• 0

Handelsnaam / merknaam conflict

Beste mensen van dit forum,

 

Ik ben ten einde raad... het betreft het volgende,

 

Sinds 1 feb van dit jaar ben ik opnieuw begonnen en een IT onderneming, omdat het vorige bedrijf door omstandigheden was omgevallen i.v.m fraude. Sinds deze onderneming heb ik een service/ onderhoud concept opgezet met een "bepaaldenaam"er bij. Dit concept had ik vast gelegd als domeinnaam in 2006 en bij File Reg internationaal als idee.

 

Doordat ik mijn vorige onderneming is weggevallen heeft een concurrent collega mijn domeinnaam als handelsnaam bij zijn onderneming toegevoegd.

Daarna heeft deze concurrent collega in 2005 "het" als merk geregistreerd zowel als beeld en woordmerk. Ik ben zelf de geestelijke vader van dit concept.

 

In 2004 had ik het als domein bij een webhostingbedrijf vastgelegd en bij merkenbureau benelux in depot, dat ik toendertijd bezig was om dit concept op te zetten met een website en abonnementservices, door wegvallen van de onderneming werd de aanvraag stop gezet.

 

In 2006 kwam het domein vrij, heb ik heb dit opnieuw als domein laten registeren alsmede bij de kvk te Den Haag. Ik bezit nu het domein en het idee concept, maar de concuurrent collega het beeld / woord merk. Het beeld/woord merk wordt sinds de registratie niet gebruikt, zowel in de onderneming als mede naar buiten te treden als advertentie etc.

Over 2 jaar kan ik pas een klacht in dienen omdat de concurrent collega het merk niet gebruikt. De concurrent collega heeft een partime onderneming die uitsluitend alleen avonds de onderneming runt omdat de ondernemer overdag een fulltime baan heeft.

 

Dit lijk op kwadertrouw handelen zodat ik met mijn ondermening niet meer verder kan met het "concept" . Regelmatig ontvang ik klachten van webmasters van advertentiewebsites dat mijn advertenties worden verwijderd omdat ik inbreuk maakt in zijn "mijn gestolen merk". Terwijk het merk niet wordt gebruikt!

 

Omdat ik een beginnende ondernemer ben en volledig verzekerd ben, dekt de bijstandverzekering deze kwestie niet. Gelden om naar een advocaat te gaan heb ik niet. Mijn vraag is dan ook:

Wie weet een advocaat of jurist die bereid is om mij te helpen in deze kwestie? Het kan toch niet zo zijn dat een ondernemer vrij uitgaat met een gestolen idee/merk?

 

JWS

 

Edit topic titel aangepast en onderwerp verplaatst

John Sips ICTér van ImakeIT | Allround ITC Consulting

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

......

Het kan toch niet zo zijn dat een ondernemer vrij uitgaat met een gestolen idee/merk?

 

Tsjah, wat is gestolen. Zoals ik het nu lees ben je tekort geschoten in het correct registereren van je beeld/woordmerk.

 

Het is me verder allemaal een beetje wazig. Jouw concurrent heeft jouw domeinnaam als handelsnaam bij zijn onderneming toegevoegd? Heb jij dat domein dan nog in handen? Of was het toen niet meer geregisteerd?

 

In mijn ogen lijkt het hier allemaal meer te gaan om zaken die jij niet goed geregeld hebt, dan dat je concurrent echt misbruik maakt. Als jij dat tientje per jaar niet over hebt voor dat domeinnaam en die 240,- voor de registratie van je beeld/woordmerk dan kan je je "concurrent" het toch niet kwalijk nemen dat hij/zij dat wel er voor over heeft? Of lees ik nou niet goed tussen de regels door? Hoe komt die concurrent dan aan de informatie omtrent "(de naam van) jouw kindje"?

 

Volgens mij ontbreekt er hier nog een deel van het verhaal...

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Voor de duidelijkheid:

In 2000 een onderneming op gezet met een service/onderhoudsdienst met de bepaalde naam. we deze "xxxxx" noemen. Deze toendertijd bij het merkenbureau als merk laten deponeren, maar niet afgemaakt vanwege een ernstig auto-ongeluk en een ziekenhuis opname van bijna 1,5 jaar.

In april 2003 in het faillessement gekomen, in het zelfde jaar dec 2003 heeft deze ondernemer "xxxxx"als handelsnaam toegevoegd bij zijn partime onderneming.

 

Getracht in 2004 ook het domein in bezit tekrijgen, deze is in jan 2005 naar mij toe verwezen. Dus domein is in bezit van mij.

In 2005 heeft deze ondernemer het woord/merk laten deponeren bij merkenbureau benelux. Ik kon daar niets aan doen volgens ingewijde.

 

In jan 2008 heeft deze ondernemer getracht om het domein in handen te krijgen op basis van zijn inschrijving bij de kvk. Gelukkig is dat niet gelukt maar aan mij toe verwezen.

 

Het lijkt er op dat deze ondernemer gelukt is om een beeld/woord merk in handen te krijgen waarvoor hij niets heeft moeten doen. Hij houdt mij erg in de gaten in de omgeving van mijn onderneming wat ik aan het doen ben, op internet alle webadvertentie sites klachten indien omdat ik dan inbreukmaak op zijn merk! Dan worden mij advertenties verwijderd. Op zijn eigen website wordt geschreven "gaat naar de echte expert" of "Ga niet in zee met een Ltd" of wij zijn echte digi ICTér et, "Bij ons krijgt u eerlijk advies etc."

 

In feb 2008 heb ik een nieuwe onderneming om verder te gaan met het product verder ontwikkeld. Het product is zeer winst gevend.

Wat voor mogelijkheden heb ik nog?

Wie kan mij helpen? I

k ben het zat om deze ondernemer op mijn huid te hebben! Concurrentie vind ik goed, maar niet op deze manier.

Ik ben een beginnende ondernemer en heb niet de gelden om naar een advocaat te gaan.

 

JWS

 

 

John Sips ICTér van ImakeIT | Allround ITC Consulting

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het ziet er naar uit dat deze merhouder het merk niet bepaald op een normale wijze gebruikt..In beginsel kan jij hier niet veel mee gezien het recht degene al is toegewezen waardoor er minder bezwaar open staat..

 

Hoogstwaarschijnlijk zal je gewoon die 5 jaar van niet-gebruik (ex. 2.26 lid 2 sub a jo. 2.27 Benelux Verdrag inzake Intellectuele Eigendom, BVIE) moeten wachten. Alle andere 'verval' beroepen uit dit artikel gaan niet op.

 

Hetzelfde geldt voor art. 2.28 BVIE, al deze mogelijkheden lijken niet op te gaan gezien ik ervan uitga dat het merk niet ism goede zeden / grafisch voorstelbaar is etc... (voldoet aan alle vw-en van een 'merk')

 

Het nadeel is voornamelijk dat hij eerder was dan jij...dan kan je je niet gaan beroepen op begrippen als 'misleiding' en/of 'verwarring'.

Een optie is idd een nieuwe naam te gebruiken..je merknaam hoeft niet hetzelfde te zijn als je handelsnaam zoals je al wist... Beetje nadelig dat je in dezelfde sector zit alleen, anders was dit geen probleem geweest.

 

Ik zou hier in elk geval geen advocaat in schakelen, ik acht de kans zeer klein dat je een succesvol beroep kan doen op een combinatie met Onrechtmatige Daad (maatschappelijke onzorgvuldigheid)...Ik zou anders Solv advocaten te Amsterdam even de casus voor leggen, misschien dat zij je telefonisch te woord willen staan. (indien zo zou je me dan een pm kunnen sturen met het antwoord van hen)

 

succes.

Link naar reactie
  • 0

Voorop stel ik dat jij ook niet met de betreffende merknaam geboren bent en dus op enig moment het gekozen hebt. Daarna heb je het bekend gemaak (toegevoegde waarde zeg je), maar niet genoeg afgedekt. Je bent uit de lucht geweest en dus heeft eenieder, elk ander, het recht om te gebruiken. Het is niet je eigendom door je eigen toedoen (want niet afgedekt). Ik denk niet dat er veel hiertegen te doen valt. Wat je (mogelijk) wel kunt doen is een letter veranderen in de naam en gebruiken De andere kan dan daartegen procederen, maar voor hem valt er geen schadevergoeding te halen (hij gebruikt het immers niet, dus derft ook niets). Indien hij dat doet bij de kantonrechter, dan hoef je geen advocaat te nemen, bovendien geen proces te starten (dat doet immers hij al). Als je dan beslagen ten ijs/eis komt - en kunt bewijzen dat het verhaal jouw baby was dan denk ik (zekerweten doe ik niet) dat je een kans hebt, immers de andere gebruikt die naam niet voor zijn bedrijvigheid, maar alleen om jou te blokkeren. Jou ingang bij het proces heet dan "reconventioneel" - dus voorleggen van jouw eis in zijn proces. Alleen moet het niet hoger uitkomen dan Euro 5.000,-- (tenzij het inmiddels hoger is geworden) omdat de competentie plafond van de kantonrechter E 5.000,-- (ik vermoed dat het inmiddels hoger is geworden). Ik herinner me nog 20 jaar geleden, een TV zender een programma had "open en bloot", een sexclub in Haarlem pakte deze naam op. De zender, furieus, stapte naar de rechter die lakoniek reageerde: "open en bloot" is een oude uitdrukking, waarom zou de zender het alleenrecht daarop hebben en voor zich inpikken? Is jouw merknaam ook een algemeen begrip? Het nadeel is, dat hij met de bijna identieke naam, mee kan profiteren met jouw succes.

 

Als je product zo goed is als je beweert en de andere er niets mee doet, dan lijkt het me dat het product zich bewijst en niet de naam.

 

Succes Karel

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ja maar heb jij dan hetzelfde logo als je "concurrent" ? dan is het idd verboden, en kan er boetes opgelegd worden.

 

Je kunt toch een ander logo maken of ontwerpen dat onderscheid van je concurrent. zorg gewoon dat je beter en interessanter wordt dan je concurrent, wanneer jij aangeeft dat het jouw idee c.q. concept is dan kun jij het toch ook uitbreiden iets wat hij niet heeft.

 

het feit dat hij het "slechts" in de avonduren dit kan uitoefenen geeft jouw meer kracht en macht om het sneller te kunnen maken dan hij, jij maakt het immers je core business van. 8)

Link naar reactie
  • 0

Als ik je verhaal lees heeft hij die naam laten vastleggen op een moment dat jij er geen gebruik van maakte (je lag immers helaas in het ziekenhuis). Wellicht heeft hij gedacht dat je gestopt was? In dat geval kan je hem niet kwalijk nemen de naam vast te leggen en te proberen zelf iets te lanceren, hoe irritant dit ook is. Hij heeft zich duidelijk verkeken en vind jou wellicht net zo irritant of nog erger.

 

Feit blijft echter dat jij de domeinnaam hebt en, mits je site goed in elkaar zit, goed kan scoren bij Google etc. Als mensen van de naam horen en gaan zoeken komen ze dus in ieder geval ook op je site terecht. Dat is een pluspunt om te gebruiken.

 

In plaats van veel geld uit te geven aan advocaten kan je beter een budget gaan samenstellen om je naam te veranderen. Zet er een woord achter of voor bijvoorbeeld. Zoals je nu tegenkomt (en al veel vaker is gebeurd) met bijvoorbeeld "centraal beheer" deze heet tegenwoordig "centraal beheer achmea". Zo zijn er nog een aantal. Op deze manier ga je je duidelijker onderscheiden. Met een klein marketing budget om de naamswijziging (c.q. uitbreiding) bekent te maken kan je al een hoop bereiken en zeker je website er goed bij inzetten.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.