• 0

BTW terugvorderen voor niet-EU ingezetenen

Ik wil op Curacao een dienst opzetten om BTW terug te vorderen voor ingezetenen van de Nederlandse Antillen die aankopen in Nederland doen. Er bestaat al iets soortgelijks:

"Elke reiziger die buiten de Europese Unie woont en binnen de EU goederen voor privé-doeleinden koopt, is vrijgesteld van VAT. In Nederland is dit bepaald in de ‘reisbagage regeling’. Het bedrijf machtigt elke klant, nadat deze zich gratis als member heeft aangemeld op de website, om inkopen te doen in Nederland op naam van dat bedrijf. Nadat de klant de gewenste inkopen heeft verricht, registreert deze alle inkoopgegevens via de website. Vervolgens genereert de website een factuur om deze inkopen over te dragen aan de klant en hanteert het bedrijf hierop het BTW 0-tarief. Op de factuur wordt het bedrag dat de klant heeft betaald over de inkoop verrekend met het totaalbedrag vermeld op de factuur. De klant ontvangt zo het teveel aan belasting betaalde bedrag terug minus de handling fee".

 

Vraag is of een rechtspersoon uit de Nederlandse Antillen dit kan verzorgen. Hoe wordt de teveel betaalde BTW teruggevorderd? Moet dit bij de diverse winkeliers gebeuren (omslagtig) of kan dit direct bij de belastingdienst?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Taxback

 

Ietwat vreemd: reizigers kunnen bij het verlaten van NL via de reisbagageregeling a.d.h.v. de originele factuur zelf de BTW al terug vragen bij de NL fiscus, mits de aankoop duurder was dan € 50.

 

Nu wil jij hen een volmacht geven, zodat ze op jouw bedrijfsnaam in NL kunnen kopen en jij die BTW regeling voor hen aanvraagt (minus jouw provisie). Ik vermoed uit jouw verhaal dat jij verder gaat dan de bedoelde reisbagageregeling, omdat je schrijft dat je zelf een factuur maakt en het nul tarief toepast. Dus alsof het een zakelijke inkoop is door een particuliere reiziger.

 

De reisbagageregeling werkt met de originele factuur van hetgeen aangeschaft is, dus de factuur van de NL winkel. Door te werken met een factuur op jouw bedrijf probeer je de reisbagageregeling te omzeilen en onder de noemer export de BTW terug te vragen: dit is FRAUDE >:( ! Je doet immers alsof voor jouw bedrijf goederen in NL zijn aangeschaft, terwijl die in feite gewoon gekocht zijn door een Antilliaanse particulier.

 

Simpel gezegd: laat Antilliaanse ondernemers lekker exporteren vanuit NL en zij weten echt wel hoe die factuur eruit moet zien en dat het nul tarief van toepassing is en laat de Antilliaanse particulier lekker de reisbagageregeling toepassen voordat ze NL verlaten! Wellicht dat die regeling onbekend is. Maak dan daar een adviesdienst van en rommel niet met de BTW. De NL fiscus heeft goede banden met de Antillen. Dit komt wel een keer aan het licht!

 

Geen tips van mij derhalve over hoe je onderneming te starten en waar de BTW terug te vragen!

 

Waar ik me dan ook nog zorgen om maak: je wilt deze dienst starten, maar je hebt geen idee waar je die BTW terug moet vragen. ???

 

Joost

 

Ps: als ik iets verkeerd begrepen heb en het zou geen fraude zijn, leg het dan even goed uit. Zoals het er nu staat, kan het niet door de wettelijke beugel.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als het fraude zou zijn dan zou VATfree in Amsterdam (met een eigen balie op Schiphol, etc.) als bedrijf al twee jaar illegaal bezig zijn; lijkt mij sterk. Het enige wat ik wil weten is of de constructie die door VATfree wordt toegepast, ook door een rechtspersoon buiten de EU kan worden toegepast. U wekt de indruk dat wij ons bezig (willen) houden met ongeoorloofde praktijken (rommelen). Die toon bevalt mij niet, dus ik wil deze discussie graag sluiten!;

Link naar reactie
  • 0

Als het fraude zou zijn dan zou VATfree in Amsterdam (met een eigen balie op Schiphol, etc.) als bedrijf al twee jaar illegaal bezig zijn; lijkt mij sterk. Het enige wat ik wil weten is of de constructie die door VATfree wordt toegepast, ook door een rechtspersoon buiten de EU kan worden toegepast. U wekt de indruk dat wij ons bezig (willen) houden met ongeoorloofde praktijken (rommelen). Die toon bevalt mij niet, dus ik wil deze discussie graag sluiten!;

 

 

Jemig taxback, wat een kort lontje!

 

Ik geef niet voor niets een PS onder mijn bericht weer. Zoals je het opschrijft is het fraude, punt (ik heb het niet voor niets over export!!)! Maar als jouw omschrijving niet klopt, dan nodig ik je nogmaals uit om uiteen te zetten wat je nu wel precies gaat doen.

 

Vatfree handelt vanuit NL, dus is het de omgekeerde wereld! Dus als je nog een beetje antwoord wilt: niet vanaf de Antillen doen!

 

Gezien de toon van je reactie laat ik het hier verder bij.

 

salut

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat Vatfree doet (volgens hun website, ik ken ze verder niet), is niets anders dan dat iedere belastingadviseur doet: optreden als gemachtigde en namens niet-EU-ingezetenen BTW terugvragen. Dus je koopt op eigen naam in Nederland goederen en gaat met het bonnetje naar de douane. Die zetten een stempeltje. Dan heb je recht op teruggaaf van BTW. Vervolgens lever je je bonnetje in bij Vatfree. Die vraagt namens jou de BTW terug en betaalt een deel van die teruggaaf weer aan jou. De rest steken ze in eigen zak als fee voor hun werkzaamheden.

 

Dit kan een op de Antillen gevestigd bedrijf ook doen, op deze manier. Alleen als je een balie hebt op schiphol, werk je dus in Nederland en zal de opbrengst ook in Nederland belast zijn. Ik weet niet of het heel makkelijk is om echt vanuit het buitenland dit te doen (dus zonder werkzaamheden in Nederland). Anders had Vatfree het inmiddels ook wel voor andere Europese landen gedaan...

 

Maar zoals Joost al zei, Taxback, de werkwijze van Vatfree is toch duidelijk anders dan wat jij voorstelt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.