• 0

ZZP'er blijven in de WSNP

Hallo,

Vijf jaar geleden ben ik samen met mijn vrouw een winkel begonnen. Door o.a. een te beperkte financiering is de winkel nooit goed uit de verf gekomen. We hebben in die vijf jaar een schuld opgebouwd van ongeveer 200.000 euro en zijn eind vorig jaar gestart met het een vragen van een BBZ lening. De lening was opgebouwd uit een bedrag om schuldbemiddeling toe te passen (ongeveer 70.000) en een bedrag om de winkel te laten doorstarten (30.000). Het IMK heeft na een uitvoerig onderzoek een positief advies gegeven aan de gemeente. De gemeente heeft echter vorige week besloten om de lening niet te verstrekken, omdat ze het niet aan durfden.

Inmiddels is de winkel van een VOF omgezet naar een Eenmanszaak op naam van mijn vrouw en ben ik een trainingsbureau begonnen ook in een eenmanszaak. Nu dreigen we in de WSNP terecht te komen en ben ik bang mijn trainingsbureau te moeten staken. Het trainingsbureau heeft in drie maanden tijd bewezen winstgevend te kunnen zijn en ik verwacht dat ik daar een meer dan bevredigend salaris uit kan halen.

 

Mijn vraag is: Kan je in de WSNP ondernemer blijven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je in de WSNP zit, is het de bedoeling dat je gedurende die periode zoveel als mogelijk middelen genereert om de schuldeisers tegemoet te komen. Volgens mij kan dat ook als ZZP-er, Houdt er echter wel rekening mee dat alles boven het "vrij te laten bedrag" wordt afgeroomd. Dus ongeacht je verdiensten moet je van het minimale rondkomen. Maar als je daarna een schone lei hebt gekregen, dan kan je zeker goed doorstomen op basis van kennis en netwerk dat je in die tijd hebt opgebouwd.

 

e.e.a. wel met toestemming bewindvoerder.

 

vraag anders nog even na bij: http://www.wsnp.rvr.org/

Link naar reactie
  • 0

Het is erg lastig om, terwijl je in de WSNP zit, door te gaan met je eigen bedrijf.

Als je voorafgaand aan de WSNP, failliet verklaard wordt, dan mag je niet eens een eigen bedrijf beginnen.

 

Het is misschien interessanter, ook voor je zelf, om in loondienst te gaan als trainer in de drie tot vier jaar durende periode.

Het voordeel is dan dat je ziektekosten e.d. ook geregeld zijn, maar dat je wel extra kennis en ervaring op doet.

 

Na die periode kan je alsnog weer voor jezelf beginnen.

 

 

It takes a lot of steps to come to a next level.

Link naar reactie
  • 0

Als, en ik hoop, jullie op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd dan gaat/ kan alleen je echtgenote in de WSNP.

Dit omdat de winkel nu op haar naam staat, uiteraard wil men jou er ook in hebben omdat men dan meer kans heeft voldoende geld te genereren.

Je hoeft er echter niet in men is er niet blij mee maar het kan en mag zelfs.

Hou er wel rekening mee dat men de voorwaarden gaat napluizen dus geen gemeenschappelijke bankrekening etc.

Link naar reactie
  • 0

Als, en ik hoop, jullie op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd dan gaat/ kan alleen je echtgenote in de WSNP.

Dit omdat de winkel nu op haar naam staat, uiteraard wil men jou er ook in hebben omdat men dan meer kans heeft voldoende geld te genereren.

Je hoeft er echter niet in men is er niet blij mee maar het kan en mag zelfs.

Hou er wel rekening mee dat men de voorwaarden gaat napluizen dus geen gemeenschappelijke bankrekening etc.

 

We zijn helaas in gemeenschap van goederen getrouwd. Wat is daar de consequentie van?

Link naar reactie
  • 0

Allemaal redenen om ervoor te kiezen om in de WSNP periode in loondienst te gaan.

Je bent geen dure arbeidskracht voor werkgevers, omdat je geen hoge looneisen hoeft te stellen.

 

Wel kun je veel leren en zijn je ziektekosten gedekt. Je hebt niet de extra zorgen voor het vinden van opdrachten als WSNP'er en administratieve rompslomp die daarbij komt kijken.

 

Probeer, net als ik heb gedaan, veel te leren en veel ervaring op te doen. Tenslotte kom je er toch niet onderuit, dus kun je er beter maar het beste van maken.

 

Succes en sterkte!

 

Mocht je meer vragen hebben of ervaringen delen, kun je altijd een PM sturen.

It takes a lot of steps to come to a next level.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard is het het beste om uit de WSNP te blijven.

Echter, als de schuldenlast te groot wordt, je geen zicht hebt op een snelle oplossing, je geen minnelijk accoord kunt sluiten met de schuldeisers, dan zal de winkel failliet gaan. Aangezien zij geen BV hebben, ontkom je niet aan een persoonlijk faillisement.

Dan val je onder de regels, qua curator, van de WSNP, maar kun je beter zo snel mogelijk een WSNP regeling aanvragen.

Dat is de enige manier om ooit weer met een schone lei te beginnen.

 

It takes a lot of steps to come to a next level.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Mijn vraag is: Kan je in de WSNP ondernemer blijven?

Nee, want essentieel voor de WSNP is dat er optimaal wordt afgedragen aan de boedel. Ondernemen staat hier - in de ogen van de wetgever en de recofa - haaks op, omdat daarmee het ondernemersrisico feitelijk een boedelrisico wordt.

 

Ik heb wel vaker meegemaakt dat mensen in deze situatie samenwerking met een derde zoeken. Deze derde neemt de saniet in loondienst om voor hem of haar de betreffende onderneming te drijven.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kan een eenmanszaak of VOF niet zomaar overgedragen worden wanneer er faillisement voor gevraagd is.

Wel kunnen vanuit de boedel de bedrijfsnaam en eventuele contracten en openstaande debiteuren worden overgenomen door een derde partij. Deze derde partij (als die slim is heeft een veiliger rechtsvorm) kan dan inderdaad overwegen om saniet (de failliete ondernemer die in de schuldsanering (WSNP) zit) in dienst te nemen.

 

Bij mij is dat ook gebeurd, maar na een half jaar zijn we er mee gestopt, omdat er bij mij gewoon niet genoeg energie en motivatie over was om door te gaan.

 

It takes a lot of steps to come to a next level.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Volgens mij kan een eenmanszaak of VOF niet zomaar overgedragen worden wanneer er faillisement voor gevraagd is.

Juist. Maar de praktijk is dat wanneer er een derde is die de zaken voort wil zetten en daarbij de saniet een vast salaris biedt de bewindvoerder en r-c hier weinig problemen mee hebben, omdat dit de beste oplossing is om actief in de boedel te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Financieel gezien is de beste situatie om in de WSNP te zitten een uitkerings situatie.

Omdat je dan optimaal profiteer van alle toeslagen, huur, ziektekosten, kind etc. waar men niet aan mag komen.

Tevens ontheffing van gemeentelijke belastingen, waterschap etc.

 

Heb je een salaris dan worden de normen van toekenning van deze toeslagen en kwijtschelding op je volledige salaris gebaseerd men houdt dan geen rekening met evt. beslagleggingen etc. dus mis je deze toeslagen ook nog een keer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.