• 0

Financiering 1/3 niet bancair.

Beste leden,

 

Ik heb een kredietaanvraag gedaan bij de bank deze bedroeg 364000 euro. Nadat de 2 accountmanagers hem positief hebben weggeschreven is hij voorgelegd aan een commisie of directie.

Deze heeft hem beoordeeld en heeft gesteld dat de bank ons ongeveer 243300 wil lenen. 1 derde van het totaal te financieren bedrag moet dan niet bancair zijn. Ik wil graag weten of ik hiervoor dan wel een borgstelling kan aanvragen, dit lijkt mij namelijk niet omdat het dan alsnog geleend moet worden alleen met meer zekerheid. Of dit gangbaar is 33% of dat de bank wil proberen of we zelf meer kunnen investeren. Van de 33% hebben we zelf ongeveer 30.000 euro en komen dus ongeveer 90.000 euro tekort. Is er niet ergens een fonds o.i.d. waar je kunt lenen als starter? achtergesteld? iets van de staat? zijn er andere mogelijkheden?

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

De bank zegt:

 

Zelf investeren,

Achtergestelde lening oude directie (huidige eigenaren)

familielening.

 

Geen van deze 3 mogelijkheden kan ik benutten, eigenaren willen volledige betaling, familie en ik hebben niet meer geld dan wat we nu al hebben aangegeven. Zijn er dan nog andere mogelijkheden? Private investors heb ik wel aan gedacht maar het kan me nu niet meteen duidelijk worden of ik dan ook gedeeld eigenaar wordt en ik weet ook niet waar ik er een moet vinden. Dus dacht ik misschien is er ergens een soort potje van de overheid die starters financieel kunnen helpen waarbij het iets van een achtergestelde lening zou zijn die na 3 of 5 jaar met rente moet worden terugbetaald.

 

Alvast bedankt!

 

groeten Cindy

Link naar reactie
  • 0

Heb je met je bank gesproken over een borgstellingskrediet? Dit is een speciale faciliteit van de overheid waarmee de bank meer zekerheid kan krijgen. Deze regeling wordt niet door elke bank benut. Ik meende dat het wel een voorwaarde was dat je een nieuwe financiering met je bank aangaat, dus geen herfinanciering. zie hieronder gequote stukje van senternovem:

 

"ls een ondernemer bij een kredietaanvraag de bank onvoldoende onderpand (zekerheden) kan bieden, kan de bank via het besluit Borgstelling MKB kredieten (BBMKB) een beroep doen op de overheid. De overheid kan zich, onder voorwaarden, in zulke gevallen richting de bank borgstellen voor een deel van het kredietbedrag. Dat verlaagt het risico voor de bank waardoor de kredietwaardigheid van de ondernemer wordt verhoogd.

 

De bank toetst of uw bedrijf in aanmerking komt voor dit zogenaamde borgstellingskrediet. Bij die toetsing wordt er onder andere gekeken naar:

 

1. is er een tekort aan zekerheden

2. zijn er niet voldoende middelen voorhanden om zelf de investeringsplannen te financieren

3. zijn de rentabiliteits- en continuïteitsperspectieven van de onderneming bevredigend. "

 

http://www.senternovem.nl/bbmkb/

 

Dit is wat mij even te binnen schoot.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het kan zeker geen kwaad om het aan je bank te opperen.

Dat krediet moet wel aangevraagd worden door de bank. Als ze een beetje meedenkend zijn hadden ze deze optie wel aangeboden. Gezien hun 3 gestelde eisen aan het vermogen denk ik toch niet dat dit uiteindelijk een optie is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn kennis rijkt niet verder dan mijn eigen ervaring, maar voor zover van toepassing; de reden waarom mijn bank in eerste instantie deze optie niet heeft gemeld is dat het bij ons om een herfinanciering ging, we bankierden al bij deze bank en dan mag de bank dus geen gebruik maken van deze oplossing. Als je bijvoorbeeld van bank switched, mag het weer wel.

 

Een tweede ervaring is dat een bank eigenlijk nooit risicovol geld leent. De dekking voor het krediet moet dus komen uit eigen vermogen, verpanding van zekerheden zoals voorraad, debiteuren, vastgoed, enz...

 

Ik zou het dus gewoon eens op tafel leggen :D

Link naar reactie
  • 0

De bank zegt:

 

Zelf investeren,

Achtergestelde lening oude directie (huidige eigenaren)

familielening.

 

Geen van deze 3 mogelijkheden kan ik benutten, eigenaren willen volledige betaling, familie en ik hebben niet meer geld dan wat we nu al hebben aangegeven. Zijn er dan nog andere mogelijkheden? Private investors heb ik wel aan gedacht maar het kan me nu niet meteen duidelijk worden of ik dan ook gedeeld eigenaar wordt en ik weet ook niet waar ik er een moet vinden. Dus dacht ik misschien is er ergens een soort potje van de overheid die starters financieel kunnen helpen waarbij het iets van een achtergestelde lening zou zijn die na 3 of 5 jaar met rente moet worden terugbetaald.

 

 

beste Cindy,

Oplossing is simpel maar niet makkelijk.

Jij heb een kredietvraag weggelegd bij een bank, die er brood in ziet, maar niet voor de volle 100 % wil financieren. Er wordt geacht dat 1/3 van de investering wordt ingevuld door risicokapitaal, waarschijnlijk omdat de bank binnen het bedrijf een solvabiliteit van acceptabele omvang wil zien.

Dé oplossing is Risicokapitaal. Je geeft zelf al aan dat mogelijkheden binnen de directe omgeving niet haalbaar zijn.

Er zijn echter voldoende partijen die middelen hebben en willen participeren, maar waar vind je die.

 

Voordat je gaat zoeken, houdt er rekening mee dat er zaken gaan spelen waar je goed op moet letten, dus laat je bijstaan door een goede adviseur en die zijn hier op HL voldoende te vinden ( dat is mijn kunstje niet!).

 

Een medelid heeft een bank bereid gevonden om een behoorlijk groot bedrag in zijn dienst/product te investeren( en dat is al heel wat!) maar zoekt een partij die mee wil financieren, wie kan en wil hierin adviseren.?

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier om een buyout. Het is vrij normaal dat de bank (of een andere investeerder) verlangt dat hetzij de nieuwe eigenaar, het zij de oude eigenaren er geld in laten zitten, zo niet, dan ligt al het ondernemersrisico bij de bank. Dat is uit bancair oogpunt niet wenselijk.

 

Dat de oude eigenaren al hun geld er metteen uit willen hebben is begrijpelijk, maar niet gebruikelijk. Het ligt ook een beetje aan de prijs die ze bedingen. Is die erg hoog, dan kunnen ze een deel van het geld krijgen als de bedrijf inderdaad de resultaten opleverd die er van verwacht mogen worden.

 

Voor je eigen bijdrage heb je naast de oude eigenaren de volgende opties:

- vrienden en familie,

- een persoonlijke lening afsluiten

- investeerder zoeken

 

Veel succes.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

@Cindy:

 

wellicht krijg je ook betere ideeen voorgeschoteld wanneer je een beschrijving geeft wat voor bedrijf je gaat overnemen. Wat staat er tegenover de overnamesom? Anders gezegd, waar ga je voor betalen? Een bedrijfspandje of een (incourante) voorraad of ... ?

 

Afhankelijk van het type bedrijf zou het ook een overweging kunnen zijn om het huidige personeel voor een stuk te laten deelnemen in het bedrijf. Dit kan extra wenselijk zijn wanneer toekomstige resultaten sterk afhangen van hun persoonlijke inzet.

 

Ook hebben in specifieke gevallen leveranciers baat bij het voortbestaan van het bedrijf en zijn ze daarom bereid op een of andere wijze krediet te geven.

 

Hoe is sowieso je onderhandelingspositie t.o.v. de huidige eigenaar? Een gefaseerde betaling van een deel van de overnamesom is zeker niet ongebruikelijk. Of overweeg een borgstelling van de huidige eigenaar.

 

Alles bij elkaar is het toch een behoorlijk bedrag. Wanneer je onvoldoende ervaring hebt hierin is het zeker een overweging om er iemand bij te betrekken die je hier doorheen loodst. (pennywise, poundfolish enz.)

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Hallo weer,

 

Bedankt voor jullie reacties,

 

Captain:

Het BBMKB is wel over gepraat en zal worden meegenomen door de bank, maar deze staat alleen borg, deze verstrekken dus (als het goed is!!) geen geld. dus financieren niet als ik het goed begrepen heb.

 

Nils slaat de spijker op zijn kop, het is inderdaad een Management Buy Out. Dan lees ik zijn opties en 2 daarvan vallen af. echter een persoonlijke lening kan dan misschien weer wel. Maar dan is het ook geleend geld, weer bancair dus. geeft dit niet. En kan de bank die de financiering dus nu wel goedkeurt dan niet omslaan omdat ik dan een bkr registratie krijg en dus al een schuld heb? deze moet maandelijks worden terugbetaald denk ik en dat is dan niet achtergesteld. Of betaal ik deze uit mijn prive opnamen uit de eenmanszaak zodat het prive blijft en niet uit (uiteindelijk natuurlijk wel) zakelijk vermogen (het staat niet in de zakelijke administratie). Je hebt het ook over een investeerder zoeken met een adviseur. Hoe vind ik dan zo'n adviseur?

 

Ard:

Ik wil een kinderdagverblijf overnemen, tegenover de koopsom staat een hele berg goodwill, restwaarde van de inboedel en een bestaande klantenkring die mee verhuist (uiteraard met nieuw contract ivm vof --> eenmanszaak en het vervallen van de contracten). dan is er jaarlijks ongeveer 100.000 euro netto winst.

De onderhandelingspositie kan ik niet omschrijven, we hebben een verkoopmemorandum gehad en een gesprek. in het memorandum is de eis contante betaling van het gehele bedrag bij overname.

Ik kan natuurlijk een bod doen waarin staat dat ik een bepaald bedrag achtergesteld betaal maar denk niet dat dit iets word, de huidige eigenaren zijn er klaar mee als het is verkocht zeiden ze in het gesprek. Bellen voor advies kan en mag altijd maar daar houd het ook bij op.

pennywise, poundfolish zijn denk ik namen van leden van higherlevel?

 

Weer bedankt voor het meedenken! het geeft me een goed gevoel!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.