• 0

Cursussen geven als hobby - hoe pak je de belasting aan?

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoi Kim,

 

Als het bij een hobby blijft, dat wil zeggen je verwacht geen positieve inkomsten en die zijn redelijkerwijs niet te verwachten, dan hoef je niets te doen. Hobbies zijn niet belast.

 

Als je wel inkomen gaat genereren met de cursussen, dien je die inkomsten op te geven bij de aangifte inkomstenbelasting over 2008 als winst uit onderneming dan wel resultaat uit overige werkzaamheid. Waar de grens ligt tussen winst en resultaat is moelijk aan te geven. Winst uit onderneming is fiscaal gunstiger, want recht op ondernemersaftrek dan resultaat uit overige werkzaamheid (geen recht op ondernemersaftrek).

 

Tekencursussen zijn niet vrijgesteld van BTW, dus je zult 19% BTW in rekening moeten brengen aan je klanten. Indien je naar verwachting minder dan € 1345 BTW bent verschuldigd op jaarbasis kun je verzoeken om een ontheffing van de BTW-plicht. Je hoeft dan ook geen BTW in rekening te brengen aan je klanten.

 

Omdat het altijd beter is om vooraf zekerheid te hebben over je fiscale positie, zou ik het formulier Startende Ondernemer invullen (te downloaden via de site van de Belastingdienst). De Belastingdienst kan dan vaststellen of je ondernemer bent voor de inkomsten en/of omzetbelasting.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens is het recht op ondernemersaftrek ook nog mede afhankelijk van het voldoen aan het urencriterium van 1225 aan de onderneming bestede uren.

Zonder dat is het verschil tussen een onderneming voor de inkomstenbelasting en een werkzaamheid erg klein.

 

Het criterium voor het aannemen van ondernemersschap voor de omzetbelasting wordt veel sneller gehaald. Het verrichten van leveringen of diensten is daarvoor al snel voldoende.

Wel is het mogelijk dat voor bepaalde opleidingen aan jongeren een vrijstelling kan gelden, maar die zal neem ik aan niet voor de tekenlessen gaan gelden.

Link naar reactie
  • 0
Naast mijn full ime baan in loondienst ga ik binnenkort tekencursussen geven. Betekent dit dat ik me moet inschrijven bij de KvK en/of belastingdienst?

 

Dat hangt ervan af of je het gaat opzetten als onderneming. Ga je erin investeren, er geld voor vragen, reclame maken, er noemenswaardige winst mee maken?

Link naar reactie
  • 0

Naast mijn full ime baan in loondienst ga ik binnenkort tekencursussen geven. Betekent dit dat ik me moet inschrijven bij de KvK en/of belastingdienst?

 

Dat hangt ervan af of je het gaat opzetten als onderneming. Ga je erin investeren, er geld voor vragen, reclame maken, er noemenswaardige winst mee maken?

 

Tja wanneer is iets een onderneming?

Ik ga er wel geld voor vragen, ik heb er inmmer ook een opleiding voor gevolgd. Hier zijn wat details op mijn website http://spiritueelbewust.nl/mandalas.html

 

Verduidelijkt dat de situatie die ik probeer te schetsen?

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Kim,

 

Met je website neem je deel aan het economisch verkeer. Verder geef je aan dat het wel de bedoeling is dat je er iets aan overhoudt. Er is dus sprake van een onderneming.

 

Zie verder mijn eerdere post.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met Odeon eens, dit lijkt inderdaad op een onderneming. Als ik hier als klant/deelnemer zou rondkijken en -klikken, dan zou ik zonder meer aannemen dat er een bedrijf achter zit i.p.v. een hobbyist. De prijs (€ 220) zit ook veel meer in het gebied van de professionele cursussen dan in de buurt van de hobbycursussen in het buurthuis (€ 7,50 ofzo).

 

Niks mis mee, gewoon ff een onderneming starten :)

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, ik heb er ook een opleiding voor gevolgd om de cursus te kunnen geven, vandaar ook de wat hogere prijs.

 

Goed, effe een onderneming starten dus. Amai. Ik zal wat meer moeten rondsnuffelen op het forum denk ik. Wat ik tot nu toe heb gelezen heeft met ondernemingsplannen etc te maken en in die categorie val ik geloof ik niet.

 

De term ZZP-er is in mijn omgeving ook al veel gevallen.

 

U ziet, mocht er nog iemand tips hebben, graag! Al zijn het maar rijtjes die ik moet afwerken ofzo.

 

Bedankt zover alvast!

Link naar reactie
  • 0

Goed, de eerste schrik is wel voorbij. Ondernemer zijn klinkt ontzettend eng en schrikt zelfs een beetje af, maar ik wil dit graag en ik wil het graag goed doen. Het formulier startende onderneming is gedownload en veld 1 vraagt al direct de naam waaronder de onderneming bekend is. Betekent dit dat ik me zowieso eerst bij de KvK moet aanmelden?

 

Het meeste dat ik lees bij de KvK en Belastingdienst is gericht op full time ondernemingen. Zijn er (bijv) op dit forum cases bekend voor parttime ondernemingen van diensten waar ik kan rondsnuffelen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Kim,

 

Ondernemerschap is helemaal niet eng, als je je maar aan de belangrijkste spelregels houdt. Oa een goede administratie bijhouden en op tijd aan je fiscale verplichtingen voldoen.

 

Ondernemers betalen bij hetzelfde inkomen als mensen in loondienst minder belasting en geen premies werknemersverzekeringen. Aan de andere kant moeten ze vaak dure verzekeringen afsluiten voor arbeidsongeschiktheid en pensioen, maar omdat jij ook nog in loondienst werkt, is dat in jouw geval wellicht niet nodig.

 

Stap 1 is inderdaad je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Stap 2 is het invullen van het formulier Startende Ondernemer.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Het meeste dat ik lees bij de KvK en Belastingdienst is gericht op full time ondernemingen. Zijn er (bijv) op dit forum cases bekend voor parttime ondernemingen van diensten waar ik kan rondsnuffelen?

 

Hier ook een parttime onderneemster :D. Parttime/fulltime - maakt niet uit. Inschrijven kvk en BTW nummer aanvragen is 'the easy part' ;D. Dan begint het pas....

 

Succes ermee!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.