• 0

overweldigde starter...

Hallo, ik wil graag voor mezelf aan de slag gaan als freelance copywriter. Ik heb al het een en ander bestudeerd, op onder andere lancelots, maar nu heb ik zoveel informatie in mijn hoofd dat ik een beetje overweldigd ben.

 

Ik wil het langzaam opbouwen en nog niet meteen fulltime aan de slag gaan. Is een eenmanszaak dan wel geschikt voor mij?

 

En als ik geen lening nodig heb (hoef geen reclame te maken en apparatuur heb ik sowieso al), dan hoef ik ook geen ondernemingsplan voor te leggen of wel?

 

Alvast bedankt!

Mijn mooiste plekje in de Ardennen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niet te moeilijk doen. Meld je aan bij de KvK als eenmanszaak, vraag een BTW nr aan bij de BD en starten maar. Zorg eerst maar voor klanten zou ik zeggen ?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Vooral doen. Dit lijkt me een vrij beroep, waardoor KvK inschrijving dus niet verplicht is. Maar reken er in dit geval niet op dat je ondernemersaftrek en BTW terug krijgt.

 

Als je dit naast een vaste (al dan niet part-time) baan of uitkering doet, zal de fiscus je niet zo snel als zelfstandig ondernemer zien. Je moet dan onder andere desgevraagd aannemelijk kunnen maken dat je minstens 1235 uur per jaar voor jezelf werkt en eventueel aan kunnen tonen dat je meerdere klanten hebt.

 

Als je lang niet aan die uren komt krijg je geen ondernemersaftrek en geen BTW terug. Als je altijd voor dezelfde klant werkt loop je kans dat het als verkapte loondienst gezien wordt en dan krijgt die klant in het ergste geval een loonbelasting-aanslag voor jou. Klanten horen je daarom om een kopietje van je Verklaring Arbeids Relatie (VAR) te vragen, zodat ze zich daarmee tegenover de Belastingdienst kunnen vrijwaren.

 

De Belastingdienst ziet je dus niet zomaar als eenmanszaak/ZZP'er. Dat zou 'to easy' zijn, want dan zou elke Nederlander op papier voor zichzelf beginnen om van van alles de BTW terug te kunnen vragen, onder het mom van 'ik werk 1 uur per jaar voor mezelf en daarom wil ik de BTW van deze computer terug'.

Link naar reactie
  • 1

Hallo, ik wil graag voor mezelf aan de slag gaan als freelance copywriter. Ik heb al het een en ander bestudeerd, op onder andere lancelots, maar nu heb ik zoveel informatie in mijn hoofd dat ik een beetje overweldigd ben.

 

Ik wil het langzaam opbouwen en nog niet meteen fulltime aan de slag gaan. Is een eenmanszaak dan wel geschikt voor mij?

 

En als ik geen lening nodig heb (hoef geen reclame te maken en apparatuur heb ik sowieso al), dan hoef ik ook geen ondernemingsplan voor te leggen of wel?

 

Alvast bedankt!

 

Hallo,

 

Je zou een ondernemingsplan kunnen schrijven (beknopt) om voor jezelf een beetje duidelijkheid te krijgen hoe je het precies gaat aanpakken. Het hoeft echt geen boekwerk te worden maar gewoon iets waar je later weer op terug kunt vallen. Stel jezelf een aantal doelen en schrijf die op, is altijd interessant en leuk om deze na een termijn (die je zelf aan een doel hebt gezet) te bekijken.

 

Je hebt niet veel nodig om van start te gaan. Je bent goed in je vak (neem ik aan) en het is vooral belangrijk dat je er zelf plezier in gaat hebben (en omzet gaat maken natuurlijk).

 

inschrijven bij kvk is zo gebeurd, aanmelden bij belastingdienst, en voor jezelf even op papier zetten wat je eigenlijk wilt gaan doen. Welke doelgroep etc.

 

Belangrijk is dat je een kleine investering doet in visitekaartjes, aangezien je geen fysiek product heb is het handig dat je mooie visitekaartjes hebt om uit te delen, en misschien een foldertje met je portfolio en een website?

 

Maar je kan ook gewoon simpel houden en gewoon met de opdrachtjes aan de gang gaan! zoals sp00n zegt, klanten zijn het belangrijkste!

 

Heel veel succes!

 

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 2

Besef ook dat 'langzaam opbouwen' vaak een excuus is omdat er helemaal voor gaan te eng is dat ook tegen je werkt als je het eenmaal aan het doen bent. Ik ken meerdere mensen die met die insteek freelance aan de slag gegaan zijn en door hun houding zichzelf tegenwerkten in het hand over hand laten toenemen van freelance activiteiten. Je bent geneigd minder risico's te nemen (al was het maar door naar netwerkmeetings te gaan en te 'riskeren' dat je voor niks bent geweest) en meer naar veiligheid te hangen dan naar ondernemen. Als je weet dat je zo'n vangnet hebt maakt dat toch lui en behoudend. Als je dan na een jaar moet constateren dat er niks veranderd is ten opzichte van toen je begon mag dat geen verrassing zijn. Als je het als 'voor erbij' behandelt is dat ook wat je oogst. Als je hachie in het spel is, is het een heel ander spel.

 

 

Link naar reactie
  • 2

Hallo, ik wil graag voor mezelf aan de slag gaan als freelance copywriter.

 

Wat wil je bereiken? Doe je dit naast een baan? Zo ja, blijft dat ook zo?

 

Ik heb al het een en ander bestudeerd, op onder andere lancelots, maar nu heb ik zoveel informatie in mijn hoofd dat ik een beetje overweldigd ben.

 

Herkenbaar. ;D Ook niks mis mee. Geef jezelf ook de tijd de info te verwerken.

 

Ik wil het langzaam opbouwen en nog niet meteen fulltime aan de slag gaan. Is een eenmanszaak dan wel geschikt voor mij?

 

Dit suggereert dat je het naast een baan wilt doen. Dan hoef je geen 1 mans zaak. Vraag BTW nr aan, geef inkomsten op als 'resultaat overige werkzaamheden' en doe BTW aangifte. Je kunt wel een 1 manszaak starten (inschrijven bij KvK) maar totdat je genoeg tijd besteedt aan je freelanceactiviteiten zal de BD je niet zien als ondernemer, dus heb je ook geen recht op ondernemersaftrek e.d.

 

En als ik geen lening nodig heb (hoef geen reclame te maken en apparatuur heb ik sowieso al), dan hoef ik ook geen ondernemingsplan voor te leggen of wel?

 

Alvast bedankt!

 

Klopt, hoeft niet. Wel raad ik je sterk aan toch zo'n plan op te stellen. Het is primair bedoeld voor jezelf. Daarnaast kan het handig zijn om kredieten te krijgen.

 

Verder ben ik het helemaal eens met Annediens reactie.

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hallo Starter,

 

Gewoon starten, probeer een aantal opdrachtgevers te krijgen, liefst opdrachtgevers waar je met regelmaat iets voor kunt doen. In eerste instantie zijn je verdiensten gewoon bijverdiensten. Als het lekker loopt kun je altijd nog een bedrijf starten.

Wel vragen opdrachtgevers vaak naar een VAR verklaring, omdat je in het begin nog niet als ondernemer wordt gezien door de belastingdienst is dat een probleem. Je kunt kijken of je deze verklaring kunt krijgen bij de fiscus. En anders moet je het een poosje zonder doen.

 

Parttime starten is een goede optie, je hoeft dan nog geen definitieve keus te maken. Wel even bij je werkgever melden dat je als copywriter bezig bent.

 

succes en groet

Peter Bosman

Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.