• 0

China hype op retour ?

Ik lees steeds vaker dat de China hype (alle ''handjes'' uitbesteden aan Chinezen) wat aan het teruglopen is met name in de high tech sector, wie herkent dit en wil hier over van gedachten wisselen? Zie ik het verkeerd ?

Miracles do happen to those who believe in them (Bernard Berenson)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hellow,

 

Ik ben pas nieuw op deze site, maar het onderwerp China spreekt me wel enorm aan.

 

Momenteel is er heel veel import van China, maaar dit zal zeker en vast niet blijven duren. Vrienden van mij hebben vroeger samengewerkt met China, en dit is echt een ramp.

Link naar reactie
  • 0

Alle goedkope arbeidslanden maken een ontwikkeling door. Goedkope arbeid brengt welvaart, welvaart brengt ontwikkeling en ontwikkeling maar arbeidskrachten duur, exit goedkope arbeid. China ontwikkeld zich in een razend tempo. DE bevolking wordt koopkrachtig en gaan consumeren. Het accect verschuift van productie naar consumptie (hebben we in Europa ook gehad) en de productie trekt naar het volgende land/continent. Je ziet in China ook de import toenemen. Dus je moet in china niet kopen maar verkopen ;D

 

Ik denk dat er in het Chinese achterland nog veel goedkope arbeidskrachten zijn, anders wel in India, de Aziatische voormalige Sovjet republieken, Pakistan en Afganistan, grote delen van Afrika, genoeg te doen dus. Just move on.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Ja maar ik vind qualiteit toch veel belangrijker.

+ Als je met die landen samen werkt zit je met hele grote importkosten waardoor je prijs hoger ligt om te verkopen naar de winkeliers toe en vervolgens hun winstmarge lager ligt.

+ ze moeten bestellingen in supper grote hoeveelheden doen, en ongeveer een 6 maand op voorhand al betalen voor goederen die ze nog niet hebben, en die ze vervolgens dan nog waarschijnljk in delay zullen geleverd worden.

 

 

Als je daarintegen samenwerkt met bijvoorbeel italie, heb je die hoge importkosten niet, waardoor je aan een lagere prijs kan verkopen aan de winkelier en die vervolgens op zijn beurt een winstmarge van gemakkelijk 3 tot 4 kan nemen.

De levering is veel vlugger, en met de nieuwe trend in aantocht zullen ze ook niet meer maanden op voorhand hun bestelling moeten plaatsen.

 

Conclusie"Naar de toekomst, zullen alle winkeliers overstappen naar Europese Merken en import,

 

Dus op lange afstandstermijn, zullen die landen het niet halen...

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ja maar ik vind qualiteit toch veel belangrijker.

+ Als je met die landen samen werkt zit je met hele grote importkosten waardoor je prijs hoger ligt om te verkopen naar de winkeliers toe en vervolgens hun winstmarge lager ligt.

+ ze moeten bestellingen in supper grote hoeveelheden doen, en ongeveer een 6 maand op voorhand al betalen voor goederen die ze nog niet hebben, en die ze vervolgens dan nog waarschijnljk in delay zullen geleverd worden.

 

 

Als je daarintegen samenwerkt met bijvoorbeel italie, heb je die hoge importkosten niet, waardoor je aan een lagere prijs kan verkopen aan de winkelier en die vervolgens op zijn beurt een winstmarge van gemakkelijk 3 tot 4 kan nemen.

De levering is veel vlugger, en met de nieuwe trend in aantocht zullen ze ook niet meer maanden op voorhand hun bestelling moeten plaatsen.

 

Conclusie"Naar de toekomst, zullen alle winkeliers overstappen naar Europese Merken en import,

 

Dus op lange afstandstermijn, zullen die landen het niet halen...

 

 

Ik heb zelf hier nog wat stekkerdozen die zijn afgekeurd, omdat ze uit China kwamen. Dat wil natuurlijk zeggen dat alle Chinese import slecht is.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het verkeerd is om van een hype te spreken bij het verplaatsen van werk naar China (of andere landen). En ik denk ook dat de impact van deze verplaatsing nog langer duurt en meer omvattend is dan veel mensen nu denken.

 

De logica van Nils klopt, alleen denk ik dat er een groot verschil is tussen de ontwikkeling die we in Europa hebben doorgemaakt (waarbij de vraag sowieso al is hoe lang het geduurt heeft om van een gemiddeld landelijk salaris van 50-100 euro per maand a la China/India naar ons huidige niveau te komen) en die China en India nu meemaken. Het gaat in Azie sneller, alleen de 'achterban' van 2 maal ruim een miljard mensen is zo groot, dat er voorlopig nog voldoende mensen bereid zijn tegen hele lage tarieven te werken.

 

Naast de kosten om iets te laten produceren, is er ook het vraagstuk van capaciteit. Bijvoorbeeld in IT is er schaarste in Nederland. Bedrijven kunnen niet verder groeien omdat ze geen programmeurs kunnen vinden. Als er dan vanuit China of India hoog opgeleide programmeurs aankloppen (die nu ook nog eens een stuk goedkoper zijn), dan zijn veel bedrijven toch geneigd van die kans gebruik te maken. De voorspellingen zijn dat er in 2012 een tekort van ruim 12.000 IT-ers is in Nederland. Zou het hier dan om een hype gaan?

 

En voor productie geldt volgens mij dat de tarieven om iets te laten produceren zo laag zijn in China (en andere landen), dat bedrijven wel moeten. En productie outsourcing naar China is 20-30 jaar geleden gestart en begint nu 'gewoon' te worden. Gezien mijn idee dat de tarieven voorlopig echt niet gaan dalen (zie betoof hierboven), zie ik ook deze vorm van outsourcing niet als een hype.

 

Maar ik merk dat ik vrij alleen ben in deze gedachtengang :)

 

 

Offshore & Nearshore outsourcing;

- web development - software development

- open source oplossingen - dedicated teams

 

http://www.bridge-outsourcing.nl

 

http://linkedin.com/in/hugomesser

Link naar reactie
  • 0

Was het ooit een Hype? Lijkt me niet, zeker niet in de zin van de dotcom hype.

China is een prachtig land, met veel mensen die erg hard willen werken voor relatief weinig. Wel zie je dat er vanuit de overheid steeds meer eisen gesteld gaan worden aan ondernemers. Het is nog geen Nederland, maar de nieuwe arbeidswet, export restricties en sinds kort vanwege de OS lastige visa beperkingen, maken het leven van ondernemers hier niet makkelijker. Tel daarbij op stijgende lonen, duurder vervoer, beperkt beschikbare electriciteit en veel bedrijven vertrekken weer uit China. Grote concerns met simpel werk (spijkerbroeken naaien) stappen over op Vietnam, veel werk uit de VS wordt weer in de VS gedaan (wisselkoersverliezen) en in Europa zien steeds meer ondernemers iets in de achteruin (Polen, Hongarije, Bulgarije, etc).

 

Het was geen Hype, maar het dogma: "Alles naar China" is wel een beetje verleden tijd.

 

Groet

Mark

Link naar reactie
  • 0

"Hype" determineren kan pas achteraf, ik begrijp de context van het begrip "hype" van de auteur.

 

China heeft zichzelf onmisbaar gemaakt, wij hebben goedkoop/snel nodig en zij willen onze levensstijl.

 

Intussen hebben wij credit crunch gevolgen, en hebben zij het liquide kapitaal om onze banken te redden.

 

Het ligt iets complexer dan een "retour"... ik zou eerder spreken van een inclusie ( vb Taiwan ).

 

Eens de free trade agreement in voege ging was er een klein artikeltje die vermelde dat China zich als target had gesteld om de toenmalige productie van 40% van de producten in onze winkelstraten tegen 2010 naar 70% te brengen.

 

Ondertussen hebben ze grondstoffen deals met Afrika en Zuid Amerika gesloten, op korte tijd de wereld van hun gedrevenheid overtuigd, staalprijzen doen stijgen, rijstmarkten onstabiel gemaakt,

en constructies bedacht om de belangrijkste afspraak destijds ( no arms or related security systems for China ) zodanig te omzeilen dat de grootste Westerse software bedrijven door Chinese research weer kunnen meespelen.

 

Chinezen zijn een complex volk, opgebouwd uit verschillende volkeren, standen en rangen, en hebben slechts een paar triggers: elke revolutie was gebaseerd op voedseltekort of voedselprijsstijgingen, de staat is God, en God weet wat goed is, en door het historisch betuttelen van die "arme hardwerkende Chinees" door het "superieure" Westen, zitten we nu met een volk die zich liefst vandaag wil manifesteren aan de wereld hoe competent ze wel zijn,

maar ze hebben één ingebakken voordeel: ze hebben tijd.

 

Buy local think global, anyone ?

 

 

 

 

 

If you do what you always did, you'll get what you always got.

Link naar reactie
  • 1

Beste PeterC040,

 

Ik importeer gebruiksprodukten uit China en ik denk dat de China-hype nog maar net begonnen is. Ik vind de investeringen van het land in de Olympische Spelen veelzeggend. Bovendien woont een kwart van de wereld er.

a. De loonkosten zullen in China stijgen, maar daar hoeven Westerse kopers niets van te merken, want mijn ervaring is dat veel handel via - overbodige =- agenten verloopt, welke kunnen wegvallen. Bovendien zijn Chinese bedrijven nu helemaal niet doelmatig en dat kan verbeteren.

b. Mijn ervaring is dat de logistieke kosten meevallen. Zeevracht is allemaal bulkvervoer en bedraagt bij grote inkopers meestal 5 tot 10 % van de goederenwaarde. Bij mij is de opslag ongeveer 30 %.

c. Chinezen hebben een grote gretigheid om zaken te doen en blijken leergierig; ze maken graag produkten conform onze wensen.

d. Problematisch zijn echter hun slechte beheersing van het Engels, hoge Minimum Order Quantities en de lange levertijd, vaak drie maanden.

e. Hun onbekendheid met het Westen (produktwetgeving, naamgeving produkt, ontwerp, winkelklare verpakking, geen handleiding) zorgt voor grote problemen, maar een goede importeur helpt zijn leveranciers op weg. Dit kost overigens veel tijd.

Al deze problemen zijn oplosbaar en gezien de grote gretigheid van Chinese bedrijven denk ik ook dat ze hun kwaliteit en service zullen verbeteren.

Kijk eens rond op Alibaba.com of andere Chinese handelssites en zie hoe makkelijk je met ze in contact komt.

.

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

8) wij doen al jaren zaken in China en ja in het begin is het zoeken naar de juiste bedrijven.

 

In het begin kom je vaak bij een trading company terecht maar naar verloop van tijd ken je de manier van werken en weet je waar je moet zijn.

 

er zijn genoeg mensen in Nederland die met hun online internet winkel spullen bestellen bij bedrijven via internet in china en ja dan krijg je het standaard spul.

 

wij werken al jaren niet meer zo wij zoeken wie we nodig hebben sturen een concept plan of product in en we krijgen dan netjes een response terug met daarbij de kosten van het product de development kosten en het transport desgewenst.

 

Dat je alles op voorhand moet betalen lijkt raar maar zouden we niet allemaal die zekerheid willen noem ze maar dom.

er vertrek geen schroefje uit China zonder dat het betaald is.

 

Onze ervaring is dat je eerst een goede relatie moet opbouwen met je producent en daarna de vinger aan de pols moet houden en dan is er goed geld te verdienen met producten uit China.

Link naar reactie
  • 0

Ik werk nu 3 jaar samen met Chinese en Taiwanese partners. Ik denk dat er voor het fabriceren van electronica nog geen einde is aan de hype wel hoor ik van mijn Chinese partners dat zij ook al binnen China goedkopere regio's zoeken omdat hun regio te duur is.

 

Ten aanzien van R&D zijn chinezen erg slim maar hebben ze veel problemen te doorgronden wat de westerse markt wil. Innoveren kunnen ze als ze voor eigen behoefte ontwikkelen als ze naar westerse eisen moeten ontwikkelen zullen ze letterlijk doen wat jij vraagt. Het ontwikkelen van open ICT systemen is erg lastig voor ze dus voor software zie ik China als niet interessant. Wel denk ik dat inmiddels de eigen markt zo enorm groot dat we over enkele jaren geniale Chinese producten gaan zien ontwikkeld voor eigen markt. Momenteel is weer eens duidelijk, met het melk schandaal, dat er geen enkele kwaliteit gevoel is. Het gaat een beetje trail, error en improve aldaar tenzij jij als westers bedrijf het vraagt.

 

Communicatie is en blijft een probleem, de Chinese taal is zeer rijk maar structureel zo anders dat als je een Chinees treft die engels praat je er niet van uitgaan dat hij je begrijpt, cliche maar waar de Chinees zal zeker niet zeggen dat hij je begrijpt. Wij hebben een Chinese afstudeerster gehad en zij heeft 5 jaar in NL gewoond en vertelde me nog steeds het gevoel had 1 stap achterbleef bij ons, ze deed iets zoals wij het deden maar begreep niet waarom. Ik weet uit ervaring dat wij Nederlanders juist erg goed zijn andere culturen te begrijpen, te interpreteren. In de samenwerking met Chinezen heb ik dus geleerd wat de rol is van de Nederlandse innovatieve en creatieve industrie: inleven, vernieuwen, bruggen bouwen, etc.

 

Sinds enkele maanden hebben wij een Taiwanees kantoor met 4 man opgeleid in Amerika en vloeiend in het mandarijn. Werkt stukken beter. China is here to stay maar ik denk dat we er achter komen dat niet alles werkt en prijs alleen ook niet heilig is.

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

China is geen hype, maar zal blijven. Ze hebben daar nog veel in petto, meer zelfs dan wij ons op dit moment kunnen voorstellen. Wel zie je dat voor typisch lage lonen werk China aan het opschuiven is en dat er bepaalde landen makkelijker zijn en goedkoper worden dan China - bijvoorbeeld Vietnam. Toch ligt het niet zo eenvoudig. De Chinezen kunnen veel, en dan vooral veel (grote aantallen). voor massaproduktie kun je (nog altijd) goed in China terecht. Voor innovatieve produkten met een kortere life cycle die in kleinere aantallen geproduceerd worden, kun je bijvoorbeeld beter in Vietnam terecht, waarbij ook meer aandacht kan zijn voor kwaliteit.

Wat je wel ziet op dit moment is dat er in toenemende mate aandacht is voor export naar China. Ik heb zelf een bedrijf (www.Global7.nl) dat zich bezig houdt met internationaal business management en ben een partnership aangegaan met een chinees bedrijf dat een business platform biedt om verkoop en distributie in China voor buitenlandse bedrijven te faciliteren (logistiek, financieel, hr). Wij merken een sterke toename van de belangstelling hiervoor en met name voor westerse MKB bedrijven is het interessant om hiernaar te kijken (anticyclisch opereren, als je de middelen daarvoor kunt vrijmaken/krijgen...).

Dus: de China hype is zeker niet voorbij (we staan nog maar aan het begin), maar nuances in de ontwikkelingen zijn aan te brengen.

Jan Jaap

Link naar reactie
  • 0

Op IT-gebied is de belangstelling voor China juist aan het opkomen. Op 20 januari 2009 vindt in Amsterdam een bijeenkomst van GPI Consultancy en het Sino-Dutch IT-Network plaats. Gewijd aan China als IT-afzetmarkt, en China als offshore lokatie. Met onder meer Jean-Luc van Hulst (oprichter van Finalist); hij gaat in op zijn ervaringen met het opzetten van een software vestiging in Beijing. Ook wordt het programma van de komende IT-reis naar Beijing en Chengdu (21-28 maart) bekendgemaakt. Toegang tot deze bijeenkomst (van 16:00 tot 19:00 uur) is gratis. Lokatie: cafe-restaurant Dauphine. Aanmelden: e-mail naar: info@gpic.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.