• 0

Beoordeling Financieel Plan BBZ regeling

Ik zit in het pre-starters traject via de BBZ en ben bezig met mijn financieel plan. Ik ben bezig met 1 van de laatste onderdelen aflossingscapaciteit. Ik vraag mij echter af hoe het wordt beoordeeld en hoe het moet uitkomen om kwa cijfers het krediet te krijgen en ik daarnaast een bbz uitkering behoud over de eerste jaren. Natuurlijk reken je vanuit omzetprognoses en marktonderzoek maar ik kan in mijn prognose er een procent naast zitten waardoor ik alles overnieuw moet doen. Daar leer je ook van maar het is nogal wat werk als je een financieel plan meer dan 5 keer moet berekenen. Ik vraag me dus af wat de richtlijnen zijn van de BBZ. Welke bedragen moet ik ongeveer uitkomen over de eerste drie jaar zodat ik (aanvullende) bijstand blijf ontvangen?

 

 

Mijn lasten zijn als volgt (ca. per jaar):

Prive 13000

Zakelijk 3000

Aflossing 5000

Afschrijvingen 1000

 

Kort gezegd op ongeveer welk bedrag moet ik mijn herinvesteringsruimte stellen? Waar moet ik de eerste jaren uiteindelijk op uitkomen?

 

Bedankt en groet,

Jan

Ps. door terug te rekenen kom ik op een omzetprognose en van daaruit kan ik beoordelen of ik het haalbaar acht. (Dat kan een verschil van 2 2,5 of 3 bestelling per dag betekenen. Ogenschijnlijk minieme verschillen en zonde om je daarop stuk te rekenen.)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voordat ik verder inhoudelijk reageer, wil ik eerst het volgende kwijt.

Dat terugrekenen naar omzet heb ik vele malen eerder gezien. Wat ik ook heb gezien dat het daardoor stuk is gelopen met het bedrijf. Dus dat is niet de manier om je toekomst `veilig te stellen`.

Om voor een BBZ regeling of een regulier bankkrediet in aanmerking te komen, zal je een gefundeerd ondernemersplan waaruit een toekomstperspectief blijkt op tafel moeten leggen. Echt waar dit is een van de belangrijkste criteria. !!

 

Voor meer info ( leve google!) : http://www.startbedrijf.nl/artikel/bbz-bijstand

Link naar reactie
  • 0

hoe het moet uitkomen om kwa cijfers het krediet te krijgen en ik daarnaast een bbz uitkering behoud over de eerste jaren.

Beste Kingman,

 

wanneer je je wat verder verdiept in de BBZ regeling (zoeken op HL of internet) zul je erachter komen dat het door jou gewenste "van twee walletjes eten" plantechnisch niet kan.

 

Om een krediet te krijgen zul je in je levensonderhoud moeten kunnen (gaan) voorzien. Daarnaast moeten de inkomsten uit het bedrijf dusdanig zijn dat je aan je aflossingsverplichtingen kunt voldoen en ook reserve's op gaat bouwen voor vervangingsinvesteringen.

 

Als je bedrijf aan het bovenstaande voldoet (in het plan) dan wordt je maandelijkse uitkering (ieder half jaar opnieuw te beoordelen) al snel teruggeschroeft naar nul.

 

Een ding is nog veel essentieler dan het plan. Om de BBZ te krijgen wordt je ook persoonlijk getoetst middels gesprekken. Het verschilt van persoon tot persoon maar als je een kundig iemand tegenover je hebt prikt die door je opzet heen.

 

Ondernemen met de handrem erop kan niet, dat wordt bij voorbaat al niks, stop dan liever je energie in andere dingen.

 

Succes met plannen!

 

Ard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.