• 0

Imk en starterskrediet

Hallo Higherlevel'rs,

 

Ik heb een vraag betreffende een startersonderzoek door het Imk.

 

Door ongelukkige privéomstandigheden heb ik in 2006 mijn zeer gezonde bedrijfje moet stopzetten.

 

Nu, inmiddels een jaartje verder, heb ik een uitkering aan moeten vragen.

 

Nu ik me weer gezond voel wil ik weer een bedrijfje opstarten ( kom ook niet aan een baan) door gebruik te maken van een (Bbz) starterskrediet. Ik heb dit aangevraagd en inmiddels is het Imk hier (druk) mee.

 

Lopende dit onderzoek wordt ik nergens in betrokken en daar heb ik moeite mee. Mijn e-mails worden niet beantwoord en als ik telefonisch contact opneem lijkt het, zelfs als ik over de status informeer, alsof ik ze lastig val.

 

Men is wel enthousiast over mijn ondernemersplan en toebehoren. Het enige probleem dat mijn adviseur heeft is dat mijn produkt zeer innoverend en revolutionair is. Als ondernemer denk ik dat dit ideaal is, geen concurrentie en een leuke marge. Imk denkt daar anders over, zij zijn bang voor innovatieve produkten.

 

Ik heb er een discussie over gehad met mijn Imk-consulent die lichtelijk heftig verliep. Toen begon hij over een pré-krediet verstrekking in plaats van een starterskrediet., tenminste daar had hij over "nagedacht". Dit is een krediet van 2600,00 en een daaraan gekoppelde periode van 6 maanden waarin ik mijzelf moet bewijzen als zelfstandige. Ik vind dit een grove belediging na 25 jaar succesvol (aantoonbaar) zelfstandig ondernemer te zijn geweest. Al mijn bezittingen zijn weg en ik bezit ook geen auto meer. Ik zou dan mijn produkten aan de man moeten brengen door gebruik te maken van openbaar vervoer. Werkelijk belachelijk.......... Mijn mkb, mkb+ netwerk zit verspreid over geheel Nederland.

 

U voelt hem al komen. Ik voorzie op korte termijn een prbleem voor mij en mijn nieuw op te starten bedrijf. Bij een negatief advies van het Imk zal de gemeente dit zonder discussie opvolgen en kan ik alleen nog een bezwaarschrift in dienen wat vele maanden in beslag zal gaan nemen.

 

Nu mijn vraag..... Waar kan ik wet en regelgeving vinden over mijn rechten en plichten in deze. Ik heb al veel gegoogled maar kan niets vinden.

 

Wie kan mij aan info helpen?

 

Bedankt voor het lezen en wie weet......... misschien ook een idee??

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als het uitsluitend om verlaging van het credit gaat, dan moet je dat accepteren en op 2 januari 2009 een nieuwe vragen. Zo heb ik het ook gedaan en het werkt (niet van harte overigens).

 

Avé Karel

 

Hallo Karel,

Dank je wel voor de tip, ik zal hem (wanneer nodig) zeker gebruiken. Ik wil niet terugkomen op je (grote) geschreven stuk maar er zitten zeker raakvlakken in die ik nu al herken. Een bedrijf draaiende houden is in principe peanuts, maar een bedrijf starten vraagt in mijn geval een veelvoud aan energie.

 

Tevens is het erg symphatiek dat jij als enige betrokkenheid laat zien, meedenkt en met adviezen komt. Het barst hier immers van de advieseurs. ???

 

Het blijft een belachelijk situatie allemaal. In het bedrijfsleven zoekt men kennis en ervaring maar het liefst opgedaan in zo'n 3 jaar of zo, want boven de 40 tel je al niet meer mee. En dat allemaal in opdracht van een directeur die in veel gevallen ruim boven de vijftig is. De overheid wil je aan het werk maar werkt dat tegelijkertijd ook weer tegen. Ik heb nu vier maanden een uitkering die per maand even hoog is als ik 1,5 jaar geleden wat ik per dag verdiende. Bij een kredietverstrekking die onverantwoord laag is bestaat de kans dat ik na een start weer terug in die uitkering val, maar dan met schulden.

 

Maar goed, ik ben in ieder geval nog zeer strijdlustig en blijf er voor gaan. Ik heb "gelukkig" niets anders te doen.

 

Wederom bedankt voor je reactie.

 

Ciao, Marco.

Link naar reactie
  • 0

Beste BeSales,

 

Dank je voor je lof. Ik moet erkennen dat ik geen ervaring heb met een starterscredit, ik zou het kunnen nakijken, maar weet bij voorbaat, dat het lager is dan de gewone Bbz (waarbij je tot beplaalde grenzen zelf aangeeft hoeveel je nodig hebt). Ik heb een gewone Bbz aangevraagd (dus 11 jar oud bedrijf, tijdelijk door externe oorzaken in problemen).

 

Ik moet derhalve misschien mijn advies HERROEPEN! Omdat ik niet weet of je een STARTERSCREDIT een jaar later OPNIEUW kunt aanvragen. Kijk wel dus uit. Ga dat eerst NA.

 

Avé Karel

Link naar reactie
  • 0

Beste Karel,

 

Ere wie ere toekomt. Ik zie dergelijke forums als deze niet meer als een ruimte om ervaringen uit te wisselen en te filosoferen/richting aangeven over bepaalde zaken.

 

Eventuele adviezen/tips van dit forum, screen en/of controleer ik altijd. Immers, iedereen kan zich vergissen.

 

Mijn bedrijf moest ik stopzetten (18mnd geleden) om priveredenen en een daarop volgend ziek zijn. Ik heb alles netjes stopgezet/betaald. Ook de lopende contracten van Leads. Ik ben dus niemand iets verschuldigd, alleen heb ik een schuldgevoel over de toendertijd reeds lopende contracten die ik als interim niet naar behoren heb kunnen afsluiten.

 

In april is tijdens het aanvragen van een uitkering direct gesproken over het starten van een nieuw bedrijf. Imk sprak over een Bbz krediet. Ikzelf dacht altijd dat een Bbz hetzelfde was als een starterskrediet. Ik ben van dit alles niet op de hoogte omdat ik er nooit mee te maken had en wil er geen study van maken.

 

Voor mij was het simpel. Om de draad weer te kunnen oppakken moest ik even financieel ondersteund worden. Ik voldoe aan het pakketje van gestelde eisen en voorzag geen probleem. Aan de screening betreffende mij als ondernemer zaten geen problemen men heeft er ruim voldoende vertrouwen in. Waarom dan zo drastisch hakken in mijn kredietaanvraag? Enkele deals en ze hebben hun centjes terug. En die deals komen er, zeker weten. Maar goed, ik heb dit al meerdere keren uitvoerig beschreven.

 

Vooralsnog onderneem ik niets. Na 25 augustus ga ik op gesprek bij de gemeente. Ik heb de betreffende persoon (Gem.) reeds gesproken en die is voor rede vatbaar. Ikzelf denk dat ik sterk sta omdat er aan mijn ondernemerskwaliteiten niet te tornen is en dit ook bevestigd is in de rapportage Imk. Mocht het voor mij niet goed verlopen ga ik in beroep en tegelijkertijd op zoek naar andere mogelijkheden.

 

Het zakenleven gaat door, ook bij mijn leveranciers/prospects/leads. Hieruit ontstaan voor mij natuurlijk bepaalde risico's. Op juridisch vlak zijn er dan ook gelukkig mogelijkheden mijn eventueeel opgelopen schade te verhalen. Er bestaat voor zowel Imk als gemeente geen gegronde rede mijn aanvraag zo drastisch te vertragen.

 

Maar alles bij elkaar genomen, verkeer ik voor mijn gevoel me in een belachelijke situatie.

 

Ciao, Marco.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco,

 

Ik geloof dat Bbz beide kent: een starterscredit (max. E 31.000 en nog wat) en een dootstarters (geloof ik net iets boven E 100.000,--). Jij moet toch goed nagaan, wat bij jou het Bbz betekent. Je moet daarop aansturen dat die 18 maanden de periode was van de "externe tegenslagen van tijdelijke aard" (doorstarters). Maar ja, als je echt gestopt bent 18 maanden geleden (en uitgeschreven) dan heb je weinig houvast. In die 18 maanden heb je van iets geleefd, kun je geen link leggen naar je bedrijf? Dat je misschien formeel uitgeschreven bent maar naar de feitelijkheid niet? Heb je je weer ingeschreven? Wanneer? 18 maansen later of veel eerder?

 

De Wet is an sich niet slecht, maar het onmogelijke kan natuurlijk niet.

 

Succes ik hoor nog wel hoe hget zich ontwikkelt.

 

Avé Karel

Link naar reactie
  • 0

Hallo Karel,

 

Ik wist niet dat die verschillen er waren, zal me er inderdaad eens wat meer gaan in verdiepen. Dom misschien, maar ik was erg gefixeerd op het snel opstarten van. Als ik wat beter was ingelicht door Imk, had ik dat wellicht geweten maar de verantwoordelijkheid licht bij mij natuurlijk. De feitelijkheid "om niet" had ik al bestudeerd en geeft toch mogelijkheden.

 

Voor wat betreft de uitschrijving k.v.k, daar is een vergissing in gemaakt. In dit geval komt het gunstig uit en ik ga kijken wat mijn mogelijkheden zijn. Dus die "link" waar jij het over had bestaat wél. Ik kan v.w.b. dit laatste, me niet verder uitwijden want je weet nooit wie er meeleest.

 

Nogmaals bedankt,

 

Marco.

Link naar reactie
  • 0

Marco,

 

Hier heb je de WET http://www.st-ab.nl/abwor10.htm

 

in § 2. Bijstand ter voorziening in de behoefte aan bedrijfskapitaal

zie je het bedrag ruim E 162.000,--. dat je maximaal kan krijgen. Natuurlijk zijn er ook aan de hoogte condities verbonden.

 

Ga het grondig bestuderen, omdat je dan weet hoe het met je rechten staat. En waar je zwak, dan wel sterk staat. Tijd heb je nog genoeg tot de 25e. De mensen van het IMK, tenminste bij mij hadden totaal geen inzicht in de (mijn) materie en dus moest ik veel uitleggen. Voor het IMK is het belangrijk, dat je aannemelijk maakt dat het geld volgens de regels op tijd terugkomt.

 

Desnood vraag je de lening (doorstarters type, indien grond daarvoor) opnieuw aan. Als ze jou onvolledig hebben ingelicht is niet helemaal jouw fout! Je mag ze best vertellen, dat het voor het eerst dat je van het doorstarterscredit hoort (tenzij het evident is, dat ze je eerder op de hoogte gebracht hebben, maar je hebt het niet gelezen).

 

Je moet mij wel beloven dat als je poep rijk bent geen GELE Rolls Royce koopt omdat ik die kleur afschuwelijk vind op een Rolls.

 

Avé Karel

 

Avé Karel

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Karel,

 

Deze wet/regelgeving is ondanks dat het ietwat verouderd is wel bruikbaar. Ik ben nog niet uitgelezen maar heb inmiddels zeker enkele bruikbare opties gevonden. Achteraf denk ik dat het "normaal" zou moeten zijn dat deze tijdens een aanvraag overhandigd zouden moeten worden.

 

Wat ik nog niet gevonden heb (ben nog aan het lezen) is de "bepalende factor inzake de hoogte van een kredietverstrekking". Want daar ligt op dit moment mijn prioriteit.

 

Ook bij mij had men totaal geen inzicht betreffende mijn markt én het product. Ik denk dat ze daardoor in hun ogen het zekere voor het onzekere hebben gekozen waardoor de risico's voor mij vergroten.

 

Voor wat betreft het type lening, dat ben ik nu ook aan het onderzoeken. Ik wil volledig geinformeerd zijn als ik bij de gemeente aan tafel zit. Maar welke vorm het ook wordt, het gaat er bij mij om dat ik verantwoord van start kan gaan. Dat gedoe met een herfinanciering na 1 jaar kan me gestolen worden. Als ik zie hoe het e.e.a. nu verloopt, zie ik dat meer als langzaam doodbloeden van je bedrijf én kansen. Ik moet gewoon snel maken dat ik uit die omgeving wegkom. Krediet, bedrijf starten en knallen, dat is wat ik wil, en niet al dat gezeur. Dit is volgens mij de enige juiste definitie van "ondernemen".

 

Dat van die auto...... goed dat je me op de hoogte brengt. Ik was al aan het rondkijken voor een Maybach. En nee, niet in de kleur van het Imk natuurlijk, het wordt dan een motiverend kleurtje.

 

Ciao, en bedankt voor je info.

Marco.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ter info,

 

@ Karel,

 

Een starterskrediet BBz is voor het starten van een nieuw bedrijf.

 

Een doorstarterskrediet is voor bedrijven die tijdelijk in financiele problemen zijn. Dus dm in aanmerking te komen voor doorstarterskrediet moet je bedrijf nog actueel zijn, anders is deze vorm van krediet niet mogelijk.

 

@Marguerite,

 

Ik heb je 18 aug. een mail toegezonden, ik hoop dat je hem hebt ontvangen.

 

Ciao, Marco.

Link naar reactie
  • 0

Marco,

 

De hoogte van het bedrag - tot het maximale - rolt uit je plan!

 

Nu moet je echt alert zijn. Indien het IMK een onderzoek doet naar de levensvatbaarheid van je bedrijf, dan zal zij nogal graag je balans, en resultatenrekening van het voorafgaande jaar nemen. Het is ronduit een smerig spelletje. De gemeente laat je 1,5 jaar wachten en het IMK neemt dan je laatste balans. Maar toen (0,5 jaar geleden) was je al/nog in problemen en dus is dat jaar rijp voor een niet-levensvatbaarheid! Wat de opzet is. Je moet dus er op staan, dat IMK je balans van het laatste (vol) jaar VÓÓR je problemen neemt. Bij mij hebben ze dat kunstje ook geflikt, ik kwam in problemen in juli 1997, gechicaneerd tot 1998, en dus mijn resultaten van 1997 voor het verslag genomen. Dat flikten ze in 1999 weer, toen namen ze de balans van 1998 toen ik ook nog in problemen zat. Het concurrenteibeding dat mij verlamde (mijn probleem) duurde tot 30 oktober 1998!

 

Ik zag onlangs een Maybach met een NL-nummerbord in Amsterdam (zwart) het was net een lijkwagen. Bah!

 

Avé Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Margauerite, Marco,

 

Ik geloof dat Marco inmiddels er achter gekomen is wat het verschil is tussen de twee soorten Bbz. Ik moet aannemen, dat hij formeel niet gestopt is met zijn bedrijf (en hopelijk lang genoeg bezig is geweest om het predicaat "bestaand bedrijf" te krijgen=nodig voor het doorstarterscredit).

 

If so dan moet hij het absoluut NIET over coaches hebben, want een goed bedrijf - met een tijdelijke tegenslag door externe oorzaken - is goed, en als hij echt coaches nodig heeft dan is hij niet goed. Hij kan het alleen niet af. Dan wordt hij onmiddelelkijk afgewezen.

 

Avé Karel

Link naar reactie
  • 0

Hallo Karel,

 

Natuurlijk rolt het juiste bedrag uit je plan. De aanvraag én dus de hoogte van het bedrag had als doel om redelijkerwijs en tóch op een professionele wijze een nieuw bedrijf te starten. Ik heb geen exhorbitant bedrag gevraagt omdat ik sowieso een bloedhekel aan schulden heb. Het gevraagde is misschien in hun ogen te hoog, zaken als een drietrapsmailing, full color brochure e.d. zijn voor hen overdreven. Een zwart/wit coptje zal volgen hen ook kunnen volstaan. Een simpele en krappe marketing kan misschien ja, maar zal e.e.a. ook vertragen. Ik ben iemand die er 100% voor gaat omdat 90% vermoeiend is.

 

Alert ben ik altiijd, mij ontgaat maar weinig. Alleen kan ik natuurlijk ook niet alles plubliekelijk op tafel gooien hier, ik gooi dan mijn eigen ruiten in. Je weet nooit wie er meeleest, en wat er nu van mij geschreven staat klopt voor de volle 100%, daar sta ik achter.

Men mag al mijn jaarverslagen inzien, geen probleem. Sterker nog, ik heb mijn jaarverslagen van dag 1 t/m de dag dat ik ziek werd (moest stoppen) aangeboden. Reactie!? Is niet nodig, daar hebben we volledig vertrouwen in zei men. Mijn bedrijf is altijd gezond geweest, t/m de laatste dag. Nogmaals, op deze wereld is er niemand die ook maar één cent van me tegoed had/heeft en ik heb altijd een dikke boterham verdiend.

 

Ciao, Marco.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Karel,

 

Citaat; Ik geloof dat Marco inmiddels er achter gekomen is .......................

 

Haha, ik ben er inderdaad achter. Maar begrijp me goed, zoveel heb ik niet nodig. Gewoon voldoende om een goede start te maken en met zéér beperkte risico's. Eigenlijk 0 risico, of ik moet weer ziek worden van die gele ploeg. Mijn uitschrijving K.v.k. was sept. 2007, en ik heb mijn bedrijf stil moeten leggen (door ziekte) in mei 2006.

 

Let wel, ik heb geen probleem met de gemeente maar wel met het uitgebrachte advies. Gisteren heb ik de gemeente nog gesproken en alles gaat nog volgens normen en waarden. De intermediair (nu met vakantie) daar moet ik het mee oplossen en daarmee heb ik goed contact. Het gesprek met laatst genoemde moet nog plaatsvinden na zijn vakantie. Het gesprek wat ik met hem vóór zijn vakantie had was bemoedigend.

 

Het was mijn bedoeling hier wat ervaringen te vragen/filosoferen om zo straks tijdens hét gesprek wat feedback te hebben. Er zou hier immers expertise aanwezig zijn, maar die is hier op dit vlak ver te zoeken, behalve dan van Margauerite natuurlijk. Zij is voor mij een van de weinige hier die begrijpt wat marketing is, dus mocht ik straks betááld advies nodig hebben weet ik haar in ieder geval te vinden want zij verstaat haar vak als Mkb adviseur bijzonder goed. De tips en het meedenken van jou waardeer ik natuurlijk bijzonder.

 

Bij een tegenvallend resultaat schakel ik mijn RA in. Maar ik heb in 25 jaar ondernemen al heel wat varkentjes gewassen, en geloof me, daar zaten hele vieze bij. Dus maak je geen zorgen, ik red me echt wel.

 

Wederom erg bedankt voor je meedenken, en ik hou je op de hoogte, hetzij via hier en anders via je e-mail.

 

Ciao, Marco.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marco,

 

Alles even goed doorgelezen en ik kom tot dezelfde conclusie als jij. Bij ons is ook iemand thuisgeweest van het IMK en na een ruim drie uur durend verhoor, althans zo voelde het, is er na twee en een halve week een negatief oordeel uitgekomen. Ook hebben wij een bedrijf dat altijd goed heeft gelopen. Maar doordat er deals worden gesloten met bedrijven die hele jonge en goedkope krachten op pad sturen, zijn we op tijd in gaan zien om onze eigen producties te gaan maken. Het maken van eigen producties kost geld en ook wij hebben een aanvraag ingedient bij de BBZ. Het voelde zoals jij het al aangaf. Je lot ligt in handen van iemand die totaal geen feeling heeft met zelfstandige ondernemers. Daar kun je het mee doen.

Nu weten ook wij even niet meer wat we moeten doen. Ik vraag mij dan ook af hoe het met jou is afgelopen. Ook vraag ik mij af of je nog tips hebt. Petje af voor je hoe jij je sterk maakt. Overigens, ook wij hebben een stevig en goed businessplan op tafel

kunnen leggen. Ik hoop dat je wilt reageren. Groetjes Karolien

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco,

 

De branche waar wij inzitten, is een niet alledaagse, vandaar dat ik even een korte uiteenzetting geef. Mijn mijn is één van de topcameramensen (dit wordt door vriend en vijand beaamt) van ons land. Hij heeft in de afgelopen 30 jaar de over de hele wereld gereisd en ruim 250 prachtige documentaires gedraaid. Maar ook filmde hij videoclips en klassieke muziekspecials, sport en corporate films. Hij is een zeer bevlogen en gepassioneerd cameraman (inmiddels 62) maar voelt zich jonger en ziet er ook veel jonger uit. Hij heeft altijd freelance voor de publieke omroep gewerkt en heeft de meest uitgebreide camerawagen die er in Nederland rijdt. Tijdens zijn 30 jarige carrière en zo lang bestaat ons bedrijf ook al, was hij een veelgevraagde cameraman. Maar tijden veranderen, dus ook in ons vakgebied. Een paar jaar geleden begon de bezuinigingsoperatie. Er werden steeds meer packagedeals met grote verhuurbedrijven gesloten en cameramensen mochten niet meer met een geluidsman naar het buitenland. Veel programmamakers waar hij járen mee had gewerkt verlieten de omroep, omdat ze het ook voor gezien hielden. Kwaliteit is niet meer belangrijk. Aangezien mijn man hier niet mee kon leven en deze veranderingen op tijd in heeft gezien, heeft hij een merknaam bedacht onder welk label hij DVD's over ons historisch cultureel erfgoed is gaan filmen. Hij werkt keihard, doet naast het filmen ook de research, productie en montage. Er is nu één DVD klaar en er staan nog een aantal in de wacht waarvoor hij al heel veel heeft gefilmd. (In uren, materiaal en kilometers hebben we hier zelf al zo'n € 150.000 in geïnvesteerd) De serie die van internationaal niveau is, (om een norm te noemen BBC kwaliteit), kan internationaal worden uitgebracht.

 

Aangezien er vanuit de omroep geen opdrachten meer zijn te verwachten en wij zo langzamerhand door ons geld heen zijn, hebben wij de aanvraag in september j.l ingediend. De reden van de afwijzing is, dat de mevrouw die het heeft beoordeeld het er allemaal schitterend uitzien bla, bla, bla maar het te onzeker vond we moesten op zoek naar een joint venture etc. kortom voor haar een totaal onbekende materie. Ze begrijpt niet dat er maar één persoon is die zoiets moois kan maken. Wel zijn we op zoek naar distributeurs en anderen die de DVD's of als televisieserie internationaal kunnen wegzetten. Maar alles kost tijd...

Daarbij komt dat ik een waargebeurd verhaal heb geschreven over drie héél bijzondere katjes, wat ik aan diverse mensen uit de boekenbranche heb laten lezen. Een aantal mensen hielden het niet droog. Ze adviseren mij om het boek in het voorjaar zelf uit te geven. Benodigde investering ca 10.000 Euro, en men verwacht een veelvoud in de opbrengst van eerste druk. Maar ja, het is een verwachting... Zoals mijn mijn man tegen haar zei : "U weet ook niet of u morgen nog leeft, de verwachting is van wel, maar dat weet u ook niet zeker"

 

In ieder geval dank voor je belangstelling!

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Karolien.

Link naar reactie
  • 0

Beste Karolien,

 

De wereld die je beschrijft is inderdaad een niet-alledaagse, waarin voor financiële vraagstukken niet-alledaagse oplossingen gevonden dienen te worden.

 

Zo zullen reguliere kredietverleners zeker niet warmlopen om financieringen te verstrekken, omdat ze deze wereld niet begrijpen, dus ook de risico’s niet in kunnen schatten.

 

Daardoor zijn ook allerlei subsidie- en stimuleringspotten uitgevonden, maar gezien jullie enorme ervaring in deze branche behoef ik jullie ook niet te wijzen op deze (on)mogelijkheden. Daarom kan ik me de reactie van die dame van IMK ook goed voorstellen.

 

Wat ik me afvraag, jullie hebben een stevig en goed businessplan op tafel liggen.

Ik mag toch aannemen dat jullie voor de start van die documentairewerkzaamheden gekeken hebben naar of liever gezegd gezorgd hebben voor een distributiekanaal ? Zijn met die kanalen geen afspraken gemaakt, anders zijn die wellicht nog te maken, zodat er tussentijds gelden voor jullie vrijkomen, om de kosten te dekken.

 

Nog een tip ? Wellicht moet je een heleboel lawaai gaan maken om die DVD die al gereed is te kunnen promoten/verkopen. Als het een werelddocumentaire is, dan lijkt me de extra “Loekie de Leeuw” zendtijdmogelijkheid van de Wereld Draait Door een uitgelezen mogelijkheid daarvoor. Volgens mij kost dat weinig behalve dan veel moeite en doorzettingsvermogen, maar je bereikt wel een groot publiek.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Karolien,

 

Ik heb je herkenbare bericht gelezen. De reactie van de adviseur verrast me niet, dat zal je begrijpen. Ook hier herken ik een oppervlakkige kennis bij het IMK. Ze had zich natuurlijk ook in je branche kunnen verdiepen maar men koos voor een weg van de minste weerstand. Op basis van eigen tekortkoming kiest men vaker voor hun eigen hachje en adviseren negatief. Je toekomst hangt af van wie je adviseur is, net als het lot uit een loterij. Uiteindelijk krijg je vaak een afwijzing door het gebrek aan branchekennis van een adviseur.

 

Maar goed, in beroep gaan kost erg veel tijd en die heb je misschien niet. In discussie gaan met zowel gemeente als Imk is ook zinloos, je gaat dan van het kastje naar de muur doordat elke verantwoordelijk heid heen en weer wordt geschoven.

 

Samenvattend blijft het vreemd. Jij kent als geen ander je branche, en daarmee je markt. Alleen jij bent bent als enige verantwoordelijk voor een kredietverstrekking, ook daar zou men eens van uit kunnen gaan.

 

Trek een streep onder wat gebeurd is, het is zinloos hierover te discusiëren, kijk naar de toekomst. Vergeet die banken, dat heeft momenteel sowieso weinig zin en geeft alleen frustratie. Alleen als je een ton hebt liggen kan je 10.000,00 lenen.

 

In een grijs verleden heb ik een 4-jarige HBO opleiding gevolgd voor fotografie dus een klein beetje voel ik je markt wel aan.

 

Je hebt een schat aan ervaring, netwerk en referenties in je bedrijf. Wees inventief en verleg je corebusiness. Een documentaire zoals je die nu hebt gemaakt lijkt me erg goed maar geeft momenteel een te lange termijn visie. Gebruik je inventiviteit, dat heb ik ook gedaan. Met regelmaat kijk ik b.v. naar Discovery het programma "How it;s made'. Veel bedrijven zouden erg graag e.d. professionele film/documentaire ter promotie over hun bedrijf hebben voor marketing op DVD of hun website, zeker nu. Maak geen uitgebreid marketingplan maar een goed belscript en ga telefonische acquisitie doen. Op deze manier kun je snel omzet genereren om andere investeringen te doen.

 

Wat mij betreft; men heeft mij 50% krediet verstrekt van het gevraagde. Ik heb mijn plannen hierdoor flink moeten bijstellen waardoor ik mijn doelstellingen minder snel zal bereiken. Daarna werd ook ik onverwacht overvallen door de e-crisis en moest mijn plannen wederom enigzins wéér bijstellen, maar ik zal mijn doelstellingen bereiken. De huidige e-crisis raakt mij niet die is voor de concurent. Ondernemen is ook bijstellen, een continu aanpassen aan de markt en mondiale omstandigheden.

 

Je bedrijf staat er al, je bedje is gespreid, velen zouden graag daar starten waar jij nu bent.

 

Ik wens je veel succes, het gaat je lukken.

 

Groetjes,

Marco.

Link naar reactie
  • 0

Beste Karolien,

 

De wereld die je beschrijft is inderdaad een niet-alledaagse, waarin voor financiële vraagstukken niet-alledaagse oplossingen gevonden dienen te worden.

 

Zo zullen reguliere kredietverleners zeker niet warmlopen om financieringen te verstrekken, omdat ze deze wereld niet begrijpen, dus ook de risico’s niet in kunnen schatten.

 

Daardoor zijn ook allerlei subsidie- en stimuleringspotten uitgevonden, maar gezien jullie enorme ervaring in deze branche behoef ik jullie ook niet te wijzen op deze (on)mogelijkheden. Daarom kan ik me de reactie van die dame van IMK ook goed voorstellen.

 

Wat ik me afvraag, jullie hebben een stevig en goed businessplan op tafel liggen.

Ik mag toch aannemen dat jullie voor de start van die documentairewerkzaamheden gekeken hebben naar of liever gezegd gezorgd hebben voor een distributiekanaal ? Zijn met die kanalen geen afspraken gemaakt, anders zijn die wellicht nog te maken, zodat er tussentijds gelden voor jullie vrijkomen, om de kosten te dekken.

 

Nog een tip ? Wellicht moet je een heleboel lawaai gaan maken om die DVD die al gereed is te kunnen promoten/verkopen. Als het een werelddocumentaire is, dan lijkt me de extra “Loekie de Leeuw” zendtijdmogelijkheid van de Wereld Draait Door een uitgelezen mogelijkheid daarvoor. Volgens mij kost dat weinig behalve dan veel moeite en doorzettingsvermogen, maar je bereikt wel een groot publiek.

 

 

Beste Marco,

 

Ik hoop dat het goed gaat met de beantwoording, want ik heb geen ervaring met dit soort sites.

 

Hartelijk dank voor je suggesties, maar wij kennen het klappen van de zweep uiteraard en ook DWDD. Zij hadden al geen belangstelling om aandacht te besteden aan een documentaire die hij heeft gefilmd en kortgeleden is uitgezonden. Deze docu is door pers én publiek is bejubeld. Als ze hier al geen aandacht aan willen besteden, dan doen ze dat zeker niet aan onze produkten.

Uiteraard is er een businessplan, alleen zijn wij géén zakenmensen in de letterlijke zin. Dát is altijd het probleem met creatieven. Wij hebben dus mensen nodig die onze producten internationaal kunnen wegzetten en daar zijn we naar op zoek!

 

Met vriendelijke groet,

 

Karolien

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco,

 

Leuk dat je mijn bericht toch nog hebt gelezen en fijn dat je de zaak toch hebt kunnen opstarten. Jouw positieve instelling zal er zeker toe bijdragen dat het een succes wordt!

 

Mijn man heeft dezelfde positieve instelling én zoals het met alle creatieven gaat, ze zullen met hun werk doorgaan totdat het echt niet meer kan.

 

Inderdaad staat het bedje gespreid, alleen hij wérd altijd gevraagd en hoefde niets aan acquisitie te doen, en dát is nu net het punt waar hij niet goed in is. Hij kan heel bevlogen vertellen, maar kan zichzelf en zijn producten niet verkopen. Wij hebben inmiddels een distributeur voor de Benelux en zijn op zoek naar een distributeur op persoon die wereldwijd onze producten wil verkopen.

Wij, en met ons vele anderen uit het vak, maar ook leken, zijn er van overtuigd dat het in landen als Japan, China, Zuid-Korea, Australië, Amerika etc. zeer goed zal verkopen. Nu hebben we alleen nog de persoon of het bedrijf nodig die de ingangen heeft...

 

Er was wel een groot multimediabedrijf die het wereldwijd wilde gaan uitbrengen, maar hadden belachelijke eisen, zodat er voor ons maar een heel klein percentage overbleef.

 

We gaan dan ook rustig verder bouwen en vandaag of morgen gaat het lukken!

 

Met vriendelijke groet,

 

Karolien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.