist slechter op! Nu de omzet opdroogt en je willens en wetens de BV leningen aan laat gaan (die nooit terugbetaald kunnen worden door de BV), getuigt des te meer van onbehoorlijk bestuur!. Je creeert immers nieuwe schuldeisers zonder dat er zicht is op enig vertrouwen dat die schulden afgelost kunnen worden. Als een curator je ergens op aan zal spreken is dit het wel.

 

Ik denk dat je er nog vanaf kunt komen zonder bestuurdersaansprakelijkheid als je de zaak nu laat gaan. Je hebt geen preferente schuldeisers (fiscus, uwv) en de verhuurder kan alleen incasseren als hij jou succesvol aansprakelijk weet te stellen. Dus hij moet mis-management bewijzen! Dat er opdrachtgevers weglopen is een normaal bedrijfsrisico en doet niets af aan de vraag of jij je als bestuurder wel verantwoordelijk gedragen hebt.

 

Het risico dat reeds is opgemerkt door Ruben vd Oord (lees je mee?): de anti-misbruik bepaling, vind hier geen werking. Die ziet namelijk op rechtshandelingen door een BV in oprichting.!

 

Bedoeld door Ruben wordt artikel 2:203 lid 3 BW. Heel artikel 203 gaat louter over BV's in oprichting. Deze tekst luidt:

Indien de vennootschap haar verplichtingen uit de bekrachtigde rechtshandeling niet nakomt, zijn degenen die namens de op te richten vennootschap handelden hoofdelijk aansprakelijk voor de schade die de derde dientengevolge lijdt, indien zij wisten of redelijkerwijs konden weten dat de vennootschap haar verplichtingen niet zou kunnen nakomen, onverminderd de aansprakelijkheid terzake van de bestuurders wegens de bekrachtiging. De wetenschap dat de vennootschap haar verplichtingen niet zou kunnen nakomen, wordt vermoed aanwezig te zijn, wanneer de vennootschap binnen een jaar na de oprichting in staat van faillissement wordt verklaard.

 

Dus geen artikel 2:203 BW, geen hoofdelijke borgstelling en een normaal bedrijfsrisico: waar maak je je zorgen om?

 

Maar de hamvraag: waarom kun je niets meer maken van je BV? Dat zou nog veel makkelijker zijn. Ondernemen is risico's lopen, maar na tegenslagen ook weer de ballen hebben om op dat harde zadel te gaan zitten!

 

Succes

Joost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik kan de BV nog ongeveer (door het lenen van geld van een familie lid) ongeveer 8 maanden draaiende houden.

Lijkt me onverstandig, geld lenen om in een bodemloze put te stoppen.

Momenteel is er nog geen faillisement in zicht

Daar zal een curator heel anders over denken. De contracten zijn toch nu al opgezegd?

dus wanneer ik mijn BV nu onder een cyprische LTD hang dan doe ik dit alleen maar om belasting te "ontwijken" en niet om te frauderen. Als uiteindeljk de BV toch failliet gaat over 8 a 9 maanden dan is de LTD constructie toch niet opgezet om bestuurdersaansprakelijkheid te ontlopen (tuurlijk is dit wel het geval, maar niet hard te maken).

Daar kunt u zich lelijk in vergissen. U bent op dit moment DGA, u neemt nu, terwijl de contracten al opgezegd zijn, beslissingen waardoor schuldeisers - mogelijk - benadeeld worden. Dat is voldoende voor bestuurdersaansprakelijkheid.

Link naar reactie
  • 0

Met een leasemaatschappij en verhuurder heb je straks toch twee sterke schuldeisers die alleen maar in een win-win situatie komen door te procederen: ze halen mogelijk bij jou nog iets en ze verhuren mogelijk verder. M.i. kies je duidelijk voor een harde opstelling/om te stoppen (je zegt met iets anders bezig te zijn) en heb je zelf voor te weinig continuiteit gezorgd (goh, waarom vereist de Belastingdienst toch meerdere opdrachtgevers?). Neemt niet weg dat het makkelijk praten is voor de meesten hier die niet in jouw schoenen staan. Maar toch ken ik genoeg freelancers en starters die ook na zes maanden weer hard moeten vechten voor een nieuwe opdracht en soms met iets minder lucratiefs genoegen nemen...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat ik niet begrijp is waarom de BV niet gewoon vandaag wordt gestopt. Waarom zou je een BV draaiende houden als je zelf al zegt dat de zaak failliet zal gaan? Blijkbaar heb je er een belang bij om het faillissement uit te stellen, je wilt zelfs geld lenen om in de failliete BV te stoppen, waarom zou je dat in 's hemelsnaam doen? Ik proef dat er nog meer speelt. Moet je een bepaalde tijd volmaken met je BV omdat er anders clausules in werking treden die je nog meer geld kosten? Staat er in je contracten dat je alles moet terugbetalen als je BV binnen 12 maanden failliet gaat? Als je dat soort informatie hier niet geeft krijg je ook geen zinnige adviezen.

 

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Hierbij mijn dank en een buiging voor de adviezen en tips die ik van je gekregen heb. Hier kan ik echt wat mee. En je hebt het inderdaad goed gezegd. Het is meer mijn verantwoordelijkheid om thuis de monden te voeden van mijn kinderen alsdat ik me schuldig ga voelen over mijn verhuurder.

Bij deze wil ik ieder ander die mij heeft willen voorzien van een advies ook bedanken !

 

 

dus wanneer ik mijn BV nu onder een cyprische LTD hang dan doe ik dit alleen maar om belasting te "ontwijken" en niet om te frauderen. Als uiteindeljk de BV toch failliet gaat over 8 a 9 maanden dan is de LTD constructie toch niet opgezet om bestuurdersaansprakelijkheid te ontlopen (tuurlijk is dit wel het geval, maar niet hard te maken).

 

 

 

Daar kunt u zich lelijk in vergissen. U bent op dit moment DGA, u neemt nu, terwijl de contracten al opgezegd zijn, beslissingen waardoor schuldeisers - mogelijk - benadeeld worden. Dat is voldoende voor bestuurdersaansprakelijkheid.

geplaatst door: Denarius

 

Maar stel je nu eens voor dat ik toch nog een opdrachtgever heb gevonden, waar ik nu nog zaken mee kan doen (kleine opdrachtgever) en ik ga op zoek naar meerdere opdrachtgevers en ik ga toch omzet maken. Ik ga nu(dus terwijl ik met mijn berijf bezig ben en er is geen faillisement in zicht, want ik draai omzet en ik maak winst) een LTD Cyprus constructie opzetten. Over een aantal maanden stoppen ook de opdrachgevers met mij ( tijdelijke projecten ) en ik ga dan failliet?

Wat dan?

Link naar reactie
  • 0

Het is meer mijn verantwoordelijkheid om thuis de monden te voeden van mijn kinderen alsdat ik me schuldig ga voelen over mijn verhuurder.

 

Daar hebben de adviezen dus helemaal niks mee te maken. Het gaat er om im met zo min mogelijk verliezen van je aansprakelijkheidsverplichtingen af te komen.

 

Door proberen "handig" te zijn kan je je ernstig in de vingers snijden en je (onderhandelings)positie verspelen.

 

Maar goed, doe lekker waar je zin in hebt. Naai je schuldeisers en zie maar wat er van komt. Je hebt vast vaker met het bijltje gehakt.

 

De groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Ik weet niet waarom jij zo begaan bent met je schuldeisers, als je wilt mag jij om ze te helpen een bedrag doneren aan ze.

Laten we nu ophouden met doen alsof ik met moet interesseren en rot moet voelen om schuldeisers. Lekker irritant zeg dat mensen zoch zo begaan voelen met mijn schuldeisers. Al zouden al mijn toekomstige schuldeisers een terminale ziekte krijgen dan lig ik daar toch niet wakker van. Als ik me rot zou moeten voelen om dat soort zaken ging ik wel vrijwilligers werk doen in Birma of iets want er zijn ergere dingen dan mijn schuldeisers. Als zij de kans zouden krijgen dan zouden zij ook beslag willen leggen op mijn prive en zodat mijn kinderen geen dak boven hun hoofd hebben. Ik heb liever dat zij in de shit zitten dan ik.

 

En NILS, Nee ik heb niet vaker met dat bijltje gehakt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat iedereen zo begaan is met de schuldeisers om te voorkomen dat ze het geld waar ze denken recht op te hebben daadwerkelijk op te eisen via lange slepende procedures. Als je nu kunt regelen dat je van die contracten af komt zijn het opeens geen schuldeisers meer. Ze gaan dat geld een stuk harder willen hebben als jij een maand huurt zonder dat daarna kunnen te betalen, dan dat als je een maand niet huurt zonder te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik dit topic lees vraag ik mij af wat de meerwaarde is van de ongenuanceerde houding van ts. Oorlog voeren kent in zijn algemeenheid slechts 1 winnende partij en dat zijn de wapenleveranciers ... in het zakenverkeer zijn het de advocaten.

 

Ergens zal TS toch kwaliteiten hebben, anders zou het starten van het bedrijf echt een slecht plan zijn geweest. Hij heeft 2 opdrachtgevers en die nemen niet meer af. Er is nog tijd. Er zijn nog middelen. Waarom geen survival strategie? Waarom geen overleg?

 

Ik kan me ook voorstellen dat wanneer je in een markt opereert waar slechts enkele opdrachtgevers zijn en die paar staken hun afname, dat je dan in paniek kunt raken en om je heen gaat schieten.

 

Het contract wat TS heeft afgesloten of de bijbehorende voorwaarden (waarschijnlijk inkoopvoorwaarden?) zullen ongetwijfeld clausules bevatten waarin staat dat TS een eventuele wijziging van de rechtsvorm dient aan te geven. Partijen die dergelijke contracten afsluiten kennen hun pappenheimers en dekken zich in.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Schuldeiser is een negatieve term voor een partij waar je zaken mee hebt gedaan / zaken van hebt afgenomen ten behoeve van je eigen bedrijf. Daarmee zijn afspraken gemaakt, en in beginsel in het aan te raden deze na te komen. Als je ziet aankomen dat daar ruis op de lijn gaat komen, oplossingen zoeken, en niet onder je afspraken uit proberen te komen met kunstgrepen. Het is niet netjes, illegaal, en vroeg of laat gaat het tegen je werken. Als je nu weet dat je problemen krijgt, deal er nu mee.

 

 

 

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Op basis van zijn geventileerde opvattingen gaat de ts nooit een gezond bedrijf opbouwen.

Ik sta erop dat ik met mijn Crediteuren een even goede verhouding heb als met mijn Debiteuren. Beide groepen zijn al meer dan 15 jaar onderdeel van mijn ondernemerswereld. En ik weet het, er kan iemand failliet gaan om onverwachte redenen. Of iemand kan in tijdelijke problemen komen. Maar daarbij is het allerbelangrijkst dat je blijft praten en samen oplossingen zoekt. Ik sta op vertrouwensbanden, ook al ben ik daardoor soms net iets kwetsbaarder dan de meer afstandelijke ondernemers.

Link naar reactie
  • -3

Mjn schuldeiser (toekomstige schuldeiser) is een grote leasemaatschappij waar niet mee valt te praten. De ander is mijn verhuurder die miljonair is, ook hij is keihard. Ik geloof niet dat zij hier wakker van zullen liggen maar goed, daar gaat dit niet om.

Zoals ik al vreesde is dit meer een emotionele Topic geworden waar mensen met emotie gaan reageren terwijl ik daar bewust niet om heb gevraagd.

 

Stellen jullie je nou allemaal eens voor dat toen ik begonnen was met mijn bedrijf, een Cyprus LTD bobven mijn BV had gehangen, met bestuurders uit Cyprus en ik gewoon op de loonlijst van de BV ( maar geen bestuurder ) De BV waar ik aandeelhouder van ben (maar geen bestuurder) gaat failliet. Wat dan?

 

Mensen die nu gaan zeggen hoe onverstandg dat is blablabla DAAR VRAAG IK NIET OM!

 

Als je geen antwoord weet op bovenstaande ZEG DAN MAAR HELEMAAL NIKS I.P.V. ONZIN.

 

Mensen die met alternatieven gaan komen HOEFT NIET.

 

Dus de vraag is heel simpel.

Een BV met mij als aandeelhouder, maar deze wordt bestuurd door een Holding (LTD) op Cyprus met ook daar de bestuurder. Hoe zit het dan met aansprakelijkheid etc.

 

Groet Johan

Link naar reactie
  • 0

Beste Johan

 

Je verkeert in een vervelende situatie, mensen op dit forum proberen jou met raad en daad bij te staan.

In ruil daarvoor verwachten wij dat jij tenminste respectvol reageert op de gegeven antwoorden.

Ondanks jouw negatieve uitlatingen blijven mensen toch de moeite nemen om jou in te laten zien dat de enige oplossing toch echt is te stoppen met jou activiteiten. Onder deze omstandigheden heeft elke uitvlucht naar een LTD or whatever geen enkele zin.

 

Om te voorkomen dat een discussie waarin alle opties al genoemd zijn nog verder ontspoort gooi ik hier een slotje op.

 

Ik wens je veel wijsheid de komende tijd.

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Ik weet niet waarom jij zo begaan bent met je schuldeisers, ....

 

En NILS, Nee ik heb niet vaker met dat bijltje gehakt.

 

 

 

Ik ben op geen enkele wijze begaan met schuldeisers en ja, ik heb vaker met het bijltje gehakt, zoals wel meer ondernemers op dit forum.

 

Als "ondernemer in de problemen" met een BV waar nog boedel in zit heb je een vrij goede onderhandelingspositie ten opzichte van je crediteuren. Zij hebben namelijk geen baat bij jouw faillisement als ze de indruk hebben dat er wat te verdelen valt. Als je de zaak niet doortastend aanpakt en je krediteuren hebben de indruk dat je de kluit belazerd, verlies je die positie en komen ze achter je aan met advocaten en rechtzaken, met wsl een persoonlijk faillisement als uiteindelijk resultaat.

 

Maar goed, zie het zo als je het wil zien. Ik wens je veel plezier.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af wat een leasecontract voor een polo nou eigenlijk kost?

Je telecomvoorzieningen kunnen nooit duur zijn en ik ga er van uit dat je geen 200m2 in het WTC huurt.

Je hebt geen personeel.

 

Volgens mij zijn dit kosten die je met nieuwe opdrachten of zelfs als je ergens in loondienst gaat makkelijk kunt opbrengen.

 

Mijn advies, probeer je oude baan terug te krijgen of zoek een nieuwe baan in je oude vak.

Probeer in de tussentijd een andere huurder voor je pand te vinden (al betalen ze 80% van jouw huurprijs) en probeer die polo te dumpen via een leasecontracthandelaar.

 

Op deze manier red je je eigen hachje, maar zorg je ook dat je eigen naam niet besmet wordt bij je huidige zakenpartners (betere benaming dan schuldeisers).

 

It takes a lot of steps to come to a next level.

Link naar reactie
  • 0

Schuldeisers zijn vaak ook ondernemers. Als ik werk doe voor een ander en een ander probeert door kunstgrepen aan zijn betalingsverplichtingen te ontkomen dan voel ik me belazerd. Ik zou collega's waarschuwen niet meer met deze ondernemer(s) in zee te gaan. Kortom, probeer in problemen met elkaar uit te komen, desnoods via de rechter. Immers, van een kale kip kan je niet plukken. Echter, het doen van kunstgrepen is niets anders dan het plegen van fraude en daarmee maak je de zaken er alleen maar erger op. Vaak betekent dat een persoonlijk faillissement! Bij de rechter sta je in dergelijke gevallen helemaal zwak.

Link naar reactie
  • 0

Graag aandacht voor het volgende:

 

Algemene discussie over een (dreigend) faillisement en hoe om te gaan met schuldeisers kan naar aanleiding van Denarius' column Benadelen van schuldeisers, kan dit door de beugel?

 

Eventuele discussie, tips en opmerkingen gericht op de oplossing van Johan_leeuw kunnen in dit topic. Ben je het dus ergens in het algemeen wel of niet mee eens dan kan dat op bovenstaande link en niet hier, dan houden we namelijk dit topic ter zake doend.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.