• 0

Aandelen

Hallo,

 

Ik ben helemaal nieuw hier.

Even een kleine vraag over aandeelhouderschap.

 

Momenteel ben ik bezig over te stappen van een 1-manszaak naar een BV. Mijn huidige diensten lopen goed en om in de toekomst verder te kunnen groeien wil ik het financieren door aandeelhouderschap.

 

Heb nog eigenlijk weinig verstand van aandelen bedrijf. Van belang is een meerderheidsbelang. Hoe zit dat eigenlijk? Stel ik wil voor 70 % grootaandeelhouder zijn, betekent dat dat ik 70 % van kapitaal op de bank moet hebben of in de onderneming gestopt moet hebben? Zo ja wat voor kapitaal: startkapitaal of (totale) actuele waarde van de onderneming of victieve kapitaal (kapitaal dat je nog niet hebt maar wel wat de onderneming ongeveer waard is). Of zit ik helemaal verkeerd. ;D

 

Patricia

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

ls een externe aandeelhouder 30% van de aandelen krijgt is de onderneming voor 30% van hem/haar. Daarmee bezit de aandeelhouder ook 30% van het kapitaal. Daarvoor hoeft natuurlijk niet ook 30% van het kapitaal te worden ingebracht. Dat kan varieren.

 

Meestal brengt de ondernemer flink wat immateriele activa in (werk, orders, IP, middelen) en dat min of meer in gelijke verhoudingen met de inbreng van de investeerder.

 

Heb je weinig eigen inbreng, dat kan je de investeerder vragen maar een klein deel van zijn inbreng te storten op aandelen en de rest in te brengen als een achtergestelde lening of je vraagt de investeerder jou een persoonlijke lening te verstrekken zodat zij dat geld kan storten in de onderneming.

 

Er zijn veel manieren om een participatie vorm te geven

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nils,

 

Dank je wel voor de uitleg. Nu even in de praktijk.

 

Stel dat ik bij de start 50.000 euro in mijn BV stort en ik wil over bv. een half jaar een of meerdere aandeelhouders die tezamen 30 % belang hebben en dat daarvoor een bedrag x, een veelvoud van 50.000 euro dus, tegenover staat. Blijf ik dan nog 70 % aandeelhouder? Werkt dat zo? Of moeten de aandeelhouders in totaal 30/70 van 50.000 euro inbrengen?

Groetjes,

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Maak even het sommetje,

- wat is je bedrijf waard, inclusief je storting, je klanten, reeds bestaande cashflow, klanten, leveranciers etc. reken alles mee dat feitelijk waarde vertegenwoordigd.

- wat wordt de geldelijke inbreng van je investeerders

- hoe verhouden de waarde van je bedrijf en de inbreng van de investeerders zich tot elkaar

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nils,

 

Mijn dank voor je snelle en heldere uitleg.

 

1.

Dus feitelijk zeg je dat als ik start met 50.000 euro en de omzetten nemen in de toekomst toe dan blijf ik toch voor de start-investering (even eigen inzet, middelen buiten beschouwing gelaten) van 50.000 euro 70 % eigenaar van mijn bedrijf terwijl de investerdeers voor een veelvoud van dat bedrag voor 30 % eigenaar zijn. Correct?

 

2.

En hoe schrijf ik aandelen uit? Hoe gaat dat verder in zijn werk? Waarde van onderneming bepalen is eigenlijk deels koffiedik kijken, natte-vingerwerk.

 

3.

De ondernemening waar ik mee bezig ben zit in de ICT-sector en ik meen een gat in de markt te hebben gevonden; dwz de waarde kan exponentieel toenemen. Ik wil nl. ook niet dat investeerders voor een dubbeltje op de eerste rang gaan zitten. Wat is dan de beste timing voor inbrengen van investeerders?

 

Patricia

 

Link naar reactie
  • 0

als antwoord op vraag 1, maak eerst het sommetje, kan kan ik zien hoe de verhoudingen liggen en hoe er aan correctie of compensatie gedaan kan worden, want in principe krijgen aandeelhouders (jij ook) aandelen naar rato van de inbreng. Je kan daar wat mee schuiven, maar je kan er niet helamaal omheen.

 

2: soms komen de aandeelhouders aan boord voordat de BV is opgericht, dan stort iedereen zijn aandeel en maakt de notaris de stukken op. Jij krijgt 70% van de aandelen en de investeerder 30%. Als je zelf eerst de BV oprickt en je geeft zeg 70 aandelen uit (aan jezelf) dan heb je 100% (70 van 70 aandelen) komt er een investeerder bij, dan ga je naar de notaris (verplicht volgens de wet) de investeerder stort zijn geld en de notaris schrijft 30 nieuwe aandelen toe aan de investeerder en noteert dat in het aandeelhoudersregister. Jij hebt dan 70 van 100 aandelen en de investeerder heeft 30 van 100 aandelen. Komen er later nieuwe investeerders bij dan krijgen zij nieuwe aandelen en zakt het aandelen percentage van de zittende aandeelhouders.

 

3: de investeerders nemen grote risico's door te investeren in bedrijven die zich nog moeten bewijzen. Als beloning voor dat risico delen zij volledig mee in het succes van de onderneming. Hoe meer risico's er zijn weggenomen (bedrijf is al een succes) hoe hoger de waardering van het bedrijf en hoe minder aandelen je hoeft weg te geven voor het geld dat je krijgt.

 

Je bent nog erg nieuw in deze materie. Mag ik je aanraden een exemplaar van de Gids Startkapitaal 2008 op de kop te tikken en dat door te nemen? dat gaat je echt helpen bij het bepalen van je koers.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.