• 0

meerdere ondernemingen in 1 bv

Ik ben bezig met het overnemen van een tweede hotel. Nu heb ik al een bv met 1 hotel erin en ik heb een holding. Is het mogelijk om mijn 2e hotel in dezelfde bv te doen of moet ik een nieuwe bv oprichten ? wat zijn de voordelen en de nadelen? Ben op zoek na de voordeligste optie :P Ben enige aandeelhouder.

 

Als ik een nieuwe bv moet oprichten moet ik dan 2 x de DGA loon van 40000 euro uitbetalen aan mezelf en moet ik dan op de loonlijst komen van beide hotels? momenteel sta ik op de loonlijst van mijn huidige hotel.

 

Of is het beter om op de loonlijst te staan van de holding en dan een management fee te vragen aan de 2 hotels ? Hoeveel bedraagt het management fee dan per hotel ? Is het gewoon mijn loon waarmee ik op de loonlijst sta van de holding en dan delen door 2 (2 hotels) ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je laatste oplossing is een mooie. Sowieso zou ik aparte BV's gebruiken als je eenmaal met de holding structuur werkt tenzij dit echt fiscaal / juridisch ongewenst is. Je wilt je hotel1 wel veilig behouden lijkt mij als je met de investering in de 2e begint!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou persoonlijk voor een 2e BV gaan. Het DGA salaris ben je echter maar 1x verplicht op te nemen. Kennissen van mij hebben meer dan 40 BV's en gewoon 1x DGA uit hun holding dus dat is niet nodig verder!

 

Voordeliger is om het 2e hotel in je bestaande werk BV te stoppen, vele malen veiliger is om een nieuwe op te richten. Mocht er 1 kapot gaan, dan heeft de andere BV er geen last van.

 

Sowieso zou ik bij de holding in dienst gaan en daar op de loonlijst gaan staan en zo idd met een management fee of gewoon een winst afrekening met moeder/dochter onderneming doen en daaruit he loon betalen. Het management fee bepaal je helemaal zelf, wil jij 1000 euro salaris, dan factureer je 2x 500 euro aan je werk BV's!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bezig met het overnemen van een tweede hotel. Nu heb ik al een bv met 1 hotel erin en ik heb een holding. Is het mogelijk om mijn 2e hotel in dezelfde bv te doen of moet ik een nieuwe bv oprichten ? wat zijn de voordelen en de nadelen? Ben op zoek na de voordeligste optie :P Ben enige aandeelhouder.

 

Eigenlijk moet je niets, maar je zit straks in een situatie dat je twee hotels moet runnen, dus twee verschillende verplichtingen, twee verschillende exploitaties. Daarom is het aan te raden beide hotels in verschillende vennootschappen onder te brengen, ook aan te raden twee gescheiden administraties te gebruiken

Voordelen? Door zaken gescheiden te houden ben je eerder in staat om in te grijpen als het ergens niet helemaal loopt zoals je zou willen. Voordeel twee; als één hotel in de financiele problemen komt, trekt je niet automatisch het andere mee in dat probleem.

 

Verdiensten/salaris uit holding halen nadat fee vanuit de werkmijen naar holding is geboekt.

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor je antwoorden, weet wat ik nu moet doen.

Het wordt voor mij dus wel 2 bv's en op de loonlijst van de holding.

 

Als ik op de loonlijst van de holding kom te staan moet het wel minimum 40000 euro zijn toch ?

Had ergens gelezen dat als je enige werknemer bent in je bv dat je dan geen loonheffing hoeft af te dragen.Hoe zit dat precies? Dus als ik als enige werknemer op de loonlijst sta van de holding hoef ik dan geen loonheffing te betalen ? Dat lijkt mij erg aantrekkelijk, scheelt je weer in de kosten of zit er een addertje onder her gras ?

Link naar reactie
  • 0

heb op de site van de ministerie van financien gelezen dat als de DGA de enige werknemer is in de bv dat hij/zij geen loonheffing meer hoeft af te dragen maar in de inkomstenbelasting wordt betrokken. Dit zal per 1 januari 2008 ingaan.

 

Is het nu dus daadwerkelijk ingegaan?

Is dat voor een ondernemer voordeliger of komt dat op hetzelfde neer: of je nou loonheffing betaald of je betaald meer inkomstenbelasting als enige DGA ...... ??? .... je moet sowieso hetzelfde betalen ????

 

Minimumloon voor een DGA is toch 40000 euro op jaarbasis ? :-\

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bezig met het overnemen van een tweede hotel. Nu heb ik al een bv met 1 hotel erin en ik heb een holding. Is het mogelijk om mijn 2e hotel in dezelfde bv te doen of moet ik een nieuwe bv oprichten ? wat zijn de voordelen en de nadelen? Ben op zoek na de voordeligste optie :P Ben enige aandeelhouder.

 

Als ik een nieuwe bv moet oprichten moet ik dan 2 x de DGA loon van 40000 euro uitbetalen aan mezelf en moet ik dan op de loonlijst komen van beide hotels? momenteel sta ik op de loonlijst van mijn huidige hotel.

 

Of is het beter om op de loonlijst te staan van de holding en dan een management fee te vragen aan de 2 hotels ? Hoeveel bedraagt het management fee dan per hotel ? Is het gewoon mijn loon waarmee ik op de loonlijst sta van de holding en dan delen door 2 (2 hotels) ?

 

Ik ben een beetje verbaasd over je vragen. Je geeft aan dat je reeds een hotel en ook al een werk BV en een holding hebt. Heb je die BV's opgericht zonder je vooraf in dit soort basisvragen te verdiepen?

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel voor je antwoorden, weet wat ik nu moet doen.

Het wordt voor mij dus wel 2 bv's en op de loonlijst van de holding.

 

Als ik op de loonlijst van de holding kom te staan moet het wel minimum 40000 euro zijn toch ?

Had ergens gelezen dat als je enige werknemer bent in je bv dat je dan geen loonheffing hoeft af te dragen.Hoe zit dat precies? Dus als ik als enige werknemer op de loonlijst sta van de holding hoef ik dan geen loonheffing te betalen ? Dat lijkt mij erg aantrekkelijk, scheelt je weer in de kosten of zit er een addertje onder her gras ?

 

Hoi Casey,

 

Er was enige tijd sprake van het afschaffen van de loonadministratie voor de DGA. Dat gaat niet door, maar er komt wel een vereenvoudigde loonadministratie. Zo kun je bij ongewijzigd salaris al voor meerdere maanden vooruit de aangiften indienen en komt er voor elk jaar maar 1 betalingskenmerk.

 

Over de hoogte van het verplicht DGA loon ook nog even dit:

 

Het is 40K of minimaal 70% van hetgeen in de branche gebruikelijk is. De fiscus houdt daar allerlei marktcijfers voor bij en kan dus besluiten dat 40K niet voldoende is. Stel dat DGA's van vergelijkbare BV's met hotel en ongeveer dezelfde winsten zichzelf 100K toerekenen, dan zal jij minimaal 70K moeten opnemen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
heb op de site van de ministerie van financien gelezen dat als de DGA de enige werknemer is in de bv dat hij/zij geen loonheffing meer hoeft af te dragen maar in de inkomstenbelasting wordt betrokken. Dit zal per 1 januari 2008 ingaan.

 

Is het nu dus daadwerkelijk ingegaan?

Is dat voor een ondernemer voordeliger of komt dat op hetzelfde neer: of je nou loonheffing betaald of je betaald meer inkomstenbelasting als enige DGA ...... .... je moet sowieso hetzelfde betalen ?

 

Minimumloon voor een DGA is toch 40000 euro op jaarbasis ?

 

http://www.minfin.nl/nl/actueel/kamerstukken_en_besluiten,2007/11/DGB07-5719.html

Tekst:

Ik heb daarom geconcludeerd dat het de voorkeur heeft om de invoering van de hiervoor genoemde maatregel uit te stellen tot 1 januari 2009.

Link naar reactie
  • 0

heb op de site van de ministerie van financien gelezen dat als de DGA de enige werknemer is in de bv dat hij/zij geen loonheffing meer hoeft af te dragen maar in de inkomstenbelasting wordt betrokken. Dit zal per 1 januari 2008 ingaan.

 

Is het nu dus daadwerkelijk ingegaan?

Is dat voor een ondernemer voordeliger of komt dat op hetzelfde neer: of je nou loonheffing betaald of je betaald meer inkomstenbelasting als enige DGA ...... .... je moet sowieso hetzelfde betalen ?

 

Minimumloon voor een DGA is toch 40000 euro op jaarbasis ?

 

http://www.minfin.nl/nl/actueel/kamerstukken_en_besluiten,2007/11/DGB07-5719.html

Tekst:

Ik heb daarom geconcludeerd dat het de voorkeur heeft om de invoering van de hiervoor genoemde maatregel uit te stellen tot 1 januari 2009.

 

 

Desmond,

ook dat is achterhaald, zie mijn reactie waarin ik aangeef dat er weldegelijk een LB plicht blijft bestaan voor de DGA, maar dan in vereenvoudigde vorm.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Sowieso zou ik bij de holding in dienst gaan en daar op de loonlijst gaan staan en zo idd met een management fee of gewoon een winst afrekening met moeder/dochter onderneming doen en daaruit he loon betalen. Het management fee bepaal je helemaal zelf, wil jij 1000 euro salaris, dan factureer je 2x 500 euro aan je werk BV's!

 

In het bovenstaande wordt gesproken over management fee en voor winst afrekening. Daarover heb ik 3 vragen:

- Wanneer kies je voor management fee en wanneer voor winst afrekening?

- Met betrekking tot de afroommethode (40k of 70% van wat in de markt gewoon is), maakt het uit of gekozen wordt voor management fee of voor winst afreking?

- Stelt de fiscus eisen aan het management contract (en daarmee aan de fee) of is daar een onbeperkte vrijhied?

 

Thx, Johan

Link naar reactie
  • 0

 

In het bovenstaande wordt gesproken over management fee en voor winst afrekening. Daarover heb ik 3 vragen:

- Wanneer kies je voor management fee en wanneer voor winst afrekening?

- Met betrekking tot de afroommethode (40k of 70% van wat in de markt gewoon is), maakt het uit of gekozen wordt voor management fee of voor winst afreking?

- Stelt de fiscus eisen aan het management contract (en daarmee aan de fee) of is daar een onbeperkte vrijhied?

 

Thx, Johan

 

Hi Johan

 

Dat is niet eenduidig te beantwoorden.

 

Een holding kiest vaak voor een managementfee als er meerdere aandeelhouders zijn die gelijk beloond moeten worden en zelf vanuit hun eigen holdings privé zaken als salaris, auto, pensioen etc. willen regelen.

 

De afroommethode (gebruikelijk loon) geldt voor de loonbelasting, dus voor elke DGA die arbeid verricht in zijn BV. Man. fee of winstafrekening doet niet ter zake.

 

De fiscus kan alleen beoordelen of de fee zakelijk is. De overeenkomst is vormvrij, maar de beloning moet wel zakelijk zijn. Oftewel, als een derde het voor meer zou doen, dan moet de fee omhoog. Bewijslast ligt bij de fiscus!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Als ik je reactie goed lees kan ik in een situatie Holding BV en (100%) WerkMij BV de bestuurder van de WerkMij BV mag onbezoldigd laten. Ik ga daarvanuit dat de Holding BV de bestuurder is van de WerkMij BV.

 

Bedankt voor je antwoord,

 

Johan

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Als ik je reactie goed lees kan ik in een situatie Holding BV en (100%) WerkMij BV de bestuurder van de WerkMij BV mag onbezoldigd laten. Ik ga daarvanuit dat de Holding BV de bestuurder is van de WerkMij BV.

 

Hoewel de fiscus wel een management fee zal (kunnen/willen) beoordelen heeft het mi voor genoemde situatie geen belasting technische impact (management fee wat kosten voor WerkMij BV omhoog brengt welke weer gelijk zijn aan de omzet van de Holding BV en de dividendvrijstelling zorgen daarvoor).

 

Bedankt voor je antwoord,

 

Johan

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.