• 0

Bedrijfsovername en omzetbelasting?

Ik wil binnenkort mijn VOF verkopen met mijn vennoot, vanwege slechte samenwerking.

 

Echter is het een nadeel van een VOF, dat dit geen rechtspersoon is, dus is het wat lastiger met een bedrijfsovername.

 

Maar klopt het dat je bij de verkoop van je bedrijf/klantenbestand, gewoon 19% omzetbelasting hierover moet rekenen?

 

En zijn er partijen die hierover advies geven? De meeste intermediairs richten zich op BV's en grotere bedrijven. We willen wel bankgarantie en zeker zijn van het bedrag. We hebben nu een hoog bod gekregen, maar zijn er niet zeker van, of dit een betrouwbaar en geschikt bedrijf is en belangrijker, of ze uiteindelijk wel kunnen betalen.

 

Wat dien ik allemaal bij de notaris te doen voor een overname en financiële waarborg/bankgarantie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Derek,

 

Over de verkoop van een bedrijf (algemeenheid van goederen) is geen BTW verschuldigd. Als je de onderdelen van je bedrijf afzonderlijk verkoopt, is wel 19% BTW verschuldigd. Beroep je op art. 31 Wet op de Omzetbelasting.

 

Indien er geen onroerend goed in de v.o.f zit, wat moet worden overgeschreven, kun je de gang naar de notaris besparen. Laat wel een goede koopovereenkomst opstellen door een jurist of accountantskantoor.

 

Vraag aan de tegenpartij een bankverklaring dat ze goed zijn voor hun geld. Als je het niet vertrouwt, kun je een bureau als Graydon inschakelen om de kredietwaardigheid van de tegenpartij te toetsen. Je kunt ook zelf gegevens opvragen bij de Kamer van Koophandel.

 

Hou er rekening mee, dat je nog moet afrekenen met de fiscus.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er wordt mij gezegd, dat je bij een VOF niet het bedrijf kunt verkopen, slechts het klantenbestand en de inventaris. Over beiden dient volgens een mogelijke koper gewoon 19% betaald te worden, aldus een mogelijke koper.

 

Wat kost een gang naar de notaris? Ik heb er zeker wel € 2000-3000 voor over om te zorgen dat alles goed gaat en ik mijn geld binnen ga krijgen. Het verkoopbedrag is toch rond de € 60.000, € 30.000 de man.

Link naar reactie
  • 1

Hoi Derek,

 

Onzin: je kunt een VOF weldegelijk verkopen als geheel. Dat deze vervolgens uit activa, financieel bezit en schuld bestaat doet voor de heffing van de OB niet ter zake. Er is alleen geen overdracht van aandelenkapitaal. En dus is er geen notaris nodig! Je kunt met de kopers gewoon een activa-passiva (bezit-schuld) transactie aangaan en deze vastleggen in een koopovereenkomst. Je bent dan ook bij lange na genoemde € 2.000 - 3.000 niet kwijt voor een dergelijk advies.

 

Je geeft aan dat je hierin advies wenst: dan kun je het best een fiscalist of advocaat raadplegen. Mijn voorkeur gaat wegens de OB gevolgen en IB afwikkeling van de stakingswinst uit naar een fiscalist. Buiten het opzetten van de overeenkomst kan hij meteen alle gevolgen voor de IB aangifte doorrekenen en bezien wat je aan mogelijkheden hebt om daar nog fiscaal iets aan te doen (stakingslijfrente bijv.).

 

Overigens kan ook een deel van de onderneming onder artikel 31 OB vrijgesteld overgedragen worden, zolang het maar een zelfstandig bedrijfsdeel vormt dat daarna op zichzelf een onderneming kan vormen in het economisch verkeer (zgn. going concern).

 

De bankgarantie kan gewoon verlangd worden van de kopers en opgenomen worden in de koopovereenkomst.

 

Kortom: vraag gerust verder of PM/e-mail via mijn profiel.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ben geen jurist, maar ik kan me zo voorstellen dat het opstellen van een overeenkomst en later aanpassen daarvan ivm wensen koper, etc, incl. aansprakelijkheidsbepalingen, toch aardig wat tijd zal kosten. Kan dus zomaar 2-3 duizend zijn.

 

BTW zou gewoon art. 31 OB moeten zijn, dus vrijstelling. Het ligt wel eens gevoelig wat nu een algemeenheid van goederen is, maar een simpele verkoop van een hele onderneming moet daar gewoon onder vallen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

En wat betaal ik aan inkomstenbelasting?

 

Ik heb dit jaar studiefinanciering gekregen en ook nog eens € 550,- per maand aan bedrijfsinkomsten. Indien ik de onderneming/VOF voor € 70.000,- verkoop, dan is mijn gedeelte € 35.000,-.

 

Wat hou ik dan over? Heb ik nog aftrekposten als collegegeld, een nieuwe auto, afbetaling hypotheek ouders oid?

Link naar reactie
  • 0

...

Wat hou ik dan over? Heb ik nog aftrekposten als collegegeld, een nieuwe auto, afbetaling hypotheek ouders oid?

 

Zit collegegeld niet in je studiefinanciering? Dan niet aftrekbaar.

 

Nieuwe auto aftrekbaar? You should be so lucky ;D of is die auto zakelijk gekocht? Dan moet je die afschrijven volgens de BD regels denk ik.

 

Hypotheek is niet aftrekbaar, wel hypotheekrente. Kosten van zakelijke leningen zijn in mindering te brengen op de winst.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Aldus mijn collega een gesprek met een boekhoudster:

Complete overname is volgnes hem niet mogelijk, omdat je altijd wel met kleine dingen blijft zitten. Ook al blijft er maar 150 euro aan inventaris op je balans staan, is het gene volledige bedrijfsovername, en mag je dus niet de BTW achterwege laten.

 

De verkoop dient per factuur te gaan, daar was de adviseur 100% zeker van.

Link naar reactie
  • 0

Derek,

 

Ik reageer nog even. Zonder arrogant te willen zijn: van wie hoor je het liever: een fiscalist of een boekhouder?

 

Jouw boekhouder is waarschijnlijk wel bekend met artikel 31 OB, maar weet niet dat een zelfstandig te vormen bedrijf uit de verkoop gewoon onder artikel 31 OB valt.

 

Het artikel luidt:

Artikel 31

 

Bij overgang van het geheel of een gedeelte van een algemeenheid van goederen, al dan niet tegen vergoeding of in de vorm van een inbreng in een vennootschap, wordt geacht dat geen leveringen of diensten plaatsvinden en treedt, tenzij bij ministeriële regeling anders is bepaald, degene op wie de goederen overgaan in de plaats van de overdrager.

 

Volgens vaste jurisprudentie geldt dat als het gedeelte van een algemeenheid van goederen op zichzelf na de overgang een zelfstandig bedrijf kan vormen, dat dan artikel 31 gewoon van toepassing is. Zoals gezegd: het going concern principe.

 

Print dit uit en leg dit eens voor aan de boekhouder! Ik zou graag een stuk tekst van Elsevier hier plaatsen, maar dat zou plagiaat zijn en ik heb hun toestemming niet. Neem mijn woord er maar voor aan.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.