• 0

kilometerregistratie

Ik heb een prive auto waar ik ook zakelijk mee rij. Ik mag dus 0,19 cent per km opgeven als aftrekpost. Doe je dat gewoon met je jaarlijkse aangifte? Ik lees hier nml op het forum dat je dat als autokosten moet boeken? En moet je in de kilometerregistratie ook je prive ritten exact aangeven? Ik hou nu alleen de zakelijke ritten bij.... ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je overigens heel veel zakelijk rijdt met je privé bak (>75% van totaal), dan is het verstandig om ook je privé kilometers te noteren. Je zou dan meer dan 75% van de BTW op brandstof autokosten (zoals onderhoud) ook kunnen verrekenen. Je kunt dan namelijk aantonen dat je de auto meer dan 3/4 gebruikt voor zakelijk en dus ook meer BTW als voorheffing mag opvoeren. De 75% is altijd toegestaan, ook als je minder dan 75% van je kilometers zakelijk rijdt.

 

Wel moet je dan de BTW verrekenen van de brandstof die je enerzijds privé declareert en anderzijds zakelijk als voorheffing opgeeft.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan ik dat maandelijks declareren? Ik hoef alleen per kwartaal BTW aangifte te doen (geen inkomstenbelasting, ik ben nog maar een klein bedrijfje). Kan je dit apart declareren? Dat zou ik graag doen uiteraard!

 

Ik rij voorlopig meer prive dan zakelijk, we maken ook prive nml heel wat kilometers. Misschien een stomme vraag/opmerking hoor. Maar je privekilometers zijn toch altijd te berekenen. Als ik weet hoeveel zakelijk ik heb gereden over een maand, kan ik toch beginstand en eindstand min zakelijk doen en dan heb je toch je prive kilometers? Ik stel deze vraag omdat ik op de site van de belastingdienst lees dat die 75% BTW voorheffing geldt als je privekilometers niet af te leiden zijn uit je administratie. Maar mijns inziens is het dus altijd af te leiden....

 

Maar even op zich over die 75%, ik mag dus op mn tankbonnen 75% berekenen over de BTW en die aftrekken?

 

Ik hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen (als ik de belastingdienst bel, dan krijg je iemand die een scipt ofzo opleest uit de computer en waarvan ik geen haar wijzer wordt ???)

Link naar reactie
  • 0

Maandelijks je BTW declareren is niet handig. Wel kun je maandelijks de zakelijk gereden kilometers tegen 0,19 "declareren". Na afloop van het kalenderjaar, in de BTW aangifte van het laatste kwartaal, maak je dan een verrekening van de zakelijke BTW. Het bedrag dat je aan BTW terugvraagt voor de zakelijke kilometers (= alle BTW op autokosten maal het percentage hiervan dat je zakelijk hebt gereden) corrigeer je dan weer op de reeds gedeclareerde kilometerkosten. Het is gebruikelijk deze verrekening eens per jaar te doen omdat je dan ook het percentage zakelijk/prive weet.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Maandelijks je BTW declareren is niet handig. Wel kun je maandelijks de zakelijk gereden kilometers tegen 0,19 "declareren". Na afloop van het kalenderjaar, in de BTW aangifte van het laatste kwartaal, maak je dan een verrekening van de zakelijke BTW. Het bedrag dat je aan BTW terugvraagt voor de zakelijke kilometers (= alle BTW op autokosten maal het percentage hiervan dat je zakelijk hebt gereden) corrigeer je dan weer op de reeds gedeclareerde kilometerkosten. Het is gebruikelijk deze verrekening eens per jaar te doen omdat je dan ook het percentage zakelijk/prive weet.

 

Maar waarom moet dat maal het zakelijke percentage, je kan toch per zakelijke kilometer 0,19 cent terugvragen ???

 

Bovendien had ik eerder een reactie dat je op autokosten sowieso 75% van de BTW mag declareren.

 

Ik heb mn aangifte formulier en bijlage helemaal doorgenomen maar heb echt geen idee waar ik die kilometers nu moet declareren. Er staat wel een gedeelte "prive gebruik" maar ik begrijp dat dat juist is voor een zakelijke auto waar je prive mee rijdt ???

 

Sorry hoor, maar ik ga er steeds minder van begrijpen :-[ :-[ :-[ :-[

Link naar reactie
  • 0

Als je geen BTW terugvraagt kun je gewoon 0,19 per kilometer als bedrijfskosten boeken (zakelijke ritten met prive auto). Dit bedrag komt dan in mindering op je winst. Het maakt niet uit of je dit maandelijks, per kwartaal of per jaar in je boekhouding opneemt.

 

Wil je wel BTW terugvragen op je zakelijk gebruik van de auto dan kun je 75% van de totale betaalde BTW terugvragen of het werkelijke percentage van de gereden kilometers die zakelijk zijn. Zoals je zelf al aangaf is het heel simpel om te berekenen wat je prive en wat je zakelijk hebt gereden. Indat geval ga je uit van het werkelijke percentage i.p.v. 75%. Deze verhouding bereken je echter op jaarbasis dus voer je de BTW op je zakelijke kilometers (mits je tankbonnen hebt die met pinpas of tankkaart zijn betaald) in je laatste BTW aangifte van het jaar op.

 

Omdat die 0,19 per kilometer ook de kosten van BTW dekt dien je de BTW die je alsnog terugvraagt te corrigeren. Je kunt immers niet en de BTW terugvragen en diezelfde BTW als kosten boeken.

 

Hoop dat het nu wat duidelijker is.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dus in principe kan je niet én 0,19 cent/km én de BTW over bijvoorbeeld het tanken terugvragen? Die 0,19 cent dekt dus al je autokosten? Dan is het niet veel 8)

 

Als je BTW terug wil vorderen over je kosten dan kan je dat dus met je BTW aangifte meenemen, maar die 0,19 cent doe je dat 1 keer per jaar (na afloop van het boekjaar) op je jaarljikse aangifte over in dit geval 2008? Iemand reageerde eerder dat je die 0,19 ook maandelijks terug kan vorderen? (dat zou ik liever willen nml ) ???

Link naar reactie
  • 0

Dus in principe kan je niet én 0,19 cent/km én de BTW over bijvoorbeeld het tanken terugvragen? Die 0,19 cent dekt dus al je autokosten? Dan is het niet veel 8)

 

Als je BTW terug wil vorderen over je kosten dan kan je dat dus met je BTW aangifte meenemen, maar die 0,19 cent doe je dat 1 keer per jaar (na afloop van het boekjaar) op je jaarljikse aangifte over in dit geval 2008? Iemand reageerde eerder dat je die 0,19 ook maandelijks terug kan vorderen? (dat zou ik liever willen nml ) ???

 

je kan gewoon maandelijks je 0,19 per km als kosten boeken en uit je onderneming halen als je wil.

Tevens kan je ook nog eens een deel van btw terug vragen van de onderhoud(beurten) en brandstof etc.

het kan dus beide

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

ok thanx :) ik heb wel het gevoel dat er hier wat tegenstrijdige antwoorden gegeven worden :-[

 

maar ik kan de kilometers dus boeken en uit mn onderneming halen, maar dan heb ik het nog niet daadwerkelijk teruggevraagd bij de belastingdienst, dat doe ik dan na afloop van het lopende boekjaar?

Link naar reactie
  • 0

ok thanx :) ik heb wel het gevoel dat er hier wat tegenstrijdige antwoorden gegeven worden :-[

 

maar ik kan de kilometers dus boeken en uit mn onderneming halen, maar dan heb ik het nog niet daadwerkelijk teruggevraagd bij de belastingdienst, dat doe ik dan na afloop van het lopende boekjaar?

 

doordat je het als kosten boekt heb je minder winst en daardoor vraag je het indirect terug. Je hoeft hierdoor minder IB te betalen

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

Nou, dat is dus het probleem dan voor mij, als het met je inkomstenbelasting te maken heeft. Ik bén nml geen ondernemer voor de inkomstenbelasting ??? hoe dan te handelen?? weet iemand dit?

 

je moet toch gewoon je IB formulier invullen aan het eind van het jaar, en daar geef je dan inkomsten uit onderneming of in jouw geval neem ik dan aan uit overige werkzaamheden. Dit bedrag is doordat je die autokosten declareert lager. Je hoeft het niet apart in te vullen. Het is gewoon 1 saldo wat je daar dan neerzet en dat zijn je opbrengsten minus je kosten

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • 0

ja, okay, dus dat kan ik in mijn geval pas doen na afloop van het boekjaar en niet maandelijks zoals eerder vermeld werd?

 

Je IB aangifte is puur alleen voor de belastingdienst hoeveel je moet gaan betalen aan belasting. Doordat je deze kosten maakt hoef je minder belasting te betalen. Als jij wil kan je dat geld alvast uit je onderneming halen maar je kan het er ook in laten zitten. Dat mag je allemaal zelf weten.

 

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.