• 0

betalingstermijn

Ons bedrijf heeft op het moment een liqiditeitsprobleem wegens tegenvallende

resultaten. Helaas is het in onze branche voor iedereen niet zo goed.

Wij hebben verzocht om een vergroting van de lopende rekening zodat wij

ontvangende facturen kunnen blijven voldoen.

De bank heeft de cijfers bekeken en heeft geconcludeerd dat wij ´te snel´

betalen. Wij proberen alle openstaande facturen bij voorkeur binnen 30 dgn

en anders binnen 45 dgn te voldoen, maar volgens hen kan dat best worden

opgeschroefd naar 60 dgn... De meeste leveranciers van ons werken met een

termijn van 14 dgn, wat dus nu in de praktijk inhoudt dat er herinneringen en

telefoontjes binnen blijven komen waar de betaling blijft. Logisch natuurlijk.

Maar als ondernemer kom je er natuurlijk niet graag voor uit hoe het werkelijk zit,

ook met de vrees dat ze niet meer willen leveren. Gezien het feit dat de hele branche

problemen heeft.

Heeft iemand hier ervaring mee of misschien tips, want op deze manier ondernemen

is echt niet leuk meer....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Veer,

 

Met het oprekken van betalingstermijnen ben je symptomen aan het bestrijden.

De enige echte vraag die hier van belang is, is:

 

Waarom vallen de bedrijfsresultaten tegen ?

 

Zodra je die op tafel hebt, kan je aan oplossingen gaan denken.

Plaats het antwoord hier, en je krijgt antwoorden die je kunnen helpen met het oplossen van het feitelijk probleem waar je mee zit.

 

succces

 

 

Link naar reactie
  • 0

...

De bank heeft de cijfers bekeken en heeft geconcludeerd dat wij ´te snel´

betalen. Wij proberen alle openstaande facturen bij voorkeur binnen 30 dgn

en anders binnen 45 dgn te voldoen, maar volgens hen kan dat best worden

opgeschroefd naar 60 dgn...

...

 

:o ??? Hopelijk toch wel na overleg met je leveranciers, anders lijkt me dit een behoorlijk onethisch adives... >:(

 

Daarnaast is dit pappen en nathouden, als structureel de resultaten achterblijven duurt het alleen langer voor het bedrijf omvalt.

 

Misschien is het in de hele branche ellende nu, dan moet je toch (met hulp vd bank) dit zien te overleven, en bij een volgende golf van winst meer reserveren voor slechte tijden.

 

Misschien kun je je producten ook op andere manieren verkopen dan via de veiling?

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Das ergens wel een vreemd advies, zeker als je eigenlijk standaard al 2 tot 4 weken te laat betaald.

 

Facturen later betalen is wel een gemakkelijke manier van financiering, maar ik denk dat je leveranciers daar, geheel terecht, niet blij van worden. Bovendien is het niet erg rekbaar en zit je wellicht bij sommige leveranciers al aan de grens van wat ze nog accepteren.

 

Dat ze helemaal niet meer willen leveren zal denk ik niet zo snel gebeuren, maar je loopt wel het risico dat ze juist aanbetalingen gaan eisen en dergelijke waardoor je verder van huis bent.

Link naar reactie
  • 0

Das ergens wel een vreemd advies, zeker als je eigenlijk standaard al 2 tot 4 weken te laat betaald.

 

Dit advies, is wel herkenbaar hoor !

Als de financiele positie van het bedrijf niet is wat de bank ervan verwacht en er is sprake van een zwakke zekerheidspositie dan krijg je dit soort adviezen. De bank wil haar positie niet verslechteren en hoopt dan maar dat het "overwaait" . In een enkel geval is de klant ermee geholpen, maar dikwijls is het een begin van verder afglijden .

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Akkerbouw, volle grond, glas ?

Technische resultaten ? goed , gemiddeld, slecht?

 

Glastuinbouw. Over het algemeen is het bekend dat er schommelingen zijn in

een jaar. Het klinkt voor ieder vast heel naief, maar de afgelopen 3 jaar

is het voor ons inderdaad zo dat we aan het einde van het jaar gewoon weer

winst behalen. We hebben o.a. te maken met seizoen en feestdagen prijzen.

Link naar reactie
  • 0

...

De bank heeft de cijfers bekeken en heeft geconcludeerd dat wij ´te snel´

betalen. Wij proberen alle openstaande facturen bij voorkeur binnen 30 dgn

en anders binnen 45 dgn te voldoen, maar volgens hen kan dat best worden

opgeschroefd naar 60 dgn...

...

 

:o ??? Hopelijk toch wel na overleg met je leveranciers, anders lijkt me dit een behoorlijk onethisch adives... >:(

 

Daarnaast is dit pappen en nathouden, als structureel de resultaten achterblijven duurt het alleen langer voor het bedrijf omvalt.

 

Misschien is het in de hele branche ellende nu, dan moet je toch (met hulp vd bank) dit zien te overleven, en bij een volgende golf van winst meer reserveren voor slechte tijden.

 

Misschien kun je je producten ook op andere manieren verkopen dan via de veiling?

 

Succes!

 

Nu nog zonder overleg.... Dat is namelijk ook mijn vraag aan het forum.... En aangezien ik het ook HEEL ERG ONETHISCH vind probeer ik naar oplossingen te zoeken....

Bedankt voor de tip.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties. Ik begrijp dat mensen het een vreemde manier van

werken vinden, maar dat vind ik ook, anders zet ik het niet als vraag op het

forum.

 

Reacties als, dat kun je niet maken, heb ik echter niks aan want we hebben er

al mee te maken en we moeten het er maar mee doen. Ik ben (deels) blij om te lezen dat het dus meer wordt gedaan.

 

Oja, het ironische in het verhaal is, dat wij volgens de bank eigenlijk helemaal

geen problemen hebben....

Link naar reactie
  • 0

 

Oja, het ironische in het verhaal is, dat wij volgens de bank eigenlijk helemaal

geen problemen hebben....

 

Even wat vragen tussendoor:

 

Is jullie bank, bekend met de glastuinbouw ?

Hoe onderbouwd jullie bank de stelling dat jullie eigenlijk geen problemen hebben

en als laatste: tomaten, komkomers, paprika's ?

 

 

Bloemen. En idd bekend met tuinbouwsector. Bank heeft het niet onderbouwd, het werd terloops gezegd.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Veer,

Je zit in de bloementeelt, nu heb ik wel wat ervaring in de glastuinbouw, maar de bloementeelt is voor mij onbekend terrein. Desondanks wil ik wel wat zaken trachten te verhelderen in de hoop dat je er iets aan hebt.

 

In je eerste bericht geef je aan dat door tegenvallende resultaten de liquiditeit onder druk staat. Je hebt dit willen oplossen door de bank te vragen het krediet te verruimen opdat je aan je betalingsverplichtingen binnen de gestelde termijnen kunt voldoen. Eigenlijk is dat geen oplossing, de oplossing ligt besloten in de mogelijkheid je omzet en marge te vergroten en tegelijkertijd de kosten te verlagen, maar dat is een open deur.

 

Door de bank deze verruiming te vragen, vraag je eigenlijk aan de bank om jouw verlies te financieren. Waar een bank een ontzettende rot hekel aan heeft, is verlies financieren, dus dat zullen ze in 99 % van de aanvragen niet doen. Vermits er geen financiële lucht te verkrijgen is binnen eigen/familiekring blijft alleen het oprekken van debiteuren- en crediteurentermijnen over om je directe liquiditeitsproblemen op te lossen. En dat heeft jouw bank ook al voorgesteld. Dit kan een goede oplossing zijn op weg naar een gezonde exploitatie, maar zeker geen blijvende oplossing. Als je hiervoor kiest is het m.i. gewenst om met leveranciers toch open kaart te spelen. Als het in de hele branche slecht gaat, komt zo’n melding van jou, dat je wat later gaat betalen, niet onverwacht.

 

Jouw omzet loopt over de veiling, dus daar zijn niet veel mogelijkheden die kunnen leiden tot een hogere omzet/marge per stuk. Waar wellicht wel directe mogelijkheden liggen, zijn de kosten die gemoeid zijn om jouw product op die veiling te krijgen. Dus daar moet jouw aandacht naar toe. Waarbij je er wel van overtuigd moet zijn dat de prijzen op termijn beter worden anders is het wellicht beter om van teelt te wisselen om een betere exploitatie te verkrijgen.

 

succes,

 

Link naar reactie
  • 0

Over welke leveranciers hebben we het hier?

 

Energiemaatschappijen, grondleveranciers, zaden, diensten...?

 

Het scheelt namelijk wel met wat voor partijen je zaken doet. Ik heb bij leveranciers van fysieke producten vaak een betalingstermijn van 30 dagen, één telefoontje en ik rek het op tot 60-90 dagen, maar ik betaal liever binnen 8 dagen voor 3-5% korting, die krijg ik van de bank niet ;)

 

Gewoon even bellen en vragen bij welke leveranciers het wel of niet kan en evt. kan je een wekelijkse/gespreide betaling regelen dat is vaak nog beter.

Link naar reactie
  • 0

Over welke leveranciers hebben we het hier?

 

Energiemaatschappijen, grondleveranciers, zaden, diensten...?

 

Het scheelt namelijk wel met wat voor partijen je zaken doet. Ik heb bij leveranciers van fysieke producten vaak een betalingstermijn van 30 dagen, ��n telefoontje en ik rek het op tot 60-90 dagen, maar ik betaal liever binnen 8 dagen voor 3-5% korting, die krijg ik van de bank niet ;)

 

Gewoon even bellen en vragen bij welke leveranciers het wel of niet kan en evt. kan je een wekelijkse/gespreide betaling regelen dat is vaak nog beter.

 

Bedankt voor de tip. Eens kijken hoe ver ik kom. Op tijd betalen is idd fijner, voor iedereen trouwens....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.