• 0

Urencriterium bij full-time job

Beste deskundigen,

 

Ik hoop dat iemand zijn ervaring hier met mij wil delen. Vanaf 1 januari ga ik naast een full-time job (40 uur) ook op mijn eigen taxi rijden in het weekend en af en toe 's avonds. Ik heb een aantal vaste opdrachtgevers (ongeveer 10) waar ik vaste ritten voor kan rijden en deze uren kan ik natuurlijk eenvoudig aantonen. Ik ben ook niet bang dat ik niet aan de 23 uur zal komen, 1225 uur per jaar ga ik zeker aantoonbaar halen.

 

Nu is mijn vraag: als ik aantoonbaar (d.w.z. met duidelijke urenspecificatie incl. klantnaam en plaats etc) aan de 23 uur kom, kan de belastingdienst dan nog steeds moeilijk gaan doen? Ik heb in eerdere posts gezien dat de diverse fiscale voorziening (zoals zelfst.aftrek/startersaftrek) toch afgewezen worden omdat de belastingdienst van mening is dat het onmogelijk is om naast je full-time baan een bedrijf te hebben.

 

Ik hoor graag jullie visie hierop, alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat lijkt me inderdaad ook, als je 1225 declarabele uren kunt aantonen lijkt me dat voldoende.

 

Het probleem aan het criterium halen icm fulltime werk is dat maar weinig ondernemers hun uren zo goed kunnen specificeren en bewijzen. Met een goede rit- en urenregistratie ligt dat wellicht anders, maar ik zou er bij voorbaat wel rekening mee houden dat men er zeer kritisch naar gaat kijken.

Link naar reactie
  • 0

Naast het urencriterium is er toch ook het criterium dat je minimaal de helft van je werktijd aan je eigen onderneming moet besteden?

 

Even een oud misverstand opklaren: het gaat inderdaad om tijd! Als je geen starter meer bent, dan moet je minimaal 50% van de gewerkte uren besteed hebben aan de onderneming wil je de ondernemersaftrek toe kunnen passen.

 

Buiten de uren op de taxi tellen alle andere uren die dienstbaar zijn aan de onderneming ook mee. Dus ook administratie, boodschappen doen, reclame maken, website ontwerpen, noem maar op. Zorg dat je die uren goed bijhoudt (liefst van dag tot dag en omschrijf wat je gedaan hebt).

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ga zorgen dat ik een perfecte urenspecificatie heb en we zullen zien wat de bd ervan vindt.

 

Succes allemaal & bedankt,

Shanti

 

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar als taxi ondernemer zal je wat betreft je uren als taxivervoer al een sluitende urenregistratie moeten hebben. Je bent namelijk verplicht om je rittenkaarten in te vullen en je werkboekje. Dus voor het grootste deel van je uren is je registratie al gedekt toch? :D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.