Ga naar inhoud
  • 0

eenmanszaak bedrijfswagen, wat afdragen en overige zaken

hallo,

ik ben een pas begonnen eenmanszaak zzp koerierdienst.

Bedrijfswagen:

ik heb een bestelbus gekocht om goederen te vervoeren tot maximaal 500 kg.

mijn probleem is, toen ik die bestelbus overschreefde naam mijn bedrijfsnaam bij de postkantoor, zeiden ze dat het niet mogelijk is voor eenmanszaak, die bus gebruik ik puur zakelijk.

toen werd het me doorgewezen naar belastingdienst, maar bij belasting telefoon zeiden dat het ook niet mogelijk is...rarara, hoewel op de website van belastingdienst duidelijk aangegeven dat een gesloten bus een voordeel krijgen, maar er is niks verteld over eenmanszaak.

mijn vraag is hoe pak ik het aan? ik moet per kwartaal €318,= betalen.

Wat en hoe afdragen?:

eind deze maand moet ik voor het eerst administratie houden, grotendeels weet ik al hoe het werkt.

maar ik weet niet wat ik moet afdragen en hoe als ondernemer, als ik het goed heb is er volkspremie, sociale verzekering, werknemers verzekering, inkomstenbelasting en wat nog meer?

en hoe reken ik het uit? ik kan wel naar belastingdienst gaan maar de opdrachtgevers hebben me hard nodig...als ik straks er niet ben moet ik straks nog schades betalen omdat ik het pakketten niet bezorgd heb. :-[

overige zaken:

wanneer kan ik startersaftrek, zelfstandigen aftrek? is er nog meer fiscale voordelen?

sinds ik niet op uren werkt maar op aantal stops, per stops wordt ik 3 euro betaald, ik krijg geen km vergoeding omdat het afstanden allemaal maximaal 3 km scheelt maar ik maak per dag minimaal 70 stops, moet ik alsnog uren opschrijven?

zo ja hoe doe ik dat? kan het zo, ik begin om 9:00 en ik ben klaar rond 20:20?

Ik hoop dat jullie mij hierbij kleine duw in me rug geven.

alvast bedankt

groeten

yon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Yon,

Uit jouw post begrijp ik dat je weinig kaas hebt gegeten van de administratieve kant van het ondernemen. Dus mijn 1ste advies is om een boekhouder in te schakelen die dit allemaal voor jou gaat regelen, anders gaat het geheid mis. Je kunt je natuurlijk ook zelf laten voorlichten, maar daar heb je blijkbaar weinig tijd voor.

Het 1ste wat je moet doen is je inschrijven bij de Kamer van Koophandel en een formulier startende ondernemer invullen. Aan de hand van dit formulier kan de Belastingdienst bepalen welke belastingen je moet betalen. In jouw geval zijn dat in ieder geval inkomsten- en omzetbelasting.

De aangifte omzetbelasting moet je periodiek doen, per kwartaal of per maand. De aangifte inkomstenbelasting komt pas na afloop van het kalenderjaar. Hierbij kun je ook zelfstandigenaftrek, startersaftrek e.d. aangeven. Voor de zelfstandigenaftrek moet je je uren bijhouden. Dus inderdaad opschrijven wanneer je begint en wanneer je eindigt en daarbij een korte omschrijving van de activiteiten geven.

Als eenmanszaak moet je ook een VAR-verklaring aanvragen, zodat je opdrachtgevers zeker weten met een ondernemer van doen te hebben.

Het is inderdaad niet mogelijk om de bedrijfswagen over te schrijven op je eenmanszaak. Je eenmanszaak, dat ben je immers zelf.

De teruggave van BPM en het lagere MRB-tarief waar jij op doelt, is gekoppeld aan je omzetbelastingnummer. Als je een een omzetbelastingnummer hebt, kun je via de site van de Belastingdienst een formulier downloaden, waarmee je de BPM kunt terugvragen en het lagere MRB-tarief kunt aanvragen. Vaak wordt dit al verzorgd door de dealer waar jij je auto hebt gekocht., dus misschien is het al - zonder dat je het weet - geregeld. Vraag dat even na bij de autodealer.

Nogmaals, als je geen tijd hebt voor je administratie, besteed het dan uit. Een ondernemer die zijn administratie niet op orde heeft, zal het niet lang uithouden.

Succes,

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Hoi Yon,

Uit jouw post begrijp ik dat je weinig kaas hebt gegeten van de administratieve kant van het ondernemen. Dus mijn 1ste advies is om een boekhouder in te schakelen die dit allemaal voor jou gaat regelen, anders gaat het geheid mis. Je kunt je natuurlijk ook zelf laten voorlichten, maar daar heb je blijkbaar weinig tijd voor.

Het 1ste wat je moet doen is je inschrijven bij de Kamer van Koophandel en een formulier startende ondernemer invullen. Aan de hand van dit formulier kan de Belastingdienst bepalen welke belastingen je moet betalen. In jouw geval zijn dat in ieder geval inkomsten- en omzetbelasting.

De aangifte omzetbelasting moet je periodiek doen, per kwartaal of per maand. De aangifte inkomstenbelasting komt pas na afloop van het kalenderjaar. Hierbij kun je ook zelfstandigenaftrek, startersaftrek e.d. aangeven. Voor de zelfstandigenaftrek moet je je uren bijhouden. Dus inderdaad opschrijven wanneer je begint en wanneer je eindigt en daarbij een korte omschrijving van de activiteiten geven.

Als eenmanszaak moet je ook een VAR-verklaring aanvragen, zodat je opdrachtgevers zeker weten met een ondernemer van doen te hebben.

Het is inderdaad niet mogelijk om de bedrijfswagen over te schrijven op je eenmanszaak. Je eenmanszaak, dat ben je immers zelf.

De teruggave van BPM en het lagere MRB-tarief waar jij op doelt, is gekoppeld aan je omzetbelastingnummer. Als je een een omzetbelastingnummer hebt, kun je via de site van de Belastingdienst een formulier downloaden, waarmee je de BPM kunt terugvragen en het lagere MRB-tarief kunt aanvragen. Vaak wordt dit al verzorgd door de dealer waar jij je auto hebt gekocht., dus misschien is het al - zonder dat je het weet - geregeld. Vraag dat even na bij de autodealer.

Nogmaals, als je geen tijd hebt voor je administratie, besteed het dan uit. Een ondernemer die zijn administratie niet op orde heeft, zal het niet lang uithouden.

Succes,

Odeon

administratie heb je gelijk in, ik heb wel verstand hoe ik factuur moet op maken, maar wat ik moet afstaan aan de overheid is me de grootste raadsel ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.