• 0

bank niet accoord bij uitstappen van vof

Hallo,

 

Wie kan mij advies geven?

Mijn man wil uit de VOF stappen,de 2 overige vennoten willen bij de bank daar ook gewoon voor tekenen om het krediet(van een 100.000 ong)op hun naam over te laten schrijven.Er is ook een nieuwe kandidaat om in de VOF te stappen.

Maar wat gebeurt er als de bank hun bij de toetsing niet "goedkeurd"? En waar letten ze bij de toetsing vooral op?Is dat of hun eigen vermogen hebben of kijken ze alleen naar de rekening van de zaak of die "gezond" is?

En als de bank nou niet accoord gaat,wat kun je dan nog doen om er toch in de toekomst uit te kunnen stappen?

 

Een hoop vragen,maar ik hoop dat iemand me echt kan helpen.............................alvat bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Karin,

 

Heeft de bank al aangegeven dat ze niet akkoord gaan met de overschrijving? Zo nee, dan zie ik het probleem niet. In het algemeen werken banken hier wel aan mee, mits de v.o.f. haar zaakjes op orde heeft en aan de nieuwe firmant niets op of aan te merken valt.

 

Het staat iedereen vrij om in een v.o.f. toe- of uit te treden. De financiering staat waarschijnlijk op naam van de v.o.f.. Je man blijft hoofdelijk aansprakelijk voor de periode dat hij deelneemt in de v.o.f. Mochten de nieuwe firmant dus niet in staat zijn aan zijn verplichtingen te voldoen, dan kan de bank alsnog bij jouw man aankloppen.

 

Als de bank het niet vertrouwt, kunnen ze jouw man zich vragen borg te stellen.

 

Dus ga eerst maar eens bij de bank langs.

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, ga eerst maar eens praten met de financier, en laat je alles goed uitleggen, Twee keer vragen is altijd beter dan een keer iets niet begrijpen.

 

De bank zal bij het uittreden van een firmant altijd naar de positie van de bank kijken !

Zo zullen zij eisen stellen aan het vermogen dat in de vof en verder voor de bank aanspreekbaar (vprivévermogen overige firmanten) overblijft.

Ter voorbereiding kan je je accountant een balans op laten maken waarin de gevolgen van: a. jullie uittreden en b. het intreden van de nieuwe vennoot is verwerkt. Daarna kan de nieuwe vennoot zich bij de bank presenteren met daarbij een overzicht van zijn privévermogenspositie. (aangifte IB)

Stel dat de bank om wat voor reden niet wil meewerken, vragen om dat op papier te zetten zodat je straks nog weet wat je moet doen om er alsnog uit te kunnen stappen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt al voor de reacties!!

 

Mijn man en ik zijn bij de bank geweest om te vragen hoe en wat te doen als hij er dus straks uit wil.

En toen waren ze dus best negatief over het verloop van het bedrijf en over dat de toetsing er voor de overige 2 vennoten(nog niet de nieuwe)wel eens niet door zou kunnen gaan.Ze staan zo'n 100.000 in de min bij de bank en dat is ook hun max krediet,maar jaarstukken laten wel al wat winst zien voor de toekomst.Verder hebben ze geen eigen pand.Wel zo'n 10 bedrijfsauto's en een kantoor gevuld met apparatuur.Het bedrijf bestaat zo'n 4 jaar en alle investeringen zijn nu wel gedaan

 

Wij hadden bij dat gesprek nog verder geen jaarstukken bij,dus we hebben het bedrijf zeg maar nog niet kunnen verdedigen,we waren ook een beetje overdondert met dat ze misschien niet accoord zouden gaan.

Bij de bank vertelde ze dat we in deze tijd ook gewoon een "beetje "pech hebben omdat kredietverstrekkingen en toetsingen niet meer zo makkelijk zijn als voorheen ivm Amerika......

 

Bedankt al voor de gekregen tips.

 

Wat denken jullie verder over deze situatie,nu???

 

Link naar reactie
  • 0

Met zn vieren naar de bank.

 

Jouw man, de nieuwe vennoot en de 2 huidige vennoten. Zij moeten hun financiële positie op tafel leggen. Als ze garant kunnen staan voor die ton, dan maakt het minder uit of het bedrijf goede cijfers produceert.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt al voor de reacties!!

 

Mijn man en ik zijn bij de bank geweest om te vragen hoe en wat te doen als hij er dus straks uit wil.

En toen waren ze dus best negatief over het verloop van het bedrijf en over dat de toetsing er voor de overige 2 vennoten(nog niet de nieuwe)wel eens niet door zou kunnen gaan.Ze staan zo'n 100.000 in de min bij de bank en dat is ook hun max krediet,maar jaarstukken laten wel al wat winst zien voor de toekomst.Verder hebben ze geen eigen pand.Wel zo'n 10 bedrijfsauto's en een kantoor gevuld met apparatuur.Het bedrijf bestaat zo'n 4 jaar en alle investeringen zijn nu wel gedaan

 

Wij hadden bij dat gesprek nog verder geen jaarstukken bij,dus we hebben het bedrijf zeg maar nog niet kunnen verdedigen,we waren ook een beetje overdondert met dat ze misschien niet accoord zouden gaan.

Bij de bank vertelde ze dat we in deze tijd ook gewoon een "beetje "pech hebben omdat kredietverstrekkingen en toetsingen niet meer zo makkelijk zijn als voorheen ivm Amerika......

 

Bedankt al voor de gekregen tips.

 

Wat denken jullie verder over deze situatie,nu???

 

Hoe ik erover denk ? Hetzelfde als daarnet.

 

Aantonen dat positie van de bank niet of niet teveel verslechterd! Hoe ?

 

Accountant halfjaarcijfers laten opmaken met daarnaast een opstelling als zouden jullie er al uit zijn met daarbij de inbreng van die nieuwe vennoot. Daarna de bank confronteren met deze gegevens, waarbij er ervan uitga dat de financiele positie van de VOF (verhouding eigen vermogen vs balanstotaal) niet teveel verslechterd. Wel nog nagaan of jullie in privé nog zekerheden hebben afgegeven (denk aan hypothecaire inschrijving woonhuis,polissen e.d.), anders hiervoor ook oplossingen zoeken bij overige en nieuwe vennoot..

Te overwegen is bij dat gesprek met de bank je te laten bijstaan door iemand met kennis van zaken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.