• 0

Subliminaal adverteren

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mmm....mooi om te zien dat een Moderne Fabel nog steeds levend blijft. "zelfs" het experiment uit 1957 blijkt niet te herhalen zijn, als het al oorspronkelijk gedaan was. Wetenschappelijk is het dus niet, dit verhaal. Leuk dat die professor blijkbaar een fabel nodig heeft om de budgetten en relevantie van zijn eigen experiment te ondersteunen.

 

In dit kader zou ik zeggen: lees vooral Blink.

 

Fascinerend wat er in ons brein allemaal gebeurt.

Het gaat o.a. in op het fenomeen dat onze hersenen ongeveer 7 seconden eerder dan wijzelf een besluit hebben genomen over een te nemen actie.

Waardoor er wellicht een verklaring is voor het fenomeen dat we niet goed weten waarom, maar dat een besluit/situatie niet goed voelt. En ja, er zijn mensen die hierdoor hysterisch denken dat er twee personen in ons zitten: wijzelf en ons onderbewuste zelf.

 

Maar of dit onderbewustzijn reageert op signalen zoals in je artikel is beschreven? Nog niet van gehoord (en ik hoop ook dat het noooit gebeurt!)

 

Link naar reactie
  • 0

(even correctie: nee, niet 0,7 sec, maar een volle 7 seconden!!)

 

Ja, het is moeilijk te bevatten: we nemen een besluit, maar onze hersenen wisten dit al eerder en zijn aan de voorbereiding al begonnen als wij bewust het besluit nemen. Ik weet niet wat dit betekent. Ik geloof niet in een tweedeling: dat we twee "personen" zijn. Wel kan ik mij voorstellen dat we een besturingsmechanisme is, dat niet al de tijd heeft om ons bewustzijn van alles op de hoogte te brengen.

 

Volgens mij was dit ook een deel van de info uit Blink: je zou helemaal gek worden als je alle signalen van je lichaam de hele dag bewust moest verwerken: "je teen kriebelt, je blaas vult zich langzaam, je eten is voor 3/8 verwerkt en ik nog heel even en ik ga je zin geven in koffie".

 

Dat zou betekenen dat ons bewustzijn een soort van kop van Jut is: onwetend over zeer veel, tot het tijd wordt om je hogere hersenfuncties wakker te maken.

 

Ik lees nu een aardig boek Influence, the psychology of persuasion" waarin gesteld wordt dat onze hersenen het liefst lui zijn. Daarom doen we zoveel dingen op de automaat. De auteur beweert dat hij 7 hoofdtechnieken van overtuiging heeft gevonden, die allemaal zo succesvol zijn, omdat ze ons bewustzijn eigenlijk overslaan.

 

Op deze technieken reageren we alsof we een roodborstje zijn, dat een stokje met rode roodborst-veren ziet: geheel automatisch valt de vogel het stokje aan. Omdat de rode veertjes een ingebouwde trigger zijn geworden voor :"verdedig je territorium".

 

Zo hebben wij bijvoorbeeld de trigger "Compliance" - doen wat anderen ook doen. Leuke test hiervan is: 5 mensen staan op een straathoek omhoog te kijken. Hoeveel andere mensen gaan dan ook omhoog kijken?

 

Maar nogmaals: of je dit met een apparaat kan doen, betwijfel ik nog. Maar massa-psychologie en PR heeft tot nu toe ook behoorlijk goed gewerkt, dus waarom die niet beter en meer inzetten?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.