Ga naar inhoud
  • 0

Investeren/zelf machine ontwikkelen en bouwen.

Dit raagstuk hikt eigenlijk een beetje tegen een ouder topic, dat over de waarde van immateriele zaken gaat. In dit topic betreft het echter wel degelijk materiele waarde.

Tot op heden heb ik diverse machines gebouwd voor mijn klanten. Nu ben ik er echter aan toe om ook unieke machines voor mijn eigen productie te ontwikkelen/bouwen. De volgende situatie doet zich voor;

Ik krijg, wegens de WBSO een certificaat om heffingskorting in mindering te mogen brengen van ca €11.500,--. Voorwaarde om dat te mogen toepassen is dat ik mijn werkzaamheden en resultaten heel precies registreer en dat die speur- en ontwikkelingswerkzaamheden minimaal 500 uur beslaan. Doordat ik echter (als ondernemer) zelf de werkzaamheden uitvoer, komt er uiteindelijk een veel lager einbedrag voor een machine uit de bus rollen, dan dat ik alle werkzaamheden moet uitbesteden aan derden. Stel nu dat ik uiteindelijk aan de betreffende machine-investering een bedrag van €20.000,-- aan totaal geboekte rekeningen heb, kan ik dus naast de eerder genoemde WBSO-aftrek, ook een investeringsaftrek over de geboekte €20.000,-- inbrengen bij de aangifte. Nu kom ik echter op het punt waar het me om gaat. De tijd en inspanning die ik voor de ontwikkeling heb gebruikt, wordt eigenlijk in geldwaarde uitgebeeld door die €11.500,-- van de WBSO-heffingskorting.

Ik stel me dan ook voor, dat ik de werkelijke boekingswaarde van die machine op totaal €31.500,-- als balanswaarde zou moeten mogen inbrengen.

Ik wil de fiscus niet te veel uitdagen, maar ik kan me zelfs indenken, dat de WBSO-heffingskorting aan die 500 minimale uren is gekoppeld en dat je een andere situatie krijgt als je er meer geregistreerde uren hebt ingestoken. Stel dat je 750 uren aan het projekt besteedt, kan het ook redelijker zijn, dat je de toegevoegde waarde op 1,5 * 11.500,-- = €17.250,-- kunt brengen, waardoor de totale boekwaarde voor de balans op €37.500,-- komt te staan.

Het voordeel voor de ondernemer is (mijnsinziens) duidelijk en ook redelijk. Hij heeft er immers zelf tijd en energie ingestoken, zoals is geregistreerd en door derden gekontroleerd.

Zonder mijn opgevoerde aanpassing, wordt de jaarlijkse afschrijving €4.000,-- (5 jr.)

Met de eerste aanpassing wordt de jaarlijkse afschrijving €6.300,--

Met de tweede aanpassing wordt de jaarlijkse afschrijving €7.450,--

Ik ben benieuwd of jullie hiertoe redelijkheid en mogelijkheden zien en ook naar jullie kommentaar.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Wij hebben de afgelopen jaren onze investeringen in eigen ontwikkelingen op de balans ge-activeerd en schrijven daar nu op af. Je begint met afschrijven aan het begin van het eerste jaar dat het het project gereed is, volgens onze accountant tenminste.

Het bedrag dat we ge-activeerd hebben bestaat uit kosten van onderdelen, kosten van derden en onze eigen uren. Deze uren worden gewaardeerd tegen het uurtarief zoals dat voor de S&O verklaring (WBSO) bepaald is.

Je zou kunnen redeneren dat deze uren veel meer waard zijn. Bijvoorbeeld zoveel als een commercieel tarief, maar onze redenering is dat het uitbaten van de ontwikkeling waarin we investeren op termijn het verschil tussen 'kostprijs' van onze uren en het commerciele tarief moet goedmaken, plus meer natuurlijk.

Misschien heb je hier wat aan?

Link naar reactie
  • 0

Hoi P.J.

Je mag een deel van de salariskosten van jou en/of je personeel toerekenen aan de machine. Je moet dan wel personeel in dienst hebben en/of zelf op de loonlijst staan (bij de eigen BV). Welk deel je mag toerekenen is weer voer voor discussie. Je mag geen uren activeren, die door jezelf zijn gemaakt, maar niet als kosten genomen kunnen worden. Deze uren kunnen pas gerealiseerd op het moment dat je de machine doorverkoopt. Je bent ook niet in een nadelige positie t.o.v. de ondernemer die een machine koopt. Deze ondernemer heeft nl. hogere uitgaven, dus logisch dat hij een groter afschrijvingspotentieel heeft.

De uren die je aan je eigen machine werkt, kun je niet elders declarabel inzetten. Er is dus wel iets voor te zeggen om deze gederfde omzet als kosten bij je machine te boeken, maar dan moet je ze tegelijkertijd ook aangeven als gederfde omzet. Dat schiet dus ook niet op. De fiscus volgt deze redenering wel eens bij bv. een aannemer die zijn eigen huis aan het bouwen is.

Wat wellicht wel interessant voor jou is, is dat je de kosten van ontwikkeling in 1 keer ten laste van je resultaat mag brengen. Je hoeft dus niet af te schrijven. Het moet dan wel gaan om echte kosten en de keuze moet gemaakt worden in het jaar waarin de kosten gemaakt zijn. Laat je het keuze-moment passeren, dan geldt de normale afschrijvingsduur van 5 jaar.

Investeringsaftrek kun je inderdaad ook verkrijgen over in het eigen bedrijf vervaardigde goederen. De machine moet dan wel voor eigen gebruik zijn, anders is het voorraad en daar krijg je geen investeringsaftrek over.

Als je nu of in de toekomst machines ontwikkelt voor de doorverkoop, is de octrooibox wellicht iets voor jou. Je moet dan wel een BV hebben. De regeling is redelijk complex, maar komt erop neer dat bij verkoop van de machine slechts 10% belast is ipv het normale tarief van 25,5%. Er moet dan wel een octrooi op de machine rusten of je moet in het bezit zijn van een S&O-certificaat. Aan de laatste voorwaarde voldoe je, dus wellicht iets voor jou.

Groet,

Odeon

Link naar reactie
  • 0

In mijn voorbeeld stel ik duidelijk dat het om door mij gemaakte uren gaat en niet om personeel, want dan wordt de zaak wat eenvoudiger. Eenmalig afschrijven is niet handig. De octrooibox lijkt me ook niet zo gewenst. Het gaat me puur om de dubbelslachtigheid in regelgeving. Aan de ene kant wordt (in een WBSO-regeling) waarde toegekend aan een 500-tal uren, die je zelf als ondernemer/ontwikkelaar moet registreren om de betreffende heffingskorting te genieten en aan de andere kant mag dat klaarblijkelijk niet als balanswaarde worden ingebracht. Hier zit, in mijn optiek, geen rechtvaardigheid in.

Link naar reactie
  • 0

De rechtvaardigheid bestaat in die zin, dat die 500 uur voor de WBSO je extra geld oplevert. Zou je die uren ook activeren als kostprijs, dan neemt je vermogen toe. Die vermogensstijging kan niet worden geëlimineerd uit je fiscale resultaatberekening, zodat je winst dan hoger zou zijn. Dit zou later dan worden gecompenseerd door hogere afschrijvingen, maar in feite haal je dan dus belastingheffing naar voren. Eigenlijk is het dus een voordeel dat je de uren die je zelf besteedt niet hoeft te activeren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Tja, Deze kwestie ken ik nog uit de praktijk. Een dame ontwikkelde een algemeen toepasbaar plan voor het Ministerie van Volkshuisvesting dat later per keer verkoopbaar was en wilde ook haar uren activeren. Dit werd door de fiscus ook geweigerd omdat dat nu eenmaal investeren in je onderneming is.

Bovendien had ook zij een WBSO verklaring.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank heren. Jammer dat het niet kan en alles blijft dus bij het oude. Dit is een serie van 4 geheel nieuwe machines, met geheel nieuwe funktinaliteit die geheel uit eigen ontwerp vanaf het basis-idee moeten worden opgebouwd. Per machine gaan er meer dan de minimaal wbso-verreiste 500 uren in zitten. Deze machines gaan de kwaliteitsbepalende handmatigheid vervangen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.