• 0

Waar vind ik 'empty nest' moeders?

Onlangs ben ik een online platform gestart voor een doelgroep die nog niet als zodanig wordt getarget op het internet.

In Amerika is het al wel een bekende doelgroep; namelijk "de emptynest mothers", ofwel moeders met uitwonende kinderen.

 

Op dit moment druk bezig om zoveel mogelijk bezoekers op de site te krijgen. Hierover heb ik een aantal vragen:

 

-Omdat de doelgroep heel divers is vind ik het moeilijk om te bepalen, waar ik om gezocht wil worden. Is het slimmer om de content breed te houden, dus een zo groot mogelijke doelgroep. Of kan je beter focussen binnen de doelgroep, waardoor je meer waarde hebt voor een deel van de doelgroep?

 

-Heeft het nut om online te adverteren?

 

-Heeft er iemand ervaring met internetmarketing voor ouderen? en kan hij/zij mij misschien vertellen welke marketingtool voor deze doelgroep het beste werkt?

 

Dank,

 

Groet

 

[titel aangescherpt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Volgens mij kun je een fortuin spenderen aan de zoektocht naar je doelgroep. Als je nou een deel daarvan investeert in de kwaliteit van je content en je site interessant maakt voor media die door deze uitgemoeders waarschijnlijk gelezen worden - toemaar, alle damesbladen en kranten - dan kan free publicity de stroom op gang brengen.

 

Wat voor content? Ik denk dat je eerst wat herkenning moet creëren. Maak portretten. Doe onderzoek naar de voor- en nadelen van het namoederschap en publiceer dat.

 

En als je dan toch perse aan marketing wil doen: waarom benader je ze niet via hun kroost? Doe een actie gericht op studenten (moedermelders) en gebruik hen desnoods om een ode aan het moederschap te brengen. Plaats ansichtkaarten in studentencafés met plaktatoes. Verkoop gepersonaliseerde kalenders (elke maand een andere moederfoto) en t-shirts. Start een actiesite Memum.com of Moekels.nl - met een knipoog uiteraard.

mum.thumb.jpg.5b874e43e76edd99202ae6739a852e83.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij erg nuttig om aan internet advertising te gaan doen.

Hierbij is het misschien een oplossing om de doelgroep variabelen uit te zoeken op welke sites

ze nog meer actief zijn (bijv. libelle of margriet etc)

 

Waarschijnlijk hebben grote websites als de margriet goede specifieke advertentie mogelijkheden op jouw doelgroep.

 

just my 2 cents.

Voor belegde broodjes en voor de perfecte Bedrijfslunch

Link naar reactie
  • 1

(Wauw – je hebt zelfs een ‘empty nest syndrome’…)

 

Leuke maar ook moeilijke doelgroep lijkt me. Want je hebt alleenstaande moeders/vaders en stelletjes. Je hebt ze in alle soorten en maten.

 

Met zo’n brede doelgroep zou ik me inderdaad focussen op een groep binnen de groep.

En ik denk dat mannen anders met het feit omgaan dat de kinderen de deur uit zijn dan vrouwen (“he, eindelijk de afstandbediening van mij!”).

 

Ik zou trouwens oppassen met de term ‘ouderen’. Jouw doelgroep zijn niet per definitie ouderen, maar waarschijnlijk eerder vrouwen rond de 40/50, die misschien weer een parttime baan oppakken, die iets nieuws willen in het leven, gaan reizen, vrijwilligerswerk gaan doen, een make-over willen enz enz.

 

Ik kan me voorstellen dat vrouwen waar de kinderen de deur uit zijn in een soort ‘gat’ vallen. Dus misschien kun je een platform creëren waar ze van gedachte kunnen wisselen (ze hebben tenslotte allemaal nu dezelfde sores aan hun hoofd: wat doet Klein-Pietje nu op die studentenkamer, hoe vul ik mijn vrije tijd, waar moet ik met mijn man nu over praten etc. ect.).

 

Het hangt er ook een beetje van af wat je nu op je website aanbiedt…

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de reacties. Ik kan hier weer wat verder mee.

 

Ik heb al eerder een goed persbericht gestuurd, maar ik denk inderdaad dat het verstandig is om een persbericht te sturen n.a.v. een onderzoek wat door ons is gedaan.

 

Groet,

Marie

Link naar reactie
  • 1

Uhm...vind je het zelf niet wat vreemd dat je een online platform start, maar dat je vervolgens niet weet waar die doelgroep uithangt? Ben je zelf een empty-nest moeder? Ken je empty-nest moeders? (waarom begin je dit platform uberhaupt?).

 

Vraag, vraag, vraag, vraag: ga naar zoveel mogelijk van die mensen van jouw doelgroep toe en vraag ze de hemd van het lijf: waar ze van houden, hoe ze terugvallen op hun vriendinnen, waar ze boodschappen doen, hoe ze omgaan met de extra tijd, hoe ze omgaan met het verlies van de (permanente) zorg van hun kids, met wie ze dit bespreken, of ze het compenseren met hobby's, met nieuwe activiteiten met hun partner, etc, etc, etc, etc.

 

Niet alleen weet je dan waar ze offline en online zitten, je hebt direct veel meer van de behoeftes van je platform-leden in kaart gebracht. Waardoor je platform veel relevanter zal zijn voor je doelgroep dan je ooit zelf had kunnen bedenken.

Link naar reactie
  • 0

Voordat dit platform is gestart heb ik uitgebreid onderzoek gedaan. Zo heb ik meerdere beurzen bezocht, en "meetings" met deze moeders gehouden en veel literatuur over dit onderwerp gelezen.

 

Gebleken is dat moeders graag hun ervaringen delen over deze nieuwe fase. Ook hebben ze aangegeven meer te willen weten over studie van studerend kind, het wonen op kamers, financiele zaken van studeren etc.

 

Maar het resultaat van naar welke informatie ze behoefte hebben is zo divers en breed dat het lastig is om de vraag te structureren. Dan kan je misschien beter de content zo breed mogelijk houden, totdat je merkt dat bepaalde onderwerpen de meeste aandacht trekken?

Link naar reactie
  • 0

Voordat dit platform is gestart heb ik uitgebreid onderzoek gedaan. Zo heb ik meerdere beurzen bezocht, en "meetings" met deze moeders gehouden en veel literatuur over dit onderwerp gelezen. Gebleken is dat moeders graag hun ervaringen delen over deze nieuwe fase. Ook hebben ze aangegeven meer te willen weten over studie van studerend kind, het wonen op kamers, financiele zaken van studeren etc. Maar het resultaat van naar welke informatie ze behoefte hebben is zo divers en breed dat het lastig is om de vraag te structureren. Dan kan je misschien beter de content zo breed mogelijk houden, totdat je merkt dat bepaalde onderwerpen de meeste aandacht trekken?

 

Misschien moet je even naar www.indipenda.nl (inderdaad, zij waren afgelopen keer in Dragon's Den), zij hebben een site voor gescheiden vrouwen en ontwikkelen nu een site voor gescheiden mannen. Zij hebben voor dezelfde soort vragen gestaan, misschien kan een keertje praten geen kwaad?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Voordat dit platform is gestart heb ik uitgebreid onderzoek gedaan. Zo heb ik meerdere beurzen bezocht, en "meetings" met deze moeders gehouden en veel literatuur over dit onderwerp gelezen. Gebleken is dat moeders graag hun ervaringen delen over deze nieuwe fase. Ook hebben ze aangegeven meer te willen weten over studie van studerend kind, het wonen op kamers, financiele zaken van studeren etc. Maar het resultaat van naar welke informatie ze behoefte hebben is zo divers en breed dat het lastig is om de vraag te structureren. Dan kan je misschien beter de content zo breed mogelijk houden, totdat je merkt dat bepaalde onderwerpen de meeste aandacht trekken?

 

Misschien moet je even naar www.indipenda.nl (inderdaad, zij waren afgelopen keer in Dragon's Den), zij hebben een site voor gescheiden vrouwen en ontwikkelen nu een site voor gescheiden mannen. Zij hebben voor dezelfde soort vragen gestaan, misschien kan een keertje praten geen kwaad?

 

Wat grappig, daar moest ik gisteren avond toen ik de uitzending zag meteen aan denken: "he, ongeveerd dezelfde insteek als de empty moms". Inderdaad erg breed en daarmee bestwel lastig.

 

Misschien moet je inderdaad op zo'n plaform eerst even kijken waar het naartoe gaat.

Link naar reactie
  • 0

Wat voor een onderzoek heb je precies gedaan? Zijn er gemeenschappelijke kenmerken te vinden binnen jouw doelgroep? Bijstandsmoeders zijn wellicht minder interessant, dan vrouwen met een hoger welstandsniveau. Gescheiden vrouwen zoeken misschien meer steun buitenshuis, dan een gelukkig getrouwde vrouw. Dit zijn zo maar wat aannames. Maak dit soort aannames eens feitelijk en je doelgroep zal meetbaar worden.

 

Heb je Google al eens gebruikt om jouw doelgroep te zoeken op het internet? Volgens mij moet je daar toch een behoorlijk goed idee uit kunnen halen: zoekopdracht Google

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hai Kena,

 

Waar het bij een community/forum altijd om draait is: zijn er behoeften bij een groep mensen die zo groot is, dat zij daar weken en maandenlang over kunnen praten. Bij ondernemers bijv. is "klanten werven", "verkooptips" en "financiering krijgen" altijd een hot issue: zelfs na 6 jaar raken we daar niet over uitgepraat.

 

Wat zijn de drie of vijf onderwerpen, die je doelgroep het meest raken, waar ze maar niet over uitgepraat raken en die van jong tot oud, van Fries tot Brabo, etc, etc. maar blijft aanspreken, respectievelijk: waar ervaren moeders minder ervaren moeders mee willen helpen. (check bijv. Ouders.nl : zit daar geen onderwerp bij?). Ik hoop dat je die drie-vijf hebt opgemerkt in je gesprekken met moeders. Zo lijkt mij het enorm moeilijk voor ze om weer de arbeidsmarkt op te gaan. Of hoe je zakelijk (weer) met computers omgaat, idem met het internet. En de emoties? Daar kan ik alleen maar naar raden.

 

Mijn tip dus: begin met drie tot vijf. Als je merkt dat je platform groter wordt, voeg een paar onderwerpen toe. Maar blijf altijd in "gesprek" met je community/platform over waar hun behoeften liggen. Plus: hou daarbij ook in de gaten of de richting waarin je community wil, ook jouw richting is. Succes.

Link naar reactie
  • 1

 

Als marketingtactiek is het helemaal geen foute: identificeer een nieuwe doelgroep met eigen behoeften en claim 'm. Volgens mij heb je iets te pakken, dus ga ervoor. Als moet het commerciële potentieel nog wel blijken. Maar er vliegen elk jaar heel wat studentjes uit, dus de doelgroep is best interessant en ze hebben wat gemeen. Go girl!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

-Omdat de doelgroep heel divers is vind ik het moeilijk om te bepalen, waar ik om gezocht wil worden. Is het slimmer om de content breed te houden, dus een zo groot mogelijke doelgroep. Of kan je beter focussen binnen de doelgroep, waardoor je meer waarde hebt voor een deel van de doelgroep?

 

 

Lijkt mij dat je al bepaald hebt wie je wil bereiken en dat je nu gewoon moet kijken welke onderwerpen deze moeders het meest aanspreekt, wat je inderdaad uit je onderzoek zou moeten kunnen halen. En daar dan de meest genoemde onderwerpen uit kiezen. Natuurlijk kan je doelgroep heel divers zijn, maar het toch juist om de dingen die die mensen verbindt waar jij een forum voor wil beginnen?

 

(en anders kan ik je het emailadres van mijn moeder wel eens geven. Typisch geval van empty-nest syndrome: wil er een hond bij, heeft erover gedacht weeskinderen tijdelijk in huis te nemen, is een nieuwe opleiding gaan doen, enz. ;-)

 

Curiosity: wat zou zo'n subgroep binnen empty-nest-mothers dan zijn?

 

groetjes,

 

Kim

 

Link naar reactie
  • 0

 

Kim, dankjewel voor je reactie. Ik ben nu inderdaad bezig te achterhalen waar deze doelgroep het meest op zoekt. Google Analytics helpt me hierbij een stuk verder :D

 

Als ik het over een subgroep heb dan zou je bijvoorbeeld denken om te richten op de MOMs die aan het werk zijn, of juist andersom. Maar ik ben wel tot de conclusie gekomen, dat je zo'n platform beter breed kan houden.

 

Zou leuk zijn om je moeder eens te emailen; misschien vind ze het leuk om iets over haar ideeen te vertellen.

 

Fred:

Ik maak nu vooral gebruik van tell-a-friend en de mogelijkheid om vrienden via de site uit te nodigen. Maar ik merk dat dit toch iets te omslachtig is. Misschien wel een idee om een simpele mailing met de link van de site te verzenden aan de leden ipv een nieuwsbrief. Hoe makkelijker , hoe beter.

 

Groet,

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.