Ik heb een bedrijf dat artikelen uit de USA inkoopt, deze laat bedrukken en vervolgens verkoopt. Ik zit nu met een probleem in mijn administratie. Ik gebruik exact online om mijn boekhouding te regelen. Echter krijg ik enkele zaken niet goed geregeld. Voorbeeld:
Ik koop voor 100 stuks in voor €1000,- bij de fabrikant, hier betaal ik €100,- verzendkosten over.
Boeking:
€1100,- naar crediteuren (excl. BTW communautaire levering, de BTW wordt automatisch bijberekend)
€1000,- naar voorraad. (3000)
Waar moet de €100 verzendkosten naar toe? Welke code/benaming is dat in exact, credit of debet en voor de balans of kosten op de winst/verlies rekening?(u)
Vervolgens stuur ik de helft van mijn producten (waarde €500) naar de drukkerij, deze bedrukt ze en factureert mij €50,-
Boeking:
€50,- crediteuren
Waar moet de €50,- tegenboeking naar toe? Welke code/benaming is dat in exact, credit of debet en voor de balans of kosten op de winst/verlies rekening?
Hierna verstuur ik de bestelling naar mijn klant voor de prijs van €1050,- excl.
Boeking:
€1050,- + BTW naar Debiteuren (8000)
€500 (denk ik) van voorraad (3000)?
Wat doe ik met de overige € 550? Welke code/benaming is dat in exact, credit of debet en voor de balans of kosten op de winst/verlies rekening?
Als het mogelijk is graag even mijn tekst kopiëren en ontbrekende en foute delen invullen. Ik begreep van iemand dat ik de verzendkosten van mijn inkoop bij mijn voorraad waarde dien op te tellen, mijn voorkeur ligt echter om dit ergens apart te boeken zodat mijn waarde per artikel niet veranderd als ik volgende keer 200 stuks inkoop met dezelfde verzendkosten.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
mistertb
mistertb
Beste allemaal,
Ik heb een bedrijf dat artikelen uit de USA inkoopt, deze laat bedrukken en vervolgens verkoopt. Ik zit nu met een probleem in mijn administratie. Ik gebruik exact online om mijn boekhouding te regelen. Echter krijg ik enkele zaken niet goed geregeld. Voorbeeld:
Ik koop voor 100 stuks in voor €1000,- bij de fabrikant, hier betaal ik €100,- verzendkosten over.
Boeking:
€1100,- naar crediteuren (excl. BTW communautaire levering, de BTW wordt automatisch bijberekend)
€1000,- naar voorraad. (3000)
Waar moet de €100 verzendkosten naar toe? Welke code/benaming is dat in exact, credit of debet en voor de balans of kosten op de winst/verlies rekening?(u)
Vervolgens stuur ik de helft van mijn producten (waarde €500) naar de drukkerij, deze bedrukt ze en factureert mij €50,-
Boeking:
€50,- crediteuren
Waar moet de €50,- tegenboeking naar toe? Welke code/benaming is dat in exact, credit of debet en voor de balans of kosten op de winst/verlies rekening?
Hierna verstuur ik de bestelling naar mijn klant voor de prijs van €1050,- excl.
Boeking:
€1050,- + BTW naar Debiteuren (8000)
€500 (denk ik) van voorraad (3000)?
Wat doe ik met de overige € 550? Welke code/benaming is dat in exact, credit of debet en voor de balans of kosten op de winst/verlies rekening?
Als het mogelijk is graag even mijn tekst kopiëren en ontbrekende en foute delen invullen. Ik begreep van iemand dat ik de verzendkosten van mijn inkoop bij mijn voorraad waarde dien op te tellen, mijn voorkeur ligt echter om dit ergens apart te boeken zodat mijn waarde per artikel niet veranderd als ik volgende keer 200 stuks inkoop met dezelfde verzendkosten.
Alvast bedankt!!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16287-onder-welke-posten-boeken-bestelling/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag