• 0

Compagnon ja of nee

Beste Highlevelaars,

 

Ik heb sinds 3 jaar een part-time bedrijf - ik ben namelijk nog gewoon in full-time dienst verband. (ander voetballen in het weekend ik heb een bedrijfje). Ik ben erachter gekomen dat ik niet echt goeie verkoop vaardigheden heb, maar wel meer productie / order vaardigheden. Is het verstandig om een partner / compagnon te vinden die dat dan wel heeft en zo de taken te verdelen en moet z'n compagnon voor de verkoop ook kennis/ affiniteit met de producten hebben of kan een goeie verkoper alles verkopen?

 

Met vriendelijk groet,

 

Dennis Oud

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Erik, Na de offerte overhandiging.

 

Bij het na bellen, krijg ik vaak dezelfde reactie dat ze nog in een voorbereiding / vergelijking fase zitten en dat ze pas over 2 a 3 maanden gaan beslissen. mijn offertes zijn 2 maanden geldig. Als ik na 1 a 2 maanden weer eens bellen dat is het niet meer actueel.

 

Ter informatie ik verkoop prefab houten garages en carports, dus geen producten wat je snel verkoopt.

 

Dus ik dacht als ik een verkoop-kanon als compagnon nemen die zich in de klant / offert vast bijt is er dan meer kans van slagen. Of moet ik de offerte beter maken dat ze blijven hangen in de gedachte van de klanten?

 

Mvg

 

Dennis Oud

Link naar reactie
  • 0

Wat produceer je dan? Zijn de verdiensten zo aantrekkelijk (omdat je je bedrijf ook alleen in het weekend voert) om deze dan met zijn 2en te delen? Ook als je partner dan het succes laat komen zit je met een bepaalde productiecapaciteit.

 

Geef eens wat meer info.

 

en ja, het lijkt me wel essentieel dat de verkoper kennis en/of affiniteit heeft met het product. Tenzij het zo'n simpel en eenvoudig product is. Maar goed, alles valt te leren.

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Ebeltjed, ik verkoop prefab houten constructie (garages en carports).

 

Ik ben er ook veel in de avond uren mee bezig - offertes maken en na bellen. In het weekend in het meestal monteren van de verkochte producten. Maar de laatste maanden is het een beetje stilletjes.

 

De productie capaciteit is geen probleem, hoe meer des te beter. Dan kan het bedrijf van part-time naar full-time.

 

meer info van mijn bedrijfje :http://www.garagesencarports.nl

 

Mvg

 

Dennis

 

Link naar reactie
  • 0

Erik, Na de offerte overhandiging.

 

Bij het na bellen, krijg ik vaak dezelfde reactie dat ze nog in een voorbereiding / vergelijking fase zitten en dat ze pas over 2 a 3 maanden gaan beslissen. mijn offertes zijn 2 maanden geldig. Als ik na 1 a 2 maanden weer eens bellen dat is het niet meer actueel.

 

Ter informatie ik verkoop prefab houten garages en carports, dus geen producten wat je snel verkoopt.

 

Dus ik dacht als ik een verkoop-kanon als compagnon nemen die zich in de klant / offert vast bijt is er dan meer kans van slagen. Of moet ik de offerte beter maken dat ze blijven hangen in de gedachte van de klanten?

 

Mvg

 

Dennis Oud

 

ik was gelijkertijd met jou mijn bericht aan het typen.

 

Misschien moet je de klant letterlijk vragen waarom er geen interesse is. En uit de informatie hierboven maak ik op dat je ze op een verkeerd moment benaderd., tenzij ze het als een smoes gebruiken.

 

Wat is het voordeel van jouw product, waarom zouden ze het bij jou halen en niet bij de bouwmarkt?

 

Een aantal vragen die je misschien iets meer inzicht gaan geven waarom ze niet voor jou kiezen of afhaken. Doe een marktonderzoekje en pas je strategie aan op je klanten. Ben je te duur, zorg dan voor een goedkoper product of lever iets extra (service/kwaliteit).

 

Als ik zelf een houten garage of carport zou willen dan zijn voor mij 2 zaken belangrijk: kwaliteit en prijs. Ik weet dus niet of een goede verkoper het verschil gaat maken. Wat kan hij extra vertellen over jouw product dan jij?

 

 

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Je site en je producten zien er trouwens goed uit, zeker voor iemand die het er part-time bij doet!

 

Je zou natuurlijk ook verkopers in dienst kunnen nemen op provisie basis.

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk verhaal,

 

Als ik na een 1 a 2 maand weer na bel dan is dat al de 2e call.

 

Wat ik wel merk dat ik na een persoonlijk advies gesprek (dus bij de mensen thuis) veel beter scoor dan telefonisch. Hoe kan ik dat bevorderden dat de klanten mijn vragen voor een advies gesprek bij hun thuis?

 

De producten liggen ver boven de kwaliteit van de bouwmarkten vooral op maatwerk, alles is bijna mogelijk als het maar geen schuine kanten / hoeken heeft.

 

Prijs is goed aan te tonen in offerte. Maar hoe kun je kwaliteit aantonen in een offerte / na bel gesprek?

 

Mvg

 

Dennis Oud

Link naar reactie
  • 0

Je onderscheidend vermogen is dus kwaliteit en dat je het voor de cliënt inelkaar kan zetten.

 

Het inelkaar zetten zou voor mij al een reden kunnen zijn om met je in zee te gaan. Kun je hier niet een soort aanbieding van maken? Bij bepaalde afname wordt de boel gratis inelkaar gezet?

 

Over het telefoongesprek: Op zich is het logisch. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een carport via de telefoon zullen kopen, of zich laten voorlichten via de telefoon.

 

Ze moeten je product dus zien, en wat jij in huis hebt. Dus wat belangrijk is mond op mond reclame, aanbevelingen. Je kan natuurlijk een mooie folder laten maken en gewoon bij je klanten langs gaan. Vertel ze wat het voordeel is, en desnoods neem je een hele map met mooie foto's mee.

 

Ik denk dat het aanbieden van montage voor een goedkope prijs een punt kan zijn om de klant over te halen. Dit zou je ook in je telefonische gesprek kunnen gebruiken.

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Wie is je concurrentie? Als een kopende partij vaker bij een aantal andere partijen offertes opvraagt naast die van jou, moet je zien te zorgen dat je in je offerte aantoont wat je kwaliteit is. Misschien op schaal een klein voorbeeldje erbij doen, zodat mensen kunnen zien wat ze gaan krijgen (1 voorbeeld (laten) maken, uiteraard niet voor elke custom garage een schaalmodel maken).

 

Site ziet er inderdaad leuk uit!

Link naar reactie
  • 0

Het wordt me allemaal wat duidelijker van wat ik kan doen.

 

1. montage kortingen geven boven een bepaald bedrag.

2. bij elke offerte een plattegrond tekening / 3d tekening eventueel (weet iemand of hier een free software tool voor is?)

3. foto map maken van diverse verkochten producten / retentie map.

 

Ander vraag: Hoe kan ik de advies gesprekken stimuleren op de site? eventueel door een terug bel functie / invul formulier.

 

Het lijkt mij ook veel beter om bij de klanten langs te gaan dan telefonisch.

 

Mvg

 

Dennis Oud

Link naar reactie
  • 0

Als je een product verkocht hebt, kun je de klant vragen of zij tevreden is en waarom. Vraag er ook bij of ze bezwaar hebben om als referentie gebruikt te worden in je map en op je site.

 

Maak op je site een aparte pagina voor de referenties ondersteund met evt foto-materiaal. Nogmaals, een foto zegt meer dan 1000 woorden. Desnoods laat je een intro van de nieuwste referentie terug komen op je homepage.

 

Veel succes!

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Erik, de offerte ontvangen ze nadat de klant een offerte aanvraag formulier hebben ingevuld op de site.

 

Maar ik heb op mijn site ook alle prijzen staan, dus eigenlijk weten ze al de prijsklasse. Dus je kunt eigenlijk al een beetje van uitgaan dat ze interesse hebben anders vragen ze geen offerte aan. En nu de interesse omzetten in verkoop. (de vorig opgenoemde punten toepassen)

 

Mvg

 

Dennis Oud

 

superforum na een paar berichten ben ik al een stuk wijzer geworden, thanks

Link naar reactie
  • 0

Maak op je site een aparte pagina voor de referenties ondersteund met evt foto-materiaal. Nogmaals, een foto zegt meer dan 1000 woorden. Desnoods laat je een intro van de nieuwste referentie terug komen op je homepage.

 

Nog beter: video materiaal. Laat een keer een profi camera man met jou samen door een van je carports lopen. Met de klant erbij eventueel... Ik kan me een zekere design firma uit Amsterdam herinneren die eerder deze week aan het spammen was. Deze had een mooie video op z'n site.

 

Vwb in contact komen: je kunt natuurlijk altijd de offerte persoonlijk langs komen brengen. Ik zou dat als klant wel op prijs stellen. Terugbelknoppen zijn goed, mits je snel en op de geselecteerde tijd (ochtend/middag/avond) terugbelt. Als iemand vanavond een formuliertje invult en hij zegt 's ochtends gebeld te willen worden, moet je de volgende ochtend wel om 10 uur aan de lijn hangen en niet de dag erna.

 

Link naar reactie
  • 0

Geen dank :)

 

Je hebt gelijk, ze weten de prijzen al via de site. Misschien moet je iets meer aandacht geven aan kleine puntjes. Zorg dat de offerte er professioneel uitziet en besteed ook wat aandacht aan de lay-out. Zie het als een sollicitatiebrief, zien je klanten fouten dan verminderd het vertrouwen en kunnen ze afhaken.

 

Laat even weten als je meer succes hebt met een nieuw aanpak.

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Zie bijlage, zo zien mijn offertes eruit. (opmerkingen en suggesties, ik hoor het graag)

 

Ik verstuur alles per email (pdf). Ik verkoop alles via het internet (ik heb geen showroom) dus dan verkoop ik automatisch landelijk. Het persoonlijk langs brengen is geen optie.

 

 

De optie van een voorbeeld schets erbij vindt ik erg sterk. Weet iemand een software tool waarmee je makkelijk in 3d / oppervlakte kunt tekenen? (free software)

 

Mvg

 

Dennis Oud

1237.pdf

Link naar reactie
  • 0

Ok, zij komen dus met een algemene zoektocht op jouw site terecht. Een offerte-aanvraag is dus zo gedaan. Wellicht doen zij dat bij meerdere aanbieders en na verloop van tijd druppelen de offertes binnen. Een offerte aanvragen op deze manier is echter zeer laagdrempelig. Om het kaf van het koren te scheiden moet jij ze vooraf bellen. Waarom? Om hun daadwerkelijke behoeftes te peilen:

- Is dit wel de juiste carport voor hun?

- Hebben zij speciale wensen?

- Wanneer zouden zij de carport willen hebben?

 

Met behulp van dit gesprek moet jij een groffe selectie maken tussen echte prospects of losse flodders. Van de prospect ga jij nu ook echt werk maken volgens een stappenplan:

 

Bezoekafspraak maken (ideale situatie):

- Voorbeelden meenemen van de houtdiktes

- Modellen

- Referentie materiaal

- Vragen stellen, informatie verzamelen

- Situatie opnemen

 

Offerte maken:

- Ook na aanleiding van een bezoek.

- Begeleidend schrijven met nogmaals de voordelen

- Een duidelijke prijsopbouw: materiaalkosten, uurloon, etc

- Onderscheidend presenteren. Waarom plak je de offerte niet op twee planken (A4-formaat)? Voordeel: Je valt op tussen de andere aanbieders en jouw offerte zal niet snel kwijtraken.

 

Een paar dagen later nabellen of ze de offerte hebben ontvangen. Is de offerte duidelijk? Nog vragen, enz? Wanneer gaat de beslissing definitief vallen? Blijf het contact houden, maar overdrijf niet.

 

Op deze manier volg je een complete cyclus. Waarbij je investeert in de serieuze prospects.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Erik, thanks.

 

Ik zou dus eigenlijk de offerteaanvraag formulier verander in een terug bel formulier (heb je hiervan een goed voorbeeld?), zodat ik de klanten bel m zo een duidelijk beeld te krijgen van wat de wensen zijn en waarvan ze een offerte van willen ontvangen. En er zo ook een achter komen of ze echt geïnteresseerd zijn.

 

Deze verkoopstrategie is nieuw voor mijn ,maar spreekt me wel aan. (kaf van het koren scheiden)

 

Mvg

 

Dennis Oud

Link naar reactie
  • 0

wow,

 

Dit geeft me echt een enorme positief boost om er veel meer mee bezig te zijn. En zo stappen te maken naar full-time onderneming.

 

Op dit moment dus nog geen compagnon. Eerst zelf proberen mijn verkoop vaardigheden te verbeteren door middel van een nieuwe aanpak (de omgekeerde piramide, en de verbeterde offertes) maar als er ondernemers zijn die interesse hebben, kunnen ze natuurlijk altijd contacten :)

 

Mvg

 

Dennis Oud

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.