• 0

auto op de zaak of toch privé?

Vraag. Ik ben sinds kort zelfstandig ondernemer - kapster aan huis. Ik heb nu een andere 2e hands auto aangeschaft en ik vraag mij af wat handig is; privé rijden en declareren aan de zaak of zakelijk rijden.

Wat gegegens:

Nieuw waarde 12.999,-, het is een auto van juni 2005. Ik heb hem aangeschaft voor € 9.400,-.

Ik rijd per jaar ca. 9.000 km, waarvan zakelijk ca. 4.500 km.

 

Kan iemand mij een goed advies geven?

 

Bedankt!

Anita

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Anita

 

De gegevens zijn voor een goede berekening te beperkt! Met wat je aangeeft kan ik wel zeggen dat privé de auto kopen waarschijnlijk voordeliger is! Zo ontloop je de 25% bijtelling voor het privé gebruik en kun je per zakelijke KM 19 cent aftrekken van de winst.

 

Vraag je boekhouder eens om deze berekening voor je te maken. Daarin speelt mee: koop je een margeauto (wel of geen BTW op de factuur), welke auto precies (verbruikcijfers), rij je diesel, benzine of gas, in welke provincie woon je (houderschapsbelasting) en hoe duur is de verzekering. Zonder deze data geen juist antwoord.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je reactie.

Het is een auto zonder BTW aftrek. Een Suzuki Ignis die gemiddeld 1:14 en op benzine rijdt. De verzekering is WA+casco voor het bedrag van € 280,-, wegenbelasting is € 65,- per kwartaal. Ik ben woonachtig in de provincie Utrecht.

 

Ik ben benieuwd hoe jouw advies nu luidt. Kan ik het zelf ook eenvoudig berekenen?

 

Groeten,

Anita

 

Link naar reactie
  • 0

Kan ik het zelf ook eenvoudig berekenen?

 

Op zich wel, hoewel het misschien niet echt heel eenvoudig is...

 

Pak er Excel er eens bij, en ga voor de twee scenario's eens alles invullen. Jaarlijkse kosten kun je berekenen uit de gegevens die je net geplaatst hebt, en het verbruik ook.

 

In het ene geval heb je te maken met zakelijke kosten die je kunt aftrekken en een privebijtelling daartegenover. In het andere geval draag je die kosten prive, maar kun je de zakelijke kilometers aftrekken. Dit kun je in Excel keurig tegenover elkaar zetten, en vervolgens berekenen welke van de twee uiteindelijk het voordeligst is.

 

Veel plezier... ;)

Link naar reactie
  • 1

Hoi Peter en Anita,

 

Peter, ik geef haar toch het antwoord (can't help myself): prive aanschaffen is per jaar bijna 500 euro goedkoper.

Dan nog wel een opdracht voor Anita (ik doe niet alles voor niets ;) ): zoek op deze site even uit hoe het zit met de BTW voorbelasting op autokosten als de auto privé gekocht is!

 

Hint: BTW op brandstof en onderhoud is aftrekbaar, maar hoe en voor hoeveel????

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je reactie, ben even weg geweest. Ik heb eens op de site gesnuffeld en ben wat tegengekomen.

 

Op een gegeven moment heb ik jouw advies gelezen bij het topic "7 vragen over privé auto en eenmanszaak". Daar antwoordde jij:

"4. Nee, alleen het bijhouden van de zakelijke KM's is voldoende. Ook dan valt er dus wel een verhouding vast te stellen, denk aan de hand van de garagenota's. Dus niet blind varen op 75%.

 

Als je op 10-1 bij de garage een reparatie laat uitvoeren en zij registreren 10.000 op de teller en op 20-12 een beurt met 20.000 op de teller, dan heb je dus +- 10.000 KM gereden. Als jouw zakelijke KM's 5.000 zijn volgens jouw overzicht dan is dus weldegelijk aantoonbaar dat de verhouding zakelijk/privé 50/50 is en dus maar 50% BTW aftrek.

 

Tip: je hoeft als particulier de garagebonnen niet te bewaren, zolang je de BTW op die bonnen niet terugvraagt! Weeg dus af of het de moeite is om die BTW op de garagebonnen af te trekken als de verhouding privé/zakelijke KM's daardoor ongunstig wordt t.o.v. de 75% regeling."

==> Als je de auto privé rijdt en zakelijk de kilometers declareert, heb je een km administratie toch? Dan kun je dus heel eenvoudig zien wat zakelijk en privé is verreden. Stel nu dat je 6.000 km. privé rijdt en 3.000 km zakelijk, begrijp ik dan goed dat je 33% van de betaalde BTW over autokosten kunt aftrekken? In hoeverre kan zoiets ongunstig voor je worden dan? Het zijn toch extra posten die je terug kan vorderen? Zit er nog verschil in bijv. reparatie- en benzinekosten?

 

Ben het even kwijt.

 

Groetjes,

Anita

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Anita

 

De auto gebruiken voor de zaak is een complex topic. Ik heb daar al zo ontzettend veel over geschreven hier.

Aangezien ik niet graag eindeloos in herhaling val, probeer ik het kort uit te leggen. Komt dit niet door, dan adviseer ik je om in elk geval een boekhouder te benaderen.

 

De auto mag voor de IB (dus winst uit onderneming) dan wel privé zijn (geen kosten in de winst en verliesrekening), je kunt de auto dan voor de BTW nog steeds als zakelijk beschouwen. Dit doe je door 75% van de BTW op brandstof en reparatiekosten weldegelijk in aftrek te brengen op de aangifte BTW van de onderneming. De resterende 25% ziet op het privedeel van jouw autogebruik en komt dus voor eigen rekening.

 

Van de hoofdregel van 75% moet afgeweken worden als aan de hand van jouw administratie blijkt dat je de auto voor een groter deel dan 25% privé gebruikt.

 

Stel: KM stand 10-1 = 10.000 (garagenota)

KM stand 31-12 = 20.000 (garagenota)

 

Dus 10.000 KM regeden in een jaar. Je geeft in jouw aangifte aan dat je een kilometervergoeding ten laste van de winst brengt van 5.000 zakelijke KM's maal 19 cent. Dan heb je dus blijkbaar 5.000 km prive gereden.

 

Dus dan mag je niet 75% van alle BTW op autokosten terugvragen, maar slechts 50%.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je reactie. Het percentage van de BTW is me dan helemaal duidelijk. Maar je schreef ergens iets dat het ook ongunstig kon zijn om BTW op deze manier af te trekken. Ik heb nergens kunnen ontdekken hoe dat zou kunnen ontstaan. Wellicht heb je hier nog een tip over.

 

Groetjes,

Anita

Link naar reactie
  • 0

Hoi Anita

 

Als je in jouw administratie geen aanknopingspunten hebt voor de verhouding prive/zakelijk, dan is 75% toegestaan en dus gunstiger dan (in mijn vorig voorbeeld) 50/50.

 

Je kunt dit voorkomen door de garagenota's van de privé auto niet te bewaren bij de administratie (ben je niet verplicht). Dan kun je weliswaar de BTW daarop niet voor een X percentage terugvragen, maar dan is er ook geen aanleiding voor de fiscus om de 75% naar beneden bij te stellen. De afweging is dus: bewaar ik de garagebon en trek ik de BTW af of rij ik dan aantoonbaar zoveel privé dat ik de BTW op die garagebonnen beter niet kan aftrekken zodat je 75% van de brandstof BTW wel kunt aftrekken. Rekenen dus...

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je kunt dit voorkomen door de garagenota's van de privé auto niet te bewaren bij de administratie (ben je niet verplicht). Dan kun je weliswaar de BTW daarop niet voor een X percentage terugvragen, maar dan is er ook geen aanleiding voor de fiscus om de 75% naar beneden bij te stellen. De afweging is dus: bewaar ik de garagebon en trek ik de BTW af of rij ik dan aantoonbaar zoveel privé dat ik de BTW op die garagebonnen beter niet kan aftrekken zodat je 75% van de brandstof BTW wel kunt aftrekken. Rekenen dus...

 

Normaal gesproken "not my cup of tea" maar zet je zo iemand niet aan tot manipulatie?, en wat als de bd besluit een kopie van de nota op te vragen bij de garage?

 

De fiscus zal er alles aan doen om de bewijsnorm bij te kunnen stellen. Een inspecteur blijft een inspecteur.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt dit voorkomen door de garagenota's van de privé auto niet te bewaren bij de administratie (ben je niet verplicht). Dan kun je weliswaar de BTW daarop niet voor een X percentage terugvragen, maar dan is er ook geen aanleiding voor de fiscus om de 75% naar beneden bij te stellen. De afweging is dus: bewaar ik de garagebon en trek ik de BTW af of rij ik dan aantoonbaar zoveel privé dat ik de BTW op die garagebonnen beter niet kan aftrekken zodat je 75% van de brandstof BTW wel kunt aftrekken. Rekenen dus...

 

Normaal gesproken "not my cup of tea" maar zet je zo iemand niet aan tot manipulatie?, en wat als de bd besluit een kopie van de nota op te vragen bij de garage?

 

De fiscus zal er alles aan doen om de bewijsnorm bij te kunnen stellen. Een inspecteur blijft een inspecteur.

 

nee hoor, de staatssecretaris is daar duidelijk in: "als uit de administratie niet blijkt wat de verhouding zakelijk / privé is, dan is goedgekeurd dat 75% van de BTW op autokosten aftrekbaar is".

 

Dat je de garagenota niet bewaart, moet je als particulier helemaal zelf weten. Sterker nog: die kan de fiscus helemaal niet opvragen bij de garage omdat die nota geen onderdeel is van de administratie!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

als uit de administratie niet blijkt wat de verhouding zakelijk / privé is, dan is goedgekeurd dat 75% van de BTW op autokosten aftrekbaar is".

 

Reactie op bovenstaande .

Uit de registratie van alleen de zakelijke km. is ook het aantal privé km. te herleiden.

Eindstand km. maand vergelijken met eindstand vorige maand geeft totaal gereden km. Min de zakelijke km. is aantal prive km.

Voorbeeld: eindstand maart 12300 km.

eindstand april 13800 km.

Zakelijke km. 1000 km.

13800-12300= 1500 totaal gereden km. Aftrek zakelijke km. 1000. Blijft over privé gereden km. 500. Oftewel 33 %.

Aftrekbare BTW op benzinebonnen e.d. 67 %. Dit is natuurlijk geen precieze berekening maar wanneer je(of de inspecteur) dit over een heel jaar neemt, is dit wel precies.

 

Paul

Paul

Link naar reactie
  • 0

als uit de administratie niet blijkt wat de verhouding zakelijk / privé is, dan is goedgekeurd dat 75% van de BTW op autokosten aftrekbaar is".

 

Reactie op bovenstaande .

Uit de registratie van alleen de zakelijke km. is ook het aantal privé km. te herleiden.

Eindstand km. maand vergelijken met eindstand vorige maand geeft totaal gereden km. Min de zakelijke km. is aantal prive km.

Voorbeeld: eindstand maart 12300 km.

eindstand april 13800 km.

Zakelijke km. 1000 km.

13800-12300= 1500 totaal gereden km. Aftrek zakelijke km. 1000. Blijft over privé gereden km. 500. Oftewel 33 %.

Aftrekbare BTW op benzinebonnen e.d. 67 %. Dit is natuurlijk geen precieze berekening maar wanneer je(of de inspecteur) dit over een heel jaar neemt, is dit wel precies.

 

Paul

 

 

Opletten Paul ;)

 

Hoe komt de fiscus dan aan de eindstanden in jouw voorbeeld van maart en april? Die hoef je nergens te noteren als je alleen de zakelijke kilometers bijhoudt!

 

Ciao

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.