Dag iedereen,

 

Ik zal binnenkort een bedrijfje opstarten ivm webdesign & webapplicaties. Nu weet ik al dat de boekhouding niet zoveel werk in beslag zal nemen en dat het zeer simpel is.

Ik zou deze zelf bijhouden en in excel maken.

 

Nu vroeg ik me af wat er juist moet inkomen en op welke rekeningen deze moeten geboekt worden.

 

Ik maak bijvoorbeeld een website voor iemand, ik weet dat ik bij rekening KBC kan bijschrijven. Maar ik moet dus geen werknemers betalen en ik weet dus niet waar ik dit moet boeken (want ik heb geleerd dat credit altijd gelijk moet zijn aan debet)

 

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groeten,

Jelmer Snoeck

www.hypertesia.com

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16300-boeken-in-excel/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

1 spreadsheet voor je omzet. Uitgaande fakturen uniek nummeren, kwartaal-totalen voor omzet en BTW.

1 spreadsheet voor je kasboek.

1 spreadsheet voor je inkopen. Inkomende rekeningen uniek nummeren, kwartaal-totalen voor kosten en BTW.

1 spreadsheet met je liquiditeitsoverzicht en blokje "nog te ontvangen" en blokje "nog te betalen"

en klaar is Kees.

 

Met de BTW-aangiften kun je de in te vullen BTW en omzet en voorbelasting direkt aflezen.

;)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16300-boeken-in-excel/#findComment-158778
Delen op andere sites

  • 0

in het kasboek boek je contante inkomsten en uitgaven, maar dat zal voor jou waarschijnlijk niet van toepassing zijn.

geen btw lijkt me geen goed idee, ik zou zo snel mogelijk een BTW-nummer aanvragen bij de belastingdienst (dit kan ook via het formulier "opgaaf startende onderneming")

 

 

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16300-boeken-in-excel/#findComment-158799
Delen op andere sites

  • 0

Dacht ik al, ik krijg enkel aanvragen, geef dus eigenlijk niets uit.

Online worden de facturen aangemaakt, ik zou deze dan in excel maken en per kwartaal een totaal maken van alles.

Als ik nu bv een bestelling heb van €200,- excl. btw, moet ik dit dan als volgt boeken:

 

Verkopen Handelsgoederen + €200,-(credit?)

Terug te vorderen BTW + €42,-(credit?)

 

KBC + € 242,-(debet?)

 

?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16300-boeken-in-excel/#findComment-158802
Delen op andere sites

  • 0

hypertesia,

 

Aan de vragen die je stelt is te merken dat op het gebied van boekhoudkennis nog wel iets valt bij te spijkeren. Ik raad je danook aan je hierin een beetje te verdiepen. Dat lost een heleboel van je problemen op zodat je je echt kunt gaan wijden aan de zaken waar het om draait.

 

Om dan antwoord te geven op je vraag wat te boeken bij een verkoop:

 

Kas, Bank, giro of Debiteuren al naar gelang kontant of op rekening is verkocht

Aan Opbrengst verkopen voor de netto verkoopprijs d.w.z. excl. btw

Aan Te betalen BTW de btw die je af moet dragen aan de fiscus

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/16300-boeken-in-excel/#findComment-158815
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.