• 0

Afrekenen bij liquidatie?

Ik ben doende mijn eenmanszaak te liquideren, en qua inventaris zitten daar nog een aantal kleinigheden in, zoals een laptop.

Wat is de handigste manier dit af te wikkelen? Verkopen, netjes factuur met BTW, verschil tussen inkoop en verkoop opvoeren als verlies? Zelf houden en een deel van de verrekende BTW terugbetalen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je het helemaal volgens de regeltjes wilt doen, moet je de laptop verkopen dan wel overboeken naar privé; een factuurtje opstellen en BTW afdragen. Als je investeringsaftrek hebt geclaimd, moet je ook nog een desinvesteringsbijtelling aangeven.

 

Echter, wie wil er een 2de hands laptop? Die dingen zijn al verouderd als ze nog nieuw in de winkel liggen. De economische waarde ligt al snel op het nulpunt. Dus gewoon afboeken naar nihil en vervolgens onttrekken aan je bedrijfsvermogen. Het gaat hier inderdaad om een kleinigheidje, waar zelfs de fiscus zich niet sappel om zal maken (tenzij ze dit topic meelezen ;D)

 

Link naar reactie
  • 0

(tenzij ze dit topic meelezen ;D)

 

 

I kid you not! Ik heb vandaag bezoek gehad van de fiscus omdat ik volgens hen een startende onderneming ben. Ik heb voor o.a. mijn pa's BV's een BTW nummer aangevraagd zodat zijn BV mij kan betalen en hij de BTW als voorbelasting kan aftrekken. Mijn omzet is 2K per jaar!

 

Groot was mijn verbazing toen de beste man zijn aantekeningen oplas: "ik heb op higherlevel.nl gezien dat je als adviseur in loondienst werkt voor Kaliber Adviseurs en dat je daarnaast een eenmanszaak hebt".

 

En wij maar denken dat de fiscus slaapt ::)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Afrekenen bij liquidatie?

 

Is liquidatie niet gewoon een chique woord voor "afrekening"? En dan niet alleen in de Holleeder-variant, maar liquidatie betekent letterlijk: liquide maken, zorgen dat geldstromen die vast zitten in activa weer gaan vloeien... maar dit terzijde.

 

De grote vraag is of die activa op je balans staan. Als de laptop al is afgeschreven, is deze niet meer als activa in de balans opgenomen en "bestaat" boekhoudkundig niet meer. Dus dan hoef je er ook geen BTW, investeringsaftrek e.d. meer over af te gedragen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.