• 0

fiscus leest HigherLevel.nl

Ik kan mij de tijd (2000) nog heugen dat ik bij mijn stage bij de Belastingdienst moest uitloggen van het netwerk om lokaal een Falke cd-rom op te starten waarop ik de woon-werkafstand van een belastingplichtige kon berekenen. In die tijd kenden we nog de reiskostenafrek met eigen vervoer die dus getoetst moest worden aan de hand van de tabellen. Internet en sites als mappy.com of routenet.nl waren de fiscus vreemd.

 

Ik werd vandaag overvallen door een sprong in de tijd: de fiscus leest higherlevel.nl!

 

I kid you not! Ik heb vandaag bezoek gehad van de fiscus omdat ik volgens hen een startende onderneming ben. Ik heb voor o.a. mijn pa's BV's een BTW nummer aangevraagd zodat zijn BV mijn facturen kan betalen voor het jaarwerk en hij de BTW als voorbelasting kan aftrekken. Mijn omzet is nog geen 2K per jaar en dus val ik onder de kleine ondernemingsregeling (KOR).

 

Dus zelfs mijn - niet eens ter zake doende - eenmanszaak was voor de fiscus aanleiding om langs te komen. Dit ter bestrijding van de vele faillieten in de eerste jaren. Hier hebben ze wel een punt! Als elke startende ondernemer zich eens bewust zou zijn van de primaire schuldeisers positie die de fiscus heeft, dan zou dat een hoop ellende kunnen voorkomen. Waarom ik dan tot de gelukkigen behoor? Zelfs een belletje dat ik het als fiscaal adviseur allemaal wel weet, gaf geen soulaas: “ ik kom 11 juli”.

 

Groot was mijn verbazing toen de beste man zijn aantekeningen oplas:

"ik heb op higherlevel.nl gezien dat je als adviseur in loondienst werkt voor Kaliber Adviseurs en dat je daarnaast een eenmanszaak hebt".

 

En wij maar denken dat de fiscus slaapt!

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Is dat niet al langer bekend? Het IRT infiltreert al jaren het forum van kleine hakkende kaalkopjes op zoek naar dealertjes die wel eens een handvol pillen doorverkopen, zo vlak voor dancevalley. Het is daar ook echt te halen :-\ ....

 

Alsof een miljoenenfraudeur hier op higherlevel naar een gunstige Cyprus route zou vragen onder zijn eigen naam... We moeten ons pas zorgen maken als staatssecretaris Heemskerk van EZ het verzoek krijgt de IP inloggegevens te overhandigen om daarmee van alle bezoekers te kunnen controleren of hun kilometerregistratie wel klopt...

 

Hebben die gasten écht niets beters te doen? Verloren aangiften terugvinden bijvoorbeeld? Ik denk dat ze daarmee meer geld binnenhalen dan met dit soort praktijken...

Link naar reactie
  • 1

Zo ook is de fiscus actief op LinkedIn. Als je "arbeidsverleden" niet overeenkomt met wat je daar (en/of dus bij de fiscus) hebt opgegeven, dan komen ze ook even gezellig bij je op bezoek.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 1

Ik dacht dat het wel algemeen bekend was dat de fiscus online speurt, ook bijvoorbeeld naar mensen die veel verkopen via ebay maar daarover geen belasting afdragen. Wat dat betreft is het sowieso verstandig je te realiseren wie er allemaal kunnen meelezen voordat je iets online knalt, en dat geldt natuurlijk ook voor (belastinggerelateerde) zaken op HL.

 

Hebben die gasten écht niets beters te doen? Verloren aangiften terugvinden bijvoorbeeld? Ik denk dat ze daarmee meer geld binnenhalen dan met dit soort praktijken...

 

Ik vermoed dat het andere afdelingen betreft... dit is opsporingswerk, ik neem aan dat dat andere mensen zijn dan degenen die de administratie op orde houden.

Link naar reactie
  • 0

Zo ook is de fiscus actief op LinkedIn. Als je "arbeidsverleden" niet overeenkomt met wat je daar (en/of dus bij de fiscus) hebt opgegeven, dan komen ze ook even gezellig bij je op bezoek.

 

Dat is heel raar. Waarom zou je arbeidsverleden op LI moeten overeenkomen met je echte arbeidsverleden? Als je een jaar werkloos bent geweest dan zet je dat niet op linkedin, dan rek je je arbeidsverbanden een beetje op zodat het mooi aansluit, of je verzint er wat bij. Het zou een beetje raar zijn als je daar dan ineens belasting over moest betalen? Maar, sinds de afgelopen 8 maanden verbaas ik me wat dat betreft helemaal niks niet nergens meer over.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wie is de mol? ;)

 

Ik hoop dat elke marktvervuiler door de fiscus wordt opgespoord en aangepakt. Ik heb jaren geleden een konkurent gehad die mijn spullen namaakte en op slinkse manier in de markt was gekomen. Als je weet dat ik automatische produktie-machines heb staan en dat meneer precies net onder mijn eerlijke prijzen ging zitten. Mijn vermoeden werd kort daarop bevestigd, hij liet gewoon mensen zwartwerken. Mensen die in mijn familie belkend waren toevallig, omdat er enkelen van in hetzelfde kaartclubje zaten. Ik heb hem niet aangegeven, maar het had niet veel gescheeld.......

Link naar reactie
  • 1

Ik heb geen woord over voor de Overheid en al helemaal niet De Belastingdienst.

 

Zoals de waard is zo vertrouwt hij zijn gasten.

 

Heb de Overheid nooit vertrouwd en sinds de xenofobische Kabinetten Bakellende is mijn vertrouwen tot het absolute nulpunt gedaald. De administratieve en belastingdruk is alleen maar toegenomen. Den Haag snapt niet wat er in de wereld speelt. Op financieel gebied hebben ze en Wouter Bos in het biijzonder helemaal geen kaas gegeten. Door lastenverzwaring ontvangen ze met de linkerhand miljarden euro's van hardwerkende burgers en ondernemers, zonder door te hebben wat de langetermijn effecten kunnen zijn. Door deze lastenverzwaring wordt de consumptie fors gedrukt, de beurskoersen kelderen en het bedrijfsleven verliest zo dus tientallen miljarden euro's! De overheid , de PvdA en de angsthazen Jan Peter Bakellende en Wouter Bos hebben het gepresteerd de economie in korte tijd kapot te maken. Het wordt tijd voor een nieuw Kabinet.

 

En nog iets.... Ik denk dat De Staatsloterij een grote oplichterij is. Mensen worden gek gemaakt om mee te doen om kans te maken op de Jackpot. De Staatsloterij heeft beloofd dat het winnende lot uit de verkochte loten wordt gehaald en niet uit het zogenaamde " Universum" (dat zijn de onverkochte loten; in totaal ca. 20 miljoen loten!). De kans dat je de Jackpot wint is dan helemaal gereduceerd naar 1 op 20 miljoen. Je loopt meer kans door de bliksem getroffen te worden dan de loterij winnen. En prompt was de winnaar al bekend, zogenaamd wonend in de regio Den Haag, nog voordat de zogenaamde winnaar het wist.

Dan volgt een ongeloofwaardig persbericht van de Staatsloterij dat de winnaar zich eerst vergist had in het aantal nullen. Hij dacht eerst 250000 euro gewonnen te hebben, terwijl weken van te voren bekend is dat de Jackpot 25 miljoen euro zou bedragen...... Kortom, ik geloof er geen barst van! Er heeft niemand wat gewonnen......

 

Beste mensen, het is FAKE!

 

De enige winnaar is de Staat, eigenaar van de Staatsloterij. Iedereen is er ingetuind, het geld is direct de Staatskas gevloeid. Met list en bedrog hebben 7 miljoen Nederlanders vrijwillig belasting betaald en dan zit hier de Belastingdienst internet af te struinen... Wat een oplichters; ze moesten zich schamen om 7 miljoen hardwerkende burgers op te lichten.

 

Staatsloterij.... Staatsoplichterij zul je bedoelen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi pcgt08

 

Het is mij te laat om inhoudelijk te reageren, maar die reacties komen wel van anderen. Je visie is op zijn zachts gezegd erg kort door de bocht.

 

Daarbij: hoe kom je erbij dat het kabinet xenofoob is? Jouw vertrouwen in ons kabinet is dus tot een nulpunt gedaald omdat zij blijkbaar een ongegronde angst hebben voor alles wat vreemd is (eerder vreemdelingen) (=xenofobie). ???

 

Over de SL laat ik me niet verder uit dan dat iedereen zelf de beslissing neemt om een lot te kopen. Propaganda daar gelaten, je kunt ook meedoen aan de postcodeloterij omdat daar de druk ligt op het deelnemen omdat wellicht de buurman wint en jij die loser bent zonder postcodelot. Vrouw die daarover een procedure verloren heeft, is al geschiedenis. Dus waarom maak jij je dan druk over de SL?

Salut

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Door deze lastenverzwaring wordt de consumptie fors gedrukt, de beurskoersen kelderen en het bedrijfsleven verliest zo dus tientallen miljarden euro's! De overheid , de PvdA en de angsthazen Jan Peter Bakellende en Wouter Bos hebben het gepresteerd de economie in korte tijd kapot te maken.

 

Klopt! Helemaal gelijk! Je hebt me de ogen geopend!

Nederland is een van de grootste economien van de Wereld en iedere wijziging in ons beleid heeft direct gevolgen voor de wereldeconomie. De stagnerende huizenprijzen in NL (ondanks een falend huizenbeleid waardoor grote wachtlijsten bestaan, maar da's een ander complot) brengen Amerikaanse hypotheekverstrekkers op de rand van de afgrond. Europa is boos op ons omdat wij te weinig gas wensen op te pompen uit ons grote Slochterense veld. De verpakkingsbelasting brengt china aan het wankelen

Allemaal de schuld van Balkenende cs. ???

 

Oh en nu je het zegt. Het is me ook opgevallen dat er regelmatig langzaam auto's met geblindeerde ramen door de straat rijden sinds iemand verderop in mijn wijk een grote prijs met krasloten heft gewonnen. Zou dat er ook iets te maken kunnen hebben met het SL-complot denk je ?

 

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

En nog iets.... Ik denk dat De Staatsloterij een grote oplichterij is. Mensen worden gek gemaakt om mee te doen om kans te maken op de Jackpot. De Staatsloterij heeft beloofd dat het winnende lot uit de verkochte loten wordt gehaald en niet uit het zogenaamde " Universum" (dat zijn de onverkochte loten; in totaal ca. 20 miljoen loten!). De kans dat je de Jackpot wint is dan helemaal gereduceerd naar 1 op 20 miljoen. Je loopt meer kans door de bliksem getroffen te worden dan de loterij winnen. En prompt was de winnaar al bekend, zogenaamd wonend in de regio Den Haag, nog voordat de zogenaamde winnaar het wist.

 

Om maar bij dé oneliner van Van Gaal te blijven die alle Cruijfferiaanse uitspraken doet verbleken:

 

"Ben ik nou degene die zo slim is ..."

Link naar reactie
  • 0

 

En nog iets.... Ik denk dat De Staatsloterij een grote oplichterij is. Mensen worden gek gemaakt om

 

je moet me dat toch eens uitleggen., want dit snap ik echt niet,

 

Daar ben je toch met je eigen volle verstand zelf bij, je neemt toch zelf het bsluit om mee te doen !!

Ligt het dan niet in de rede om jezelf verwijten te maken. in plaats van dit soort ongenuanceerde uitspraken te doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat ze meelezen was mij uiteraard bekend, maar ik heb het hier over iemand die starters bezoekt en al de moeite neemt om deze via google eens op te zoeken.

 

Goede zaak?

 

Geen paniek! Ik vind het een goede zaak dat er personeel van de fiscus is die internet gebruikt om zaken te controleren. Als je niks te verbergen hebt en je houd je netjes aan de wet heb je er ook geen last van. ;)

Daarmee suggereer ik niks over het kontakt dat nu bij jou is geweest, want jij lijkt me het toonbeeld van gerechtigheid en korrokt handelen.

Link naar reactie
  • 1

Toch is het ergens wel een beetje vreemd dat er blijkbaar ambtenaren zijn die nu ook een medium als internet gaan afstruinen op zoek naar informatie. Het gevaar is daarbij dat deze ambtenaren wat er op internet geschreven staat voor waar aan gaan nemen. Internet is een voor vele ambtelijke instanties een nog onontgonnen gebied, veel instellingen hadden tot voor kort niet eens terminals welke verbonden waren met internet. Als ik in mijn glazen bol kijk dan zie ik binnenkort bij veel instellingen aparte internetrecherche afdelingen ontstaan die gaan speuren naar alles wat maar op mogelijke fraude zou kunnen wijzen.

 

Biedt er iemand op marktplaats onder gelijk luidende naam op een tuinhuisje dan kun je er donder op zeggen dat je een ambtenaar van de afdeling bouw en woning toezicht op je stoep krijgt. Blijkt uit het internet archief ook nog dat je ergens een garagebox hebt gehuurd dan ben je minstens verdacht. Komt je naam bovendrijven op de site van klassiekers met flinke prijskaartjes dan krijg je niet alleen de belastingdienst op je dak maar ook justitie wenst ineens te weten waar jouw belangstelling vandaan komt.

Een huiszoekingsbevel is tegen die tijd niet meer nodig, wie niks te verbergen heeft zou immers geen enkel probleem moeten hebben met een huiszoeking, dus wees nu alvast gewaarschuwd, als je hier om privacy redenen moeite mee hebt en dit ventileert op een forum of blog dan betekend dat voor de belastingdienst/justitie/brein/enz dat jij iets te verbergen hebt.

 

Nee zover zijn we nog niet, en zover zal het ook niet komen, althans dat hopen jullie.

Dat we nu verplicht met een ausweis over straat moeten laten had 20 jaar geleden niemand verwacht. Toen dachten we namelijk dat het kwartje van Kok gewoon tijdelijk was. Dat er in Nederland wordt afgeluisterd weten we wel zo'n beetje, nu blijkt dat Nederland op eenzame hoogte staat als het gaat om het bespioneren van zijn eigen bevolking. Als er zoveel afgeluisterd word zullen er vast ook wel erg veel criminelen zitten (of is het misschien een mooie vorm van werkverschaffing ? )

Recent bleek ook dat de Nederlanders zich enorm druk maakt als het gaat over een tereur aanslag in dit land, in geen enkel ander westers land is die angst zo hoog als hier. Statistisch maar ook volgens ons nuchtere verstand is de kans dat er in Nederland een Nederlander overlijd aan een aanslag praktisch nul. Hoe die angst zo heeft aan kunnen wakkeren weet ik niet maar misschien heeft het iets te maken met die mooie postbus 51 spotjes waarbij ons fijn verteld wordt dat honderd duizenden professionals waken over onze veiligheid. Net als in de zakenwereld maakt onze staat graag gebruik van de marktkansen die het scheppen van angst creeert. Maken bedrijven als Gilette nog mild gebruik van angst door het te doen voorkomen dat een ongeschoren mens een holbewoner is en er niet meer bijhoort. De staat gaat nog een stapje verder door angst te zaaien voor een vijand die niet eens bestaat (net als Gilette trouwens)

 

Over enkele jaren steken wij als land waarschijnlijk de voormalige DDR voorbij als het gaat om volkspolisisten, tegen die tijd heeft 0031 zoveel ambtenaren gezet op het tracen van zijn inwoners dat menig oud dictator er een natte droom van zou krijgen. Met de kilometerregistratie toestanden geven we de Stazi uh sorry de staat weer een nieuwe mogelijkheid om ons tijdens en na te kunnen controleren. Ga er maar vanuit dat jouw kilometerregistratie feilloos moet kloppen met wat de zwarte doos uit jouw auto allemaal te melden heeft. (wie gaat die zwarte doos in jouw auto eigenlijk betalen ?)

Ben je op de terugweg van een bespreking even langs een bekende gereden, helaas, prive kilometers. En uiteraard heeft Brein ook inzage in jouw bewegingen en hebben ontdekt dat de buurman van jouw bekende recent spelcomputers heeft zitten hacken, precies het model dat jij bezit, en je hebt daarmee alweer een kopieerheffing te pakken. Mocht je een jaloerse partner hebben wees dan ook extra voorzichtig, als je bepaalde locaties niet goed kunt uitleggen (je at even een zojuist gekocht broodje en stond stil om ook van het mooie weer te genieten) dan heb je er weer een extra probleem bij.

Vanaf dat moment ben jij als persoon verdacht en zul je overal je onschuld moeten bewijzen omdat je al eerder schuldig bent gebleken, een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken.

 

Dit soort maatregelen hebben slechts één doel, en dat is totale controle over alles wat er in dit land gebeurt.

Het is precies de soort controle die je ziet bij mensen met ernstige psychische aandoeningen in combinatie met een hard drugs verslaving. Onze overheid vertrouwt niemand, is zo paranoia als de pest en is verslaafd aan belastinginkomsten. Wie wil weten wat er gebeurt als je dat de overheid afpakt zou ik aanraden een te proberen bij een junk zijn zojuist gescoorde shotje cocaine af te pakken.

 

Eigenlijk is het heel simpel.

Als je als overheid denkt dat jouw ingezeten mensen zijn die er op uit zijn de boel zoveel mogelijk op te lichten dan is dat ook zo, als je ze dan ook nog helpt door beleid in te voeren dat het ongewenste gedrag rechtvaardigt dan versterk je het "ongewenste" gedrag.

Andersom

Als je denkt dat jouw ingezeten mensen zijn die snappen dat er een aantal regels zijn om het voor ons allemaal overzichtelijk te houden dan is dat ook zo. Als je daarbij de mensen de ruimte geeft waardoor ze zich als mens kunnen ontplooien dan is dat ook zo.

Maar goed, voor onze gristelijke regering is dat laatste een beetje moeilijk, hun is immers met de paplepel ingegeven dat de mens slecht is, door de duivel bezeten, en als je dat gelooft dan is dat ook zo.

 

We see things as we are not as they are

Link naar reactie
  • 0

Het gevaar is daarbij dat deze ambtenaren wat er op internet geschreven staat voor waar aan gaan nemen.

 

Daar is het ook wel mee gezegd denk ik. Als ze bijvoorbeeld je arbeidsverleden op linkedin naast je belastingaangiftes leggen en er wijkt wat af, dan kan het altijd 2 dingen betekenen - je hebt de belasting getild, of gelogen op je online cv (of allebei natuurlijk).

 

Ik denk ook niet dat ze je ooit een aanslag kunnen sturen op basis van zo'n cv, maar ze kunnen natuurlijk wel eens gaan checken met de werkgever die je vermeld om uit te vogelen hoe lang je daar werkelijk hebt gewerkt (staat tenslotte ook in zijn boekhouding). Als het dan niet blijkt te kloppen ben je, wellicht ergens ook terecht, het bokje.

Link naar reactie
  • -1

@ Merkava:

 

Goed verwoord! Mijn complimenten.

 

Zoals eerder gezegd " Zoals de waard is zo vertrouwt hij zijn gasten".

 

We hebben een extreem achterdochtige overheid waarvan de basis gelegen is in angst. Bakellende c.s. zijn niets anders dan angsthazen, maar wel met een bepaald doel: de controle over mensen. De overheid vertoont ook junkiegedrag. Een junkie moet drugs scoren en daar doet hij alles voor, zelfs het bestelen van zijn eigen moeder. De overheid probeert op allerlei manieren de Staatskas te vullen door innen van belastingen, accijnzen, boetes, etc. Ze zijn verslaafd aan belastingen en daar doen ze van alles voor, zelfs het bespioneren van hun eigen burgers. Het is immers allang bekend dat Nederland internationaal hoog staat wat betreft het bespioneren van hun eigen onderdanen. De DDR zijn we allang voorbijgestreefd. Alles bij elkaar genomen is Bakellende niets anders dan een verlichte despoot.

Link naar reactie
  • 0

Wat mij betreft is onder je eigen volledige naam deelnemen op internet aan bijvoorbeeld een forum ongeveer gelijk aan in de krant of een vakblad staan. In dat opzicht vind ik het ook niet onwenselijk dat de fiscus daarvan kennis neemt, als je met je hoofd in de krant had gestaan en hij dat was tegengekomen had je 't ook niet raar gevonden als dat ter sprake zou komen.

 

Het speuren op internet naar relaties tussen mensen, profielen, etc. vind ik al twijfelachtiger. Aan de andere kant zal men gewoon moeten leren dat veel zaken op internet publieke informatie zijn.

 

Over die overheid: bij sommige posts hier in dit topic lijkt het er op alsof de overheid een soort magische losstaande entiteit is die ergens vanaf buiten de samenleving invloed probeert uit te oefenen. Maar de overheid is natuurlijk net zo goed onderdeel, zowel de uitvoerende ambtenaren als het hele proces waarmee de overheid tot stand is gekomen en zichzelf in stand houdt. Dat laatste is volgens mij ook een reden waarom een overheid altijd tot compromissen gedoemd is. Voor de samenleving is het belangrijk dat de overheid in stand blijft, derhalve zullen keuzes altijd risicobeperkend zijn. Het is geen rechtlijnige ondernemer die één duidelijke weg kan kiezen met de kans op groot succes maar ook het risico van faillissement.

Link naar reactie
  • 0

Mijn god... wat een geklaag! Ik kom uit de zo 'verdomde' DDR... sorry, maar wat kunnen Nederlanders toch een stelletje zeurpieten zijn 8)

 

Please, lighten up people ;)

 

Als we betere tijden gekend hebben en je leest om je heen hoe m.n. de overheid de neerwaartse spiraal kracht bij zet door alle slecht nieuws berichten te bevestigen (self fulfilling prophecy), dan heb je wat mij betreft recht om te klagen.

 

Dit is nog altijd een democratie en minder en minder ervaar ik hoe onze democratisch gekozen overheid doet wat ze beloofden toen wij hen onze stem gaven.

 

Dat jouw vergelijkingsmateriaal er veel erger aan toe was, maakt jouw perceptie anders, maar geeft ons niet minder recht om te klagen. Iedereen oordeelt en reageert vanuit diens eigen kader.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dit is nog altijd een democratie en minder en minder ervaar ik hoe onze democratisch gekozen overheid doet wat ze beloofden toen wij hen onze stem gaven.

Groet

Joost

 

Denk je dat? Ik denk niet dat er zoiets al Democratie bestaat... maar goed... da's een andere discussie :D

 

Dat jouw vergelijkingsmateriaal er veel erger aan toe was, maakt jouw perceptie anders, maar geeft ons niet minder recht om te klagen. Iedereen oordeelt en reageert vanuit diens eigen kader.

 

Mijn vergelijkingsmateriaal is juist niet erger (sorry).... maar mijn perceptie is inderdaad anders. En natuurlijk heeft iedereen het recht om te klagen. Dat voelt dan misschien ook als democratie....

 

Maar dat is meer een gesprek voor bij een biertje ;)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.