• 0

Inkoop voor mijn internetshop

Hallo mensen,

 

Ik zal me even kort voorstellen, mijn naam is Sarah en ik ben sinds kort een onlineshop begonnen. Hier verkoop ik lifestyle- en interieurartikelen. Ik verkoop tegen advies verkoopprijzen. Tot nu toe verkoop ik artikelen in het hogere segment, echter merk ik dat er behoefte is aan lager geprijste artikelen.

 

Ik heb een aantal leveranciers die mij redelijk tegemoet komen bij mij inkoop, dit wil zeggen dat ik kleinere volumes kan inkopen, soms zelfs per stuk, echter betaal ik dan de verzendkosten en vaak ook de administratiekosten, deze zijn behoorlijk hoog. Dit zijn de leveranciers van de wat hoger geprijste artikelen.

 

Nu ben ik op een beurs geweest waar ik veel producten heb gezien die ik zou willen verkopen in mijn onlineshop, deze producten zijn goedkoper dan de producten die ik momenteel verkoop. Het nadeel is dat ik hier grotere eenheden van moet inkopen (bijvoorbeeld kussens verpakt per 6, of tassen verpakt per 12).

 

Mijn insteek bij het opstarten van de webshop was juist het niet hebben van voorraad waardoor ik snel kan wisselen van assortiment en mensen zo de nieuwste dingen kan aanbieden. Ik bestel pas al de klant zijn bestelling bij mij heeft geplaatst, dit brengt voor mij weinig risico met zich mee en dit wil ik het liefst zo houden, althans in het begin. Ik heb er namelijk geen idee van hoe mijn omloopsnelheid zal zijn als mijn webshop eennmaal goed geplaatst is in de zoekmachines. Het is ook erg moeilijk hier specifieke informatie over te vinden.

 

De fabrikanten snappen mijn "probleem" maar hebben vaste verpakkingseenheden waarvan ze niet kunnen afwijken en de eerste order moet minimaal tussen de € 300,- en € 500,- zijn, daarnaast willen ze geen onderscheid maken tussen webwinkels en fysieke winkels omdat ze dit "oneerlijk" zouden vinden.

 

Het liefst blijf ik kleine orders plaatsen maar zoals het er nu voorstaat is dit geen mogelijkheid.

 

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en zo ja, hoe doen jullie dit?

 

Ik heb zelf een aantal mogelijkheden overdacht

1. Inkopen via een inkooporganisatie

2. Het risico lopen en maar zorgen dat ik de producten hoe dan ook verkoop

3. Nogmaals met de fabrikanten overleggen

 

Ik hoor graag van jullie!

 

Met vriendelijike groeten,

Sarah

 

StH

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik je site heel mooi vind!

 

Ik herken je probleem, zou het liefst van alle tassenleveranciers met mooie producten enkele stuks inkopen om het assortiment zo divers mogelijk te houden, helaas is dat geen optie.....Heel af en toe kun je een beperkter aantal "afdwingen" maar dan wordt er doorgaans niet franco geleverd en zijn de verzend- en adminstratiekosten abnormaal hoog, of word er bij vermeld dat ze dat slechts bij hoge uitzondering eenmalig willen doen maar dat een volgende bestelling toch echt een minimale afname van...??? moet hebben.

 

Ik persoonlijk vind het vervelend als er "onduidelijk"is over de levertijd, en die probeer je ,weliswaar mooi genuanceerd, te omzeilen door het idee te scheppen dat de levertijd geen issue is omdat je iets exclusiefs koopt.

Ook en misschien wel juist als ik iets exclusiefs koop wil ik weten wanneer ik het ontvang en het liefst zo snel mogelijk (is dat ook niet een onderdeel van online kopen, vanuit huis winkelen maar toch snel ontvangen??)

Wat dit aangaat zou het misschien toch niet zo'n gek idee zijn om voorraad in te kopen, met inderdaad meer risico maar is dat niet wat ondernemen is? Risico's durven nemen?

 

Vr Gr Sandy

 

www.kikibags.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sandy,

 

Bedankt voor je reactie en je compliment! Ik ben het met je eens, risico hoort bij het ondernemen en dit maakt het ook leuk.

 

Begrijp ik het goed dat jij ook een webshop hebt? Wat is jouw ervaring met de opstart en het inschatten van de omloopsnelheid. Zoals ik aangaf in het stuk heb ik hier totaal geen idee van en ik kan hier eigenlijk ook niet echt concrete informatie over vinden.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Sarah

StH

Link naar reactie
  • 0

Ik heb verder geen tips omtrent het probleem van inkopen, maar wil je wel even zeggen dat je de logo's van de merken die je voert klikbaar moet maken. Klanten van een webshop willen graag overal op kunnen klikken. Zorg dus dat als je op zo'n logo van bijvoorbeeld Esprit klikt, dat je direct naar alle producten van dit merk toegaat.

 

Heel veel succes verder, ziet er goed uit!

 

Gr Roeland

Link naar reactie
  • 0

Als je op de "W" klikt in het vakje links van mijn post dan kom je op mijn website ;)

 

Ik ben zelf pas in april "de lucht in gegaan" en moet bekennen dat ik het allemaal iets te rooskleurig voor ogen had.

 

Informatie over opstart en inschatten van omloopsnelheid is denk niet te vinden simpelweg omdat dat voor iedereen heel verschillend is. Welke branche, welke producten, hoeveel tijd en budget voor adverteren, promotie, hoe oogt je site, zoekmachineoptimalisatie , doelgroepbereik en nog veel heel andere factoren bepalen deze informatie en daar is dus niets globaals over te zeggen.

 

Ik ben dus ook nog maar een leek die zich al maanden in probeert te lezen in factoren als hierboven, leer iedere dag bij en blijf positief want vind het ondernemen veel te leuk om nu al enkel nog maar beren op de weg te zien ::)

www.kikibags.nl

Link naar reactie
  • 0

Die site komt me wel heel bekend voor, heb het idee dat ik er via een andere weg al eerder geweest ben. Dat is positief! Het ziet er netjes uit.

 

Het is dus simpelweg een gok, ook al maak je nog zo'n goed ondernemersplan er zijn erg veel variabele factoren. Ik ben net een maand online en doe er alles aan om free publicity te krijgen, regionaal lukt dit redelijk, landelijk is een ander verhaal.

 

Daarnaast de SEO, natuurlijk van groot belang, ook dit is aftasten en kijken wat de mogelijkheden zijn. Blijft voorop staan dat ik een beperkt budget heb op dit moment. Mijn doel is er een groot succes van te maken, gelukkig heb ik de tijd en de mogelijkheden me hier voledig op te kunnen concentreren en de overtuiging dat dit gaat lukken.

 

Over het aanklikken van de logo's, hiermee ben ik hard bezig, daarnaast zijn er nog een aantal verbeterpunten waar ik mee bezig ben. Bedankt voor de tips en reacties!

 

Groeten,

Sarah

 

StH

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sarah,

 

Allereerst, mooie site.

Lekker overzichtelijk en duidelijk.

Je hebt op de homepage een aantal artikelgroepen zoals kussens, de afbeelding zelf is niet klikbaar. Zou ik wel klikbaar maken.

 

Zelf heb ik een webshop in dierbenodigdheden en laat ik zeggen dat vooral het vinden van leveranciers die zaken doen willen me erg tegenvalt. Dus als je leveranciers hebt zou ik gewoon het risico van voorraad nemen..

Nu is het wel zo dat heel veel producten in de dierenwereld nu niet super mode gevoelig zijn dus daar loop ik minder risico mee dan jij schat ik zo.. Alhoewel ik nu een aantal zaken heb staan met een houdbaarheidsdatum wat ik natuurlijk weg moet gaan gooien als ik het niet verkoop.

 

Inschatten hoe snel je hoeveel van iets gaat verkopen kan niemand je voorspellen. Zelf kan ik er nog weinig over zeggen, het ene product loopt gewoon beter dan het andere, bepaalde artikelen lopen dan weer heel goed, dan weer totaal niet.. ik ben sinds 1 maart 2008 online en het gaat best wel lekker maar volgens mij kan je er in het eerste jaar zowieso nog niet veel over zeggen.

 

Kijk uit met producten pas te bestellen bij je leverancier als je een bestelling binnen hebt, hun voorraad/assortiment veranderd soms ook en klanten houden er niet van als je nee moet verkopen voor iets wat ze al wel besteld en betaald hebben.

 

Succes!

 

Karen Dam

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Erg leuk om complimenten over mijn site te krijgen van "buitenstaanders". Ik hoor het ook graag als er dingen zijn waarvan jullie zeggen: dat is voor verbetering vatbaar! Het aanklikbaar maken van de logo's en plaatjes is op dit moment nog even een klein technisch verhaaltje waar ik mee bezig ben, verwacht dit snel opgelost te hebben.

 

Ik moet eerlijk zeggen dat jullie me goed aan het denken hebben gezet, vooral over mijn voorraad. Ik heb me hier best op verkeken. Het vinden van leveranciers is in mijn geval niet zo'n groot probleem, het hebben van voorraad wel, althans zolang ik niet weet welke artikelen goed zullen verkopen. En op dit moment heb ik hier nog geen duidelijk beeld van. Ik moet er goed over denken hoe ik dit risico precies ga benaderen en aanpakken.

 

Nog een ander vraagje waar waarschijnlijk al meerdere berichten over geplaatst zijn op HL: hebben jullie ook te maken met advies verkoopprijzen, waarvan de naam "advies" eigenlijk niet echt de betekenis heeft die ik er persoonlijk aan geef. Jullie snappen vast wat ik bedoel, de fabrikant wil dat je deze prijzen aanhoudt. Wat doen jullie hiermee en hoe selectief zijn jullie in de keuze voor een fabrikant los van de producten die ze verkopen, dus op basis van de voorwaarden die ze stellen?

 

Daarnaast ben ik ook benieuwd of jullie aangesloten zijn bij inkoopcombinaties, zo ja hebben jullie hier veel voordeel van?

Tot nu toe heb ik nog geen inkoopcombinatie voor mijn branche gevonden.

 

Met vriendelijke groeten,

Sarah

StH

Link naar reactie
  • 0

De site doet mij denken aan het verhaal van twee weken geleden bij Dragons Den, het www.hotelmaxclusive.com verhaal.

Deze dame is vooral van plan een soort digitale etalge te zijn voor luxe goederen. Dat gevoel van luxe krijg ik ook als ik naar jouw site kijk. Misschien dat jij een combi kunt maken van producten die je zelf verkoopt en producten waar je een commissie over vangt. Dit is webtechnisch wel zo op te zetten dat de klant nog steeds denkt bij dezelfde winkel te shoppen.

 

Misschien kun je eens kijken of je kunt partneren met enkele fysieke winkels die hetzelfde product verkopen maar geen webshop hebben. Zo kun je langzaam jouw webshop uitbreiden zonder veel voorraden. Zodra de aantallen gaan lopen wordt het voor jou ook makkelijker om in te kopen.

Link naar reactie
  • 0

Erg leuk om complimenten over mijn site te krijgen van "buitenstaanders". Ik hoor het ook graag als er dingen zijn waarvan jullie zeggen: dat is voor verbetering vatbaar!

 

Klein puntje en misschien heel persoonlijk: ik ben allergisch voor die standaard kleur van je linkjes. (blauw) Gelukkig heb je de visited kleur wel aangepakt. Ik weet niet of hier nog meer mensen "last" van hebben, maar dat is een van de eerste dingen die ik verander: standaard (link)kleuren.

 

Nog een ander puntje en meteen ook minder persoonlijk en beter voor je SEO. Zorg ervoor dat je ipv alt teksten bij plaatjes: plaatjeNaamX.jpg, tekstWatIetsOverPlaatjeZeg hebt staan. Dat vindt goegle een stuk fijner. (de alt tag staat tussen de tags in je html... weet niet in hoeverre je de techniek in duikt...) en overigens zie ik dat alleen maar op je frontpage bij de merken die je voert (blijk achteraf)...

 

Als ik bij een van je tafellakens op het merk klik, dan opent deze in een nieuw tabblad/venster = vervelend. Het plaatje rechts in dat venster werkt niet. De tekst die op die pagina staat is ongeveer evenveel als de tekst die je bij de productomschrijving hebt staan. Kun je die tekst over het merk dan niet gewoon op die pagina er meteen bij zetten?

 

Over het inkopen: goede tips van Merkava!

 

Ik zou toch ook zelf inkopen. Kijk even een tijd aan wat hardlopers zijn bij je. Bestel dan soortgelijke producten van de lagere prijsklasse. Of bestel grotere hoeveelheden en ga met acties werken. op = op of 3 stuks per klant: werkt! Zijn grappige filmpjes van op internet te zien waarbij dit in een supermarkt wordt gedaan. De producten verkopen voor geen meter als ze gewoon op de schappen staan, maar als er een bordje: maximaal x stuks per klant bij wordt geplaatst, schieten ze van het schap af... Dat kan jij ook in je webshop.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 1

Advies verkoopprijzen komen volgens mij in elke branche wel voor. Ik begrijp wat je bedoelt met "advies", er is vaak eerder sprake van lichte dwang. Wij hebben er in onze winkels ook mee te maken. Maar in de meeste gevallen wordt de soep niet zo heet gegeten als ie opgedient wordt. In overleg met de leverancier in kwestie komen we er altijd prima uit. Al zal dit per branche allicht verschillen. Maar ga de dialoog aan met ze en je zal zien dat er meestal wel wat te regelen is.

 

Ik kan me in veel gevallen het standpunt van de leverancier ook wel goed voorstellen, hij wil toch een zeker prijsniveau voor zijn product in stand houden. En je hebt altijd winkels die onder de prijs willen gaan zitten, vooral sommige webwinkeliers nemen genoegen met belachelijk lage winstmarges.

 

Voor wat betreft selectiviteit richting de leverancier vind ik vooral belangrijk hoe professioneel men werkt en hoe goed men kan leveren. Soms kan een product geweldig interessant zijn maar is het bedrijf erachter een waar drama, dan pas ik liever.

 

Wat de voorwaarden betreft, je zal er achter komen dat bepaalde leveranciers voorwaarden stellen waar je op geen enkele manier aan kan voldoen met jouw bedrijf. In dat geval moet je ook geen ijzer met handen proberen te breken en gewoon op zoek gaan naar een alternatief. Als je winkel t.z.t. een stuk groter is kan je dergelijke leveranciers misschien alsnog bewegen om op vriendelijker voorwaarden aan je te gaan leveren.

 

Zo worden wij bijvoorbeeld nu benaderd door bedrijven die onmogelijke voorwaarden stelden toen we net open gingen, maar nu we een goede positie en naam in de markt verworven hebben graag willen samenwerken. Geen probleem natuurlijk, maar wel onder voorwaarden die voor ons beiden werken. Ik weiger 'gijzelaar' te worden van een leverancier.

 

Inkoopcombinaties zijn er in onze branche ook niet trouwens. Plus ik weet niet of ik uberhaupt lid zou willen worden, aangezien we ons juist proberen te onderscheiden qua assortiment. En als je je spullen betrekt via een inkoopcombinatie zit je al snel met het punt dat een hele hoop conculega's grotendeels hetzelfde assortiment verkopen. Ben je gelijk een unique selling point kwijt.

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het knap dat je 'drop shipping' toepast in de branche waarin je zit!

Zelf heb ik daar geen ervaring in omdat in mijn branche de verzendkosten van importeur naar mij meestal de complete marge opslurpen.

 

Voorraad houden hoeft geen probleem te zijn. Je geeft aan pas begonnen te zijn en ik ken je achtergrond en ervaring in deze branche niet, maar zelfs bij mij, waarbij mijn toko 100% is voortgekomen uit mijn hobby, sla ik af en toe de plank mis. Ik denk dat iets enorm goed gaat verkopen, maar dat blijkt niet het geval te zijn... En andersom... Zie het als leermomenten voor jezelf!

 

Adviesprijzen: daar mag je toch je eigen invulling aan geven?

 

En verder geeft Mediaschaap een zeer goede reply (reus!)

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 1

Hallo Sarah,

 

Inderdaad mooie site! Uitstraling die past bij het assortiment en de doelgroep. Ook grappig dat je zelf op de foto's staat, zie je niet zo vaak.

 

Ik denk dat jouw vragen wel voor iedere webonly-winkel van toepassing zijn. Alhoewel distributeurs niet scheutig zijn met afspraken met webwinkels, is het voor mijn idee wel aan het veranderen. Het is toch een serieus kanaal aan het worden, waar het kaf van het koren zichzelf vanzelf wel gaat scheiden.

 

Voor wat betreft de input die je vraagt:

 

- adviesverkoopprijzen en inkoop

Probeer met één of meerdere leveranciers goede afspraken te maken over promotie en voorraad. Fysieke winkels kunnen ook afspraken maken wanneer ze bijvoorbeeld actiematig een grotere voorraad opnemen. Hierbij kunnen ze bijvoorbeeld stockrotatie/protectie krijgen. Nu past het niet bij de uitstraling van jouw winkel om veel "prijsacties" te doen, maar je kan bijvoorbeeld denken aan acties met fysieke winkels (wel ander segment) of evenementen waar jouw doelgroep aanwezig is.

 

Maak bijvoorbeeld met een leverancier de afspraak dat jij een regionaal/lokaal evenement sponsort (hoeft niet gratis natuurlijk) door de aankleding te verzorgen. (misschien ism een stylist) In ruil daarvoor maakt het evenement promotie voor jouw site, waar natuurlijk alle producten die voor de aankleding zijn gebruikt te koop zijn. Met de leverancier maak je dan de afspraak van stockrotatie. Je kan groter inkopen en de voorraad retourneren wanneer deze binnen een bepaalde periode niet verkocht is of ruilen voor de producten die je promoot op een volgend evenement. Overigens zou het helemaal mooi zijn als je dit voor een landelijk bekend staand evenement voor elkaar kan krijgen. Of met een strandtent samenwerken, topsegment restaurants, bar etc. Aan de Zuid-As in Amsterdam worden volgend jaar volgens mij weer nieuwe kantoren geopend, komt vast weer nieuwe horeca in.....helemaal in de doelgroep. Netwerken helpt!

 

Ik weet dat Intres in Hoevelaken ook interieur doet, maar weet niet of ze ook buiten hun eigen "labels" leveren.

 

En zoals gezegd: adviesprijzen zijn een advies, maar leveranciers zouden graag dit willen vasthouden. Probeer zeker in het begin niet teveel hier vanaf te wijken. Hoeft ook niet in jouw segment denk ik.

 

- publiciteit

Probeer landelijk de aandacht te krijgen door mensen voor je te laten praten. Bijvoorbeeld samenwerken met bekende stylisten. Tegenwoordig heb je ook speciale bedrijfjes die een huis in de verkoop helemaal "stylen" om deze beter in de markt te krijgen. Een samenwerking met een dergelijke partij (in een markt waarbij de huizenmarkt iets terugzakt) kan aandacht vragen voor beide organisaties. Uiteraard laten de stylisten ook jouw kaartje achter met jouw webonly-winkel.

 

Ander ideetje is bijvoorbeeld inspelen op duurzaamheid. Je hebt wat links in het overzicht staan, maar wellicht een idee om hier ook een keer een nieuwsbrief aan te wijden om aandacht te trekken. Ook hier weer samenwerken met een leverancier.

 

- site

Je hebt al veel tips voor de site gekregen. Ik sluit me daar wel bij aan.

* Maak logo's en afbeeldingen klikbaar

* Zorg dat de logo's van de merken er goed uitzien. Ik vind het logo van Esprit bijvoorbeeld een beetje tweederangs... Probeer dan een beter logo te krijgen van de leverancier

* vermijd dubbele afbeeldingen (bijvoorbeeld als ik op plaids klik, zie ik twee keer dezelfde afbeelding

* probeer een beetje op de logica van de tekst te letten:

 

'Onze nieuwe collectie bestaat uit verschillende artikelen (logisch anders was het geen collectie), hiernaast vindt u een greep uit deze artikelen (dubbel het woord artikel). Neem een kijkje in onze online shop (daar was ik toch al --> site en shop zijn voor de klant gelijk) en bekijk onze volledige collectie! (geen uitroepteken)'

 

daar zou ik van maken (maar ik ben geen tekstschrijver pur-sang)

 

'Hiernaast vindt u een greep uit onze nieuwe collectie. Of neem een kijkje in ons volledige collectie en 'start Living by Sarah'.'

 

* qua tekst weet ik niet of je nog zaken moet aanvullig. Je zegt wel wat over Damai bijvoorbeeld, maar niet over Esprit. Op die pagina heb je overigens alleen tekstlinks en geen logo's, zou ik nog aanpassen (logo's en afbeelding klikken zo lekker en is herkenbaar, wekt vertrouwen)

* probeer qoutes van tevreden klanten te plaatsen. Misschien ook wel bekende klanten of stylisten

* probeer de namen van afbeeldingen en logo's relevant te maken ivm SEO

 

Tot zover even, maar misschien genoeg stof tot nadenken :)

 

Mocht je nog meer ideeen willen of vragen hebben, stuur me dan even een PM, ik kan niet alles tikken wat ik bedenk :D

 

Succes!

Paul

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat een goede reacties allemaal al.

Leuke discussie en voor mij als webshop zeker net zo leerzaam!

 

In mijn branche heb ik niet heel veel te maken met dwingende adviesprijzen.

Van een groot deel weet ik de adviesprijzen, van sommige niet eens.. Ik heb 2 leveranciers die aan hebben gegeven dat ze wel graag vast houden aan de door hun gestelde adviesprijzen en daar hou ik me ook aan. Aan de ene kant omdat hierdoor de marge veel beter is en aan de andere kant omdat ik de beweegreden hierachter ook wel snap.

 

Op het moment ben ik nog niet zo heel kieskeurig qua leveranciers, natuurlijk moet de samenwerking wel te doen zijn.

Als de eisen te hoog zijn houdt het gewoon op, zo simpel is dat.

 

Groetjes Karen

Link naar reactie
  • 0

Mensen,

 

Jullie zijn allemaal zeer behulpzaam, daarvoor heel veel dank! Met alle punten die jullie naar voren brengen ga ik aan de slag. De homepage zoals hij nu is, is volgens het oorspronkelijke ontwerp, ik denk dat jullie allemaal grotendeels de homepage met de merken hebben gezien. Hier heb ik wat kritiek op gekregen dus ik zoek nog een manier om de homepage goed vorm te geven en meteen duidelijk te maken dat het om een webshop gaat.

 

Ik heb redelijk wat kennis van de branche en een goed netwerk maar het kost (tegen mijn verwachting in) best veel tijd om de juiste mensen te treffen en uiteindelijk ook een win-win situatie tot stand te brengen. Tijd en heel veel inzet, ik beleef er in ieder geval erg veel plezier aan en dit gaat z'n vruchten afwerpen.

 

De "advies" verkoopprijzen zijn op dit moment niet zo'n probleem in het segment waar ik me bevind, ik was nieuwsgierig naar jullie ervaringen hiermee. Er zijn een aantal artikelen die ik hier over gelezen heb, waaruit ik opmaak dat het verplichten vanuit een fabrikant tot het aanhouden van vaste verkoopprijzen niet mag volgens de wet.

 

Ik ga aan de slag en ik probeer jullie hier op HL een beetje op de hoogte te houden! Bedankt voor de tips en als ik weer een vraag heb dan probeer ik het gewoon eens aan jullie voor te leggen.

 

Met vriendelijke groeten,

Sarah

StH

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ja een webshop kost je nog best wel de nodige tijd en energie wil je het succesvol krijgen maar dat loont dan ook de moeite. ;D

 

Je hebt helemaal gelijk, prijsafspraken mogen gewoon niet van de wet. Een leverancier mag dan ook niet meer doen dan aangeven graag te willen dat je de adviesprijzen respecteerd. Als jij gewoon lekker een voorraad inkoopt en dat naar eigen inzicht voor een bepaalde prijs verkoopt, kan de leverancier jou niets maken.

Echter kan die leverancier dan wel besluiten verder geen zaken met je te willen doen... als jij dat verder prima vindt is het natuurlijk geen enkel probleem.

 

De 2 leveranciers waarbij ik wel meega in de adviesprijzen zijn echte merken die net zoals auto-merken gewoon een dealer-verkoopprijs hebben. Ik ben oprecht van mening dat deze specifieke producten dit bedrag waard zijn en kan me ook goed voorstellen dat het verlagen van de prijzen voor dit product afbreuk zou doen aan het merk wat gewoon zonde zou zijn.

 

Succes.

 

Groetjes Karen

Link naar reactie
  • 0

Allereerst de compilmenten voor je webshop. Je site ziet er professioneel uit en heeft een luxe uitstraling die bij je product past.

 

Het probleem van je inkoop klinkt me heel bekend in de oren. Dit probleem hebben wij in het begin ook gehad. Bij ons ging het met minimale afnames van 250, 500 of 1000 stuks. Niet echt handig als je rustig, zonder al teveel risico wilt opstarten. In het begin veel voorraad dus en dan altijd een bestelling van iets dat je dan niet op voorraad hebt, dus nog meer voorraad.

 

Naarmate de samenwerking met de fabrikant groeide zijn we gewoon weer in gesprek gegaan. Afnames werden besproken en uiteindelijk hebben wij het zover gekregen dat de afnames nu per verpakkingseenheid mogelijk zijn. Dus waar voorheen 500 stuks noodzakelijk was, kunnen we nu per 10 stuks bestellen. Het loont dus om regelmatig de samenwerking te bespreken.

 

Het lastige voor jou is denk ik dat de verpakkingseenheid afgenomen moet worden. Het wordt waarschijnlijk erg moeilijk om hiervan af te kunnen wijken. Een groothandel, fabrikant zit er namelijk niet op te wachten om aangebroken verpakkingen in zijn magazijn te hebben. Dit brengt zoveel extra administratieve, logistieke handelingen met zich mee dat het gewoon ondoenlijk is. Dit is het nadeel van een (in het begin) relatief kleine webwinkel. Denk niet dat je veel fabrikanten, groothandels zult vinden die hiervan afwijken.

 

Dat leveranciers hoge verzend- en administratiekosten rekenen is op zich wel logisch omdat de kosten voor verzending gewoon hoog zijn. Als jij een bestelling van van € 50,00 doet en de kosten van de fabrikant voor het verzenden zijn bijvoorbeeld € 5,00 (verzenden, verpakking, administratiekosten) dan is dat wel 10% op het totaalbedrag aan kosten voor de fabrikant. Dus logisch als dat er hoge franco bedragen zijn vastgesteld. Alleen weer lastig voor de starter.

 

Ik denk dat je gewoon weer gesprekken moet aangaan met je leveranciers. Laat bij nieuwe leveranciers gewoon een vertegenwoordiger komen en bespreek je probleem. Meestal kun je dan, na enig aandringen, toch vaak een kleine proeforder plaatsen.

 

Als startende webwinkel wil je natuurlijk zo min mogelijk voorraad hebben. Dit gaat echter vaak moeilijk samen met de verkoopvoorwaarden van leveranciers. Je zult dus keuze's moeten maken welke artikelen je op voorraad moet zetten en dan hopen dat je je ze verkoopt.

Link naar reactie
  • 0

Wat vind je van deze webshop bedoeld voor de horeca; www.vanspamhoreca.nl

 

We hebben er eergister wat besteld en vandaag geleverd.

 

Celeste

 

Celeste van Hattem, dit heet zelfpromotie en liegen...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sarah,

 

Je internetshop ziet er goed uit. Hoeveel klanten heb je gemiddeld per week?

Indien je meer bekendheid wilt zou je er mischien iets aan kunnen doen door je op linkpagina's aan te melden zo als startpagina enz. Dit helpt altijd wat en kost in principe niks.

Hierdoor kan je ook hoger in google komen en evt. andere zoekmachines.

 

Zelf zie ik bij mijn eigen shop dat er toch best veel links van linkpagina's komen. En voordat je een redelijk aantal bezoekers hebt ben je vaak wel een paar jaar bezig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.