• 0

Ontslagvergoeding, stamrecht BV en fiscale aftrekbaarheid advocaatkosten

Na vele maanden van mediation en twee rechtzaken is het dienstverband met mijn huidige werkgever ontbonden.

 

Ik zal een ontslagvergoeding ontvangen die ik graag in een stamrecht BV zou willen storten.

 

Advocaatkosten (kosten om je baan en daarmee inkomen te behouden!) terzake van arbeidsgeschillen zijn in dit fijne land voor werknemers niet aftrekbaar.

 

Gezien het gegeven dat mijn advocaatkosten de afgelopen maanden zeer aanzienlijk waren vraag ik mij af of wellicht de mogelijk bestaat deze kosten via de BV in mindering op het bedrijfsresultaat te brengen.

 

Uw advies stel ik bijzonder op prijs.

 

Met vriendelijke groet,

 

Fredje

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Fredje,

 

In de basis heeft Odeon gelijk. Maar ik zie wel een pleitbaar standpunt:

 

De stamrecht BV was zonder al deze advocaatkosten nooit tot stand gekomen! Als de advocaat de nota aan jouw BV wil opsturen, dan heb je richting de fiscus een pleitbaar standpunt waarom die nota's door de BV betaald worden. Ik zal niet zeggen dat je gelijk krijgt, maar pleitbaar voor de Rechter is het zeker!

 

Je kunt ook iets voorzichtiger zijn en de advocaat vragen om zijn nota's te splitsen:

- deel dat ziet op aanvechten ontslag aan jou factureren;

- deel dat ziet op verkrijging (en verhoging) ontslagvergoeding aan de BV factureren.

 

Zo geef je in elk geval blijk van diepgang richting jouw pleitbaar standpunt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.