• 0

Vraag over loon uit onderneming

Ik heb graag wat advies nodig.

 

Ik ben nu 5 jaar ondernemer waarbij ik altijd een fulltime baan had.

Nu per 2008 heb ik geen fulltime baan meer en ben ik dus fulltime ondernemer.

 

Ik heb dit jaar winst en kan maandelijks mijn loon uit de kas halen, dat deed ik eerst nooit.

 

Nu is de vraag, waar moet ik rekening mee houden ten aanzien van de belasting aan het eind van het jaar?

Hoe werkt het met de dingen die je normaal als werknemer betaald, zoals zorg en ww etc.

 

Het enige wat ik nu doe is dus ongeveer 1200 euro uit de kas halen voor prive rond te komen maar het lijkt me dat ik daarover ook iets moet betalen? Zoals ik vroeger bruto en netto loon had bijvoorbeeld. Ik moet dus eigenlijk altijd 1200 euro netto hebben voor mijn prive lasten.

 

Ik hoop dat iemand mij informatie kan geven over deze dingen.

 

Groeten Joyce

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem even aan dat je een eenmanszaak hebt en geen BV?

 

Als je 1200 euro per maand ontrekt aan salaris, wil dat niet zeggen dat dat je loon is. Bij een eenmanszaak staat de winst van je toko gelijk aan je inkomen. Als je dat niet wilt, bijvoorbeeld omdat je investeringen voorziet, moet je voorzieningen treffen en zal je winst lager uitvallen = minder belasting betalen.

 

Er is verder ook niet echt een antwoord te geven op jouw vraag. Je moet denken aan heffingskortingen, zelfstandigenaftrek als je aan het urencriterium voldoet, MKB winstvrijstelling van 10%, etc. etc.

 

Kortom: reserveer ongeveer 50% van je winst voor de fiscus, dan zit je altijd goed. Als je verwacht veel winst te gaan maken, geef dit dan aan in je voorlopige aanslag en vertel daarbij ook dat je alvast een voorschot op de IB wilt betalen, dat scheelt heffingsrente (5,x%) tenzij je meer dan 5% rendement op je eigen vermogen haalt natuurlijk.

 

Verder zou ik je willen aanraden even de zoekfunctie te gebruiken. Er is al best veel geschreven over dit onderwerp hier op HL. Wil je echt heel specifieke dingen weten, dan kun je je vragen beter aan een administratiekantoor richten, die zijn er voor. Daarbij kost het vaak minder dan het je oplevert.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

...

Nu is de vraag, waar moet ik rekening mee houden ten aanzien van de belasting aan het eind van het jaar?

Hoe werkt het met de dingen die je normaal als werknemer betaald, zoals zorg en ww etc.

..

 

 

Nog een tip: als zelfstandig ondernemer moet je alles zelf regelen wat een werkgever voor een werknemer regelt:

- pensioen

- afdracht belastingen

- ww? krijg je niet, je bent geen werknemer meer

- arbeidsongeschiktheidsverzekeringen

 

Kijk ook eens bij www.kvk.nl en www.belastingdienst.nl met name de info voor starters.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het is een eenmanszaak en ik werk alleen

 

De verzekeringen en pensioen snap ik nu.

 

Maar afdracht belastingen niet.

Ik weet dat ik elk kwartaal omzetbelasting afdraag.

Maar dit jaar is het eerste jaar dat ik winst maak en dat ik dus geld voor prive onttrek.

 

Ik wil graag weten waar ik aan toe ben voordat ik straks geen aanslag kan betalen

Ik moet zeggen dat die sites me niet echt info verschaffen

 

Groeten

 

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel winst verwacht je te maken?

 

Als je verwacht 15000,- winst te maken, dan reserveer je daar 50% van = 7500,-. Is wel erg veel, maar dan weet je zeker dat je je aanslag kan betalen. Verder weet ik niet of je nog andere inkomsten had/hebt dit jaar, die de hoogte van je bruto inkomen in 2008 verhogen en je dus in een andere schaal kunnen forceren?

 

Maar zoals eerder gezegd: je hebt nog recht op heffingskortingen en andere aftrekken die je te betalen IB zullen verlagen.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Niemand weet hoeveel winst hij gaat maken in het jaar.

Ik weet alleen wat ik per maand kan pakken om zo de kosten en inkopen te kunnen betalen zodat de zaak draaiende blijft.

 

Mijn probleem is dat ik wil uitrekenen aan de hand van de voorgaande maanden of ik genoeg overhoud of dat ik zuiniger aan moet doen.

Als ik nu 50% reserveer heb ik zelf niet genoeg om prive te ontrekken dus kan prive niet doordraaien.

 

Hoe is het bijvoorbeeld met de zorg geregeld. Normaal gesproken heb je een werkgeversdeel en een werknemersdeel.

De werkgever houd dat van je bruto loon in en zelf betaal je maandelijks een premie. Hoe gaat dat dan nu, want niemand betaald nu het werkgeversdeel. Moet ik daar veranderingen in brengen (dus een andere verzekering) of is dat al hetgeen wat ik aan het eind van het jaar bij moet betalen?

 

En houd het gewoon op bij de aangifte inkomstenbelasting en betaal je die aanslag en begin je een nieuw jaar.

Of zijn er nog meer belastingen waarvan ik niet weet die ik ook nog moet betalen

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Niemand weet hoeveel winst hij gaat maken in het jaar.

Klopt, maar je kan het wel enigszins schatten.

Mijn probleem is dat ik wil uitrekenen aan de hand van de voorgaande maanden of ik genoeg overhoud of dat ik zuiniger aan moet doen.

Als ik nu 50% reserveer heb ik zelf niet genoeg om prive te ontrekken dus kan prive niet doordraaien.

Als je nu het jaar stop zou zetten, hoeveel winst heb je dan gemaakt? Je kan dat dan toch wel doortrekken naar het hele jaar? Ga dan na of je aan het urencriterium voldoet voor de zelfstandigenaftrek, trek heffingskortingen af en MKB vrijstelling. Dan weet je ongeveer wat je aan IB moet betalen

Hoe is het bijvoorbeeld met de zorg geregeld. Normaal gesproken heb je een werkgeversdeel en een werknemersdeel.

De werkgever houd dat van je bruto loon in en zelf betaal je maandelijks een premie. Hoe gaat dat dan nu, want niemand betaald nu het werkgeversdeel. Moet ik daar veranderingen in brengen (dus een andere verzekering) of is dat al hetgeen wat ik aan het eind van het jaar bij moet betalen?

Je betaalt geloof 4 à 5 procent van je brutoloon uit je onderneming aan de Zvw (weet ik niet zeker)

En houd het gewoon op bij de aangifte inkomstenbelasting en betaal je die aanslag en begin je een nieuw jaar.

Of zijn er nog meer belastingen waarvan ik niet weet die ik ook nog moet betalen

Tenzij je van rechtsvorm gaat veranderen houdt het daarmee op.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Niemand weet hoeveel winst hij gaat maken in het jaar.

Ik weet alleen wat ik per maand kan pakken om zo de kosten en inkopen te kunnen betalen zodat de zaak draaiende blijft.

...

 

Je hebt toch, voor je begon met je onderneming, wel een plan gemaakt? Incl overzicht wat je dit jaar denkt te verkopen, je kosten, en of er genoeg winst overblijft om (na inkostenbelasting) er van te kunnen leven?

 

Zo niet, dan adviseer ik dat als 1e stap.

 

Op de BD site kun je een handboek strtende ondernemers krijgen (of is misschien al online, zoek even). Staat alles in over welke belastingen je dient te betalen.

 

Als dit teveel werk is, moet je een adviseur inhuren die dat allemaal voor je kan regelen.

 

Succes!

Fred

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dat je als ondernemer hier toch wel het één en ander van moet weten, ook al besteed je het uit aan een ander, dus schaf wat boeken aan of struin wat af op internet, of vraag na bij mede-ondernemers c.q. boekhouders.

 

Ik zou toch echt doen wat eerder is voorgesteld:

Bereken wat je omzet en je kosten tot nu toe zijn geweest, trek dit door naar een heel jaar, eventueel rekening houdende met bepaalde hogere/ lage omzetten en kosten die je nu al weet.

 

Vervolgens raad ik aan om alvast een inkomensaangifte van de belastingdienst te downloaden en daar zoveel mogelijk in te vullen: activa, passiva, eigen vermogen (eventueel met behulp van één van de vele boeken over financien c.q. boekhouden). Aan de hand daarvan moet je toch een aardige schatting krijgen wat je moet afdragen. Dan moet je toch wel een aardige schatting kunnen krijgen, mits je omzetten en kosten regelmatig zijn.

 

Veel succes !

Zaken die je op internet kunt uitzoeken: belastingtarieven, aftrekposten, zelfstandigenaftrek, mkb winstvrijstelling,

Molter ICT

www.molter.nl

 

Be brave. Take risks. Nothing can substitute experience

Link naar reactie
  • 0

Een handige link om te berekenen wat je aan belastingen dient te betalen is

 

http://www.esset.nl/brutonetto2008.htm

 

Deze link kwam ik hier op het forum tegen. Als je bruto inkomen per maand rond de geschreven 1.200 euro ligt en dit hetgeen is dat er over blijft (saldo van de beschreven omzet en kosten) dan zou je jaarwinst rond de 24.000 moeten uitkomen.

 

Uitgaande van het gebruik kunnen maken van de ondernemersaftrek (+ Startersaftrek? + FOR?) en eventuele inkomensvoorzieningen kan je hier glovaal uitrekenen wat je iedere maand dient te reserveren voor de fiscus.

 

Wellicht moet je overwegen de fiscus te verzoeken een voorlopige aanslag 2008 op te leggen (uitgaande van een redelijks stabiele winst), zodat je maandelijks je IB en bijdrage zorgverzekeringswet kan betalen. Dan krijg je niet aan het einde van het jaar een groter bedrag + de fiscus betaalt een uitermate aantrekkelijke rente (5,4% uit mijn hoofd gezegd).

 

Succes

 

Michael

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.