• 0

Auto van de zaak - eigen bijdrage

Geachte forumleden,

 

Ik heb een vraag over auto van de zaak en wel over een eigen bijdrage. Ik ben DGA en rijd een auto van de zaak. Omdat wij thuis al een leaseauto hebben die we prive gebruiken, rijd ik deze auto momenteel alleen zakelijk en was daarom gedwongen de auto op de zaak te zetten (geen keuze prive of zakelijk mogelijk).

 

Nu zou ik graag een eigen bijdrage voor privegebruik introduceren. Ik wil graag in mijn arbeidscontract met de BV nadrukkelijk opnemen dat mijn werkgever, de bv, mij toestaat de auto prive te gebruiken en dat voor prive gebruik een eigen bijdrage wordt gevraagd van bijvoorbeeld EUR 250 p.m.

 

Vraag 1: In hoeverre levert dit problemen op als ik nu als privepersoon weer een verklaring aanvraag "geen privegebruik".

 

Het is niet mijn bedoeling een aftrekpost te creeren, want eigen bijdrage kan toch niet tot een negatief saldo leiden, maar een bijkomende voordeel zou wel kunnen zijn dat ik een hoger salaris krijg, bijvoorbeeld ter toetsing van "gebruikelijke salaristoets" e.d.

 

Tot juli 2006 was de eigen bijdrage voor overschrijding van het normleasebedrag in de autoregeling niet fiscaal aftrekbaar. Ik begreep dat met een arrest van het hooggrechtshof in juli 2006 is bepaald dat voortaan in alle gevallen de eigen bijdrage wegens privé-gebruik in mindering kan worden gebracht op de bijtelling. Dit geldt ook als je een hogere eigen bijdrage betaalt omdat je bijvoorbeeld kiest voor een auto uit de duurdere klasse.

 

Vraag 2: In hoeverre is het opstelling van een leaseregeling binnen de bv en een eigen bijdrage voor overschrijding van deze regeling realistisch? Ik twijfel over deze optie aangezien dit binnenkort misschien fiscaal wel weer dichtgetimmerd wordt en ik dan de gebakken peren zit.

 

Graag jullie reactie.

 

Effen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
en was daarom gedwongen de auto op de zaak te zetten (geen keuze prive of zakelijk mogelijk).
Waarom niet? Er is bij mijn weten geen limiet aan het aantal privé-wagens dat je mag hebben.

 

 

Vraag 1: In hoeverre levert dit problemen op als ik nu als privepersoon weer een verklaring aanvraag "geen privegebruik".
Dan mag je eigen bijdrage voor privégebruik dus niet opvoeren.

 

 

In hoeverre is het opstelling van een leaseregeling binnen de bv en een eigen bijdrage voor overschrijding van deze regeling realistisch?
IMHO niet

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Waarom niet? Er is bij mijn weten geen limiet aan het aantal privé-wagens dat je mag hebben.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-10.html#P67_7236

 

Keuzemogelijkheden voor de inkomstenbelasting

Als u voor niet meer dan 500 kilometer per jaar met uw auto voor privédoeleinden rijdt, zullen wij de auto voor de inkomstenbelasting als een auto van uw onderneming zien. U kunt in dit geval niet zelf kiezen.

 

Link naar reactie
  • 0
Dan mag je eigen bijdrage voor privégebruik dus niet opvoeren.

 

Niet opvoeren? Als je bedoelt, niet in mindering brengen op de bijtelling, dat snap ik.

 

Maar m.i. kun je deze wel in mindering brengen op je bruto-salaris.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Keuzemogelijkheden voor de inkomstenbelasting

Als u voor niet meer dan 500 kilometer per jaar met uw auto voor privédoeleinden rijdt, zullen wij de auto voor de inkomstenbelasting als een auto van uw onderneming zien. U kunt in dit geval niet zelf kiezen.

Ik zie het probleem niet: ook als je al met een lease-auto privé gebruikt kun je nog wel 500 privé-kilometers maken in een andere privé-auto. De meeste ondernemers proberen met alle moeite onder de grens van 500 km privé uit te komen. Er bovenuit komen daarentegen kost m.i. geen enkele moeite. 2 ritjes heen en weer naar de schoonfamilie in Hengelo does the trick ;)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet? Er is bij mijn weten geen limiet aan het aantal privé-wagens dat je mag hebben.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-10.html#P67_7236

 

Keuzemogelijkheden voor de inkomstenbelasting

Als u voor niet meer dan 500 kilometer per jaar met uw auto voor privédoeleinden rijdt, zullen wij de auto voor de inkomstenbelasting als een auto van uw onderneming zien. U kunt in dit geval niet zelf kiezen.

 

 

Hoi FF-en

 

Jouw link ziet op een eenmanszaak of VOF. Bij de BV behoud je wel de keuze zakelijk of privé!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Niet opvoeren? Als je bedoelt, niet in mindering brengen op de bijtelling, dat snap ik.

Maar m.i. kun je deze wel in mindering brengen op je bruto-salaris.

 

Ik ben geen fisalist, maar een eigen bijdrage voor privé-gebruik in mindering brengen op je bruto salaris terwijl je tegelijkertijd een verklaring van geen privé gebruik aanvraagt levert vroeg of laat problemen op. M.i. Niet zozeer met die eigen bijdrage, maar met de bijtelling: de fiscus kan zich - mede door die eigen bijdrage - immers op het standpunt stellen dat de auto kennelijk wel privé gebruikt wordt en er dus bijtelling wordt ontlopen. Gevolg: alsnog bijtelling met een hoge boete. Voor die paar tientjes voordeel zou ik dat nooit doen

 

Los daarvan: waar zit dat voordeel precies? Je verlaagt als DGA je eigen salaris. Maar wat het nut is van een eigen bijdrage voor privé gebruik als je deze NIET kunt verrekenen met de bijtelling? Per saldo heb je dan privé geen enkel voordeel, alleen maar een verlaagd salaris.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

En waarom wil je een eigen bijdrage betalen in the 1st place ???

 

Stel auto = 30K nieuw.

 

Bijtelling in de IB bij geen bijdrage:

30.000 x 25% = 7.500. Stel tegen 42% IB, dan kost je dit netto € 3.150.

 

Nu met eigen bijdrage van € 250 pm.

Bijtelling:

30.000 x 25% = 7.500

Hier mag de eigen bijdrage vanaf ad 12 x € 250 = 3.000

 

Dan resteert een bijtelling dus (7.500 - 3.000) = 4.500. Tegen 42% IB maakt € 1.890 netto.

 

MAAR daar moet de netto betaalde eigen bijdrage van 12 x 250 nog bij (komt immers in mindering op je netto salaris), zodat je netto betaalt:

 

1.890 + 3.000 = 4.890 euro.

 

Wat 1.890 euro meer is dan zonder eigen bijdrage. Tel uit je winst!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

@ Norbert,

2 ritjes heen en weer naar de schoonfamilie in Hengelo does the trick

 

Mijn schoonouders wonen niet in Hengelo en ik zou 63 keer in een jaar naar mijn schoonouders moeten rijden om boven deze 500 km te komen. Het is duidelijk dat ik dat natuurlijk met plezier zou doen. ;D

 

Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat de auto "op de zaak" staat: verplicht of niet is eigenlijk niet relevant. Ik heb dit jaar geen enkele behoefte de auto prive te gebruiken: daarom zal ik als werknemer een verklaring "geen privegebruik" gaan gebruiken.

 

Het voordeel van een eigen bijdrage voor prive gebruik zit 'm m.i. in het neveneffect, nml. een hoger bruto salaris: dit is handig ivm met de gebruikelijke loon regeling. M.i. wordt hiermee ook de pensioengrondslag (en ook levensloop) hoger. Let wel ik bedoel dus niet door de fiscale bijtelling.

 

@ Joost

 

MAAR daar moet de netto betaalde eigen bijdrage van 12 x 250 nog bij

 

Dat begrijp ik Joost, maar ik betaal wel aan mij eigen BV! Dus als ik in eerste instantie een intieel loon van 3000 pm zou hebben, zou ik dus mijn salaris met 250 verhogen tot 3250 en vervolgens minus mijn eigen bijdrage van 250. M.i. is het de afweging of de bruto/netto effecten plus de IB/Vpb effecten opwegen tegen de hogere grondslagen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het voordeel van een eigen bijdrage voor prive gebruik zit 'm m.i. in het neveneffect, nml. een hoger bruto salaris: dit is handig ivm met de gebruikelijke loon regeling. M.i. wordt hiermee ook de pensioengrondslag (en ook levensloop) hoger. Let wel ik bedoel dus niet door de fiscale bijtelling.

 

??? ??? Sorry, maar ik laat los. ..

De gebruikelijk loonregeling is bedoeld om het bruto salaris niet te laag vast te kunnen stellen omdat VPB+Dividendbelasting immers gunstiger is dan loonbelasting . Met een hoger bruto salaris heeft de fiscus m.i. geen enkele moeite. En een te hoog bruto salaris (ten opzichte van je omzet/bruto winst) heeft geen enkel nut: betaal je alleen maar veel loonbelasting

 

De fiscale bijtelling van de auto wordt door de DGA gebruikt om het bruto salaris te mogen verlagen: de bijtelling telt immers mee bij de gebruikelijk loonregeling. Uitgaande van het minimum voor de DGA van € 40.000,- in 2008: Wie een bijtelling heeft van € 10.000,- mag zichzelf een bruto salaris toe kennen van "slechts" € 30.000,-(en het meerdere dus fiscaal gunstiger uit laten dividenden naar privé ).

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Niet te vergeten dat de bijtelling de werkelijke autokosten betreft, die vaak lager uitvallen dan de gestelde 25% van de cataloguswaarde.

Afschrijving + autokosten + wegenbelasting = werkelijke kosten.

 

Waarvan de laatste post dus belasting over belasting wordt........ en bovendien leiden de hogere brandstofprijzen nu ook tot een hogere bijtelling. ;)

Link naar reactie
  • 0

@ Norbert,

 

Ok, alle begrip als je afhaakt. Bedankt voor je input.

 

De gebruikelijk loonregeling is bedoeld om het bruto salaris niet te laag vast te kunnen stellen omdat VPB+Dividendbelasting immers gunstiger is dan loonbelasting . Met een hoger bruto salaris heeft de fiscus m.i. geen enkele moeite. En een te hoog bruto salaris (ten opzichte van je omzet/bruto winst) heeft geen enkel nut: betaal je alleen maar veel loonbelasting

 

Toch heb ik het idee dat onze verschillen in gedachten niet zo groot zijn. Het was juist mijn idee om een zo laag mogelijk salaris vast te stellen en een zo hoog mogelijk dividend. Als ik het salaris verhoog door een eigen bijdrage te introduceren, is dit juist bedoeld om gemakkelijker aan het gebruikelijke loon vereiste te kunnen voldoen en toch een betere basis te hebben voor een pensioen.

 

Link naar reactie
  • 0
@ Norbert, Ok, alle begrip als je afhaakt. Bedankt voor je input.

 

Graag gedaan. Jij ook bedankt: je frisse kijk is voor mij toch ook weer leerzaam geweest. Toch een paar puntjes die ik eens met de fiscalist ga bespreken.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Thanks dat je dit positief oppakt.

 

Ik probeer hier iets te leren en probeer inderdaad met een open mind naar zaken te kijken. Blijkbaar wordt dit niet door iedereen gewaardeerd:

 

Ik heb m'n eerste kneus te pakken voor dit topic.

 

Ik laat me niet ontmoedigen, maar hoop alleen dat als je kneus nog steeds mag posten.

Link naar reactie
  • 0

 

 

@ Joost

 

MAAR daar moet de netto betaalde eigen bijdrage van 12 x 250 nog bij

 

Dat begrijp ik Joost, maar ik betaal wel aan mij eigen BV! Dus als ik in eerste instantie een intieel loon van 3000 pm zou hebben, zou ik dus mijn salaris met 250 verhogen tot 3250 en vervolgens minus mijn eigen bijdrage van 250. M.i. is het de afweging of de bruto/netto effecten plus de IB/Vpb effecten opwegen tegen de hogere grondslagen.

 

 

I love this: een ondernemer die verder denkt!

 

Ik had nog willen opperen om het leed te verzachten met een dividend ter grootte van de eigen bijdrage en de salarisverhoging achterwege te laten, maar je begint er zelf over (dikke reus!).

 

Je ziet dit helemaal goed en je vergeet zelfs nog een ander voordeel: je salaris stijgt, dus je pensioengrondslag ook. Dus een extra dotatie ligt in het verschiet!

 

Ik kan je vast verklappen dat dit werkt! Salaris verhogen ter grootte van de eigen bijdrage is voordeliger, zeker als je daarbij meer pensioen kunt doteren. Punt van aandacht is de exacte hoogte van de eigen bijdrage. Als je BV het kan missen, dan is de optimale eigen bijdrage gelijk aan de bijtelling, mits alles in dezelfde tariefschijf valt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Thanks dat je dit positief oppakt.

 

Ik probeer hier iets te leren en probeer inderdaad met een open mind naar zaken te kijken. Blijkbaar wordt dit niet door iedereen gewaardeerd:

 

Ik heb m'n eerste kneus te pakken voor dit topic.

 

Ik laat me niet ontmoedigen, maar hoop alleen dat als je kneus nog steeds mag posten.

 

Ik weet niet van wie die kneus komt, maar diegene begrijpt werkelijk niets van jouw vraag en alle gevolgen van de besproken opties. Ik heb het inmiddels rechtgezet!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi JK

 

Is inderdaad een opbrengst. Meest effectieve boeking:

 

bank

aan autokosten (eigen bijdrage)

 

Hierdoor worden de aftrekbare autokosten ds lager.

 

Groet

Joost

 

PS: in de BTW aangifte maak je in Q4 normaliter een correctie van 12% x 25% x cat waarde auto.

Dit ligt onder vuur bij de HR. HR heeft vragen gesteld aan EU Hof.

 

Die correctie gaat dus wellicht van de baan, maak vast bezwaar tegen de BTW aangifte Q4.

 

groet

Joost

 

Houdt overigens het nieuws in de gaten

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste leden,

 

Vooropgesteld dat ik dit forum echt top vind, hoop dat ik nog lang gebruik mag en kan maken van jullie expertise.

 

Wat te doen in het geval de eigen bijdrage privegebruik auto van de zaak (inhouding via salaris DGA) op jaarbasis meer bedraagt dan de werkelijke autokosten? Hoe dient men in zo`n geval met de EB om te gaan? Volget er een correctie plaats of een terugbetaling? Op voorhand weet men niet wat de totale autokosten a/h eind v/h jaar op zullen uitkomen dus de EB is toch een schatting?

 

Voor IB-ondernemers geldt namelijk dat de IB-bijtelling nooit meer mag en kan bedragen dan de werkelijke autokosten.

 

1-Hoe zit het in het geval van een DGA??

2- Wordt de EB ingehouden van het bruto of netto loon?

 

Bedankt voor jullie reacties alvast.

Link naar reactie
  • 0

Een eigen bijdrage vermindert de bijtelling (voor privé-gebruik). Dat is dus bruto (maar je moet het wel betalen!).

Het saldo van de eigen bijdrage en het privé-gebruik mag (op kalenderjaarbasis) niet lager zijn dan nul.

 

Vorbeeld:

=======

auto van 24.000,-

 

1. zonder eigen bijdrage:

25% bijtelling = 500,- per maand (bruto)

Belasting 50% (voor het gemak!): 250,-

 

2. met eigen bijdrage van 100,- (bruto, maar je moet het wel betalen!):

25% bijtelling = 500,- minus 100,- = 400,- per maand (bruto)

Belasting 50%: 200,-

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

Je antwoord is duidelijk, alleen rijst bij mij de vraag: waarom neem je 100,- als eigen bijdrage.Zolang je qua inkomen in de 52% schijf zit, is het toch voordeliger om de volledige privebijtelling maandelijks via je salaris te betalen? In jou voorbeeld dus 500,- ipv 100,- of zie ik het verkeerd. Voorts zeg je dat je het wel moet betalen; of je nu de inhouding laat plaatsvinden via je salaris DGA of via je aangifte IB maakt toch niet uit?

 

Verder is mij nog steeds niet duidelijk hoet te handelen indien a/h eind v/j de EB hoger uitvalt dan de werkelijke autokosten.

In jou voorbeeld:

 

EB via salaris (12x500)= 6000

Totale autokosten (stel) op 31-12 = 5000

 

Wat gebeurt er met die 1000 aan te veel ingehouden EB?

 

Bedankt alvast,

 

Pacino

Link naar reactie
  • 0

De bijtelling auto kan niet tot een teruggave leiden, dus een eigen bijdrage die hoger is dan de bijtelling zelf levert geen enkel belastingvoordeel op. Je betaalt die eigen bijdrage immers uit je nettosalaris.

 

De werkelijke autokosten zijn hierin overigens niet zo relevant. De maximering van de bijtelling tot de werkelijke autokosten kennen we in BV-land namelijk niet. Dat geldt alleen voor IB ondernemers.

 

EB via salaris (12x500)= 6000

Totale autokosten (stel) op 31-12 = 5000

 

Wat gebeurt er met die 1000 aan te veel ingehouden EB?

 

Die laatste € 1.000 is een bate waar de BV gewoon VPB over betaalt.

Meer relevant is hier de vraag hoe hoog de bijtelling zou zijn zonder eigen bijdrage (oftewel: 14 of 20 of 25% x de catalogusprijs)?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Bedankt alvast voor je toelichting.

 

Dus het is zaak om de EB af te stemmen op de privebijtelling zolang je in de 52% schijf zit, zie ik dit goed Joost?

En anders maakt het niet uit of je de privebijtelling via een EB of een aangifte IB doet.

 

De bijtelling is overigens 25%.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nope. Het is zaak dat de eigen bijdrage aansluit bij het privé gebruik.

 

Voorbeeld:

 

Autowaarde 30.000, bijtelling 25%: belast is 7.500 als bruto inkomen. Die bijtelling verloopt via je loonstrook. De BV draagt de loonheffing hierover af aan de fiscus. Gaat dus NIET via de IB aangifte (hoewel dat inderdaad wel eens voorkomt).

 

Zelfde auto, maar nu met 500 eigen bijdrage per maand: Bijtelling bruto is dan (7.500 - 6.000) 1.500.

 

Echter, je creëert wel een risico nu. De bijtelling auto bedraagt namelijk minstens 25% wegens privé gebruik. Als jij een EB betaalt die hoger ligt dan de bijtelling en/of de werkelijke autokosten, dan zou de inspecteur kunnen veronderstellen dat jij die auto veel meer dan 25% privé gebruikt en dus een hoger percentage voor de bijtelling kunnen opleggen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Wederom mijn dank, alleen begrijp ik het niet helemaal, hoe helder je antwoord ook is (zal wel met mijn beperkte kennis te maken hebben).

 

In jou voorbeeld geef je aan dat de EB van je nettosalaris betaald wordt. Vervolgens zeg je het volgende:

Bijtelling bruto is dan (7.500 - 6.000) 1.500.

 

Maar over die 6000 (EB) is toch al belasting betaald (netto)?

 

Groet,

 

Pacino

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.