• 0

Opties op aandelen in een nieuw op te richten BV

Ik kan 51% van de aandelen van een nieuw op te richten bv krijgen.

Echter daar ik liever niet voorkom in de registers verkrijg ik liever opties op de aandelen in deze nieuwe BV, met uitoefenwaarde de nominale waarde ten tijde van oprichting.

Ik heb reeds gelezen op het forum dat opties op aandelen fiscaal gelijk staat aan het bezitten van aandelen, en dat dit ook gemeld moet worden.

 

Is er ook een meldingsplicht van de kant van de BV dat er opties uitstaan?

Moet de BV die de opties verstrekt dit ook aan een instantie melden of in haar boekhouding hebben?

 

Ik had zelf bedacht een holding met management in cyprus op te laten richten, die dan deze opties over 51% van deze BV zou beheren.

Voorzover ik heb begrepen zijn in cyprus waardevermeerderingen van aandelen/opties belastingvrij. Welke belasting zou hier nog verschuldigd zijn dan? dividend belasting wanneer eens de holding iets uitkeerd aan mij?

 

De BV waar we over praten is trouwens geen bv in nederland maar een BV in een ander EU land (niet cyprus)

Ikzelf ben momenteel nog wel resident in nederland.

 

Slaat bovenstaande constructie ergens op of is dit vragen om problemen?

 

vriendelijke groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Vannijo,

 

Jouw opmerking dat je liever niet in de registers voorkomt, roept bij de lezers van dit forum meteen weer vragen op ???, maar laten we dit even buiten beschouwing laten.

 

De BV is niet gevestigd in Nederland. Is de rechtsvorm wel BV of is de vennootschap opgericht naar buitenlands recht? Indien opgericht naar buitenlands recht, is het Nederlands ondernemingsrecht niet van toepassing, en zul je te rade moeten gaan bij een kenner van het ondernemingsrecht in het desbetreffende land. Nu zal het ondernemingsrecht binnen de EU wel voor een deel geharmoniseerd zijn, maar verschillen blijven er.

 

Als de EU-BV dividend uitkeert aan de Cypriotische Holding kan dat belastingvrij. Het is mogelijk dat het uitkerende land een bronheffing inhoudt, maar die kan dan weer teruggevraagd worden. Pas als de Cypriotische Holding dividend aan jou uitkeert, ben je 25% dividendbelasting verschuldigd. Zoals je de constructie nu uitlegt, lijkt mij het een en ander aan het zicht van de Nederlandse fiscus te onttrekken. Of het allemaal zuivere koffie is, is natuurlijk een andere vraag :)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hy Odeon,

ter verduidelijking de cyprus holding, heeft slechts opties op het bedrijf (langlopende opties) die waarschijnlijk ook nooit uitgeoefend zullen hoeven worden. Het zou zeg maar een manier zijn om controle over het bedrijf uit te kunnen oefenen, meer niet.

Het is dus ook geen holding, maar kan gewoon een cyprus ltd zijn die opties bezit om eventueel aandelen in een bv te kopen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als het gaat om controle uitoefenen, vraag ik me af of je wel de juiste weg bewandeld.

 

Aan opties zijn i.t.t. aandelen geen zeggenschapsrechten verbonden. Formeel heb je dus niets te zeggen in de BV.

 

Wellicht kunnen de aandelen van de BV gecertificeerd worden. De aandelen worden dan gehouden door een Stichting Administratiekantoor. Als jij in het bestuur van de STAK benoemd wordt, kun je op die wijze zeggenschap en controle uitoefenen. Een andere mogelijkheid is dat er 1 of meerdere prioriteitsaandelen uitgegeven worden die aan jou 51% zeggenschap geven.

 

De aandelen kunnen m.i. ook gewoon geplaatst worden bij de Cypriotische vennootschap of andere buitenlandse vennootschap, die vervolgens aandelen aan toonder uitgeeft (dus niet op naam). De Nederlandse fiscus heeft dan geen flauw idee wie de uiteindelijke belanghebbende is en zal daar ook niet in geïnteresseerd zijn, omdat het gaat om een Cypriotische vennootschap met een niet in Nederland gevestigde BV. Desnoods hang je een Stichting of iets dergelijks boven de Cyprioot.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ja verhaal aandelen in cyprioot met stichting erboven was ook zoals ik het zou willen doen. maar mijn collega vertrouwt deze constructie niet en is er van overtuigd dat de fiscus van betreffende land (dus niet nl fiscus) hier achter zou komen wie de belanghebbende is. (de stichting met ik als begunstigde). Ikzelf vind dit wel een goede constructie.

De reden voor dit hele gedoe is dat er nog een bedrijf opgericht zal worden in weer een ander land waarvia de inkoop geregeld zal worden. Momenteel word er in china ingekocht direct, maar dit willen we via bijvoorbeeld dubai of hongkong laten lopen om zo winsten offshore te boeken. En deze offshore company (uiteraard met bijvoorbeeld een panamastichting als eigenaar) willen we dat deze absoluut geen enkele binding heeft met de BV in het euroland.... misschien zie ik spoken dat het allemaal te omslachtig is....

Zo heb ik zeg maar de offshore company, mijn collega de onshore company, en zij is klant bij de offshore company.

 

Probleem van vertrouwen dan dat de BV uit kan groeien tot een waardevolle structuur met goodwillwaarde, waarbij hiervan geensprake is bij de offshore company. dus allemaal iets te veel op vertrouwen..maargoed zoals ik begrepen heb zijn opties op het bedrijf effectief hetzelfde als de aandelen (formeel gezien geen zeggenschap, maar dat is in ons geval ook niet nodig...opties zijn pas nodig als we ruzie krijgen en als er wie weet wat gebeurt in de toekomst). Aangezien mijn collega deze optie structuur wel ziet zitten, doen we het misschien dan maar zo.

Link naar reactie
  • 1

Ik begrijp dit allemaal niet. Er komen op HL steeds vaker vragen over vage Cypriotische BV's en LTD's van mensen die geen belasting willen betalen of "niet in de registers voor willen komen". Volgens mij moeten we kiezen of we zulke mensen adviseren een stroman in te huren, en de erven Klaas B te vragen die stroman in het gareel te houden, of we moeten dergelijke vragen niet op HL hebben. We zijn een serieus forum voor (innovatieve) ondernemers, we zijn niet een forum voor belastingontduiking en zaken "die niet in de registers voor mogen komen".

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met je eens dat deze dingen niet op forums besproken horen te worden, maar met dure adviseurs.... Het is echter wel en onderdeel van serieus en innovatief ondernemen, een wel zeer kortzichtige mening die ik hier lees. Zoals ik er met jan met de pet over praat klinkt het misschien banaal en crimineel... maar wat dan van al die trustkantoren en internationale belastingadviseurs, en topadviseurs van 1000 euro per uur? allemaal agjenebbes volk?

En de reden waarom het allemaal zo vaag is, is omdat het legaal moet blijven. Ik wil niks illegaals doen, en ben aan het kijken of er een manier is om belasting te besparen, wat de groei ten goede komt. Ik zou verder ook niet zo heel veel weten te vragen op een ondernemersforum anders dan dingen die met regelgeving te maken hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met je eens dat deze dingen niet op forums besproken horen te worden, maar met dure adviseurs.... Het is echter wel en onderdeel van serieus en innovatief ondernemen, een wel zeer kortzichtige mening die ik hier lees. Zoals ik er met jan met de pet over praat klinkt het misschien banaal en crimineel... maar wat dan van al die trustkantoren en internationale belastingadviseurs, en topadviseurs van 1000 euro per uur? allemaal agjenebbes volk?

En de reden waarom het allemaal zo vaag is, is omdat het legaal moet blijven. Ik wil niks illegaals doen, en ben aan het kijken of er een manier is om belasting te besparen, wat de groei ten goede komt. Ik zou verder ook niet zo heel veel weten te vragen op een ondernemersforum anders dan dingen die met regelgeving te maken hebben.

 

Het is niet voor niets dat degenen die een duizendje per uur factureren dit opzetten! Als een van ons het kan, dan had die persoon niet op HL gezeten met gratis advies, maar op de Maladiven, hard lachend naar iedereen die op HL eerlijk advies inwint en eerlijk advies geeft en zo binnen de regels zijn brood verdient.

 

Bovendien (en dat weet ik er als fiscaal adviseur wel van) heeft het met kleine ondernemingen helemaal geen zin. De constructies zijn kostbaar, je loopt tegen bergen bureacratie aan en zorg ook dat je een afkoop-klompje goud in de zak hebt.

 

Niet echt een topic waarin ik me wil verdiepen.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ken nog wel duurdere adviseurs, en die zitten niet eens op de Maladiven!

 

Ik ben toch wel nieuwsgierig waarom iemand buiten de registers wil blijven. Er zijn goedkopere manieren om dat te doen.

 

Als een vennootschap opties uit heeft gegeven, zal dat toch in de jaarrekening moeten staan als (niet uit de balans blijkende) verplichting. Maar je moet nog al vertrouwen hebben in je medevenno(o)t(en) en goede afspraken maken. Als zij zomaar alle winst als dividend uit kunnen delen (waar een optiehouder niets van krijgt), kun je toch een hoop waarde mislopen.

 

Je zal toch meer openheid van zaken moeten geven wil je hier een goed advies over. Dus toch naar een dure adviseur (of een iets minder dure en gewoon lekker in Nederland blijven, zal per saldo niet eens zoveel uit maken). Of hier je hele verhaal kwijt, vinden wij ook wel leuk. Maar zoals Joost kan be-amen: de fiscus leest hier ook mee :-X

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als je niet in de registers wenst voor te komen als natuurlijk persoon, is het mogelijk hiervoor een rechtspersoon te gebruiken.

In de kern is de procedure niet moeilijk:

 

- één partij richt de BV op, deze wordt ook in de oprichtingsacte genoemd;

- direct na de oprichting wordt een deel van de aandelen overgedragen aan de tweede partij. Hiervoor moet wel een "verklaring van geen bezwaar" worden aangevraagd door de notaris indien dit binnen een jaar gebeurt

- bij de KvK komt te staan "meerdere aandeelhouders"

 

Indien de tweede partij een Nederlandse rechtspersoon is, is met wat spitwerk wel te achterhalen wie uiteindelijk de natuurlijke persoon is die er achter zit. Indien de combinatie ltd / trustee wordt gebruikt in het buitenland, is dit nagenoeg onmogelijk.

 

 

 

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.