Ga naar inhoud
  • 0

Verkeersboete in boekhouding

Ik heb overal gezocht maar kan nergens het antwoord vinden.

Ik ben weer eens vereerd met een bekeuring voor snelheidsovertreding door de struikrovers van de CJIB. Nu heb ik deze boete gekregen voor mijn zakelijke auto en heb de bekeuring dan ook maar betaald vanaf mijn zakelijke rekening. Maar hoe stop ik dit in de boekhouding? Voorzover ik weet zijn bekeuringen niet aftrekbaar van de winst, maar welke grootboekrekening dien je hier dan aan te koppelen en moet ik het verwerken in mijn inkoopboek of alleen vermelden bij de bij en afschrijvingen in het bankboek?

Welke boekhoudgoeroe helpt mij verder?

P.s. Nog 1 vraagje die ik waarschijnlijk elders wel kan vinden maar jullie ook mogen beantwoorden als het niet teveel moeite is. Mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering betaal ik vanaf mijn priverekening, echter deze premies zijn als het goed is wel aftrekbaar van mijn winst, wat hiermee te doen boekhoudtechnisch?

Niet Ditzo, maar Datzo!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Datzo,

Verkeersboetes zijn inderdaad niet fiscaal aftrekbaar. Je kunt de betaalde boetes eenvoudig uit het bankboek boeken op een rekening in de autokostensfeer. Wellicht is het echter beter daarvoor een afzonderlijke rekening te openen zodat bij het invullen van de aangifte IB gemakkelijker deze kosten uitgefilterd kunnen worden.

De premies arbeidsongeschiktheidsverzekering (fiscaal aftrekbaar) kan je:

- voortaan betalen vanaf de zakelijke rekening

- boeken als privé storting met de jnp:

Premies arbeidsongeschiktheid

Aan Privé stortingen

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.