• 0

Geld stamrecht bv verdelen over verschillende bankrekeningen

Hallo Allemaal,

 

Ik heb net een stamrecht bv opgericht.

Het geld heb ik op een rekening bij Fortis gezet.

Nu stond ik op het punt om het grootste deel voor een tijdje vast te zetten op een depositorekening bij deze bank toen in de krant de berichten stonden dat het met Fortis niet zo goed gaat.

Daarvan brak het koude zweet bij mij uit.

Hoe zit het met de bankgarantie voor een stamrecht bv?

Kan ik zonder fiscale gevolgen een deel van het geld bij een andere bank op een rekening zetten?

Is het misschien beter om helemaal bij Fortis op te stappen of loopt het allemaal zo'n vaart niet?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoi SonjaV,

 

De kans dat Fortis omvalt, lijkt me vrij gering. Daarvoor is de bank te groot. Je kunt ook profiteren van de situatie bij Fortis, want Fortis biedt op dit moment de hoogste depositorente. 5,6% geloof ik.

 

Je mag het geld van het stamrecht verspreiden over meerdere banken. Zolang de rekeningen maar op naam van de BV staan. Een beetje spreiding is niet verkeerd. Bij een faillissement garandeert de Nederlandse bank maximaal € 38.000 per rekening.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Hallo Odeon en Joost,

 

Bedankt voor jullie antwoord.

Dit is nog allemaal heel nieuw voor mij en ik vraag me nog vaak af waar ik in godsnaam aan begonnen ben toen ik ervoor gekozen heb om een stamrecht bv te openen.

Op het moment dat ik mijn ontslagvergoeding kreeg was de rentestand net laag en de starre regels van een lijfrente bevielen me niet dus heb ik voor de bv gekozen.

Er komt echter zoveel meer bij kijken dan ons verteld was en waar we geen verstand van hebben dat ik mij vaak heb afgevraagd of ik wel de goede keus gemaakt heb.

Maar ja, de keus is gemaakt en we moeten er maar het beste van proberen te maken.

Welke banken kunnen jullie me aanraden om eventueel een deel van het geld op te zetten?

 

Groet,

 

Sonja

Link naar reactie
  • 0
Welke banken kunnen jullie me aanraden om eventueel een deel van het geld op te zetten?

 

Als je ook nog vrij wilt kunnen beschikken (ipv deposito): Yapi Kredi en Icesave: deze banken bieden een zeer hoge (op dit moment de hoogste) spaarrente.

 

Beide banke waren recentelijk in het nieuws (Financieel Dagblad) omdat de topman van Rabo, Bert Heemskerk klaagde dat beide banken feitelijk misbruik maken van de Europese garantieregeling (waar alle banken naar rato aan meebetalen) wat vooral voor Rabo zuur is.

 

Een leuke quote uit dat artikel:

Jernberg ontkent dat Yapi Kredi risicovoller belegt dan Rabo. 'Het probleem van Heemskerk is dat klanten hem vragen: waarom betaal je mij niet wat meer? De uitlatingen van Heemskerk leiden tot irritaties bij de gewone spaarder.'

 

Ook directeur Martijn Hohmann van Icesave in Nederland, de spaarpoot van de IJslandse bank Landsbanki, vindt de kritiek onterecht, al erkent hij wel dat de garantieregeling belangrijk is bij het werven van klanten. 'Dat is een Europese regeling. Iedereen draagt daar naar rato aan bij.' Dat Icesave meer rente biedt, komt door lagere kosten, stelt Hohmann. 'Dat Rabobank duurder is, daar kan ik weinig aan doen.'

 

Hij wijst er fijntjes op dat Rabo zelf in andere landen stunt met internetrekeningen met hoge rentes. 'Opportunisme is de grootbanken dus niet vreemd.'

 

Marc de Moor, directielid van het Belgische Argenta dat ook in Nederland actief is, zegt geschrokken te zijn van Heemskerk. 'Het lijkt erop dat hij heeft gezocht naar een stok om mee te slaan.' Het werkelijke probleem voor Rabo is de druk op de spaarrentes, denkt hij. 'Maar ook in Nederland zullen de banken moeten wennen aan toenemende concurrentie.' Hij voorspelt dat in Nederland, net als onlangs in België, de grootbanken hun rentes fors moeten verhogen.

 

Actieve spaarders zijn zich zeer bewust van de regeling. Op internetfora informeren ze elkaar over de garanties bij diverse banken.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Alemaal,

 

Feest van herkenning! :)

 

Evenals SonjaV heb ik ook een stamrechtBV met mijn pensioengelden erin en wil dat om dezelfde reden gunstig maar safe beleggen, dus deposito en in deze tijden (gezien de garantieregeling) bij meerdere banken.

Dat kwam hierboven al ter sprake. Heel nuttig. DANK!

 

Ik heb een paar praktische vragen over het bovenstaande:

 

1. De meeste banken blijken met hun aankondigigen/reklame nogal gericht op particulieren.

Als ik als BV wat op deposito wil zetten, dus niet als particulier, dan is er op de formulieren geen ruimte voor een bedrijfsnaam of ze willen me een zakenrekening (met kosten) aansmeren.

Hoe doe je dat goed?

 

2. in principe bieden een aantal minder bekende banken voor deposito leuke percentages ruim boven de 5%, maar gezien de huidige troebelen met omvallende banken in Amerika, heb ik de neiging om dan maar voor dat ene procentje minder naar de bekende Nederlandse banken te gaan.

Is dat een beetje teveel op safe?

 

Bij voorbaat dank voor jullie adviezen aan deze beginneling,

Met vriendelijke groet,

Stamrechter

Link naar reactie
  • 0

Hoi Stamrechter,

 

Veilig en een hoog rendement is niet altijd te combineren.

 

1. Als zakelijke cliënt krijg je vrijwel altijd een iets lager rendement op deposito's. Dat scheelt 0,5 tot 1%. Je kunt met een BV simpelweg geen particulier deposito openen. Dus moet je met dat lagere rendement genoegen nemen. Een deposito open je voor de BV dus via de zakelijke afdeling van de bank.

 

2. Van de minder bekende banken, valt alleen IceSave niet onder het depositogarantiestelsel van DNB. Bij hen garandeert de IJlandse bank de eerste 20K en DNB de rest tot 40K. Overigens heeft DNB al gegarandeert dat als de IJslandse bank die eerste 20K niet kan betalen, dat zij dan ook daarvoor alsnog garant staan. Zolang je dus per bank deposito's aanhoudt onder de 40K is er geen vuiltje aan de lucht.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost,

 

Kijk, dat is nou een prachtig voorbeeld van die dingen, die ze je niet vertellen als je aan een stamrechtBV begint...

Dat betekent dus dat ik niets heb aan die prachtige percentages uit reklames.

 

Vervolgens vraag ik mij dan af hoe ik het dan voor mijn stamrechtBV moet gaan organiseren:

 

1. Ik kijk graag op www.dividendpagina.nl of www.fx.nl/sparen/deposito-sparen.

Daar zie ik prachtige percentages tot 6%.

Dat is dus alleen voor particulieren en daar heb ik als eigenaar van een stamrechtBV dus niets aan ?!

Zijn er van "zakelijke deposito's" (bestaan die wel?) ook van die handige vergelijkende overzichten?

 

2. En hoe pak ik dat dan aan?

Ik zie hierover op de sites van banken opvallend weinig.

Het lijkt wel of ze niet geïnteresseerd zijn in mensen met een (meestal behoorlijk goed gevulde) stamrechtBV.

Dat zou toch een markt moeten zijn. Zeker nu de lol van beleggen de mensen wel (even) vergaat..

Je moet echt je best doen om te ontdekken dat ze naast de basis zakelijke rente toch heus wel een zakelijke "toprekening" hebben of een "bonusrekening". Dat merk je pas als je een zakelijke rekening hebt bij een bank... En dan moet je nog goed opletten!

Over de mogeklijkheid van een "zakelijk deposito" zie ik al helemaal niets niets.

Kennelijk ontgaat deze newbie iets.

Een vriend van mij zegt dat je met die banken lijflijk moet gaan praten en dat er dan van alles uit de bus kan komen naarmate je eisen stelt en meer geld meebrengt....

 

3. Ik houd me aanbevolen voor tips. Een behulpzaam lijstje van banken met zakelijk interessante aanbiedingen zou ik graag zien, misschien iets voor meerdere lezers, maar misschien mag dat niet op deze site? Zo ja, dan mijn excuus voor deze onbeschaamde vraag :)

 

Bij voorbaat alweer dank voor jullie adviezen aan deze beginneling,

Met vriendelijke groet,

Stamrechter

Link naar reactie
  • 0

Ik kan je ook niet echt helpen aan een goede plek waar je deze info kunt vinden. Bij mij is het een kwestie van ervaring vanwege mijjn adviseurschap op stamrecht gebied. Voor jou is het denk ik gewoon shoppen bij de grootbanken.

 

Die vriend van jou heeft volkomen gelijk. Net als auto's kopen. Ga naar 3 dealers van 1 merk en de laatste zal het beste bod doen, mits je hem de voorafgaande offertes ook laat inzien.

 

Dat maakt dat ze geen vaste tarieven afgeven, omdat elke zakelijke cliënt zijn eigen verhaal heeft, waar de bank zijn advies op aan zal passen. Ik vrees dat er nergens een goed overzicht is van zakelijk sparen.

 

iemand anders wellicht een idee?

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allemaal,

 

Eindelijk een lijstje gevonden van "De hoogste zakelijke spaarrentes ", een special van ondernemingsplannen.nl

(zie http://www.ondernemingsplannen.nl/index.html?lang=nl&target=d74.html ).

 

Echter heb ik al gemerkt dat banken, zoals wij al eerder constateerden, daarnaast "speciale aanbiedingen" hebben, zoals bijvoorbeeld de Postbank, die in deze lijst voor 2,10% staat, maar mij achterna zit met tmooi "toprente" 4,4% vrij opneembaar op de zakelijke rekening ( bij hun nieuwe partner ING ) en nu een zakelijk termijndeposito van 5%.

 

Dus dan blijft het advies zoals hierboven verwoord : ga shoppen bij de banken !

 

Beste lezers, hebben jullie zelf ervaringen met dit soort "speciale zakelijke aanbiedingen" van banken.

Wellicht handig om elkaar daarover te informeren?

 

Met vriendelijke groeten,

Stamrechter

Link naar reactie
  • 0

Kun je dat niet oplossen door je BV 5% aan jezelf te laten lenen,

en het zelf voor 6% weg te zetten op zo'n particuliere spaarrekening?

Toegegeven, die 1% 'valt' dan niet in de BV, maar is daarentegen ook niet belast.

Of maak ik hier nou een denkfout?

 

 

Hoi Van Loon,

 

Ja, je kunt het aan privé lenen, dan aan de BV 5% betalen en zelf 6% ophalen, hoewel ik die 6% spaarrente nog niet ben tegengekomen...

 

Je hebt dan een schuld aan de BV in box 3 en een evengroot spaarsaldo. Per saldo is de heffing dus nihil in box 3. Let wel: blijf dan ook van het geld af. Dat geld heeft maar 1 doel: het moet ooit terug in de BV!

 

Doe dit in elk geval nooit als je privé ook nog een onderneming hebt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Kun je dat niet oplossen door je BV 5% aan jezelf te laten lenen,

en het zelf voor 6% weg te zetten op zo'n particuliere spaarrekening?

Toegegeven, die 1% 'valt' dan niet in de BV, maar is daarentegen ook niet belast.

Of maak ik hier nou een denkfout?

 

 

Hoi Van Loon,

 

Ja, je kunt het aan privé lenen, dan aan de BV 5% betalen en zelf 6% ophalen, hoewel ik die 6% spaarrente nog niet ben tegengekomen...

 

Je hebt dan een schuld aan de BV in box 3 en een evengroot spaarsaldo. Per saldo is de heffing dus nihil in box 3. Let wel: blijf dan ook van het geld af. Dat geld heeft maar 1 doel: het moet ooit terug in de BV!

 

Doe dit in elk geval nooit als je privé ook nog een onderneming hebt.

 

Groet

Joost

 

 

 

Beste Joost, waarom.vanwaar die laatste zin?

 

Pierre

Link naar reactie
  • 0

Pierre

 

Als de onderneming failliet gaat met geleend geld van de BV, dan heb je privé nog altijd een schuld aan de BV. Denk je het volgende doemscenario maar in.

 

BV leent 100K uit aan de EMZ van de DGA. De DGA stelt de overwaarde op het huis als zekerheid. Stel dat deze 150K is. Geen vuiltje aan de lucht.

 

De EMZ komt in zwaar weer en de schuld blijft onbetaald. De winst in de EMZ bedraagt nog maar 20K en de 100K geleend geld is op. DGA wordt 65 en de BV moet dus uit gaan keren. De BV heeft echter geen geld meer, alleen nog maar een vordering op de DGA van 100K. Dan zal de DGA dus de overwaarde op zijn huis moeten verzilveren. Met een winst van 20K krijgt hij geen 2e hypotheek en dus is verkopen de enige oplossing.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Van Loon,

 

Ja, je kunt het aan privé lenen, dan aan de BV 5% betalen en zelf 6% ophalen, hoewel ik die 6% spaarrente nog niet ben tegengekomen...

 

Je hebt dan een schuld aan de BV in box 3 en een evengroot spaarsaldo. Per saldo is de heffing dus nihil in box 3. Let wel: blijf dan ook van het geld af. Dat geld heeft maar 1 doel: het moet ooit terug in de BV!

 

Doe dit in elk geval nooit als je privé ook nog een onderneming hebt.

 

Groet

Joost

Dankjewel Joost.

 

Het is goed om te kunnen "sparren" met de ervaren krachten.

 

Groet,

Geert

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ik zit een beetje met die verplichting van een stamrecht BV om uit te betalen. Als je BV volgens zakelijke regels heeft gehandels en geïnvesteerd, maar het rendement op de investering valt tegen, moet dan toch de BV de oord geprognotiseerde maar te hoog gebelekn vergoeding aan de DGA uitkeren?

 

Als dat zo is kun je dus met stamrecht BV geld geen enkel risico nemen en moet je maar gewoon staatsleningen kiezen met vast niet het gewenste rendement.

 

Pierre

Link naar reactie
  • 0

Hoi Pierre

 

Deze vraag is al vaak gesteld op dit forum en zou via de zoekfunctie te vinden moeten zijn.

Kort gezegd: de fiscus mag niet toetsen of jij zakelijk beleg hebt in de BV.

 

Lees verdere info even via de zoekfunctie. Anders blijf ik elke keer hetzelfde tikken en vult het forum zich met dubbele informatie.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in mei € 100.000 van mijn stamrecht gestald bij de DSB (op een normaal deposito)

Uiteraard heb ik eerst onderzocht of de stamrechtBV onder het DSG van de DNB viel. en inderdaad is dit zo (kleine onderneming)

 

Binnenkort verwacht ik in te vullen formulieren van de DSB, zodat die € 100.000 kunnen worden teruggestort, maar als ik eerst moet aantonen dat de stamrecht BV een kleine onderneming is, zou ik niet weten hoe ik dat moet doen, imeers de BV is pas in mei opgericht en er is dus nog geen 'jaarverslag'.

Tevens ben ik niet van plan daarvoor een accountant in te schakelen, want ik ben van mening dat ik die hooguit 10 journaalposten, de balans en de w&v zelf wel kan opstellen.

 

De vraag luidt dus: hoe toon je aan de stamrechtBV een kleine onderneming is?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jevezet

 

Nu deze vraag voor heel veel (ook ondernemende BV's) opgaat, hierbij het antwoord:

 

Op het uittreksel KvK staat het aantal werkzame personen vermeld. Als dat <50 heb je al 1 voorwaarde te pakken.

Tweede en derde zijn omzet en activa. Met kopie bankafschriften kun je aantonen dat de BV geen activa bezit. Immers zal daaruit blijken dat er niets aangeschaft is. Nu er ook geen omzet in een stamrecht BV huist, zal ook dat uit de bankafschriften blijken.

 

succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jevezet

 

Nu deze vraag voor heel veel (ook ondernemende BV's) opgaat, hierbij het antwoord:

 

Op het uittreksel KvK staat het aantal werkzame personen vermeld. Als dat <50 heb je al 1 voorwaarde te pakken.

Tweede en derde zijn omzet en activa. Met kopie bankafschriften kun je aantonen dat de BV geen activa bezit. Immers zal daaruit blijken dat er niets aangeschaft is. Nu er ook geen omzet in een stamrecht BV huist, zal ook dat uit de bankafschriften blijken.

 

succes

Joost

 

 

 

Joost,

 

Bedankt voor je snelle antwoord.

Een beetje flauw misschien, maar wat geeft de curatoren van de DSB zekerheid dat ik niet een bankrekening achterhoud?

 

Groet, John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.