Beste allemaal,

Ik heb een bedrijf dat artikelen uit de USA inkoopt, deze laat bedrukken en vervolgens verkoopt. Ik zit nu met een probleem in mijn administratie. Ik gebruik exact online om mijn boekhouding te regelen. Echter krijg ik enkele zaken niet goed geregeld. Voorbeeld:

Ik koop voor 100 stuks in voor €1000,- bij de fabrikant, hier betaal ik €100,- verzendkosten over.

Boeking:

€1100,- naar crediteuren (excl. BTW communautaire levering, de BTW wordt automatisch bijberekend)

€1000,- naar voorraad. (3000)

Waar moet de €100 verzendkosten naar toe? Welke code/benaming is dat in exact, credit of debet en voor de balans of kosten op de winst/verlies rekening?(u)

Vervolgens stuur ik de helft van mijn producten (waarde €500) naar de drukkerij, deze bedrukt ze en factureert mij €50,-

Boeking:

€50,- crediteuren

Waar moet de €50,- tegenboeking naar toe? Welke code/benaming is dat in exact, credit of debet en voor de balans of kosten op de winst/verlies rekening?

Hierna verstuur ik de bestelling naar mijn klant voor de prijs van €1050,- excl.

Boeking:

€1050,- + BTW naar Debiteuren (8000)

€500 (denk ik) van voorraad (3000)?

Wat doe ik met de overige € 550? Welke code/benaming is dat in exact, credit of debet en voor de balans of kosten op de winst/verlies rekening?

Als het mogelijk is graag even mijn tekst kopiëren en ontbrekende en foute delen invullen. Ik begreep van iemand dat ik de verzendkosten van mijn inkoop bij mijn voorraad waarde dien op te tellen, mijn voorkeur ligt echter om dit ergens apart te boeken zodat mijn waarde per artikel niet veranderd als ik volgende keer 200 stuks inkoop met dezelfde verzendkosten.

Alvast bedankt!!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16287-onder-welke-posten-boeken-bestelling/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

mistertb,

Natuurlijk kan ik uitleggen waar de door jou aangehaalde posten geboekt moeten worden. Ik kan ook nog een verhandeling houden over de vraag of de verzendkosten nu wel of niet in de voorraad moeten worden meegenomen. Maar het is voor mij al duidelijk dat je straks weer een post tegenkomt waarvan je niet exact weet waar je die laten moet.

Met excuus, maar een kleine cursus boekhouden doet wonderen.

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

• 0

mistertb,

Natuurlijk kan ik uitleggen waar de door jou aangehaalde posten geboekt moeten worden. Ik kan ook nog een verhandeling houden over de vraag of de verzendkosten nu wel of niet in de voorraad moeten worden meegenomen. Maar het is voor mij al duidelijk dat je straks weer een post tegenkomt waarvan je niet exact weet waar je die laten moet.

Met excuus, maar een kleine cursus boekhouden doet wonderen.

John

John,

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb de afgelopen week flink rondgeneusd, daarbij heb ik het boek basiscursus boekhouden gelezen. Er is me al veel duidelijk geworden. Toch heb ik nog wel enkele kleine vragen, ik hoop dat je me nu wel kan/wilt helpen.

Ik citeer toch even mijn bovenstaande probleem,

Ik heb een bedrijf dat artikelen uit de USA inkoopt, deze laat bedrukken en vervolgens verkoopt. Ik zit nu met een probleem in mijn administratie. Ik gebruik exact online om mijn boekhouding te regelen. Echter krijg ik enkele zaken niet goed geregeld. Voorbeeld:

(alles zonder inachtneming van BTW)

Ik koop voor 100 stuks in voor €1000,- bij de fabrikant, hier betaal ik €100,- verzendkosten over.

Boeking:

€1100,- aan crediteuren

€1000,- aan voorraad.

€100,- aan inkoopkosten

Vervolgens stuur ik de helft van mijn producten (waarde €500) naar de drukkerij, deze bedrukt ze en factureert mij €50,-

Boeking:

€50,- crediteuren

€50,- inkoopkosten / nieuwe post bedrukkingskosten oid.

Hierna verstuur ik de bestelling naar mijn klant voor de prijs van €1050,- excl.

Boeking:

€1050,- debet Debiteuren

€500,- debet kostprijs verkopen.

€ 500,- credit voorraad

€1050,- credit Omzet

Nu vraag ik me alleen af of het zo allemaal goed verrekend is. Mij lijkt het op deze manier het meest logisch en overzichtelijk. Ik hoop dat iemand mij kan helpen hierbij. Mijn grootste vraag blijft toch of de bedrukking en verzendkosten van inkoop, als bovenstaand ingeboekt dienen te worden.

• 0

mistertb,

Ruwweg zijn er twee mehodes om verzendkosten en drukkosten te verwerken:

- of je ziet ze als onderdeel van de aankoopprijs van het artikel

- of je ziet ze als kosten

Gezien de aard van je onderneming (als ik die goed heb afgeleid) koop je blanco shirts in; laat die bedrukken en verkoopt deze. De indruk naar buiten is dus bedrukte shirts verhandelen. In dat geval zou ik de verzendkosten en de drukkosten meenemen op de voorraad. Dus:

aankoop blanco shirts:

Voorraad 1.000

Aan Crediteuren 1.000

verzendkosten:

Voorraad 100

Aan Crediteuren 100

drukkosten:

Voorraad 50

Aan Crediteuren 50

Verkoop (b.v. de helft van de partij):

Debiteuren 800

Aan Opbrengst verkopen 800

Kostprijs verkopen 575

Aan Voorraad 575

Voorwaarde van deze wijze van boeken is wel dat je op het moment van verkoop de kostprijs per shirt nog kent, anders kan je deze laatste boeking moeilijk maken. In dat geval kan je overwegen:

Voorraad 1000

Aan Crediteuren 1000

Transportkosten 100

Aan Crediteuren 100

Bedrukkingskosten 50

Aan Crediteuren 50

Debiteuren 800

Aan Opbrengst verkopen 800

Periodiek (b.v. maandelijks voorraad opnemen en prijzen)

Kostprijs verkopen voor bedrag waarmee de rekening Voorraad te hoog staat

Aan Voorraad

Nadeel van deze methode is dat met behulp van de boekhouding de voorraad niet kan worden gecontroleerd.

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

• 0

Beste John,

bedankt voor je reactie! Ik ga denk ik voor je tweede optie. Het gaat namelijk niet om shirts maar om andere artikelen (www.safety-vision.nl). Het is afhankelijk van de verkoop of ik ze moet gaan bedrukken, verkoop ik via de webwinkel per stuk dan is bedrukking niet aan de orde. Verkoop ik ze echter aan een bedrijf per laat zeggen 1000 stuks, dan worden ze bedrukt. Ik denk dat het voor mij dus het makkelijkst is om die kosten van bedrukking te boeken op een nieuwe post drukkosten. 8)

Hetzelfde geld ook voor de verzendkosten, mijn voorraad houd ik bij via een ander systeem, dit omdat de waarde van het artikel gelijk blijft. Maar als ik inkoop zijn de verzendkosten steeds anders, dan veranderd de waarde van mijn artikel steeds en dat wil ik niet.

Op deze manier kan ik toch wel accuraat zien wat de huidige waarde van mijn voorraad is, en zijn de verzendkosten al reeds verwerkt in mijn winst/verlies rekening.

Bedankt! :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar