• 0

Terugvragen BTW prepaid kaart

Een vraag aan jullie,

 

Ik koop voor zakelijk gebruik een prepaid kaart. Ik krijg bij de aankoop een bon waarop geen BTW uitgesplitst is. Natuurlijk zit er wel 19% op mijn kaart. Mag ik deze dan toch terugvragen? [Normaal gesproken moet men toch uitgaan van het BTW bedrag dat op de bon staat.]

 

Vriendelijk bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb helaas geen verhelderende uitleg, er is mij alleen verteld dat er geen BTW op zit. Ik kan er ook niks over vinden verder.

Als je via bijv. Vodafone opwaardeert wordt er ook geen BTW geheven.

Owkee toch bedankt voor je reactie.

 

Iemand anders meer informatie?

Link naar reactie
  • 0

Als je bemiddelt (verkoopt) in telefoonkaarten is inderdaad geen OB verschuldigd.

 

Maar in het aankoopbedrag van een telefoonkaart zit wel degelijk OB, Een prepaid telefoonkaart wordt gezien als een particuliere dienst en voor dat soort diensten is het niet verplicht het OB bedrag aan te geven, daarom zal je dat op de nota van het opwaarderen niet zien.

 

(Op de prijslijsten van providers staat vermeld dat prijzen prepaidkaarten incl. OB zijn. Leve google!)

 

Om OB terug te vragen heb je wel een nota nodig die aan voorwaarden voldoet. Wellicht kan je bij je provider een specificatie van jouw prepaidnota's opvragen die voldoet aan de voorwaarden om die OB terug te vorderen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je bemiddelt (verkoopt) in telefoonkaarten is inderdaad geen OB verschuldigd.

 

Maar in het aankoopbedrag van een telefoonkaart zit wel degelijk OB, Een prepaid telefoonkaart wordt gezien als een particuliere dienst en voor dat soort diensten is het niet verplicht het OB bedrag aan te geven, daarom zal je dat op de nota van het opwaarderen niet zien.

 

(Op de prijslijsten van providers staat vermeld dat prijzen prepaidkaarten incl. OB zijn. Leve google!)

 

Om OB terug te vragen heb je wel een nota nodig die aan voorwaarden voldoet. Wellicht kan je bij je provider een specificatie van jouw prepaidnota's opvragen die voldoet aan de voorwaarden om die OB terug te vorderen.

 

Hoe wou je dat hebben dan? Geen BTW is geen BTW toch? Als ik die dingen verkoop hoef ik geen BTW te heffen, hoe kan er dan toch BTW op zitten als ik ze koop?

Link naar reactie
  • 0

Hoe wou je dat hebben dan? Geen BTW is geen BTW toch? Als ik die dingen verkoop hoef ik geen BTW te heffen, hoe kan er dan toch BTW op zitten als ik ze koop?

 

Huh, we praten nu wel over twee verschillende diensten.

a. bemiddelaar

b. "eind"gebruiker

 

Als je bemiddelt tussen aan- en verkoop telefoonkaarten, betaal je over het bedrag van die telefoonkaart geen OB. Over de vergoeding die je van de provider krijgt om te bemiddelen betaal je natuurlijk wel OB.

 

Als "eind"gebruiker van een prepaid mobieltje koop je een telefoonkaart om van het telefoonnet gebruik te kunnen maken en dan zit in het bedrag van die kaart OB begrepen. Stel dat je een kaart koop van EUR 20,00 dan zit daar EUR 3,20 OB in.

 

.

Link naar reactie
  • 0

 

Als "eind"gebruiker van een prepaid mobieltje koop je een telefoonkaart om van het telefoonnet gebruik te kunnen maken en dan zit in het bedrag van die kaart OB begrepen. Stel dat je een kaart koop van EUR 20,00 dan zit daar EUR 3,20 OB in.

 

.

 

Kan ik aannemen dat dit geld ook voor kaarten die je gebruikt om het buitenland te bellen? Dus niet de gangbare prepaidkaarten.

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Als "eind"gebruiker van een prepaid mobieltje koop je een telefoonkaart om van het telefoonnet gebruik te kunnen maken en dan zit in het bedrag van die kaart OB begrepen. Stel dat je een kaart koop van EUR 20,00 dan zit daar EUR 3,20 OB in..

Kan ik aannemen dat dit geld ook voor kaarten die je gebruikt om het buitenland te bellen? Dus niet de gangbare prepaidkaarten.

 

Je bedoelt hier prepaidkaarten van niet Nederlandse providers?

ik mag aannemen dat deze providers ook BTW over hun diensten moeten afdragen.

 

Wat ik me trouwens even in zijn algemeenheid afvraag, of het als ondernemer rendabel is om met prepaidkaarten het zakelijke telefoonverkeer af te handelen. Indien bevestigend, zullen de bedragen die daarmee gemoeid zijn niet erg hoog zijn. In dat geval praten we over peanuts en lijkt me deze discussie of OB verrekenbaar is overbodig.

Link naar reactie
  • 0

Wat een leuk draadje!

 

Even een misverstand ophelderen: een telefoonkaart zoals de fiscus die op haar site noemt is zo'n ding om in een sleuf van een telefooncel te duwen.

 

We hebben het hier over een kaart met een tegoed voor mobiel telefoneren. Daar zit inderdaad weldegelijk BTW op (sinds wanneer bellen we zonder BTW (?) en voor zo'n kaart volgt geen factuur achteraf)!

En nee, die mag je er niet uithalen zonder factuur met BTW voor die kaart!

 

We kennen in NL wel vereenvoudigde factuurvereisten (zoals een treinkaartje), maar die geldt niet voor de telecomsector.

 

Dus voortaan bij de boekhandel halen en vragen om een kassabon met BTW.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat een leuk draadje!

 

Even een misverstand ophelderen: een telefoonkaart zoals de fiscus die op haar site noemt is zo'n ding om in een sleuf van een telefooncel te duwen.

 

We hebben het hier over een kaart met een tegoed voor mobiel telefoneren. Daar zit inderdaad weldegelijk BTW op (sinds wanneer bellen we zonder BTW (?) en voor zo'n kaart volgt geen factuur achteraf)!

En nee, die mag je er niet uithalen zonder factuur met BTW voor die kaart!

 

We kennen in NL wel vereenvoudigde factuurvereisten (zoals een treinkaartje), maar die geldt niet voor de telecomsector.

 

Dus voortaan bij de boekhandel halen en vragen om een kassabon met BTW.

 

groet

Joost

Wat vaag dan, als ik hier in de supermarkt een Vodafone prepaidkaartje haal staat er zeer duidelijk 0 BTW bij volgens mij. Terwijl bij andere producten 6 of 19 aangegeven staat (ze hebben standaard een BTW bon).

Link naar reactie
  • 0

Als "eind"gebruiker van een prepaid mobieltje koop je een telefoonkaart om van het telefoonnet gebruik te kunnen maken en dan zit in het bedrag van die kaart OB begrepen. Stel dat je een kaart koop van EUR 20,00 dan zit daar EUR 3,20 OB in..

Kan ik aannemen dat dit geld ook voor kaarten die je gebruikt om het buitenland te bellen? Dus niet de gangbare prepaidkaarten.

 

Je bedoelt hier prepaidkaarten van niet Nederlandse providers?

ik mag aannemen dat deze providers ook BTW over hun diensten moeten afdragen.

 

Wat ik me trouwens even in zijn algemeenheid afvraag, of het als ondernemer rendabel is om met prepaidkaarten het zakelijke telefoonverkeer af te handelen. Indien bevestigend, zullen de bedragen die daarmee gemoeid zijn niet erg hoog zijn. In dat geval praten we over peanuts en lijkt me deze discussie of OB verrekenbaar is overbodig.

 

Ja, dat bedoelde ik. Om eerlijk te zijn had ik niet eerder aangedacht om de aanschaf van de kaarten belastingtechnisch mee te nemen in mijn overzicht van aanloopkosten. Ik gebruik ze om mijn kosten nu te drukken. Ik bel naar plaatsen als het Caribisch gebied en het V.S.

 

Dit onderwerp kwam toevallig ter sprake vandaar mijn vraagstelling. :)

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Wat een leuk draadje!

 

Even een misverstand ophelderen: een telefoonkaart zoals de fiscus die op haar site noemt is zo'n ding om in een sleuf van een telefooncel te duwen.

 

We hebben het hier over een kaart met een tegoed voor mobiel telefoneren. Daar zit inderdaad weldegelijk BTW op (sinds wanneer bellen we zonder BTW (?) en voor zo'n kaart volgt geen factuur achteraf)!

En nee, die mag je er niet uithalen zonder factuur met BTW voor die kaart!

 

We kennen in NL wel vereenvoudigde factuurvereisten (zoals een treinkaartje), maar die geldt niet voor de telecomsector.

 

Dus voortaan bij de boekhandel halen en vragen om een kassabon met BTW.

 

groet

Joost

Wat vaag dan, als ik hier in de supermarkt een Vodafone prepaidkaartje haal staat er zeer duidelijk 0 BTW bij volgens mij. Terwijl bij andere producten 6 of 19 aangegeven staat (ze hebben standaard een BTW bon).

 

Vraag blijft of de supermarkt dat fout doet. ik kan me simpelweg niet indenken dat prepaid bellen BTW vrij is. Op de prijslijsten van de diverse providers staat immers dat alle tarieven inclusief BTW zijn. Dus er moet weldegelijk BTW opzitten.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat een leuk draadje!

 

Even een misverstand ophelderen: een telefoonkaart zoals de fiscus die op haar site noemt is zo'n ding om in een sleuf van een telefooncel te duwen.

 

We hebben het hier over een kaart met een tegoed voor mobiel telefoneren. Daar zit inderdaad weldegelijk BTW op (sinds wanneer bellen we zonder BTW (?) en voor zo'n kaart volgt geen factuur achteraf)!

En nee, die mag je er niet uithalen zonder factuur met BTW voor die kaart!

 

We kennen in NL wel vereenvoudigde factuurvereisten (zoals een treinkaartje), maar die geldt niet voor de telecomsector.

 

Dus voortaan bij de boekhandel halen en vragen om een kassabon met BTW.

 

groet

Joost

Wat vaag dan, als ik hier in de supermarkt een Vodafone prepaidkaartje haal staat er zeer duidelijk 0 BTW bij volgens mij. Terwijl bij andere producten 6 of 19 aangegeven staat (ze hebben standaard een BTW bon).

 

Vraag blijft of de supermarkt dat fout doet. ik kan me simpelweg niet indenken dat prepaid bellen BTW vrij is. Op de prijslijsten van de diverse providers staat immers dat alle tarieven inclusief BTW zijn. Dus er moet weldegelijk BTW opzitten.

 

Groet

Joost

 

Ik denk dat de supermarkt het fomeel gezien goed doet.

Zij verkopen een telefoonkaart en aan deze dienst, ( het verkopen van die kaart) wordt geen BTW toegerekend.Dus die supermarkt behoeft daar geen afdracht/verrekening van te doen.

 

Aan onderliggende dienst, het aantal belminuten dat die kaart bevat wordt wel BTW toegerekend, maar die wordt afgedragen/verrekend door die betreffende provider.

 

Het is verwarrend, maar te vergelijken met een kadobon. Bij aankoop van die bon geen BTW maar bij gebruik ervan koop je een product of neem je een dienst af die aan BTW onderhevig is.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is verwarrend, maar te vergelijken met een kadobon. Bij aankoop van die bon geen BTW maar bij gebruik ervan koop je een product of neem je een dienst af die aan BTW onderhevig is.

 

Zoiets zal het inderdaad zijn.

 

Als het goed is zou je dan wel een factuur met btw moeten krjigen als je beltegoed direct bij de telco afneemt (kopen op de website van de provider oid).

Link naar reactie
  • 0

 

Ik denk dat de supermarkt het fomeel gezien goed doet.

Zij verkopen een telefoonkaart en aan deze dienst, ( het verkopen van die kaart) wordt geen BTW toegerekend.Dus die supermarkt behoeft daar geen afdracht/verrekening van te doen.

 

Aan onderliggende dienst, het aantal belminuten dat die kaart bevat wordt wel BTW toegerekend, maar die wordt afgedragen/verrekend door die betreffende provider.

 

Het is verwarrend, maar te vergelijken met een kadobon. Bij aankoop van die bon geen BTW maar bij gebruik ervan koop je een product of neem je een dienst af die aan BTW onderhevig is.

 

 

 

 

Blijft er 1 probleem richting de zakelijke gebruiker: de aftrek van voorbelasting. Zoals gezegd: in de tarieven per minuuut die van de kaart bij gebruik afgeboekt worden, zit weldegelijk BTW. Maar er is dus geen BTW factuur!

 

Kijk, bij een verzilverde cadeaubon volgt een factuur achteraf. Ik ga naar de sauna, krijg een rekening met BTW en laat de cadeaubon daarop in mindering brengen. Dat is bij een telefoonkaart niet het geval!

 

Die koop je, gebruik je en klaar is Klara. Geen factuur met BTW bij aankoop en geen factuur achteraf en geen vereenvoudigde factuurvereisten, waardoor BTW aftrek mogelijk is. Vist de ondernemer hier niet onterecht achter het net?

 

Hebben we hier een 2e kamer issue?

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Die provider zal verwijzen naar hun tarieven met melding van de BTW inclusief.

 

Ik denk dat het weldegelijk om enorme bedragen gaat! Als Ahold al de degens kruist met het EG HvJ om te bepalen of zij de BTW per verkocht artikel naar beneden mogen afronden of dat dat per kassabon moet (centen kwestie maal miljarden transacties), dan zal het geen twijfel leiden dat er voor de BTW op prepaid gsm kaarten een enorm gat ontstaat.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik koop voor zakelijk gebruik een prepaid kaart. Ik krijg bij de aankoop een bon waarop geen BTW uitgesplitst is. Natuurlijk zit er wel 19% op mijn kaart. Mag ik deze dan toch terugvragen? [Normaal gesproken moet men toch uitgaan van het BTW bedrag dat op de bon staat.]

 

En dan hier het antwoord van een provider op deze vraag:

 

Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u vraagt hoe de BTW terug te vorderen van een opwaardeerkaart.

 

Het BTW bedrag is verwerkt in het opwaardeerbedrag en wordt niet apart vermeldt op de opwaardeerkaart die u koopt. Wel wordt het BTW bedrag vermeldt op de kassabon die u ontvangt betreffende de gekochte opwaardeerkaart.

 

Ik adeviseer u daarom de kassabonnen te bewaren ter declaratie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Klantenservice

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik koop voor zakelijk gebruik een prepaid kaart. Ik krijg bij de aankoop een bon waarop geen BTW uitgesplitst is. Natuurlijk zit er wel 19% op mijn kaart. Mag ik deze dan toch terugvragen? [Normaal gesproken moet men toch uitgaan van het BTW bedrag dat op de bon staat.]

 

En dan hier het antwoord van een provider op deze vraag:

 

Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u vraagt hoe de BTW terug te vorderen van een opwaardeerkaart.

 

Het BTW bedrag is verwerkt in het opwaardeerbedrag en wordt niet apart vermeldt op de opwaardeerkaart die u koopt. Wel wordt het BTW bedrag vermeldt op de kassabon die u ontvangt betreffende de gekochte opwaardeerkaart.

 

Ik adeviseer u daarom de kassabonnen te bewaren ter declaratie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Klantenservice

 

 

 

 

Wat is gelijk krijgen toch leuk ;D

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik koop voor zakelijk gebruik een prepaid kaart. Ik krijg bij de aankoop een bon waarop geen BTW uitgesplitst is. Natuurlijk zit er wel 19% op mijn kaart. Mag ik deze dan toch terugvragen? [Normaal gesproken moet men toch uitgaan van het BTW bedrag dat op de bon staat.]

 

En dan hier het antwoord van een provider op deze vraag:

 

Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u vraagt hoe de BTW terug te vorderen van een opwaardeerkaart.

 

Het BTW bedrag is verwerkt in het opwaardeerbedrag en wordt niet apart vermeldt op de opwaardeerkaart die u koopt. Wel wordt het BTW bedrag vermeldt op de kassabon die u ontvangt betreffende de gekochte opwaardeerkaart.

 

Ik adeviseer u daarom de kassabonnen te bewaren ter declaratie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Klantenservice

 

 

 

Wat is gelijk krijgen toch leuk ;D

 

Dat streelt altijd !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.